Webspeed, hvordan fungerer det?
Fra : Peter Anskjær

Dato : 05-11-03 20:19

Hej,
Jeg vil gerne vide hvordan Webspeed virker. Jeg tænker specielt på at man jo
får det direkte igennem antennenettet og hvordan de så styrer hvem der har
adgang til det og hvem der ikke har?
I min ejendom har vi alle den store pakke og det er lavet sådan, at vi får
et stort kabel ind som bliver splittet ud i 2 kabler, et der løber ned i
gennem venstre side af opgangen og et til højre side. Hvis vi skulle have
webspeed, hvordan ville de så sørge for at det kun var dem der betalte der
havde adgang?
Kort sagt, hvordan sørger de for kun at give internetadgang til udvalgte
antennestik?

Mvh
Peter

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 06-11-03 00:20

Peter Anskjær wrote:

> [...]
> webspeed, hvordan ville de så sørge for at det kun var dem der betalte der

Jeg er ret sikker på at i ikke kan få webspeed på jeres nuværende anlæg, da
der ikke er nogen mulighed for at tilslutte lejligheder enkeltvis.
TDC tilbød engang vores boligforening at opgradere vores antenneanlæg gratis
så de kunne tilbyde os Webspeed. Umiddelbart tillokkende, men samtidigt
ville de have os til at tegne en 5-års kontrakt med dem som eneleverandør.
I stedet skrottede vi helt TDC og blev en del af et større bolignetværk. Det
er _langt_ billigere: Telefoni: 25 kr/mnd, TV:25 eller 105 kr/mnd (afhængig
af pakke), Inet:50kr/mnd. Dertil skal dog lægges en installationsudgift på
ca. 6000 kr pr. lejlighed.

Thomas

Fra : Peter Anskjær

Dato : 06-11-03 00:32

"Thomas Dahl Pedersen" <news@thomasdahlREMOVETHIS.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ret sikker på at i ikke kan få webspeed på jeres nuværende anlæg,
da
> der ikke er nogen mulighed for at tilslutte lejligheder enkeltvis.

Det havde jeg heller ikke regnet med, jeg går da ud fra der skal føres
seperat kabel til hver enkelt lejlighed. Men vi har allerede fælles internet
i vores opgang, så det er heller ikke aktuelt. Det var mere fordi jeg
snakkede om det med en ven og vi ikke vidste hvordan de gør det. For de har
jo ikke anlæg på samme måde som med teleanlæg hvor de kan sidde på en
central og bestemme lige præcist hvad der skal ud til folk, eller hvad?.
Derfor tænkte jeg om de fører internet helt ud til antenneanlægget og derfra
vælger hvem det skal føres videre til.

> [...]
(afhængig
> af pakke), Inet:50kr/mnd. Dertil skal dog lægges en installationsudgift på

Jeg ville heller ikke bryde mig om at skulle skrive kontrakt på 5 år med
TDC, slet ikke som det udvikler sig lige pt med store bolignetværk. Vi er
kun 10 lejligheder i min andelsforening, så det er kun rentabelt med
internet, men på sigt kunne det være man skulle forsøge at arrangere et
større fælleskab med hele karreen.

Mvh
Peter

Fra : Jens

Dato : 06-11-03 17:18

"Peter Anskjær" <m@ybe.not> skrev i en meddelelse
> [...]
jo
> får det direkte igennem antennenettet og hvordan de så styrer hvem der

Det foregår ved at man tilslutter et kabel-modem til antennestikket.
Kabel-modemmet etablerer forbindelse til hovedstationen, til en enhed der
hedder en CTMS (Cable Modem Termination System).
Data bliver sendt frem og tilbage simpelt fortalt, som TV kanaler.

> [...]
> et stort kabel ind som bliver splittet ud i 2 kabler, et der løber ned i
> gennem venstre side af opgangen og et til højre side.

Det kunne lyde som et sløjfe-anlæg, det kan der umiddelbart ikke køres med
kabel-modem på.

> Hvis vi skulle have
> webspeed, hvordan ville de så sørge for at det kun var dem der betalte
der
> havde adgang?

