HD - Omfoto, bedøvelsespræperat, penhip be~
Fra : Bufas

Dato : 06-11-03 06:58

Hej !

Så fik jeg min hund igennem den store tur ved Dyrlægen, og har fået svar
fra DKK.

HD : B + C = C
AA : 0 + 1 = 1
OCD : Fri + Fri
Knæ : patella fri

Det er jo ikke helt, som jeg har håbet på, da min hund har et godt
exteriør, samt er en god brugshund. Så jeg havde håbet på at han kunne
bruges i avl.

Hvordan er det med omfotografering af Hofter og Albuer ??? Er der krav
til tid, dyrlæge eller lign ??? Er der nogen der har prøvet det, og blev
statussen bedre ???

Er der forskel på hvilken dyrlæge man bruger ??? Er der dyrlæger der
egner sig bedre til specifikke racer ???

Det sidste nye jeg har hørt, er at der er forskel på hvilket preperat
hunden er blevet bedøvet med, (jvf. en undersøgelse i Sverige) er der
andre der har hørt noget om det ???

Er det bedre at få lavet en pinhip bedømmelse ???

Jeg vil lige tilføje at hunden absolut ikke har ondt nogen steder, og
han er stadig en dejlig hund Men jeg havde sat næsen opefter at
skulle til at udstille i udlandet til næste år, og det er der jo ikke
meget ved, hvis han ikke kan bruges i avl.

Mange hilsner

Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65
Husk hundechat hver søndag fra kl 20 på www.hundechat.dk

Fra : Winther

Dato : 06-11-03 08:21

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det med omfotografering af Hofter og Albuer ??? Er der krav
> til tid, dyrlæge eller lign ??? Er der nogen der har prøvet det, og blev
> statussen bedre ???

Hvor ærgerligt for dig, at resultatet ikke blev bedre.

Jeg ved mange schæferopdrættere får deres hunde fotograferet i Tyskland. En
af opdrætterne har fortalt, at HD bliver bedømt bedre end herhjemme. Det
skulle også være noget billigere. Det ville jo pynte hvis han kunne få B i
stedet for C.

Vh. Winther

Fra : Bufas

Dato : 06-11-03 18:11

"Winther" <Falk-Petersen@tele2sletadsl.dk> wrote in

> [...]
> Tyskland. En af opdrætterne har fortalt, at HD bliver bedømt bedre end
> herhjemme. Det skulle også være noget billigere. Det ville jo pynte

Hej Winther !

Ved du hvor folk får deres hunde foto ??? og hva prisen er ???
Er det specielle Schæfer-dyrlæger ???
Her tænker jeg på at jeg nok nærmere skal ha fat i en Rotte-dyrlæge, da
AS og rotter er beslægtede...

Mange hilsner

Bufas

--
Se vores hjemmesider på http://hundelink.homepage.dk

Fra : pba72

Dato : 06-11-03 10:22

Hej Bufas
Jeg har selv lige fået nogenlunde samme besked, så jeg kender følsen.
Men mine øjne er svaret helt klart, man bliver nød til at sætte racen
over egen interesser, det er vel det der kendetegner en god opdrætter.
Så dit spørgsmål her virker nærmest som du gerne vil undgå denne
kendelse. Der er masser af hunde at arvle på, så det her handler ikke om
at " du havde sat næsen op efter....", men istedet om kvalitet inden for
racen og sikkerheden i at købe en sund hvalp. Statistikken taler et helt
tydlig sprog hvis man ser hvor mange store racer det årlig aflives pga.
HD.

MVH

Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : Bufas

Dato : 06-11-03 14:16

"pba72" <pba72.news@kandu.dk> wrote in

> [...]
> inden for racen og sikkerheden i at købe en sund hvalp. Statistikken
> taler et helt tydlig sprog hvis man ser hvor mange store racer det

Hej Peter !

Nu drejer avl sig jo ikke kun om HD ??? Jeg vil da mene at at der er
MANGE andre ting, som også har betyding for avl ! Omgængelighed,
brugsegenskaber og ja også exteriør mv. Der er jo ikke meget ved at ha
en HD frihund, hvis den ikke opfylder de andre ting....

Det kunne jo også være at den dyrlæge jeg havde valgt til at foto min
hund ikke var den helt rigtige til min race ???

Mvh.

