Amstaffhvalp bider meget
Fra : Michael H

Dato : 05-11-03 14:38

Hej med jer

Vi har lige fået os en Amstaff tæve på 8 uger, (nu 9 uger gammel)
men vi syntes at den bider utroligt meget, ikke noget voldsomt
men under leg og når hun bliver kælet.
Vores nu afdøde Rotte syntes vi ikke bed så meget
da han var hvalp.

Er det normalt for Amstaffen at bide/nappe så meget under leg ???

På forhånd tak

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 15:32

"Michael H" <michael@FJERNDETTEsnooze.dk> skrev i en meddelelse

> Er det normalt for Amstaffen at bide/nappe så meget under leg ???

Nogle hvalpe bider mere end andre. Det er ikke noget racebestemt.
Vores Labrador tyggede også meget i os ( og i alt andet) , da hun var hvalp.

Vi brugte det, at sige nej, når hun tog fat, for derefter, at aflede hende
med tyggeben eller legetøj. Derefter rose hende. Så lærte hun, hvad der var
lovligt og hvad der ikke var lovligt, at bide i.
Samme fremgangsmåde, hvis hun tog fat i løse tæpper, stoleben, børnenes
legetøj og andre, (for en hvalp) fristende ting, at bide i.

Hvis hvalpen bider, når i kæler med den, kan i have et tyggeben i hånden og
holde for den, samtidig med, at i aer den, med den anden hånd.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 07-11-03 21:45

On Wed, 5 Nov 2003 14:37:44 +0100, "Michael H"
<michael@FJERNDETTEsnooze.dk> wrote:

> [...]
>da han var hvalp.
>
>Er det normalt for Amstaffen at bide/nappe så meget under leg ???

Hunden skal have en fast men kærlig opdragelse. Den må aldrig bide
mennesker og hvis i ikke lærer den det nu så kan det gå helt galt en
dag, efter min mening kan man ikke have sådan en hund hvis man er alt
for pædagoisk indstillet og ikke tør tage fat i hunden, hvis den laver
det til en vane at nappe i folk så vil det sikkert ende med aflivning
en dag når den er voksen. Og racen er så stærk psykisk at den godt kan
tåle at man tager fat i den når den laver noget forkert. i skal være
kontante i opdragelsen af sådan en hund ellers kan det gå meget galt.
Men hvis i spørger folk der har labradors så vil de sikkert komme med
alle mullige alternative måder at få den til at holde op med at bide
men jeg ville tage fat i nakken på hunden og ruske den til den
underkaster sig kigger bort eller slikker sig om munden, og først der
stopper man på den måde lærer i den ikke at nappe mennesker, og hvis i
ikke gør det så gør i jer selv en bjørnetjeneste .

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 21:07

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for pædagoisk indstillet og ikke tør tage fat i hunden, hvis den laver
> det til en vane at nappe i folk så vil det sikkert ende med aflivning

Selvfølgelig må den ikke bide mennesker, men den er stadig en hvalp og
hvalpe bider ( ikke kun Amstaff hvalpe . Det betyder ikke, at det vil
blive en fast vane for hunden, at nappe.

> [...]
> stopper man på den måde lærer i den ikke at nappe mennesker, og hvis i
> ikke gør det så gør i jer selv en bjørnetjeneste .

Som sagt, helt unødvendigt: Et simpelt nej + afledningsmanøvre med tyggeben
/ legetøj, derefter ros, når hvalpen stopper, det uønskede bideri, virker
fint.

Mvh. www.tjekmig.dk Ejer af Labrador + GD

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-11-03 12:21

On Fri, 7 Nov 2003 21:07:02 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Selvfølgelig må den ikke bide mennesker, men den er stadig en hvalp og
>hvalpe bider ( ikke kun Amstaff hvalpe . Det betyder ikke, at det vil
>blive en fast vane for hunden, at nappe.

