Irritabel tyktarm
Fra : Ibsen

Dato : 07-11-03 09:25

Eller skulle man sige irriterende tyktarm...

Er der nogen derude, som har et knaldhamrende godt råd mod ovennævnte?
Jeg er ved at blive fuldstændig vanvittig over at have en konstant
trykken og rumlen i venstre side af sækken, fuldstændig som skulle man
slå en kolossal skid, uden at der tilsyneladende sker noget (og i
øvrigt kan man heller ikke gå og fise alle vegne).

Jeg er ganske vist glad for mad, men har måttet skrue voldsomt ned på
mængderne pga. lidelsen. Jeg er ikke overvægtig, og får en del motion
(som forresten fjerner generne i et par timer hver gang). Jeg starter
dagen med yoghurt, cultura eller achidophilus samt en plade Marabou
NEJ NEJ, det sidste var en joke! Jeg har i en periode forsøgt mig med
"Husk" en gang eller to dagligt, uden hjælp.

Æv.

Mvh. JAI

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-11-03 10:10

> [...]
> slå en kolossal skid, uden at der tilsyneladende sker noget (og i
> øvrigt kan man heller ikke gå og fise alle vegne).

Har du prøvet med masser af vand? Et glas hver 3-4 time, eller hvordan du nu
bedst får en ekstra ½ liter ned om dagen.

Mvh Maria

Fra : arc@na

Dato : 07-11-03 13:11

Ibsen <j-ibsen@P5BADget2net.dk> (slet P5BAD) wrote in

> Eller skulle man sige irriterende tyktarm...
> Er der nogen derude, som har et knaldhamrende godt råd mod ovennævnte?

Prøv at drikke stærk pebermynte-te.

Dels afslapper den æteriske olie den glatte muskulatur i tarmene, dels er
de garvestoffer, som pebermynten indeholder, gavnlige for tarmslimhinden.
Og så er det billigt og smager godt...

http://www.phyton.dk/urter/pebermt.htm

arc@na
Last time we mixed politics with religion,
people got burned at the stake.

Fra : Helle [4550]

Dato : 12-11-03 18:48

"Ibsen (slet P5BAD)" <j-ibsen@P5BADget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slå en kolossal skid, uden at der tilsyneladende sker noget (og i
> øvrigt kan man heller ikke gå og fise alle vegne).

Jeg havde det ligesom dig, indtil jeg begyndte at spise lowcarb.
Måske det kunne være en ide for dig.

mvh Helle

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-11-03 21:29

[Helle [4550] | Wed, 12 Nov 2003 18:48:00 +0100]

>Jeg havde det ligesom dig, indtil jeg begyndte at spise lowcarb.
>Måske det kunne være en ide for dig.

Der fundes jo en slags diet mod irritabel tyktarm der hedder SCD; den
ligner lowcarb en del, men tillader færre sødemidler - til gengæld
tillader den mere frugt samt honning.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Kaionh

Dato : 14-11-03 19:37

Jeg kan anbefale dig at prøve at drikke aloevera.
Prøv her
www.aloevera-flp.dk

Kai

Fra : arc@na

Dato : 15-11-03 16:34

"Kaionh" <kaionh@yahoo.dk> wrote in news:3fb520e2$0$69984
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Jeg kan anbefale dig at prøve at drikke aloevera.

Det er rigtigt, men køb det fra Drogeriet i literflasker - det er lige så
godt som de sindssygt dyre MLM-produkter.

En af mine venner havde Crohn, og hun var begyndt at få prednison, da de
mødte en kinesisk læge, som satte hende til at indtage (hold fast) rødvin
med frisk, revet peberrod. Det drak hun i en måned, og da hun så kom til
kontrol på hospitalet sagde de: "Du er jo rask! Det var sandelig godt du
tog din medicin!"

Jeg har ikke den nærmere opskrift, og kender ikke til nogen videnskabelig
baggrund for at behandlingen virkede - men det gjorde den altså... Min
ven er stadigvæk rask, og nu er det to år siden...

arc@na
Blessed are the Fundamentalists, for they shall inhibit the earth.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-11-03 16:56

arc@na wrote:

> [...]
> med frisk, revet peberrod. Det drak hun i en måned, og da hun så kom til
> kontrol på hospitalet sagde de: "Du er jo rask! Det var sandelig godt du

Crohn er en kronisk sygdom, men den er langt fra altid i udbrud. Nogle
har mere eller mindre konstant udbrud, mens andre kan gå i mange år uden
udbrud. Der er også stor forskel på, hvor svært det er at slå udbruddene
ned. Nogle går over stort set af sig selv, mens andre kan være umulige
at slå ned uden en operation. Kort sagt, ovenstående kan lige så godt
være et tilfælde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : arc@na

Dato : 16-11-03 17:25

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> [...]
> udbruddene ned. Nogle går over stort set af sig selv, mens andre kan
> være umulige at slå ned uden en operation. Kort sagt, ovenstående kan

Jeg må indrømme, at jeg ikke husker klart, om det var Crohn eller colitis
ulcerosa. Det var dog en af disse to, og hun har som sagt været symptomfri
i to år - før denne kur var hendes liv et helvede. Så hvis det var et
tilfælde, var det et af de super-gode af slagsen...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-11-03 19:17

arc@na wrote:
> [...]
> været symptomfri i to år - før denne kur var hendes liv et helvede.
> Så hvis det var et tilfælde, var det et af de super-gode af slagsen...

om det var det ene eller det andet er i og for sig underordnet......
grundprincippet i begge sygdomme er det samme, nemlig at der er tale om en
kronisk tarmbetændelse der kan komme periodisk....... jeg vil som Kim sige a
det lige så godt kan have været et tilfælde......

snippet fra CCF.dk om chrons...
En kronisk sygdom forsvinder ikke, men kan dog have gode perioder, hvor man
ikke mærker sygdommen, og dårlige perioder hvor symptomerne bryder ud igen.
Crohns sygdom har man hele livet, men gode perioder uden symptomer veksler
med perioder med symptomer.
Vi kender ingen bestemte ydre forhold som aktiverer sygdommen. Den har et
svingende forløb med gode og dårlige perioder, men hvad der styrer denne
mekanisme, ved vi ikke.

op til 50% af chrons patienter er kun ramt i det lille stykke ved overgangen
mellem tyk og tyndtarm...... og lige som colitis patienter kan man være så
heldig kun at blive ramt en gang, og så aldrig mærke mere til det :)

--
Knus, Sabina.
"What you know you can't explain. But you feel it. You've felt it your