Bufas

Fra : pba72

Dato : 08-11-03 11:35

"Bufas" skrev d. 06-11-03 14:16 dette indlæg :
> [...]
> brugsegenskaber og ja også exteriør mv. Der er jo ikke meget ved at ha
> en HD frihund, hvis den ikke opfylder de andre ting....
Ja det er vi da helt enige om, men hvor sjovt er det at ligge en flot,
omgængelig og dygtig brugshund i graven på 2-3 år??. Og hvor sjovt er
det at købe en brugshund som skal arthro care fra hvalp, og som skal
skånnes fra de ting som den synnes er det sjovest i hele verden???. Tro
mig det er ikke sjovt!!!
Jeg har selv valgt ikke at arvle på min hanhund da han har B begge
hofter, selvom han besidder alle de andre kvaliteter. Han har desuden
lidt på den ene albue. min hund er 1½ år gammel og har ikke på nogen
måde vist tegn på nogen form for smerte, men efter jeg for en sikkerheds
skyld er begyndt at give ham Athro Care er der kommet mere fart på ham,
deraf kan jeg kun konkludere at der har været noget galt.

Nu ved jeg godt jeg ligger mig ud med en masse hundfolk, men....... Men
jeg er da KÆMPE modstander af alle de racer, som har luftvejs-, hud-,
øre- ,led- øjne- og mange andre problemer. Største-delen af disse
problemer stammer fra krav til exteriør krav eller fra folk som ikke har
taget arvl arbejdet seriøst, men istedet ikke har kunne tilside sætte
egne interesser. Det hedder dyreetik.

> Det kunne jo også være at den dyrlæge jeg havde valgt til at foto min
> hund ikke var den helt rigtige til min race ???

Jeg tror ikke at det skulle betyde noget hvilken dyrlæge du sender din
hund til. Dyrlægens job at lave et rigtig symetrisk billede. Dvs. har
dyrlægen lavet et dårlig job skulle han meget gerne få den sendt lige
tilbage fra DKK med besked om at få dem taget om, og du får derfor ikke
nogen HD status ( og man må derfor formode at billede har være
symetrisk). Uden at være den helt store specilist, tror jeg ikke der er
den store forskel i udformningen af de forskellige racer's hofter, og
det burde derfor være et meget ens job dyrlægerne skal lave uafhængig af
race, da den symetri der skal være kræver at bagben ligger HELT lige
bagud, samtidig med at de huller der kommer mellem bagben og hofte skal
være HELT symetrisk (kort fortalt).

/Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : Bufas

Dato : 08-11-03 19:36

"pba72" <pba72.news@kandu.dk> skrøv in news:3facc7cd$0$94879

> [...]
> det at købe en brugshund som skal arthro care fra hvalp, og som skal
> skånnes fra de ting som den synnes er det sjovest i hele verden???.

mja.... men nu er C jo "kun" mild HD, og jeg vil da være ked af at
skulle ligge min hun i graven om ca en uges tid... så stærkt går det vel
heller ikke ???

> [...]
> sikkerheds skyld er begyndt at give ham Athro Care er der kommet mere
> fart på ham, deraf kan jeg kun konkludere at der har været noget galt.

Så skulle jeg aldrig ha købt Razco... han forældre har B1 og B2 (og nej
det er ikke Bananer i Pyjamas !) Jeg vil nu ikke give Razco noget som
helst for han "HD", og da slet ikke noget der giver ham "go på" for så
kan jeg da slet ikke følge med i hans tempo !!!

> [...]
> ikke har taget arvl arbejdet seriøst, men istedet ikke har kunne
> tilside sætte egne interesser. Det hedder dyreetik.

Er det ikke seriøst og tage en forspørgsel op på om der er nogen der ved
at der er forskel på dyrelæge, bedøvelsespreperater ??? JEG mener at min
hund har gode egenskaber til avl, da han har et godt exteriør og gode
brugshundeegenskaber, derfor spørger jeg om der er nogen der vil hjælpe
vedr. råd til omfoto mm. er det ikke at tænke seriøst på avl ??? At
undersøge tingene inden man bare sætter sig ned på sin dertilinrettede
og sige, nå det var det ???

Nogle slækker på hundens exteriør, andre på brugsegenskaber, men jeg
prøver da på at finde ud af hvorfor det nu er som det er ???

Hvis jeg nu havde været på en udstilling en gang og fået en 2 pr. så er
det jo oxo "godt nok" til avl.... men måske var det en ide at prøve at
udstille lidt flere gange ??? det kunne jo være at den dommer ikke lige
helt vidste hvordan "min race" skulle se ud ???

Eller måske var min hunds exteriør ikke godt nok, men derfor er det jo
en go ide at lige udstille mere end en gang ???