,nej men der er større rissiko for at den gør det når den ikke har
lært at den ikke må

> [...]
>/ legetøj, derefter ros, når hvalpen stopper, det uønskede bideri, virker

,jeg er sådan set ligeglad med hvordan folk opdrager deres hunde,
syntes bare at det er synd at så mange bliver aflivede pga at folk har
skulle være politisk korekte i opdragelsen, men selvfølgelig skal man
give hunden noget den godt må bide i efter man har sagt nej, men
hunden tager altså ikke skade af at man siger nej på en måde den
forstår og ikke glemmer, alt efter hvor psykisk robuste racen er, og
en pit/amstaff kan godt tåle at man tager fat i den, hvis man er for
vattet er det en bjørnetjeneste.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 11:40

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,nej men der er større rissiko for at den gør det når den ikke har
> lært at den ikke må

Selvfølgelig, skal den lære, at den ikke må. Det har vores hund(e) også
altid lært, ved hjælp af tidligere nævnt metode.

> ,jeg er sådan set ligeglad med hvordan folk opdrager deres hunde,
> syntes bare at det er synd at så mange bliver aflivede pga at folk har
> skulle være politisk korekte i opdragelsen,

Hunde bliver ikke aflivet pga. det, du kalder politisk korrekt opdragelse,
men pga. manglende opdragelse.

Der hvor det kan gå galt, er hvis folk f.eks. griner ad hunden og synes det
er sjovt, hvis den bider. Den er jo lille og sød og så vil man ikke
irettesætte den. Det er den slags opdragelse ( eller netop mangel på
samme ), hvor det går galt, når hunden bliver voksen. Det er her, jeg kalder
det, at gøre hunden en bjørnetjeneste...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-11-03 20:08

On Sat, 8 Nov 2003 11:40:26 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>altid lært, ved hjælp af tidligere nævnt metode.

>Hunde bliver ikke aflivet pga. det, du kalder politisk korrekt opdragelse,

,ja det kan jo også være det samme nogle gange jeg har mødt mange
rigtig mange enda der når de står sammen med andre mennesker ikke vil
sige noget til deres hund andet end nej fy puha , og det er også godt
nok hvis det virker, men hvis det ikke gør, så burde folk skide på
hvad andre tænker og tage fat i hunden for det er en bjørnetjeneste at
være for blød, over for hunden bare for at være politisk korekt

> [...]
>samme ), hvor det går galt, når hunden bliver voksen. Det er her, jeg kalder
>det, at gøre hunden en bjørnetjeneste...

,enig ! jeg oplevede den anden dag en med en lille pit/amstaff-tæve
der ikke sagde noget til den når den hoppede op og pinkede min
hanhund, det sagde jeg så at nok ville være smart ellers ville hun få
store problemer senere med den, så sagde hun nej så man næsten ikke
kunne høre det næste gang den gjorde det, og det var et splitsekund
fra at de kom op at slås, men så kom min hunds bodyguardhund og
kurede den lille pit hen af grasset, men den bed sku igen og det er
ikke smart, men hun sagde bare at hvis den fortsætter med det så
bliver den bare aflivet ? og da den bagefter gjorde det på en anden
hanhund som den kender, sagde hun, nåe det gør ikke noget når de
kender hinanden ? så lærer den det sku da aldrig, hun kunne lige så
godt sige jeg køber hund hvert andet år og afliver den når den er ude
af kontrol, fordi jeg ikke har gidet/turdet opdrage den, for den hund
bliver uden tvivl et megaproblem en rigtig lille fighter der ikke vil
være til at gå tur med da den ryger på både hanner og tæver ! men uha
nej ikke tage fat i den når der er andre mennesker? det er også en
bjørnetjeneste hun gør den ! der går ikke lang tid så gidder jeg ikke
have min hund til at lege med den mere for de splitter hinanden ad
pludselig, og det er hendes skyld.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 22:00

> [...]

> hvad andre tænker og tage fat i hunden for det er en bjørnetjeneste at
> være for blød, over for hunden bare for at være politisk korekt

Selvfølgelig er man nødt til, at opdrage på sin hund, hvis den opfører sig
uhensigtsmæssigt også selvom, der er andre folk til stede. Det er dog efter
min mening, mest hensigtsmæssigt, at kunne styre hunden med stemmen, enten
ved et bestemt nej, eller hvis den er helt gal - en dyb knurren fra ejers
side og så en god portion stædighed, hvis hunden tester en, ved f.eks
indkald.

