Min computer går hele tiden ned
Fra : Peter

Dato : 06-11-03 11:46

Hej,

Min computer går ned hele tiden. Nogen gange holder den i 5 min. andre
gange 30. Når den går ned fryser den skærmbilledet og jeg kan ikke
gøre andet end at genstarte. Nogen gange får jeg sort skærm.

Jeg har prøvet at skifte grafikkortet ud, men det hjalp ikke.

I BIOS'ens hardware monitor kan jeg se at CPU'en starter ved en
temperatur på omkring 27 grader C. men efter få minutter når den op på
ca 51 grader C. Systemtemperaturen starter ved ca. 23 grader C. og
ender på ca. 34 grader C. CPU-blæseren og blæseren til
strømforsyningen virker fint. CPU-blæseren kører, ifl. hardware
monitor med ca. 3100 RPM.

Hvad kan det skyldes? Jeg mistænker CPU'en (Athlon 1600) for at være
brændt af, men jeg har ikke lyst til at investerer i en ny før jeg
føler mig helt sikker på at det er den.

På forhånd tak
/Peter

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 06-11-03 11:52

Peter skrev:
> [...]
> ender på ca. 34 grader C. CPU-blæseren og blæseren til
> strømforsyningen virker fint. CPU-blæseren kører, ifl. hardware

Temperaturer mv. er helt normale.

> Hvad kan det skyldes? Jeg mistænker CPU'en (Athlon 1600) for at være
> brændt af, men jeg har ikke lyst til at investerer i en ny før jeg
> føler mig helt sikker på at det er den.

Det kan godt være at det er CPU'en, men det kan også være så meget andet.
Prøv at køre memtest86 fra en diskette/CD og test RAM'en.
www.memtest86.com

Er den test ok, så prøv med Mersenne Prime's torture test under windows.
www.mersenne.org

Når din maskine er så ustabil, som du siger, bør i hvert fald en af disse 2
test meget hurtigt give fejl.

Hardwaren den er gal med, kan være bundkort, RAM, CPU og/eller PSU.

Lav testene, og meld tilbage, så ser vi på sagen. Kig også på de spændinger
PSU'en leverer.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 12:53

det lyder meget som om at køleren ikke sidder ordentligt på CPUen Eller at
køle pasten ikke er god længere...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-11-03 13:47

ptrlsn@hotmail.com (Peter) skrev....

> [...]
> andre gange 30. Når den går ned fryser den skærmbilledet og jeg
> kan ikke gøre andet end at genstarte. Nogen gange får jeg sort

Før vi starter den helt store hardware fejlfindings tur, så lad os få
styr på om det basale er iorden:

1) Nyeste drivere er installeret?
2) Nyeste patches og opdateringer til OS er installeret?
3) Nyeste BIOS installeret?
4) Tjekket for virus?
5) Tjekket for spyware?
6) Tjekket for dårlige forbindelser?
7) Maskinen er renset for støv, katte og andre ikke-passende
genstande?
8) Du har ikke "rodet" lige inden problemerne opstod?

Og så lidt mere specifikt om din maskine og problemet:

1) Hvilket OS?
2) Hvilket grafikkort?
3) Oplever du problemet i bestemte situationer, eller er det helt
tilfældigt? Kan maskinen fryse uden at der sidder nogen ved den?
4) Er problemet opstået pludseligt eller gradvist?
5) Oplever du andre problemer?

Find selv på mere. Jo flere oplysninger, jo større chance for at
nogen kan hjælpe.

--
Kent Oldhøj

Fra : Peter

Dato : 06-11-03 21:41

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message news:<Xns942B8C4C8268CKENTOLDHOJ@62.243.74.163>...
> ptrlsn@hotmail.com (Peter) skrev....

> Før vi starter den helt store hardware fejlfindings tur, så lad os få
> styr på om det basale er iorden:
>
> 1) Nyeste drivere er installeret?

Nyeste drivere er ikke installeret, men det har virket før.

> 2) Nyeste patches og opdateringer til OS er installeret?
Nej, men som sagt har det ikke altid været sådan.