> [...]
> ligger HELT lige bagud, samtidig med at de huller der kommer mellem
> bagben og hofte skal være HELT symetrisk (kort fortalt).

ja.... Men.... hva med bedøvelses midlet ???? gør det en forskel ???
nogle preperater bedøver måske "lige rigeligt", således at løse ledbånd,
sener eller hva der nu ellers holder hofterne sammen, løsnes, så
hofterne "falder fra hinanden"

Nu er jeg jo ikke lige læge eller dyrlæge, men jeg håber du forstår hvad
jeg mener, eller så spørg

/Bufas

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-11-03 23:03

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> wrote in message
> [...]
>
> mja.... men nu er C jo "kun" mild HD, og jeg vil da være ked af at
> skulle ligge min hun i graven om ca en uges tid... så stærkt går det vel

nej det har du ret i, og nu ved jeg godt at det ikke er en lab vi taler om
her og det påvirker jo meget min holdning men at 10 % af lab'erne liggers i
graven pga. HD synnes jeg er et problem, når den samme gruppe kun har et
gennemsnit på et ½ så lang levetid.

> [...]
> helst for han "HD", og da slet ikke noget der giver ham "go på" for så
> kan jeg da slet ikke følge med i hans tempo !!!

Jeg er ikke helt sikker på du ved hvad Arthro care er. Det er ikke "go på"
men et gigt medicin som også bruges på menesker, som er med til at danne
øget ledvæske og brusk. Det kan derfor være med til at forebygge på samme
måde som man kan tage forholdsregeler vha. motion, vægt og kost. Så ud fra
mine erfaringer kan det kun anbefales.

> Er det ikke seriøst og tage en forspørgsel op på om der er nogen der ved
> at der er forskel på dyrelæge, bedøvelsespreperater ???
(ovenstående var ikke rette mod dig blot ejere af div hunde med problemer)
Jo helt sikkert, men det der fik mig til at reagere på dette indslag var jeg
fornemmede at du var ude efter et bedre resultat på papiret. Dette skyldes
din vedholdenhed i at finde en "bedre" dyrlæge end en reel disskusion om
bedømmelsen

> [...]
> brugshundeegenskaber, derfor spørger jeg om der er nogen der vil hjælpe
> vedr. råd til omfoto mm. er det ikke at tænke seriøst på avl ???

Samme spørgmål som ovenstående

> [...]

> Hvis jeg nu havde været på en udstilling en gang og fået en 2 pr. så er
> det jo oxo "godt nok" til avl.... men måske var det en ide at prøve at

Nu er det jo ikke nogen hemmelighed at udstillinger er meget subjektive
(ofte meget nationale), og ja der for ville jeg da også udstille hunden
flere gange. Men krav til HD er mere objektive og derfor kan de to ting ikke
sammelignes( men så andre har skrevet sker der jo fejl).

det kunne jo være at den dommer ikke lige
> helt vidste hvordan "min race" skulle se ud ???

> Eller måske var min hunds exteriør ikke godt nok, men derfor er det jo
> en go ide at lige udstille mere end en gang ???

Det med race køber jeg ikke, et dårlige billede skulle slet ikke bleve
bedømt, men læs nedefor.

> ja.... Men.... hva med bedøvelses midlet ???? gør det en forskel ???
Det ved jeg ikke. Men nydannelse og maglende hofte skål har jo ikke noget at
gøre med bedøvelse midlet. Så måske er der noget der, hvis der blot er tale
om et løst led, men det tvivler jeg på der er, hvis man læser bedømmelse
kriterierne. C skål kræver det en afrundet hofte skål eller nydannelse på
knoglen.

> [...]
> hofterne "falder fra hinanden"
>
> Nu er jeg jo ikke lige læge eller dyrlæge, men jeg håber du forstår hvad
Jeg er helt med, og hvis jeg virker stjel er det ikke min menning, dette
spørgsmål er jo virkelig noget der får folk op at stolen og det er da derfor
en ganske god en. Den handler jo også meget om prioteringer i forhold til
omgænglighed, brugsegenskaber, sundhed og exteriør. For mig er rækken
sundhed, brugsegenskaber, omgænglighed, exteriør. Dette mener jeg fordi at
jeg mener at omgænglighed og brugsegenskab skal hunden sgu nok ha, i de
fleste tilfælde er det bare et spørgsmål om ejeren er dygtig nok til at få
det frem, men det er jo min holdning, som jeg ikke har belæg for.

MVH Peter

Fra : Pia J

Dato : 09-11-03 09:11

> [...]

