God efterårssuppe?
Fra : Martin Andersen

Dato : 04-11-03 18:53

Hvad ville I komme i en god efterårssuppe?

Jeg siger

Kartofler, porre, rød peberfrugt, selleri, løg, små köttbullar og
gulerødder.

Spædet op med vand, tomatpure og fløde

Fra : Dorte Klerke

Dato : 04-11-03 19:01

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse
> Hvad ville I komme i en god efterårssuppe?
>
> Jeg siger
>
> Kartofler, porre, rød peberfrugt, selleri, løg, små köttbullar og
> [...]
Hej Martin
Aner ikke hvad köttbullar er, men hvad med hvidkål i strimler. Måske friske
tomater. Hakket oksekød.

Dorte

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-11-03 19:44

> Hej Martin
> Aner ikke hvad köttbullar er, men hvad med hvidkål i strimler. Måske
friske
> tomater. Hakket oksekød.

Svenskerne ved ikke hvad kød og melboller er, når man snakker suppe.
Köttbullar = små frikadeller. Det tætteste på danske kødboller. Melboller
har de slet ikke herovre

Fra : Spangkuk

Dato : 05-11-03 01:28

> Melboller har de slet ikke herovre

Det er da kun fordi vi ikke kan kaste så langt !

Spang

Fra : Pia J

Dato : 05-11-03 08:27

> Svenskerne ved ikke hvad kød og melboller er, når man snakker suppe.
> Köttbullar = små frikadeller. Det tætteste på danske kødboller. Melboller
> har de slet ikke herovre

Faktisk har jeg en vag erindring om, at ordene er byttet om derovre. Hvis du
vil have kødboller, skal du m.a.o. lede efter frikadeller!

:Pia

Fra : My

Dato : 05-11-03 08:14

Jeg ved ikke om det her er en speciel efterårssuppe, men den er vildt god,
så eg vil lige dele min opskrift med jer :0)

Indonesisk Karrysuppe

1 løg
1-4 spsk karry ( afhænger hvor stærk man ønsker den skal være, bruger selv
1½ spsk karry)
1 dåse flåede tomater
8 dl vand
1½ tern grøntsagsbouillion
ca 2-3 halve ferskner fra dåse, skåret i små stykker
1/4 liter piskefløde
Kyllinge filet skåret i mundrette bidder
salt

Fremgangsmåde:
1.Skåret løg, flåede tomer, grøntsagsbouillion og vand småkoger i ca 30 min.
2.Fløde og karry kommes derefter i, retten koges op.
3.Tilsidst kommes kylling, fersken i tern,salt og lidt ferskensaft fra dåsen
i.
-Der skal ikke meget salt i.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-11-03 19:14

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse

> Hvad ville I komme i en god efterårssuppe?

1. Hvidkål, porrer, gulerødder, kartofler og persille

2. Porrer, kartofler og fløde + timian eller purløg (blendes), evt. tilsat
skinke- eller bacontern

3. Oksekød i strimler, løg, hvidløg, kartofler, gode dåsetomater eller
ketchup og paprika, salvie/oregano/timian

4. Hyldebærsaft og vand, jævnet med maizena, tilsat små æbletern

5. Løg, kød fra halloween-græskarret, fløde og ost (blendes)

6. Fisk, løg, kartofler, gulerødder, fløde, hvidvin eller citronsaft og
timian (blendes gerne)

7. Løg, svampe, fløde og citronsaft, jævnes evt. lidt.

8. Kødsuppe, gulerodstern, kød- og melboller, evt. meget fintsnittede porrer

Hilsen Inger

Fra : Padmé Amidala

Dato : 04-11-03 22:12

1. Jordskokker, løg, hvidløg, mælk/fløde, bouillon, karry, sprød
parmaskinke.

2. Hakkede tomater, hvidløg, basilikum, timian, bacon, ris eller nudler,
fløde

3. Hønsebouillon, kylling, karry, fløde/mælk, ærter, gulerødder..

VH
Padmé

Fra : Spangkuk

Dato : 05-11-03 01:34

Sprængt oksebryst koges en 1 1/2 times tid med 1 løg i kvarte og 1
gulerod, 2 lauerbærblade. Der skal skummes.

Knoldselleri, kartofler, gulerødder kommes i, og koger med ca. 15. min.
Herefter kommes porrer i, og alt smages til med salt. Simrer yderligere
ca. 5 min.

Alle grøntsager kan benyttes i mængder efter eget ønske.

Suppen kan fryses.

Spang

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-11-03 08:25

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> writes:
>Hvad ville I komme i en god efterårssuppe?

Jeg ville helt sikker benytte mig af den mangfoldighed af urter og
grønsager der er tilgængelig lige netop nu.

Jeg ville begynde med en grundsuppe, kogt på okseknogler og en suppehøne,
rå mængder selleri, rigelige mængder gulerødder, gavmildt forbrug af
porrer, en håndfuld løg, noget persillerod og en god krydderbuket, bundet
af selleritop, porretop, frisk salvie, løvstikke (pas på med ikke at bruge
for meget af den - er også kendt under navnet maggi-urt) lidt gulerodstop,
hvis det kan skaffes, nogle få rødbedeblade og nogle timiankviste.

Lad det koge i 6-8 timer. Så er der en glimrende grundsuppe, der kan
bruges til en masse forskellige supper.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og