Andet multimedie
bentjuul 3670
Kan InDesign outline stroke
Fra : Storm

Dato : 06-11-03 08:55

Er der nogen der ved om man kan outline stroke i InDesign?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 06-11-03 11:27

In article <1g3zutm.1vy027464x0asN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Er der nogen der ved om man kan outline stroke i InDesign?
Hvis du mener streg om tekst - så ja.
Marker teksten med tekstværktøjet - indstil stregtykkelse og farve -
sæt fyld til ingen - sort pil - opret kontur (det må vist være create
outline).

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 06-11-03 11:44

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Hvis du mener streg om tekst - så ja.
> Marker teksten med tekstværktøjet - indstil stregtykkelse og farve -
> sæt fyld til ingen - sort pil - opret kontur (det må vist være create
> outline).

Hej Villy - desværre er det en streg i løs vægt jeg mener - altså en
funktion a la den i Illustrator.

Jeg bruger InDesign til noget emballage konstruktion hvor jeg tit
kunne bruge den funktion.
Den er der nok ikke. Men det er ikke en løsning at gå i Illustrator til
det. Jeg må finde på noget andet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Misser007

Dato : 06-11-03 14:50

> Hej Villy - desværre er det en streg i løs vægt jeg mener - altså en
> funktion a la den i Illustrator.

Løs vægt? Man kan da tegne streger med Penne værktøjet som i Illustrator,
hvis det er det du mener?

> Jeg bruger InDesign til noget emballage konstruktion hvor jeg tit
> kunne bruge den funktion.
> Den er der nok ikke. Men det er ikke en løsning at gå i Illustrator til
> det. Jeg må finde på noget andet.

Hvad er det for et objekt du skal have streg uden om??

Trine

Fra : Storm

Dato : 06-11-03 22:39

Misser007 <misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> wrote:

> Løs vægt? Man kan da tegne streger med Penne værktøjet som i Illustrator,
> hvis det er det du mener?

> Hvad er det for et objekt du skal have streg uden om??

Hej - også til Morten - Jeg skal lave en konstruktion af streger hvor
jeg skal forskyde streger på præcis den måde man kan opnå i Illustrator
ved på en given stregtykkelse at gå i: Object - path - outline stroke.

Jeg tror jeg konstaterer, at det kan man ikke i InDesign, ligesom
Illustrators pathfinder værktøj heller ikke er i InDesign.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 06-11-03 20:19

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger InDesign til noget emballage konstruktion hvor jeg tit
> kunne bruge den funktion.
> Den er der nok ikke. Men det er ikke en løsning at gå i Illustrator til
> det. Jeg må finde på noget andet.

Hvis du laver meget emballage design sku' du måske kigge på ArtPro:
http://www.artwork-systems.com/Frames/ProductFrame.html
En dyr men professionel løsning specielt udviklet til emballage- og
etiketbranchen.
Med det vil du helt sikkert kunne løse dit problem og mange andre problemer
især omkring diffusering.

Har du prøvet at kopiere stregen i Indesign og bruge "indsæt samme sted" og
derefter lave den bageste streg tykkere og give den en anden farve?

Mvh.
Chrille

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 06-11-03 20:53

Gert Chrillesen <g@xc.xdk> wrote:
> [...]
> etiketbranchen.
> Med det vil du helt sikkert kunne løse dit problem og mange andre

En licens koster 250.000

M.v.h
Niels
ArtPro bruger på begynder niveau.

Fra : Storm

Dato : 06-11-03 22:39

Niels Jacobsen <niels.k.jacobsen@TAENTREOoncable.dk> wrote:

> En licens koster 250.000

Jeg overså lige et 0, og syntes det var "gratis"
Jeg laver kun emballage i ny og næ, så det ville være rent overkill.
Iøvrigt har jeg lavet det meget før, da diffusion, pantone og emballager
kunne være ret tricky. Som jeg leverer nu er det ren 4-farve, med IN-RIP
diffusiering. Peace of cake.

Men ja, det kunne selvfølgelig godt lyde som om jeg var ude efter noget
håndstrikket diffusiering. Det er nu ikke det jeg skal bruge funktionen
til, jeg må lave det i Illustrator.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 07-11-03 08:55

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Peace of cake.