> nogle preperater bedøver måske "lige rigeligt", således at løse ledbånd,
> sener eller hva der nu ellers holder hofterne sammen, løsnes, så

Jeg tror ikke hofterne kan falde fra hinanden under fotograferingen, de
bliver lagt i en "skål" for at stabilisere ryggen og samle og bagbenene
holdt fast i udstrakt tilstand. Det er ikke sådan at hunden bare ligger og
flyder ud på bordet.

Hvis din dyrlæge er enig i bedømmelsen tror jeg desværre ikke du har så
meget at komme efter ved en omfotografering. Men det er da dejligt, hvis han
ikke har gener af det.

:Pia

Fra : JSC

Dato : 06-11-03 11:13

> [...]

> Hvordan er det med omfotografering af Hofter og Albuer ??? Er der krav
> til tid, dyrlæge eller lign ??? Er der nogen der har prøvet det, og blev

Der er vist noget med at man kan få billederne vurderet en ekstra gang. Der
burde være en vejledning med omkring dette i det svar du har fået??

> Er der forskel på hvilken dyrlæge man bruger ??? Er der dyrlæger der
> egner sig bedre til specifikke racer ???

Hvis billederne ikke er gode nok, så burde de blive afvist ved bedømmelsen.

Jeg finder det noget betænkeligt at man "bare" prøve en ekstra gang....

Hvis nu hoftene ligger på vippen mellem B og C, så kan man naturligvis være
heldig/uheldig at de bliver vurderet til hhv. B eller C - Det ændre jo ikke
på det faktiske forhold omkring hofterne....

Så hvorfor ikke bare være glad for hunden og undlade at bruge den til
avl....

Jeg syntes egentlig ikke at man skal avle på B-hofter og slet ikke hvis de
ligger på vippen til C...

/Jørgen

Fra : Bufas

Dato : 06-11-03 14:20

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in

> [...]
> avl....
>
> Jeg syntes egentlig ikke at man skal avle på B-hofter og slet ikke

Hej Jørgen !

Jeg er da stadig glad for min hund, det er der da ingen tvivl om !

Hvis man kun skulle avle på hunde med A hofter, så ville der ikke være
mange hunde tilbage inden for min race, ville det måske være en god ide
???

Jeg synes da også at det optimale ville være at avle på A-hofter, men som
sagt i et andet indlæg i denne tråd, så er der andre egenskaber end lige
hofter, man skal avle efter ???

Mvh.

Bufas

Fra : JSC

Dato : 06-11-03 16:24

> Hvis man kun skulle avle på hunde med A hofter, så ville der ikke være
> mange hunde tilbage inden for min race, ville det måske være en god ide
> ???
Hvilken race er det?? - Nu er jeg ikke den store avls specialist, men det
slå mig da lige, at hvis racen har et hofteproblem, så gør man den da ingen
tjeneste ved at avle videre på B/C hofter.

> Jeg synes da også at det optimale ville være at avle på A-hofter, men som
> sagt i et andet indlæg i denne tråd, så er der andre egenskaber end lige
> hofter, man skal avle efter ???

Helt enig - Jeg har en flatcoat med A-hofter og 0-albuer, men kvalificere
den ikke automatisk til at blive en avlshund.... Dens temperament og
brugsegenskaber tegner fint, og så må jo på udstilling for at få eksteriøret
vurderet.....

Mvh.

Jørgen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-11-03 17:25

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den ikke automatisk til at blive en avlshund.... Dens temperament og
> brugsegenskaber tegner fint, og så må jo på udstilling for at få

Hvor er din Flat fra, Jørgen?

Mht. det med A-hofter mener jeg man så vidt muligt bør bestræbe sig på at
forbedre hofte-situationen ved sin race. Har din hund C må du jo, ud over
egenskaberne, også sørge for at en evt. partner som minimum har B i hofter,
for hvad er en go' hund værd hvis den har dårlige hofter?
(...Jajaja... og hvad er en "dårlig" hund med gode hofter værd)

Nu ved jeg godt ikke alle racer har det lige så godt som Flatcoat mht. HD,
men man må jo arbejde hen imod det. Det er en lang og sej kamp og, med in
ringe viden om schæfer (er det ikk det du har?) så synes jeg da at kunne
forstå at det er blevet bedre!

Se i øvrigt en artikel om HD ved netop Flattere her..
http://www.flatcoat.dk/artikel.asp?IDArtikel=41

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : JSC

Dato : 07-11-03 08:31

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bodsv6$2520$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Den er fra Kennel friia (www.friia.dk)

> [...]
hofter,
> for hvad er en go' hund værd hvis den har dårlige hofter?

