panther på 15" imac problemer :(
Fra : Michael Holm

Dato : 05-11-03 11:59

nogen der har fået installeret panther på Imac 15" ??
Jeg har 2 hvor at den kommer med en fejl under installationen, og beder
en om genstart.

Igår prøvede jeg at slette harddisken flere gange og starte forfra :((
kunne installere os 9 på men ikke panther, prøvede så med OS 10.2
installationen gik igennem men efter genstart stod den bare med blå
skærm, ny erase, og panther igen, for blot at få fejl igen (under disk 2
)

Idag prøver jeg en en imac 15" og får samme fejlmeddelse i slutningen af
disk 1 :(((

har uden problemer kunne installere på 2 17" imac's og G4 Powerbook +
"gammel" slotloading imac ......

hjælp.....

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-11-03 15:56

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> )
>
> Idag prøver jeg en en imac 15" og får samme fejlmeddelse i slutningen af

Jeg har hørt om problemer med disk 2 i nogle pakker, men jeg ved ikke om
det er det, der sker i dit tilfælde. Måske du skulle prøve at ringe til
Apple?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Holm

Dato : 11-11-03 10:12

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har hørt om problemer med disk 2 i nogle pakker, men jeg ved ikke om
> det er det, der sker i dit tilfælde. Måske du skulle prøve at ringe til
> Apple?

disk 2 har virket fint med G5 og 2x 17" imac...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-11-03 19:58

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> disk 2 har virket fint med G5 og 2x 17" imac...

Ja, så må jeg nok melde pas. Prøv at zappe PRAM'en og tjekke om der evt.
er firmwareopgraderinger til din maskine.

Fra : Michael Holm

Dato : 11-11-03 21:01

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, så må jeg nok melde pas. Prøv at zappe PRAM'en og tjekke om der evt.
> er firmwareopgraderinger til din maskine.

det har jeg prøvet :) og der er ikke firmware opdateringer til imac 15"
fladskærm :(
Jeg fik fat i Tech tool 3, og den meldte at der var fejl på ram'en - kom
i tanke om at jeg havde apples hardwaretest cd, og den gav også fejl på
Ram'en så nu skal jeg havde skildt den ad og skiftede den indbyggede Ram
klods !

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-11-03 02:21

> [...]

> i tanke om at jeg havde apples hardwaretest cd, og den gav også fejl på
> Ram'en så nu skal jeg havde skildt den ad og skiftede den indbyggede Ram

Er det den klods der sidder helt inde i maskinen? Det er jo ret
bøvlet... Der er vel ikke garanti eller AppleCare på maskinen endnu, for
så skal Apple gøre det. Jeg har læst noget engang, der viste at man skal
bruge noget kølepasta inden man lukker maskinen igen, men der må være
nogen her i gruppen, som ved det helt præcist.

Fra : Michael Holm

Dato : 12-11-03 09:10

> [...]

> bruge noget kølepasta inden man lukker maskinen igen, men der må være
> nogen her i gruppen, som ved det helt præcist.

Jeps fik et link til et sted af en ven :
http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

skal ud og finde kølepasta i dag :)
hvor finder man det, inde i kbh. centrum (helt inde midt i :) er der
forskellige slags og priser ?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-11-03 09:25

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Jeps fik et link til et sted af en ven :
> http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html

Netop.

> skal ud og finde kølepasta i dag :)
> hvor finder man det, inde i kbh. centrum (helt inde midt i :) er der
> forskellige slags og priser ?

Der er forskellige slags, men køb bare den billigste type de har; den er
fin nok. Man kan bruge en formue på kølepasta, hvis man køber den dyre
Artic Silver, som indeholder metalstykker. Det er overkill til dit
behov.

Fra : Michael Holm

Dato : 12-11-03 17:58

> [...]

> fin nok. Man kan bruge en formue på kølepasta, hvis man køber den dyre
> Artic Silver, som indeholder metalstykker. Det er overkill til dit
fandt en lille tube hos Brinck til 15 kr. :)
men venter en uges tid, hvis nu apple vender tilbage og vil gøre det
gratis :)

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-11-03 07:51

> [...]

> i tanke om at jeg havde apples hardwaretest cd, og den gav også fejl på
> Ram'en så nu skal jeg havde skildt den ad og skiftede den indbyggede Ram

Er det den originale klods, som sad i fra starten ? Så Panther er mere
sensitiv overfor defekte RAM end Jaguar er ?!!

Det er ikke godt - kan give rigtig meget bøvl for dem som bare har været
i en PC biks og skaffe RAM.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 12-11-03 09:10

> Er det den originale klods, som sad i fra starten ? Så Panther er mere
> sensitiv overfor defekte RAM end Jaguar er ?!!

Det er det, og net-jungle trommerne opfordre til at man piller ekstra
RAM ud under installationen og derefter putter dem i igen...

> Det er ikke godt - kan give rigtig meget bøvl for dem som bare har været
> i en PC biks og skaffe RAM.
ja... jeg har opgraderet 7-8 maskiner, med ekstra ram i, og som nævnt er
det indtil videre 2 15" imac der har bøvlet :( den ene er den
ovennævnte, den anden fjernede jeg den uoriginale ram (og skal teste den
indbyggede lidt senere i dag)

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-03 10:28

> [...]

> det indtil videre 2 15" imac der har bøvlet :( den ene er den
> ovennævnte, den anden fjernede jeg den uoriginale ram (og skal teste den

Så er det altså ikke helt løgn, når Apples forhandlere forsvarer Apples
høje RAM-priser med, at Apple bruger en speciel, særlig god RAM. Jeg er
glad for, at jeg netop har bestilt min mors iMac fra Apple Store med 1
GB original RAM.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 12-11-03 18:00

> [...]
> høje RAM-priser med, at Apple bruger en speciel, særlig god RAM. Jeg er
> glad for, at jeg netop har bestilt min mors iMac fra Apple Store med 1

det er det jo netop ikke i min ene maskine, der er det apples indbyggede
som har kløjsede i det, og den er kun fra april 2002 :((