Vores GD ville helst kun komme, hen til min mand i begyndelsen. Så når jeg
kaldte, gad han ikke komme og så måtte resten af familien vente pænt i de
ca. 5 min., hvor jeg kaldte, legede gemmeleg og gjorde det bedste jeg havde
lært, for at få ham hen til mig. Det lykkedes og i dag gider, han slet ikke
teste. om jeg virkelig mener det mere. Han kommer med det samme.

Jeg vil ikke komme langt med vores GD, hvis jeg skulle " tage fat i ham",
når han gjorde noget forkert. Han vejer ca. 20 kg. mere end mig. Jeg kan
selvfølgelig godt tage fat i hans halsbånd og få ham kommanderet ud, af
sengen om aften ( det er han ikke meget for )og jeg kunne også tage fat i
ham under indkøringsfasen her i huset, hvor han var meget efter Buffy, men
alt i alt, så kommer man længst, hvis hunden stopper, når man siger nej og
det er da også nej`et Daffy ( GDén) reagerede på, når han var efter Buffy.
Han vil da skide på, hvor meget jeg tog fat i ham, men når jeg sagde nej
eller slip, så stoppede han.
Det kan også være en fallit erklæring, hvis man ikke kan styre sin hund
uden, at man bliver nødt til, at tage fat i den. Hvis Amstaffèn virkelig er
så psykisk robust, som du siger, vil den sikkert også skide dig et stykke,
selvom man tager godt og grundigt fat i den. Jeg tror ikke, at man vinder
hundens respekt, på den måde og jeg tror ikke på, at man er nødt til det.
Der kan selvfølgelig være undtagelser, som f.eks. i slåskamp mellem to
hunde, men igen- her vil det også være bedst, hvis hunden stopper sin adfærd
vha. et nej.

> ,enig ! jeg oplevede den anden dag en med en lille pit/amstaff-tæve
> men hun sagde bare at hvis den fortsætter med det så
> bliver den bare aflivet ?

Det er synd, at hun tager så let på hundens liv, men nogen folk gider bare
ikke høre efter, når man prøver, at forklare dem lidt om hundeopdragelse.
Når hunden så først er voksen og måske er endt, som en problemhund, så er
det jo for sent. Det er trist, at det tit er hunden(ene), som ender med, at
betale prisen ( livet )...+ de mennesker, som evt. ender med, at blive bidt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-11-03 23:09

On Sat, 8 Nov 2003 22:00:23 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

> [...]
>ved et bestemt nej, eller hvis den er helt gal - en dyb knurren fra ejers
>side og så en god portion stædighed, hvis hunden tester en, ved f.eks

,helt enig, men mange gange bliver hunden nød til at vide at der er
konsekvens bag det man siger, altså hvis man siger nej, så sker der
noget hvis det bliver ignoreret osv

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 10:27

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> [...]
> stopper man på den måde lærer i den ikke at nappe mennesker, og hvis i
> ikke gør det så gør i jer selv en bjørnetjeneste .

Jeg går ind for rolig og kærlig træning, men jeg tror Punish har ret her.
Jeg ville aldrig tolerere en kamphunderace (eller andre racer) at være
sådan. De fleste racer er meget lettere at få til at holde op med det.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Eifelvuf

Dato : 13-11-03 20:05

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 07-11-03 21:45 dette indlæg :
> [...]
> stopper man på den måde lærer i den ikke at nappe mennesker, og hvis i
> ikke gør det så gør i jer selv en bjørnetjeneste .

Hej Punish.