Jeg har svært ved at se man skal avle på C-hofter overhovedet og
kombinationen C+B er da ikke et mål at stile efter. En B+A kombination kan
sikkert fint gå....

> (...Jajaja... og hvad er en "dårlig" hund med gode hofter værd)

Enig !!

/Jørgen

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 07-11-03 10:22

> Jeg har svært ved at se man skal avle på C-hofter overhovedet og
> kombinationen C+B er da ikke et mål at stile efter. En B+A kombination kan
> sikkert fint gå....

Det optimale ville selvfølgelig være at den ene minimum har en A, men nogen
racer har generelt så dårlige hofter at det "kræver" små skridt at komme til
bedring. Står man med en hund der arbejder helt fantastisk, men har B hofter
og en der ikke har alle brikkerne helt vel hjemme, men så har B må man jo
priortere.

Rinnie

Fra : Winther

Dato : 06-11-03 15:33

"JSC" <JSC@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg finder det noget betænkeligt at man "bare" prøve en ekstra gang....

Det er da helt i orden. Men jeg ville lade hunden helt omfotografere, og jeg
ville nok også få det gjort i Tyskland.

> [...]
ikke
> på det faktiske forhold omkring hofterne....

Nej, det gør det da ikke, men der må da hellere stå B. Det fremgår jo ikke
længere om det er B1 ellerB2.

> Så hvorfor ikke bare være glad for hunden og undlade at bruge den til
> avl....
>

> Jeg syntes egentlig ikke at man skal avle på B-hofter og slet ikke hvis de
> ligger på vippen til C...

Det er også min holdning, men brugsegenskaberne vægter endnu mere.
Nu er AS jo ikke så almindelig en race, måske ligger de ikke generelt så
højt som så mange andre hunderacer.
Prøv at læse linket nedenunder, en mening om HD:

http://www.schaeferhunden.dk/abr/en_mening_hd/en_mening_hd.htm

Vh. Winther

Fra : Bufas

Dato : 06-11-03 22:00

Hey !

Er der slet ikke nogen, der har forslag til en dyrlæge i Jylland, som er
gode til at HD foto "rottweiller-lignende-hunde" ???

Mange hilsner

Bufas

Fra : x Vuf x

Dato : 07-11-03 00:54

Thu, 6 Nov 2003 20:59:37 +0000 (UTC), Bufas wrote:

>Er der slet ikke nogen, der har forslag til en dyrlæge i Jylland, som er
>gode til at HD foto "rottweiller-lignende-hunde" ???

Hvad skal du bruge dét til? Får man måske ikke tudet
ørene fulde med, at blandingshunde er sunde og raske?!

(Ku' bare ik' la' vær'!)

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

Et parforhold er bedre end et par forhold!

Fra : Bufas

Dato : 07-11-03 15:52

x Vuf x <nospam@sonpet.com> skrøv in

> Hvad skal du bruge dét til? Får man måske ikke tudet
> ørene fulde med, at blandingshunde er sunde og raske?!

Hey !

Tjow det er de vel, men nu er det ikke lige min blandingshund på knap 12 år
der er blevet HD foto mm, men derimod min Appenzeller Sennenhund. Men
tvivler stærkt på at der findes en AS-Dyrlæge herhjemme *LOL*

/Bufas

Fra : x Vuf x

Dato : 07-11-03 22:20

Fri, 7 Nov 2003 14:52:05 +0000 (UTC), Bufas wrote:
> [...]

>der er blevet HD foto mm, men derimod min Appenzeller Sennenhund. Men
>tvivler stærkt på at der findes en AS-Dyrlæge herhjemme *LOL*

Øhhh...AS-Dyrlæge? Appenzeller Sennenhund-Dyrlæge?
Findes der specielle dyrlæger til hver race? ;-D

Fra : Bufas

Dato : 08-11-03 05:18

> Øhhh...AS-Dyrlæge? Appenzeller Sennenhund-Dyrlæge?
> Findes der specielle dyrlæger til hver race? ;-D

Hey !

På sin vis kan man vel godt sige at der gør ??? der er jo forskel på de
enkelte hunderacer.... Så der for vil jeg ha fundet en god "rottweiler-
dyrlæge"....

Mange hilsner

Bufas

Fra : Platoon

Dato : 07-11-03 06:07

> Hey !
>
> Er der slet ikke nogen, der har forslag til en dyrlæge i Jylland, som er
> gode til at HD foto "rottweiller-lignende-hunde" ???