Peace, love and harmony...
Jeg ved ikke lige hvordan sådan en fredskage ser ud.
Jeg mente nok Piece of cake

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 07-11-03 09:57

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Peace, love and harmony...
> Jeg ved ikke lige hvordan sådan en fredskage ser ud.
> Jeg mente nok Piece of cake

Hæ.....så først din rettelse efter, sorry.....))
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Morten Lind

Dato : 07-11-03 09:56

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

>Peace of cake.

Hva´ pokker, Nina)))) Hvordan smager sådan en fredskage(hi, hi)
Undskyld mange gange - jeg ku´ ikke la´ vær´)
Hej fra
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)

Fra : Storm

Dato : 06-11-03 22:42

Gert Chrillesen <g@xc.xdk> wrote:

> Har du prøvet at kopiere stregen i Indesign og bruge "indsæt samme sted" og
> derefter lave den bageste streg tykkere og give den en anden farve?

Tak, men jeg skal bruge outlinen, den skal indgå/smelte sammen med nye
elementer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-11-03 10:05

In article <1g4030x.1fie4bansyes8N%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> kunne bruge den funktion.
> Den er der nok ikke. Men det er ikke en løsning at gå i Illustrator til

Du kan evt. gemme din streg som eps - åbne i Illustrator og outline -
ind i InDesign igen.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-11-03 00:33

Storm skrev:

> Jeg tror jeg konstaterer, at det kan man ikke i InDesign, ligesom
> Illustrators pathfinder værktøj heller ikke er i InDesign.

InDesign CS har fået en Pathfinder-palette, men jeg tror heller
ikke at InDesign har en funktion som gør nøjagtig det samme som
Illustrators Object > Path > Outline Stroke gør. Jeg kan ikke
finde den i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 07-11-03 08:43

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ikke at InDesign har en funktion som gør nøjagtig det samme som
> Illustrators Object > Path > Outline Stroke gør. Jeg kan ikke

Men det lyder da godt at Pathfinder er med.
Bare ærgerligt hvis det er som jeg har set et par steder at CS ikke er
bagudkompatibelt overhovedet. Det begrænser jo udvekslingen af
dokumenter noget.
Selvfølgelig kan man så bare lave det færdigt i CS og udveksle med pdf.
Måske er det et spørgsmål om hvilke funktioner man har brugt i CS -
altså simple dokumenter kan man godt udveksle. Måske findes der en liste
et sted - men så ryger fordelene ved CS måske.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-11-03 14:37

Storm skrev:

> Men det lyder da godt at Pathfinder er med.

Ja, det er ikke så ringe endda.
Du kan i CS også bestemme om en stroke skal placeres i centrum,
på ydersiden, eller på indersiden af stregen (det opdagede jeg
da jeg i går sad og ledte efter en Outline Stroke-funktione :).

> Bare ærgerligt hvis det er som jeg har set et par steder at CS
> ikke er bagudkompatibelt overhovedet. Det begrænser jo
> udvekslingen af dokumenter noget.

Jeg har nu ikke haft de store problemer med at flytte jobs lavet i
InDesign 2.02 over i InDesign CS, men det skal så også siges, at
jeg langt fra har benyttet mig at de mest avancerede funktioner i
de jobs som jeg har flyttet over.

> Måske er det et spørgsmål om hvilke funktioner man har brugt
> i CS - altså simple dokumenter kan man godt udveksle.

Det eneste jeg har bemærket indtil nu er lidt mystik omkring Text
Wrap-funktionen. Jeg har i InDesign 2.02 lavet Text Wrap på nogle
indsatte grupperede billeder og hvis jeg åbner det job i InDesign CS,
så er der stadig Text Wrap på billederne, men i Text Wrap-paletten i
CS kan jeg ikke længere bestemme hvor langt fra billederne at teksten
skal befinde sig (Offset). De 4 felter for Top Offset, Button Offset,
Left Offset og Right Offset er simpelthen "grået ud" i CS. Man kan
dog stadig tage ved Text Wrap-rammen rundt om billedet med den hvide
pil og ændre på den, så problemet er ikke særlig stort i mit tilfælde.

Hvis jeg gemmer jobbet i CS (som et InDesign-dokument) så kan det
ikke lade sig gøre at åbne det i InDesign 2.02.