,,,,,ja jeg gik i skole med en hvis forældre havde en Amstaff, den
kunne også bide, de brugte bare et andet ord end puds ! men faren
ville ikke sigde hvad ordet var det var nemlig hemmeligt så
ingen"børnene" kom til at sige det for sjov, men det endte da aligevel
med at den bed en af de andre drenge fra klassen, jeg kan ikke lige
huske hvoorfor , jeg var der heldigvis ikkeog det er også ved at være
25år siden, det var en rigtig sindsyg køter efter min mening, men
børnene der boede sammen med den var selvfølgelig stolte af den og
blærede sig med dens manglende træning med en pind der har i munden og
som kører rundt og rundt indtil hunden bliver rundtosset, og faren var
rigtig stolt af den
hund, når man kom indenfor kom den altid løbende faretruende hen imod
en , indtil at et af børnene havde sagt god for en. Den anden Amstaff
der boede i kvarteret blev aldrig trænet i noget puds ala
bidetræning med en pind der bliver kørt rundt og rundt eller noget, og
elskede børn men spiste på et
tidspunkt det halve af en kat på vejen, så den og forældrene blev
upopulære blandt alle, undtagen os børn, der jo syntes at det var sejt
og klappede hunden hver gang vi mødte den, den var vores helt.

Ja det var bare det jeg ville sige til dig Punish. Det lyder helt vildt
rigtigt, synes du ikke ?

M.v.h.

Eifel & Co. (din ven)

"Dræb ikke din Amstaff - brug den til at dræbe med"

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 14-11-03 09:47

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Eifel & Co. (din ven)
>
> "Dræb ikke din Amstaff - brug den til at dræbe med"

Hej Eifelvuf, - long time no see...

Vh. Winther

Fra : Eifelvuf

Dato : 01-12-03 17:38

"Winther" skrev d. 14-11-03 09:47 dette indlæg :

> "Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Eifelvuf, - long time no see...
>
> Vh. Winther

Hej igen Winther !

Ja har desværre ikke p.t. al den tid jeg normalt ville have - men synes
alligevel ikke jeg ville undlade at cutte-and-paste et PDNB indlæg i
forbindelse med ovenstående indlæg - dog modificeret fra PDNB´s side
oprindeligt at handle om sindssyge Schäfere - til d.o. Amstaff

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : mathilde

Dato : 14-11-03 23:50

"Eifelvuf" skrev d. 13-11-03 20:05 dette indlæg :

> "Dræb ikke din Amstaff - brug den til at dræbe med"

Som amstaff ejer mener jeg godt nok det er den værste gang vrøvl at
lukke ud!

Hvor barnlig kan man egentlig blive, helt ærlig, jeg troede dette var et
seriøst debatforum. Du ryger da fluks i mit killfilter.
Få dig et liv, eller brug i det mindste din tid på din hund, fremfor at
sidde og gøre dig selv til grin!

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-11-03 10:45

On Fri, 14 Nov 2003 22:49:50 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>seriøst debatforum. Du ryger da fluks i mit killfilter.
>Få dig et liv, eller brug i det mindste din tid på din hund, fremfor at

jeg fandt iøvrigt en god side om de gamle terriere, og udviklingen
frem til i dag"den kan sikkert forarge nogle" den er måske ikke så
politisk korekt, men det var fortiden jo ikke, det kan man jo ikke
fornægte ! men her er flotte gamle billeder, og historier fra gamle
dage, hvis du er interseret.

http://home.no.net/gamedog/

http://home.no.net/gamedog/old_prints_of_the_old_pasttimes.htm

Fra : KennelKipler

Dato : 17-11-03 17:35

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 15-11-03 10:45 dette indlæg :

Hej Punish,

Tak dem vil jeg da kigge på i ro og mag. Og fortiden var bestemt ikke
politisk korrekt. Men det er nutiden skam heller ikke altid!

MVH Marie,

-Tidligere Mathilde, men for ikke at blive forvekslet med en anden
Matilde, har jeg valgt at bruge Marie, og KennelKipler.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 01-12-03 17:35

"mathilde" skrev d. 14-11-03 23:50 dette indlæg :

> [...]
> seriøst debatforum. Du ryger da fluks i mit killfilter.
> Få dig et liv, eller brug i det mindste din tid på din hund, fremfor

Hej Mathilde.

Mit indlæg er såmænd blot en "cut-and-paste" af et af evigkloge Punish´s
indlæg ........