> 3) Nyeste BIOS installeret?

Som ovenfor.

> 4) Tjekket for virus?

Ja

> 5) Tjekket for spyware?

Nej

> 6) Tjekket for dårlige forbindelser?

Hvad mener du?

> 7) Maskinen er renset for støv, katte og andre ikke-passende
> genstande?

Ja

> 8) Du har ikke "rodet" lige inden problemerne opstod?

Nej, bortset fra at jeg satte computeren ind i et skab for at slippe
for at høre å den. Det var 2-3 uger derefter at det begyndte. Maskinen
står ikke længere inde i skabet, men på mit skrivebord.

> Og så lidt mere specifikt om din maskine og problemet:
>
> 1) Hvilket OS?

Windows 2000 og RedHat Linux (problemet opstår i begge OS)

> 2) Hvilket grafikkort?

Video Excel GeForce 2 MX 200 64 MB

> 3) Oplever du problemet i bestemte situationer, eller er det helt
> tilfældigt? Kan maskinen fryse uden at der sidder nogen ved den?

Det er helt tilfældigt.

> 4) Er problemet opstået pludseligt eller gradvist?

Det er opstået pludseligt

> 5) Oplever du andre problemer?

Bortset fra at Windows er elendigt... nej

/Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-11-03 04:09

ptrlsn@hotmail.com (Peter) skrev....

> Hvad mener du?

strøm og stik inde i computeren. Noget kan have revet sig *næsten*
løst da du flyttede den. Næppe sandsynligt, men det er set.

> Windows 2000 og RedHat Linux (problemet opstår i begge OS)

Så er OS(og drivere m.m.) ikke årsagen.

> Det er helt tilfældigt.

Kunne være et varme problem på dit grafikkort. Sidder blæseren stadig
rigtigt, og virker den?

> Det er opstået pludseligt

Jeg vil mene at problemkilderne kan indkredses til dit grafikkort
eller din PSU. Start med at pille grafikkortet ud og tjek at kølingen
er okay. Rens lige kontakterne med lidt sprit på en vatpind el.lign.

Det hjælper nok ikke, for jeg tror du har en ustabil PSU. Har du
tjekket om den flimrer i strømstyrkerne?

Du kan evt. prøve at give dit grafikkort lidt mere strøm(0.1V), for
at se om det hjælper.

Men jeg tror det er din PSU der er syg eller af for ringe kvalitet.

--
Kent Oldhøj

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 06:14

Peter wrote:

> [...]
> ender på ca. 34 grader C. CPU-blæseren og blæseren til
> strømforsyningen virker fint. CPU-blæseren kører, ifl. hardware

Det ser ret almindeligt ud.

> Hvad kan det skyldes? Jeg mistænker CPU'en (Athlon 1600) for at være
> brændt af

Det er den næppe, hvis den kun bliver 51°C.

Hvilket bundkort er der i?
Ser nogle af kondensatorerne på det ud til at bule opad?
Hvad ligger spændingerne (3,3V 5V 12V) på, og er de konstante eller
cykler de lidt op og ned?

Fra : Peter

Dato : 07-11-03 14:38

Problemet er løst. Det var grafikkortet det var galt med.

Jeg havde testet med et andet grafikkort, men det må også have været i
stykker eftersom det samme skete med det. Nu har jeg prøvet hele dagen
med et tredje kort og det kører fint.

Tak for hjælpen til alle der svarede

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 14:58

Peter wrote:
> [...]
>
> Jeg havde testet med et andet grafikkort, men det må også have været i
> stykker eftersom det samme skete med det. Nu har jeg prøvet hele dagen

Det er suspekt at _to forskellige_ grafikkort giver samme fejl.

Antager vi at kondensatoren ved AGP-slot'et er lettere defekt, så vil
det give den slags problemer.

Hvis du får et lignende problem senere med samme grafikkort, så kunne
det blot være den kondensator der er ved at være stået helt af.

Derfor: Test de grafikkort i andre pc'ere inden du smider dem ud.