> Måske findes der en liste et sted

Jeg har selv været på udkig efter en sådan liste for et par dage siden,
men jeg er ved at få spat af søgefunktionen i Adobes KnowledgeBase.
Magen til skrammel skal man lede længe efter.

> - men så ryger fordelene ved CS måske.

Jeg har ikke fortrudt at jeg investerede i CS. Den er /meget/ hurtigere
end version 2.02. Illustrator CS kører også nærmest i turbomode, hvis
man sammenligner den med Illustrator 10.x.

Madsen.

Fra : N/A

Dato : 08-11-03 10:29

Fra : Karsten Jensen

Dato : 09-11-03 14:25

On Fri, 07 Nov 2003 14:37:21 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis jeg gemmer jobbet i CS (som et InDesign-dokument) så kan det
>ikke lade sig gøre at åbne det i InDesign 2.02.

Kan begge versioner køre på én og samme maskine?

- har ikke haft held med at køre ID UK og DK på samme maskine.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-11-03 22:54

Storm skrev:

> Det tegner til et langtrukket foretagende før jeg måske for noget
> ud af mit forsøg på at få en CS version, på grund af tæt køb af
> version 2. Jeg håber. Afgøres inden 1.1.04...

Det var længe. Jeg krydser fingre for at afgørelsen falder ud til
din fordel.

> Kan man fra CS kun gemme i CS?

Man får ingen valgmuligheder når man bare vælger File > Save As.
Man kan kun vælge InDesign CS Document eller InDesign CS Template
og der kommer ingen efterfølgende dialogbokse som spørger om
kompatibilitet eller lignende, men man kan ifølge hjælpefilen i
InDesign CS vælge noget der hedder InDesign Interchange Format i
Export-menuen. Hvis man gør det, så kan jobbet efter sigende åbnes
i InDesign 2, hvis man henter Adobes Scripting- og XML Reader-plugin
og installerer det i version 2. Jeg synes det lyder lidt "farligt"
og på Adobes hjemmeside kan man finde et dokument som siger, at man
skal ignorere det der står i hjælpefilen(*), så jeg gider ikke
engang forsøge om det kan lade sig gøre at gemme noget fra CS og
åbne det op uden problemer i Indesign 2.02.

(*) <http://www.adobe.com/support/techdocs/322be.htm>

[En liste]

> Nu synes jeg godt nok du er hård i filten. Men hvis du ikke har
> fundet den, så tror jeg simpelthen ikke at den findes

Tror du ikke?
Man skal aldrig sige aldrig, men det ser lidt sort ud pt. :)

> Og det er det jeg ikke synes lyder så helt prof fra Adobes side.

Det ligner dem ikke nej, men måske er de blevet nødt til at lave så
meget om i CS, at de har måttet droppe den bagudkompatibilitet, men
jeg ved det ikke. Det er blot et gæt.

[CS er meget hurtigere]

> Det lyder jo til gengæld forrygende. Rigtig, rigtig forrygende.
> Gad vide om det er fælles for "platformene".
> (Det vil jeg ikke uddybe

Der er meget snak om at programmerne i CS-pakkerne ikke kører ret
godt under Win2000, men mon ikke det kører forrygende på OSX?
Det vil jeg da tro.

> Jeg har hørt, at Adobe selv stadig advarer om problemer med
> transparens i CS pakkens programmer, det er jo lidt irriterende,
> for hvis en funktion ligger og tilbyder sig, så skal den jo
> bruges, og det bliver den.

Ja, funktionen er simpelthen for lækker til ikke at blive brugt. :)

> Madsen, tak for dine input - som altid bringer én lidt videre.

Tak og selv tak.

PS. Hvad er der gået galt med datoen og klokkeslættet på din
blærbare, eller hvad det nu end er for en Windows-boks du sidder
med pt.? :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 08-11-03 10:29

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

Tak for indput.