Jo

Der er Ribe dyreklinik Der er dyrlægen fantastisk til billeder.
Han er meget omhyggelig og pernitten med billederne

Hilsen Kim

Fra : Bufas

Dato : 07-11-03 15:55

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> skrøv in

> "Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

> Jo
>
> Der er Ribe dyreklinik Der er dyrlægen fantastisk til billeder.
> Han er meget omhyggelig og pernitten med billederne

HeY !

Ved du om de har foto mange Rottweilere ??? og hvilken status de i givet
fald har fået ???

/Bufas

Fra : Winther

Dato : 07-11-03 13:12

> [...]
>
> Er der slet ikke nogen, der har forslag til en dyrlæge i Jylland, som er
> gode til at HD foto "rottweiller-lignende-hunde" ???

Vi har en meget dygtig dyrlæge i Grindsted, som mange i området bruger. Min
fik jo A på begge hofter og 0 på albuer. Jeg brugte ham fordi jeg fik ham
anbefalet af mange til fotografering af hd.

Hvor gammel er Razco nu?

Vh. Winther.

Fra : Bufas

Dato : 07-11-03 15:56

"Winther" <Falk-Petersen@tele2sletadsl.dk> skrøv in
> [...]
> bruger. Min fik jo A på begge hofter og 0 på albuer. Jeg brugte ham
> fordi jeg fik ham anbefalet af mange til fotografering af hd.

Hey !

Ved du om han er god til at foto Rotter ???

Razco bliver 3 år nu her, så han er jo oxo blevet foto lige sent nok...

/Bufas

Fra : Jane

Dato : 07-11-03 09:22

Hej med dig
Jeg skrev denne her for et stykke tid siden, sååå tag ikke alle diagnoser
for gode varer :

Vil lige høre om der er andre der har oplevet noget lignende ?

Jeg får HD fotograferet min Rottweiler, han er 2 år.
Dyrlægen som vi altid bruger, kigger på billedet og siger, " det ser da
rigtig godt ud "
Den bliver sendt ind til DKK for at blive vurderet, så lang så godt.
Min dyrlæge har været på kursus hos DKK for at lære hvordan hunden præcis
skal ligge.
Vi får så brev fra DKK med diagnosen og den siger H -C V - C ?
Jeg fatter ikke en meter, ringer til dyrlægen som er lige så undren som jeg,
for som han sagde " det kan ikke passe " !
Jeg tager min hund til en anden dyrlæge som jeg ved kan måle det ud med det
samme, jeg fortalte ikke noget til at starte med, da billedet kom sagde han
" Ja det ser rigtig godt ud " Han målte det ud til at blive AA, så var det
at jeg fortalt at han var fotograferet for ca 2 måneder siden og der fik han
CC, den her dyrlæge sagde at det kan aldrig blive CC med de hofter, vi
sendte de nye ( 2 måneder ældre billeder ) ind igen.
Så kom den nye diagnose H - B V - A hofter !?
Jeg var da glad for den nye diagnose som jeg viste var den rigtige men
hvordan kan man få en A hofte til at blive til C hofte AA - 0?
Vi er en rimelig ny kennel og der er mange ting som vi ikke ved noget om
endnu, hvis jeg nu ikke havde kendt nogle opdrættere som kunne vejlede mig
så havde jeg måske kasseret en 2 årig hund fra avlen, da jeg ikke vil avle
på en hund med C hofter selvom det er tilladt.
At en ellers A hofte bliver til B hofte siger dyrlægen, er ikke objektiv
vurdering, det kan ikke måles, og hvis han skulle finde ud af hvorfor den
har fået B skulle han sidde sammen med den dyrlæge der har vurderet den for
at høre på hvad grundlag, for der kigger de på andre ting der ikke er
målbart ?
2 billeder skulle der til 2 narkoser og nu har jeg et dilemma for jeg har 4
andre hunde der skal gennem samme tur indenfor 1 år.

Jane Mailund
www.kennelmailunds.webbyen.dk

Fra : Bufas

Dato : 07-11-03 16:03

"Jane" <bejane@mail.dk> skrøv in

> [...]
> 2 billeder skulle der til 2 narkoser og nu har jeg et dilemma for jeg
> har 4 andre hunde der skal gennem samme tur indenfor 1 år.

Endelig en der har prøvet det jeg prøver på at få lidt at vide om !

