Byg-selv server med lavt strømforbrug ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-03 19:00

Efter at have målt på min server (AMD 2000+ XP), og konstateret den
bruger over 100 W = 2.5 kWh i døgnet = over 100 kr i strøm pr. måned, så
har jeg besluttet jeg vil se på at få lavet en low-power server i stedet.

Jeg har en 500MHz Apple iBook (bærbar), og den æder kun 10-25W (25W =
batteriet oplades, CPU har travlt, fuldt lys i display).

Kan man få strømforbruget ned i en fornuftig størrelse på en PC til
rimelige penge ? Er der nogen der har en ide om hvor meget strøm RAM
bundkort trækker ? Hvad bør man sætte sammen ? Jeg kan se jeg kan spare
40W ved at skifte til VIA C3. Skal jeg bare smide sådan en på mit gamle
AX 63Pro bundkort ? Eller bør jeg købe et nyt VIA Epia M10000 bundkort ?

Jeg har set på HD/CPU'er og strømforbrug:
Strømforbrug
Athlon XP 2200+ 62W typisk
Athlon XP-M 2200 45W typisk
Pentium M, Centrino, 1.4GHz 27W (19A * 1.388A)
VIA C3 Nehemiah 1000Mhz 10W typical, 15W max
VIA Eden 6W
PowerPC G3, 500MHz 5W (Mest performance pr MHz)

Harddiske:
120GB - 3.5" 7W (eksisterende disk * 2)
40GB - 2.5" 2W

Fra : JK

Dato : 08-11-03 09:53

On Fri, 07 Nov 2003 18:59:35 +0100, "Povl H. Pedersen"
<nospam@my.terminal.dk> wrote:

> [...]
>40W ved at skifte til VIA C3. Skal jeg bare smide sådan en på mit gamle
>AX 63Pro bundkort ? Eller bør jeg købe et nyt VIA Epia M10000 bundkort ?

Ja, det er godt med nogle tal.

Jeg ville bygge en Via C3, hvis jeg var dig. Shg.dk har komponenter
til det.

Ellers bruger jeg konkret nogle IBM desktop maskiner som servere.

Jeg har haft een kørende døgnet rundt som mailserver.
Det var en 466 MHz maskine (7x66). Cpu var uden aktiv køler.

Den har jeg imidlertid lige solgt, for at udskifte den med IBM 300PL.

Den er født som P3 450 MHz, men jeg har lavet den om til 1300 MHz
celeron tualatin, der jo med cache på 256 kbyte svarer til en
coppermine P3. Den cpu bruger ikke over 25 W.
Så uden aktiv køler går det ikke.

Disse flade IBM'er kan man stille på højkant, så de ikke fylder meget.
De er desuden meget støjsvage.
Jeg har med held sat en pci ata133 harddisk controller i. Så kommer
der hastighed på. Et combo cdrw/dvd drev gør maskinen ret komplet, og
de er billige nu.

Vil du købe den ?

1) 900 kr. med 1300 MHz, 196 Mb ram, 20 Gb harddisk (uden ata133
controller), 40x cdrom
2) læg 200 kr. til for en combo cdrw/dvd og 200 for ata133 controller,
det er ialt 1300,-

svarmail: johnknuhtsen@mailme.dk

Den står i Lyngby, nord for Kbh.

mvh

John

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-03 15:05

On 2003-11-08,
JK <junk@mailzone.com> wrote:
> Jeg ville bygge en Via C3, hvis jeg var dig. Shg.dk har komponenter
> til det.

Ja, de 15W er ikke meget, og under halvdelen af hvad Intel og
AMD skal bruge for at levere samme performance.

> Ellers bruger jeg konkret nogle IBM desktop maskiner som servere.
>
> Jeg har haft een kørende døgnet rundt som mailserver.
> Det var en 466 MHz maskine (7x66). Cpu var uden aktiv køler.

Min bekymring er lidt om alle de andre komponenter er
for strømslugende i disse gamle maskiner. PSU er nok ikke
PFC, så den æder mere strøm. Og der er muligvis sket noget med
de andre komponenter, selvom jeg ikke er sikker.

> Den har jeg imidlertid lige solgt, for at udskifte den med IBM 300PL.

Jeg havde en F@mily PC før, som som desværre døde helt. Overvejer
at bruge kabinettet fra den til en ny maskine. Men uanset hvad, så
er CPU i Intel verdenen noget af det største energisvin man kan
forestille sig. Næsten alt andet er langt mere effektivt.

> Den er født som P3 450 MHz, men jeg har lavet den om til 1300 MHz
> celeron tualatin, der jo med cache på 256 kbyte svarer til en
> coppermine P3. Den cpu bruger ikke over 25 W.
> Så uden aktiv køler går det ikke.

1300MHz Celeron bruger vist langt over 25W. De gamle Cel 733 bruger
op til over 30W. 1300 MHz bruger 22,5A * 1.5 Volt = 34 Watt.

Det er 20W ekstra i forhold til C3, og dermed lige over 20 kr
ekstra pr. måned.

> [...]
> Jeg har med held sat en pci ata133 harddisk controller i. Så kommer
> der hastighed på. Et combo cdrw/dvd drev gør maskinen ret komplet, og

Nej tak. Har netop købt VIA's high-end Epia M10000, så nu
leder jeg efter en gammel CD afspiller eller andet HiFi
komponent at bygge den ind i.

> 1) 900 kr. med 1300 MHz, 196 Mb ram, 20 Gb harddisk (uden ata133
> controller), 40x cdrom
> 2) læg 200 kr. til for en combo cdrw/dvd og 200 for ata133 controller,
> det er ialt 1300,-

Det er langt billigere end jeg har betalt, men nu har jeg alt
det svoje med at finde en kasse, og selv lave min egen som kan
passe sammen med de andre stereo komponenter.

> svarmail: johnknuhtsen@mailme.dk
>
> Den står i Lyngby, nord for Kbh.

Langt fra Århus.