> PS. Hvad er der gået galt med datoen og klokkeslættet på din
> blærbare, eller hvad det nu end er for en Windows-boks du sidder
> med pt.? :)

Det er såmænd batteriet i mit mobo - (fnis) på min gamle pc.
Jeg prøvede at løse problemet for lidt tid siden med hjælp
fra dk.edb.hardware gruppen, og ud fra hjælpen her stillede
vi diagnosen - mobo trænger til at få skiftet batteriet - og det
er ikke lige den slags jeg kaster mig over.
Jeg stiller uret frem i stedet indtil videre.
Men jeg fik da lært et slang for motherboard, hvis det kan
gøre indtryk på nogen.

--
Godnat og venlig hilsen Nina

---

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-11-03 15:48

Storm skrev:

> Det er såmænd batteriet i mit mobo - (fnis) på min gamle pc.

Nå, det er "mobo'en" den er gal med :)
(Jeg kan forresten godt huske tråden med dine kvaler, nu du siger det).

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-11-03 01:44

Thomas Madsen skrev:

> Man får ingen valgmuligheder når man bare vælger File > Save As.

Hmm, og det er da egentlig heller ikke for godt i Illustrator CS.
I den bliver man nødt til at vælge Export, hvis man vil gemme til ældre
versioner. Dér kan man så vælge imellem 'Illustrator Legacy (*.ai)'
eller 'Illustrator Legacy (*.eps)', men det jeg sidder og laver pt. går
fuldstændig i spunk når jeg gemmer det til enten Legacy AI eller Legacy
EPS og åbner det i Illustrator 10.0.3. Jeg har ikke mulighed for at
eksportere til 'Legacy PDF' og hvis jeg bare gemmer som PDF med flueben
i 'Preserve Illustrator Editing Capabilities' via File > Save As, så
kan jeg ikke åbne det i Illustrator 10.0.3. Den siger at filen er lavet
i en nyere version og kan derfor ikke åbnes, så man skal passe meget på
hvis man sidder og laver noget som skal kunne åbnes uden problemer af
ældre versioner

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 09-11-03 15:34

> [...]

> eller 'Illustrator Legacy (*.eps)', men det jeg sidder og laver pt. går
> fuldstændig i spunk når jeg gemmer det til enten Legacy AI eller Legacy

Mener du "tekst-spunk"? Jeg har set i Adobe Illustrator forum (Mac
forstås) at det er en stor nyskabelse for Illustrator CS at den har fået
en helt ny "text engine", som er baseret på Open Type, og som skulle
fjerne font-problemer ved udveksling pc-mac. Prisen har netop været at
man skal exportere til legacy versioner for at kunne åbne i Illustrator
10 og ned.

Som jeg forstår det, skal man til filer her sige Update Alle Legacy Text
for at kunne arbejde med det, men det vil splitte texten op i atomer som
vi kender det fra pdf eller eps filer åbnet i Illustrator før CS.

> [...]
> siger at filen er lavet i en nyere version og kan derfor ikke åbnes, så
> man skal passe meget på hvis man sidder og laver noget som skal kunne

Nej, man skal eksportere. Mordy Golding fra Adobe er i Mac forummet
kommet med en lidt lang men nødvendig forklaring på hvordan "workflowet"
bør være: "Illustrator CS: Let's talk about the new text engine" Der er
også nogle forslag til at løse tekst-redigeringsmulighede, hvis man
_skal_ udveksle Illustrator filer med andre:

Med Direct Selection tool vælges alle dele af tekst der hører sammen.
Cut til clipboard. Lav en tekstramme i Illustrator og paste teksten
tilbage i tekstrammen, den skulle beholde al formatering - på når
"breaks". Det kan vel bruges undtagelsesvis. Nå hvis du ikke har set et
lignende indlæg i Adobe-Illustrator-Windows kan du se indlægget her. Det
forklarer en del:

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-11-03 14:55

Karsten Jensen skrev:

> Kan begge versioner køre på én og samme maskine?

Det giver ingen problemer her, i hvert tilfælde.

> - har ikke haft held med at køre ID UK og DK på samme maskine.

Jeg tør ikke sige om InDesign UK og DK kan køre på den samme
maskine. Det er muligt at de ikke kan, men jeg har pt. Photo-
shop 6.01 US, Photoshop 7.01 DK og Photoshop CS US installeret.
Derudover har jeg Illustrator 10.0.3 US, Illustrator CS US,
InDesign 2.02 US og InDesign CS US installeret på WinXP Pro og
det kører uden problemer.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-11-03 16:11

Storm skrev:

> Mener du "tekst-spunk"?