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-12-03 06:02

On Mon, 01 Dec 2003 16:35:18 GMT, "Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>at

>Hej Mathilde.
>
>Mit indlæg er såmænd blot en "cut-and-paste" af et af evigkloge Punish´s

du er jo syg i potten ! du ved ikke hvad cut and paste er, og du ved
vist heller ikke hvad killfilter er ! jeg har aldrig skrevet at man
skulle bruge nogen hund til at dræbe med ! du er jo syg !!, søg dog
hjælp

Fra : mathilde

Dato : 14-11-03 23:50

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 15-11-03 10:01

wrote:

> [...]
>seriøst debatforum. Du ryger da fluks i mit killfilter.
>Få dig et liv, eller brug i det mindste din tid på din hund, fremfor at

,,ja manden er jo syg ! og jeg tror ikke at han ved hvad et killfilter
er, for han bliver åbenbart ved med at skrive til og om mig, "kan jeg
se når andre svarer på hans barnligheder", for at provokere, selv om
jeg ikke har svaret ham i over 4 mdr, så er man da ikke normal hvis
man bliver ved med at skrive til en der ikke svarer i så lang tid ! så
kan man jo kun have ondt af manden, at han ikke selv kan se at der er
noget i vejen.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 07-11-03 22:03

> [...]

>da han var hvalp.
>
>Er det normalt for Amstaffen at bide/nappe så meget under leg ???

Næsten alle hvalpe bider meget i den alder, personlig har jeg aldrig
hørt om nogen hvor det er fortsat ind i voksenalderen.

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 08-11-03 12:17

On Fri, 07 Nov 2003 21:03:19 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrote:

>Næsten alle hvalpe bider meget i den alder, personlig har jeg aldrig
>hørt om nogen hvor det er fortsat ind i voksenalderen.
>
>Mvh
>Søren

,,nej man hører ikke om amstaffs/pitbulls der bidder som voksne pga at
de har fået en alt for vattet opdragelse, for de lever nemlig ikke, de
er aflivet !

Fra : mathilde

Dato : 08-11-03 11:35

"Michael H" skrev d. 05-11-03 14:38 dette indlæg :

Hej Michael,
det er ikke racebestemt, men derimod forskelligt fra hvalp til hvalp.
Køb noget hun godt må bide i, og så giv hende det, når hun går i gang
med jeres hænder.
Skæld hende ikke ud, så tænder I hende nok mere. Ignorering altså at
stoppe legen når hun gør det er også godt. Men sørg for at hun har noget
andet i stedet, for selvfølgelig skal hun tygge i noget, bare helst ikke
jeres hænder!
Fortsætter hun også senere når hun er blevet 5 mdr. og opefter, så ville
jeg tage ved hende og stoppe hende, for ellers kan det blive en grim
vane som holder hele livet.

Tillykke med hende. Hvor er hun fra?

Mathilde.(Jeg har selv en amstafftæve på 15 mdr.)

http://www.kandu.dk/

Fra : mogens233

Dato : 02-12-03 12:09

> [...]
>

> På forhånd tak
>
> Michael
>
> Hej Michael Jeg ved ikke hvad det rigtige er at gøre , men et ved
jeg det er at vores amataff havde det også med at ville bide i vores
hænder og bukser under leg og vi stillede også spørgsmålet om det var
normalt, vi havde mange bide ting til den . Jeg kan godt huske hvordan
vi var ved at få grå hår i hovedet af det, for vi var bange for at få en
ustyrlig dræber maskine og vi ønskede at være gode ambassadøre for rasen
,husk at vise hvem der er føren også i leg ,for vores hund stoppede det
da den skiftede tænderne og det gjorde den ca på en weekend, alle
sammen. Efter det stoppede det faktisk og nu er den 2½ år og der er
ingen adfærdsvanskeligheder med den på nogen måder , den er en dejlig
familie hund også sammen med vores søn . læs evt kommentar min
amstaff trækker det synes jeg er en god fremgangs måde på mange punkter
i amstaff opdragelse . Nyd din dejlige hund og vær kærlig og konsekvens
så skal det nok gå .

http://www.kandu.dk/