Men nu bor du jo desværre på den "forkerte" side af bæltet.... men
omvendt jeg kommer da derover tiltider....

Må jeg få at vide hvem dyrlægerne er ??? Har de foto mange rotter ???

/Bufas

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 07-11-03 09:15

"pba72" <pba72.news@kandu.dk> writes:
>Statistikken taler et helt tydlig sprog hvis man ser hvor mange store
>racer det årlig aflives pga. HD.

Hej Peter
Kan du ikke lige fortælle mig, hvor jeg finder en statistik over hvor
mange hunde der er blevet aflivet pga. HD. DKK laver statistik over hvor
mange hunde der får konstateret HD, men jeg har aldrig kunne finde noget
om, hvor mange der bliver aflivet af den grund.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-11-03 13:27

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> mange hunde der får konstateret HD, men jeg har aldrig kunne finde noget
> om, hvor mange der bliver aflivet af den grund.

Hej Poul Erik

Har svaret nu to gange til denne tråd igen kandu.dk, og de kommer ikke frem,
så nu er jeg kommet på via usenet, så fint farvel til kandu

Argh det er kedelig at skrive det samme to gange!!!! nå nok om det.

Da jeg skrev ovenstående tænkte jeg faktisk på den artikel der var i DKK
for et stykke tid siden. Men nu du siger det så er det nok rigtig at den
ikke handlede om dødelighed. Jeg har derfor gjort lidt for at rette mod på
denne misforståelse og har fundet en artikel om som omhandler dødsårsager i
såvel race som blandings hunde i DK. Den understøtter min påstand
(ihvertefald for Labradore, har ikke læst det hele endnu).
Artiklen findes i Preventive Veterinary Medicine 58 (2003) 63-74
Artiken findes på KVL's bibliotek eller jeg kan maile den til dig jer.

MVH

Peter

Fra : pba72

Dato : 08-11-03 11:35

Sorry... test

http://www.kandu.dk/

Fra : pba72

Dato : 08-11-03 11:35

"Poul Erik Rise /SID" skrev d. 07-11-03 09:15 dette indlæg :

> [...]
noget
> om, hvor mange der bliver aflivet af den grund.

Hej Poul

Der var jeg nok lidt hurtig og heldig... For da jeg satte mig ned og
tænkte lidt over det er det formentlig en artikel i DKK jeg henviste til
og det har du ret i at det ikke havde noget med dødelighed at gør ( så
vidt jeg husker, da jeg ikke pt. lige kan finde den artikel).
Så min påstand var lidt hurtig sorry.
Men jeg har været i stand til at finde en videnskabelig artikel på
området, som handler dødsårsager i såvel race og blandingshunde.
Artiklen findes i: Preventive Veterinary Medicine 58 (2003) 63-74
Artiklen kan sikkert findes på KVL bibliotek eller i kan også ligge en
mail ädresse så vil jeg forsøge at sende den til dig/jer

Det kunne være interessant at sammeligne denne artikel med den fra DKK,
så hvis der er nogen der ved hvor jeg kan finde den på nettet ville jeg
blive glad.

/Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-03 23:53

> [...]
> Hej !
>
> Så fik jeg min hund igennem den store tur ved Dyrlægen, og har fået svar

Hej Bufas

Jeg bliver helt nysgerrig. Så du ikke selv billederne, og hvad sagde
dyrlægen som tog dem. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til gennem diverse
indlæg, så sidder der åbenbart nogle mennesker og bedømmer billederne som
tror det er billederne fra sidste julefrokost, og åbenbart mener, at din
hunds hofter ligner hans kone, i selskab med næstformanden.

Hvad mente din dyrlæge, var det godt eller skidt. Jeg kan ikke forestille
mig, at hvis han mente billederne ikke var gode nok, at han ikke tog nogle
nye, nu da hunden var bedøvet.

Giver dyrlægen dig medhold i, at de er bedømt forkert ??.
Hvis ikke, så kunne nye billeder jo give et værre resultat.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bufas

Dato : 08-11-03 05:16

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrøv in
> [...]
>
> Giver dyrlægen dig medhold i, at de er bedømt forkert ??.
> Hvis ikke, så kunne nye billeder jo give et værre resultat.

Hej Benny !

Dyrlægens dom var den samme som DKK's. Derfor vil jeg ha ham HD foto ved
en anden dyrlæge. Da der ikke er en "AS-Dyrlæge" vil jeg gerne ha fundet
en "rottweiler-dyrlæge" Min dyrlæge er dygtignog, det er slet ikke det,
men han er en "Schæfer-dylæge" hvis du forstår hva jeg mener ??? Selv om
alle hunde er i familie, er der jo forskel på opbygningen nden for de
enkelte racer.