Nej. Det er kun "figur-spunk". :)

> [...]
> stor nyskabelse for Illustrator CS at den har fået en helt ny
> "text engine", som er baseret på Open Type, og som skulle fjerne

Jeg har godt bemærket at den har fået noget OpenType-halløj så den
ligner InDesign i Character-paletten (det har Photoshop CS i øvrigt
også fået).
Desuden kan man se direkte i Type > Fonts-paletten i Illustrator CS
om fonten er en Type 1, TrueType eller OpenType, men desværre ikke
om det er en OpenType TrueType eller OpenType Type 1, hvilket vel
er vigtigt, hvis det skal kunne udveksles imellem platformene(?).

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/cs/fonts.png>

> Prisen har netop været at man skal exportere til legacy versioner
> for at kunne åbne i Illustrator 10 og ned.

Okay.

> [..] hvis du ikke har set et lignende indlæg i
> Adobe-Illustrator-Windows kan du se indlægget her. Det forklarer
> en del:

Jeg har ikke ramlet ind i lignende indlæg i deres Illustator-Windows-
gruppe, så tak for linket og forklaringen. :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 09-11-03 16:36

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nej. Det er kun "figur-spunk". :)

Det er da næsten værre. Er figuren skabt med funktioner der ikke findes
i Illu 10?

> [...]
> om det er en OpenType TrueType eller OpenType Type 1, hvilket vel
> er vigtigt, hvis det skal kunne udveksles imellem platformene(?).

Jeg kender ikke OpenType på andre måder end hvad jeg har hørt om det.
Fremtidens font-format / på tværs af platforme og den slags store ord,
jeg vidste ikke at der "underformater" - og dog jeg er vist alligevel
stødt ind i det, men tænkte at det var gamle skrifter kommet på nye
flasker, uden skriften egentlig er "skrevet om"?
Derfor kan det jo selvfølgelig være meget relevant at få oplysningen
alligevel. Det kan man vel få i Find Font vinduet?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 10-11-03 16:08

Storm skrev:

[Figur-"spunk"].

> Det er da næsten værre. Er figuren skabt med funktioner der ikke
> findes i Illu 10?

Nej. Godt nok er der benyttet en del forskellige funktioner for
at lave figuren, men der er ikke benyttet funktioner som ikke
findes i Illustrator 10.

> [...]
> vist alligevel stødt ind i det, men tænkte at det var gamle
> skrifter kommet på nye flasker, uden skriften egentlig er "skrevet

Som jeg har forstået det, så benytter Windows-platformen hovedsagelig
OpenType TrueType-varianten. Win2000 og XP er f.eks. født med OpenType-
understøttelse og langt de fleste af systemfontene er OpenType, men det
er OpenType TrueType-fonte. MacOS bruger derimod hovedsagelig OpenType
Type 1-varianten. Om disse to varianter så kan udveksles imellem
platformene uden problemer, er jeg ikke klar over.

> Derfor kan det jo selvfølgelig være meget relevant at få
> oplysningen alligevel.

Ja og da specielt hvis OpenType TrueType-varianten kan resultere i
lige så store problemer (eller større) som en TrueType-font i visse
tilfælde kan resultere i.

> Det kan man vel få i Find Font vinduet?

Jeg kan ikke finde info om det i Illustrator, men jeg kan i InDesign.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/opentype.gif>. Bemærk at
OpenType TrueType stadig har efternavnet *.TTF, som den "gammeldags"
TrueType har, hvorimod OpenType Type 1 hedder *.OTF til efternavn.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 11-11-03 23:28

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nej. Godt nok er der benyttet en del forskellige funktioner for
> at lave figuren, men der er ikke benyttet funktioner som ikke
> findes i Illustrator 10.

