Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
blænde / skarphed ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-11-03 01:17

Hej!

Nu har jeg i et par instruktionsmanualer til Canon kamera'er
(spejlrefleks) set, at det er muligt at lave fotos, hvor emnet i
centrum står skarpt, men omgivelserne er slørede (med stor
blændeværdi)... mit spørgsmål er hvad blændeværdi der skal til for at
opnå dette ?? Jeg synes ikke, at 4 hasr været nok, skal man virkelig
op i blænde 2.8 for at kunne få den effekt ??

/Brian

Fra : Rasmus Hansen [9000]

Dato : 07-11-03 01:27

Brian Ipsen wrote:
> [...]
> opnå dette ?? Jeg synes ikke, at 4 hasr været nok, skal man virkelig
> op i blænde 2.8 for at kunne få den effekt ??

Det afhænger meget af brændvidden. Jo større brændvidde jo mere sløret.
Prøv ved ca. 100mm så burde det blive ret sløret ved f4

Mvh
Rasmus

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-11-03 07:26

On Fri, 07 Nov 2003 01:26:31 +0100, "Rasmus Hansen [9000]"
<bidsk@-fjern-yahoo.com> wrote:

>Det afhænger meget af brændvidden. Jo større brændvidde jo mere sløret.
>Prøv ved ca. 100mm så burde det blive ret sløret ved f4

Jeg må prøve... har 2-3 objektiver at vælge imellem, 35-80mm
(3.5-5.6), 18-55 (3.5-5.6) og 75-300 (4-5.6)...

/Brian

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 07-11-03 07:59

Hej

Hvis du bare går efter en lille dybdeskarphed, så snup din 75-300 mm, skrue
helt op til 300 mm, og en blænde på 5,6, så har du en rimelig lille
dybdeskarphed...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-11-03 09:20

"René Ernst Nielsen" <cigarer@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
skrue
> helt op til 300 mm, og en blænde på 5,6, så har du en rimelig lille

-Og så husk en hurtig film, for ved det lidt lys den overskyede himmel giver
på denne årstid, kommer du til at bruge en land lukkertid. -og så er det
ikke bare baggrunden, der bliver sløret, det hele bliver rystesløret

Du kan selv beregne dybdeskarpheden for dit objektiv. Der skal nogle
definitioner og lidt matematik til. Det er der nogen, der har skrevet
programmer til. Det er ganske lærerigt at lege lidt med sådan et program.
Nedenstående er baseret på almindelig 24x36mm filmformat.

http://www.photozone.de/3Technology/demos/depth.htm

Hvis du kommer udenfor dybdeskarphedsområdet, bliver det mere uskarpt, og
des længere motivet kommer væk fra skarphedsområdet, des "bedre" bliver det.
Når jeg laver naturoptagelser med min 600mm, regner jeg normalt med et
skarphedsområde på +/- 5cm ved en optageafstand på 20meter, og det er IKKE
ret meget.

Til andre, der gerne vil vide moget mere om teknik kan jeg anbefale:
http://www.photozone.de/3Technology/

Fra hovedsiden http://www.photozone.de er der et stort afsnit om Technique,
og her findes eksempler på optageteknik, f.x. afsnittet om Perspektiv.

Bo //

Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-11-03 20:13

On Fri, 7 Nov 2003 07:59:26 +0100, "René Ernst Nielsen"
<cigarer@tiscali.dk> wrote:

>Hvis du bare går efter en lille dybdeskarphed, så snup din 75-300 mm, skrue
>helt op til 300 mm, og en blænde på 5,6, så har du en rimelig lille
>dybdeskarphed...

Hmm... på de eksempler jeg har set det, er det ofte billeder med
motivet kanp så langt væk... billede af et skak-bræt eller
portræt-fotos... den tager man nok ikke lige med en 300mm zoom-linse..

/Brian

Fra : Kim Skovsby

Dato : 07-11-03 18:38

Hej Brian

Du burde også få dig en uskarb/Blur baggrund på F4.0 Så det er nok ikke så
meget blænden der er dit problem. Der er tre ting der er vigtige og som du
skal huske med hensyn til dybteskarphed.

Blænden. (Som du selv er inden på)
Brændeviden på dit objektiv. Jo længre brændevide jo mindre dybdeskarphed.
Afstanden til motivet. Jo tætter på jo mindre dybdeskarphed.

Håber de regler kan hjælpe dig.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 07-11-03 22:48

> [...]
> opnå dette ?? Jeg synes ikke, at 4 hasr været nok, skal man virkelig
> op i blænde 2.8 for at kunne få den effekt ??

Hej Brian
Bemærk, at det er dybdeskarpheden man kan ændre.
Altså tingene foran og bagved emnet.
Det er ikke som du skriver centrum og omgivelserne.
Det vil normalt ikke give problemer at åbne så meget som muligt for blænden.
Du skal selvfølgelig tilsvarende bruge en hurtigere lukkertid.
Hilsen
Jørgen