Citatret ved filmklip
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-11-03 14:43

Er det tilladt at vise et 20-sekunders filmklip i et tv-program uden at
spørge filmselskabet om lov?

Loven om ophavsret skriver i § 22, at det er tilladt at citere et
offentliggjort værk i overensstemmelse med god skik. Jeg vil mene, at
det er god skik at vise et kort klip fra en film og selvfølgelig gøre
opmærksom på dens navn. Men hvad mener domstolene mon?

Bag på snart enhver dvd-film står der typisk, at "dvd-filmen kun må
benyttes til privat brug, d.v.s. til forevisning uden vederlagt i
private hjem. Det er forbudt at anvende dvd-filmen til offentlig
forevisning, herunder gennem kabel-tv eller lignende." Har denne
advarsel betydning i forhold til citatretten?

--
Mvh. Peter

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-11-03 15:30

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Er det tilladt at vise et 20-sekunders filmklip i et tv-program uden at
> spørge filmselskabet om lov?

Nej. Fotografiske værker og film er ikke omfattet af citat-retten.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-03 15:37

Christian Andersen skrev:

>Nej. Fotografiske værker og film er ikke omfattet af citat-retten.

Jeg kan ikke finde den paragraf hvor film undtages derfra. Hvor
har du hittet den?

--
Bertel

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-11-03 15:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kan ikke finde den paragraf hvor film undtages derfra. Hvor
> har du hittet den?

Ja, det ved jeg egentlig heller ikke. Se eventuelt mit svar til mig selv.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-11-03 15:42

Christian Andersen wrote:

> Nej. Fotografiske værker og film er ikke omfattet af citat-retten.

Link:

http://www.journalistforbundet.dk/sw1988.asp

Dokument: "Ophavsret (også) på nettet?" af Anne Louise Schelin, jurist
og direktør i Dansk Journalistforbund

"Malerier, tegninger, fotografier, skulpturer o.l. kan der normalt ikke
citeres fra med henvisning til den almindelige citatregel. Det skyldes,
at et citat som regel enten vil være en udnyttelse af hele værket eller
blive til en krænkende ændring af værket og dermed i strid med
ophavsretslovens § 3, som beskytter mod dette."

Hmm, åbenbart tog jeg fejl med hensyn til filmværker, det er i hvert fald
ikke nævnt nogle steder så bombastisk som jeg gjorde det til.

http://www.cfje.dk/cfje/lovbasen.nsf/ID/LB03169720

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-11-03 15:55

Christian Andersen skrev:

> Nej. Fotografiske værker og film er ikke omfattet af
> citat-retten.

Fotografiske værker kan jeg forstå, for her vil man uvægerligt komme til
at citere hele baduljen. Men sådan forholder det sig jo ikke med film.
Jeg prøver lige at ringe til en af Journalisthøjskolens jurister og
vender selvfølgelig tilbage med svar.

--
Mvh. Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-03 17:00

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
>at citere hele baduljen. Men sådan forholder det sig jo ikke med film.
>Jeg prøver lige at ringe til en af Journalisthøjskolens jurister og

Vi har tidligere fundet frem til at man må citere film. Der
findes ingen bestemmelse der forhindrer det.

Det pudsige er at man ikke må tage ét af billederne fra filmen og
offentliggøre, for det falder ind under bestemmelserne om
fotografier.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 18:59

Bertel Lund Hansen skrev i -dk.videnskab.jura:

> [...]
> Det pudsige er at man ikke må tage ét af billederne fra filmen og
> offentliggøre, for det falder ind under bestemmelserne om

Skal det forstås som at man godt må tage en sekvens på f.eks 10 bilder?

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-03 19:02

Scripsit Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk>

> Skal det forstås som at man godt må tage en sekvens på f.eks 10 bilder?

Det er ikke særlig klart hvor grænsen går. Det er den slags der må
afgøres konkret i det enkelte tilfælde. Hvilken oplevelse en
menneskelig betragter af citatet i sin kontekst får, vil sikkert
indgå med betydelig vægt i den konkrete vurdering.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-03 21:43

Ivar Madsen skrev:

>Skal det forstås som at man godt må tage en sekvens på f.eks 10 bilder?

Henning har svaret. Jeg vil blot tilføje at jeg opfatter det
sådan at man ikke må præsentere det som enkeltbilleder uanset
hvor mange man medtager. Det skal fremstå som et filmklip
(medmindre betragteren selv manipulerer med ting og sager - det
kan man ikke gardere sig imod).

--
Bertel

Fra : Elmo Jensen

Dato : 05-11-03 17:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det pudsige er at man ikke må tage ét af billederne fra filmen og
> offentliggøre, for det falder ind under bestemmelserne om
> fotografier.

Det er egentlig underlidt.

At tage et enkelt billede ud af en film, viser jo netop ikke værket i
helhed.

Så i forbindelse med film, burde det jo netop være lovligt, at bruge et
enkelt billede til f.eks. reklame for filmen eller så.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-11-03 13:29

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Jeg prøver lige at ringe til en af Journalisthøjskolens jurister
> og vender selvfølgelig tilbage med svar.

Så har vi konsulteret en af landets største kapaciteter inden for
området, jurist Oluf Jørgensen på Danmarks Journalisthøjskole, og han
giver skribenterne i denne tråd ret.

Han fortæller, at der i Danmark ikke eksisterer citatret for faste
billeder, men derimod for levende billeder. Det betyder i vores
tilfælde, at vi frit kan citere eksisterende film, når blot citatet er
kort (7-12 sekunder er absolut på den sikre side) og angiver kilden.

Tvivlstilfælde afgøres altid konkret, men det er Oluf Jørgensens faste
overbevisning, at med citater i størrelsesordenen 7-12 sekunder og med
en redaktionel/indholdsmæssig/journalistisk begrundelse vil evt.
ophavsmænd/filmselskaber ikke have noget at komme efter.

Han fandt det også naturligt, at større medievirksomheder som fx DR har
indarbejdet "tommelfingerregler" om 15 sekunder citatret for at være på
den sikre side.

--
Mvh. Peter