Tak for advaslen. Vi fik i går besked på at vores programkøb var 10 dage
før CS blev annonceret, og ikke 3. Ingen rabat.
5 x Indesign 2, 3 x Acrobat 6, 2 x Illustrator 10 og 3 x Photoshop 7.
Tænk på hvad 5 cs versioner ville have kostet, det kommer ikke på
budgettet lige med det samme.
- Så jeg prøver at sige - pyt - det dur' jo alligevel ikke skidtet :-/

> [...]
> understøttelse og langt de fleste af systemfontene er OpenType, men det
> er OpenType TrueType-fonte. MacOS bruger derimod hovedsagelig OpenType

Det gælder da ikke for OS X. Jeg forstår OS X systemfontene der har
extension .dfont som sådan en slags OpenType tillempet TrueType keation,
og det er 15 af de 25 systemfonte OSX kræver, som jeg har bemærket OS X
skal have. 8 er rigtige OpenType og 2 er gammeldags TrueType

> Om disse to varianter så kan udveksles imellem
> platformene uden problemer, er jeg ikke klar over.

Jeg har forsøgt uden helt til min gamle pc (ME) - men jeg har hørt andre
har gjort det med held - måske kræver det XP.

> Ja og da specielt hvis OpenType TrueType-varianten kan resultere i
> lige så store problemer (eller større) som en TrueType-font i visse
> tilfælde kan resultere i.

Det ved jeg desværre at den kan, men med nye ripper skulle problemet jo
være løst.

> [...]
> OpenType TrueType stadig har efternavnet *.TTF, som den "gammeldags"
> TrueType har, hvorimod OpenType Type 1 hedder *.OTF til efternavn.

Ok - jeg ser bare mine fontoplysninger via Suitcase, og her er .otf
altså bare OpenType - ikke noget med Open Type Type 1.

Tak herfra til gode indput - nu hedder det øreklapper på og knokle i en
måned og glemme alt om CS...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-11-03 15:29

Storm skrev:

> [...]
> 2 x Illustrator 10 og 3 x Photoshop 7. Tænk på hvad 5 cs versioner
> ville have kostet, det kommer ikke på budgettet lige med det

Øv, øv og tre gange øv. :(

> - Så jeg prøver at sige - pyt - det dur' jo alligevel ikke
> skidtet :-/

Det er med at se på de negative sider af CS-pakken i sådan en
situation, i hvert tilfælde.

> Det gælder da ikke for OS X.

Nå. Så er jeg blevet fejlinformeret (jeg har jo desværre ikke selv
en MacOS at rode med).

> [...]
> 25 systemfonte OSX kræver, som jeg har bemærket OS X skal have. 8
> er rigtige OpenType og 2 er gammeldags TrueType

Der er ikke en eneste af OpenType-systemfontene til Win2000 eller XP
som er OpenType Type 1-varianten. Alle er OpenType TrueType og har
derfor *.TTF-endelsen, som de almindelige TrueType-fonte.

> Jeg har forsøgt uden helt til min gamle pc (ME) - men jeg har hørt
> andre har gjort det med held - måske kræver det XP.

Der er jo da ingen problemer med at bruge OpenType Type 1-varianten
her på WinXP og den går jeg da stærkt ud fra kan overføres direkte
til OS X, men om TrueType-varianten også kan, ved jeg så ikke.
(WinME har mig bekendt ikke OpenType-support, da det først kom fra
og med Win2000, så vidt jeg husker).

[OpenType TrueType kan skabe problemer]

> Det ved jeg desværre at den kan, men med nye ripper skulle
> problemet jo være løst.

Tja og med de nyeste ripper skulle problemer med transparens også
være løst. Det hjælper jo bare ikke noget hvis ingen investerer i
de nyeste ripper. :)

> Ok - jeg ser bare mine fontoplysninger via Suitcase, og her er
> .otf altså bare OpenType - ikke noget med Open Type Type 1.

Det er også svært at spotte i ATM Deluxe, da OpenType TrueType
har det samme ikon som en almindelig TrueType. Kun OpenType Type 1
har det rigtige OpenType-ikon.

> Tak herfra til gode indput

Selv tak.

> - nu hedder det øreklapper på og knokle i en måned og glemme alt
> om CS...

:)

Madsen.

Fra : Morten Lind

Dato : 06-11-03 15:14

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Er der nogen der ved om man kan outline stroke i InDesign?

Hej Nina

Når du har din streg i InDesign, skal du ctrl-klikke på den - så falder
der en drop-down menu ned - i den kan du bestemme stregtykkelsen.
(Hvis det var det, du mente?)
Morten
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)