At de nye billeder skulle give et værre resultat ændrer jo ingenting, så
vil jeg jo være samme sted i dag. at han ikke han bruges i avl, men
stadig er en dejlig famile-, brugs-, og udstillingshund. Men det sjove
ved at udstille er ligesom gået fløjten, da han ikke kan bruges i avl.

Mange hilsner

Bufas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-11-03 13:56

> [...]
> stadig er en dejlig famile-, brugs-, og udstillingshund. Men det sjove
> ved at udstille er ligesom gået fløjten, da han ikke kan bruges i avl.

Hej igen Bufas

Jeg går ud fra, at hvis nogen skulle have chancen for at kende forskel på
racerne, så må det være dyrlægen. Efter som de alle er uddannet samme sted,
og på samme præmisser, så tror jeg ikke der er den store forskel. Hunden
skal ligge på en ganske bestemt måde under fotograferingen, så for mig at
se, er der ingen tvivl. Din dyrlæge giver dig hans vurdering, og DKK giver
dig en tilsvarende, så for mig at se, lyder det som den formodentligt
rigtige diagnose. Men nu er avl da også andet end HD, så din hund kan måske
indgå i avl, da den jo som du siger har andre kvaliteter. Den skal bare kun
parres med hoftestærke hunde, som kunne bruge noget af dit exteriør i
stedet. I øvrigt så jeg på en Kennels hjemmeside, og der ville din hunds
hofter være en sand pryd, og en klar forbedring af standarden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bufas

Dato : 08-11-03 19:16

> [...]
> øvrigt så jeg på en Kennels hjemmeside, og der ville din hunds hofter
> være en sand pryd, og en klar forbedring af standarden.

Hey Benny !

Tildels vil jeg give dig ret.

Det jeg vil vide er om nogen kender forskel på præperatet til f.ex.
bedøvlse, dyrlæger eller lign.... (?)

Jeg tror pt at dianosen er god nok, men hvis nu dyrlægen har lavet en
fejl... (ikke med vilje selvfølgelig !!!)

Ja enig, mht. til avl. han skal kun parres med hofte stærke hunde (og de
skal oxo ha "noget mellem ørerne" og et rimeligt godt udseende) Pt er min
hunds stærke sider exteriør og hans brugshundeegenskaber, HD er "bare
lige en detajle" hvis du forstår hva jeg mener ???

det lyder noget spændende med den kennels hjemmeside ??? den har jeg vist
ikke set.... har du et link jeg må få ???

Mange hilsner

Bufas

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-11-03 18:30

Hej igen Bufas

Nej jeg kender ikke til, at det skulle gøre nogen forskel, hvad middel der
bliver brugt til bedøvelsen. Jeg tror det nu heller ikke, for som Pia
skriver, så bliver den jo holdt fast og presset sammen. I øvrigt lidt hen i
retning af, hvad man gør, ved en OP for netop HD. Nemlig det at skære nogle
muskler over, så knoglerne trækkes tættere sammen.

Måske kan der træffes en anden afgørelse, hvis den blev fotograferet med et
bedre røntgen apparat. Men det er jo tveægget, for det kan jo gøre
bedømmelsen dårligere.
Når han nu er 3 år gammel, er der nok ingen plan i at fotografere ham igen
om ½ til 1 år, for han må jo antages at være fuldt udvokset nu. Men hvis
man sørger for at holde ham med gode muskler, så burde det jo heller ikke
komme til at volde ham problemer. Nu må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke
rigtigt har fundet frem til, hvad der er slemt, og hvad der ikke er. For
ser man nogle, som har grov HD, men hunden lever i lykkelig uvidenhed, og
lever fint, og dør af alderdom. Medens andre hunde med meget let HD lider
skrækkeligt under det, så hvor pokker er det kriminelle punkt. Eller er der
bare noget vi mennesker helt har misforstået.

He He, nej jeg kan ikke huske hvad den hed, det var konen der lige surfede
rundt på en bunke hundesider. Hun får en masse tid til at gå med den slags
( Skøre krage ...) Hun er bare bindegal og har efterhånden udviklet sig
til en skrækkelig netnørd .. Men så vidt jeg husker, var det en Sct.
Bernhard side, men om det var hunde der blev brugt i avl, det ved jeg ikke,
men det er nu nok ikke så ualmindeligt for de store hunde.

M.V.H......Benny..