Ved at give kabel-modemmet adgang til nettet. Kabel-modemmet har ligesom et
netkort en MAC-adresse (Se http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=mac). Der kan
spærres for adgang for ikke godkendte MAC-adresser.

> Kort sagt, hvordan sørger de for kun at give internetadgang til udvalgte
> antennestik?

Se ovenfor....

Jens

Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-11-03 00:02

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hedder en CTMS (Cable Modem Termination System).
> Data bliver sendt frem og tilbage simpelt fortalt, som TV kanaler.

Det havde jeg godt regnet ud, kender dog intet til det tekniske.

> får
>
> Det kunne lyde som et sløjfe-anlæg, det kan der umiddelbart ikke køres med
> kabel-modem på.

Det havde jeg heller ikke regnet med, går ud fra vi skal have hver vores
kabel, eller det vil måske være ligegyldigt.

> [...]
> netkort en MAC-adresse (Se http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=mac). Der kan
> spærres for adgang for ikke godkendte MAC-adresser.

Okay. Men kan man så altid sende og modtage internetsignalerne? For adsl er
der jo ikke adgang til fra et telefonstik før udbyderen har åbnet for det.
Jeg tænker specielt på at man jo kan ændre macadresser på netkort. Så hvis
min nabo køber webspeed så kan jeg vel egentlig købe et modem og så ændre
macadressen til den samme som naboens? Det vil selvfølgelig sikkert give
nogle problemer hvis begge modems forsøger at tilgå internettet samtidigt.
Det skal så lige siges at jeg ikke er klar over om man kan ændre macadresser
på alting, men man kan i hvert tilfælde på nogle netkort.

> Se ovenfor....

Tak for svaret, det begynder så småt at lysne.

Mvh
Peter

Fra : Kasper Bergh

Dato : 07-11-03 00:33

"Peter Anskjær" <m@ybe.not> wrote in message
> et
> >
> Okay. Men kan man så altid sende og modtage internetsignalerne?

Ja.

> Jeg tænker specielt på at man jo kan ændre macadresser på netkort. Så hvis
> min nabo køber webspeed så kan jeg vel egentlig købe et modem og så ændre
> macadressen til den samme som naboens?

Nej - der registreres både MAC adr. for netkortet og modemmet (som teknisk
set ikke er et modem men en bridge). Men det vigtige i denne sammenhæng er
at du ikke kan ændre MAC adr. på dit Motorola Surfboard, så du kan ikke
"stjæle" an anden's forbindelse.

> Det vil selvfølgelig sikkert give
> nogle problemer hvis begge modems forsøger at tilgå internettet samtidigt.

Ja det ville give et farligt rod og du ville med garanti blive opdaget - og
så han man altså brudt loven så selv hvis det ikke var teknisk umuligt ville
det være meget dumt.

> Det skal så lige siges at jeg ikke er klar over om man kan ændre
macadresser
> på alting, men man kan i hvert tilfælde på nogle netkort.

Se ovenfor - du kan ikke ændre MAC adr. på "modemmet"

mvh
/Kasper

Fra : Peter Anskjær

Dato : 07-11-03 12:47

"Kasper Bergh" <kaz@want-no-spam-own.web.id> skrev i en meddelelse
> [...]
> at du ikke kan ændre MAC adr. på dit Motorola Surfboard, så du kan ikke

Hvad så hvis man skifter netkort?

> [...]
og
> så han man altså brudt loven så selv hvis det ikke var teknisk umuligt

Okay, så er jeg med på hvordan de styrer at kun de rigtige får adgang til
nettet.
Tak til alle.

Mvh
Peter

Fra : Kasper Bergh

Dato : 07-11-03 18:32

> Hvad så hvis man skifter netkort?

Så bliver du guidet automatisk ind på aktiveringssiden igen hvor du skal
aktivere dig med Brugernummer/password præcis som den første gang. Så det er
såmænd simpelt nok.

> Okay, så er jeg med på hvordan de styrer at kun de rigtige får adgang til
> nettet.
> Tak til alle.

En fornøjelse =)

mvh