Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Garanteret 2 "dumme" spørgsmål
Fra : Falcon

Dato : 05-11-03 18:24

1. Kan det lade sig gøre at tage infared photos med et digital kamera,
jeg ved til analog køber man jo en speciel film til det.

En af mine venner vil IKKE købet et digitalt spejlrefleks (Canon 300)
da han siger at man ikke kan se motivet på lcd skærmen, men skal have
det op til øjet (hvis I forstår hvad jeg mener) som på et alm analogt
Spejlrefleks. Har han ret?

mvh Falcon

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 05-11-03 18:44

"Falcon" <jornlundtoft@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> da han siger at man ikke kan se motivet på lcd skærmen, men skal have
> det op til øjet (hvis I forstår hvad jeg mener) som på et alm analogt

Jeg kan desværre ikke svare på dine spørgsmål, men jeg undrer mig over at
man ikke vil købe et kamera hvor man skal have det op til øjet?

Jeg har selv et Canon G5, og noget der iriterer mig meget er at når jeg har
sat en telekonverter på, er mindst halvdelen af søgeren dækket, og jeg
bliver derfor nødt til at bruge skærmen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt
(for mig) altid, især ikke ved kontinuerlige optagelser (hvor billedet ikke
kan vises på LDC skærmen) eller ved stærkt sollys, hvor det kan være svært
at se motivet på skærmen.

Bla derfor overvejer jeg at købe et Canon 300D eller 10D .

Vh Matilde

Fra : KNL DtP

Dato : 05-11-03 20:09

"Falcon" <jornlundtoft@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. Kan det lade sig gøre at tage infared photos med et digital kamera,
> jeg ved til analog køber man jo en speciel film til det.

Med et IR filter (som f.eks. Hoya R72) kan du fjerne lyset i det synlige
spektrum og kun lade det infrarøde komme igennem. Hvis kameraet kan opfange
disse bølgelængder, kan du tage disse flotte billeder:

http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1050314

> En af mine venner vil IKKE købet et digitalt spejlrefleks (Canon 300)

Kameraet hedder Canon EOS 300D...

> da han siger at man ikke kan se motivet på lcd skærmen, men skal have
> det op til øjet (hvis I forstår hvad jeg mener) som på et alm analogt
> Spejlrefleks. Har han ret?

Ja, det er korrekt at man på en digitalt spejlreflekskamera skal kigge
igennem søgeren fremfor et LCD display. Jeg ser nu dette som en fordel,
fordi du til alle tider rent faktisk ser hvad der kommer med på "filmen".
Dvs. blænder du ned DOF-knappen, så kan du se nøjagtig hvor meget der
bliver skarpt ved f.eks. f/16.

Når du så har taget billeder, kommer det op på LCD-skærmen bagpå. Dette
betyder også, at man kan spare på batteriet, da man ikke skal have skærmen
tændt hele tiden.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-11-03 20:44

"Falcon" <jornlundtoft@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. Kan det lade sig gøre at tage infared photos med et digital kamera,

Sony's nye Cybershot DSC-F828 kan.

--
-Jens B.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 05-11-03 21:22

Jens Bruun wrote:
> Sony's nye Cybershot DSC-F828 kan.

Samt deres, noget mere kompakte, DSC-V1.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Henning

Dato : 05-11-03 23:22

"Falcon" <jornlundtoft@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1. Kan det lade sig gøre at tage infared photos med et digital kamera,
> jeg ved til analog køber man jo en speciel film til det.

Peg på en almindelig fjernbetjener med kameraet, tryk på en knap på
fjernbetjeneren. Hvis du på kameraet kan se fjerbetjeneren lyse kan dit
kamera se infrarødt.

mvh Henning

Fra : ">> Allan

Dato : 05-11-03 23:38

> [...]
> >

> Peg på en almindelig fjernbetjener med kameraet, tryk på en knap på
> fjernbetjeneren. Hvis du på kameraet kan se fjerbetjeneren lyse kan dit

Hvis fjernbetjeningen bruger infrarødslys...

Fra : Tom

Dato : 06-11-03 23:44

> Peg på en almindelig fjernbetjener med kameraet, tryk på en knap på
> fjernbetjeneren. Hvis du på kameraet kan se fjerbetjeneren lyse kan dit
> kamera se infrarødt.

Det var li godt.....mit olympus e-20 kan også se et hvidt lys fra
fjernbetjeningen.

--
Tom

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-11-03 12:37

Tom wrote:
> Det var li godt.....mit olympus e-20 kan også se et hvidt lys fra
> fjernbetjeningen.

Hmm... det kan mit PowerShot A40 også. Skummelt