Et ? om andesteg
Fra : My

Dato : 04-11-03 12:45

Jeg skal jo lave andesteg på mandag. Vi er kun 2, så jeg tænkte på om en and
på 2800g er okay at lave. Der er jo noget med at de svinder meget og vi
gidder ikke sidde og gnave skind og ben.

Det er første gang jeg skal lave and, og har funder en opskrift hvor den
skal stege i 6 timer ved 130grader - altså en and på 3000-3500gram. Hvis nu
jeg vælger den and på 2800g, hvor lang tid tror i så den skal ha i ovnen? 5
timer?

Håber nogen kan hjælpe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-11-03 16:50

"My" <min@duer.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
nu
> jeg vælger den and på 2800g, hvor lang tid tror i så den skal ha i ovnen?

Køb en Oscar hvis du vil have en rigtig kødfuld and, Cherry Waley "forkert
stavet " er også god.
Det med stegetiden synes jeg ikke er så nemt at sige præcis. Det er ikke
altid ovnen har den temperatur den er stillet til. Jeg bruger altid
stegetermometer isat midt i brystkødet, dvs. stukket ind på langs så det
ikke rammer ind benene. Jeg mener at huske at den skal have til 85 grader
men det kan andre sikkert korrigere.

Held og lykke, Steen.

Fra : Ralph

Dato : 04-11-03 17:04

> [...]
nu
> jeg vælger den and på 2800g, hvor lang tid tror i så den skal ha i ovnen?

Et generelt godt råd om ænder og gæs, er at stege "så-længe-man-tror-minus ½
time"*) tage fjerkræet ud, vente lidt, partere og så kan man se om den har
fået nok, så evt. en halv time til i ovnen eller på grillen. Hellere for
lidt end for meget første gang, det er let at give den lidt ekstra, og det
er endnu lettere at stege den tør og træls (ja, jeg er jyde)

*) ved langtidsstegning måske minus 1 time, i weber minus 15 minutter.

Fik en gås på 6 kg stegt i weber her i week-enden, den var stegt lige
tilpas, men alligevel var den sej, og nej det var ikke en gammel gås, fik
den som 2-3 ugers og har selv fedet den op. ??

Fra : Torben Madsen

Dato : 05-11-03 01:04

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse > Fik en gås på 6 kg stegt
i weber her i week-enden, den var stegt lige
> tilpas, men alligevel var den sej, og nej det var ikke en gammel gås, fik
> den som 2-3 ugers og har selv fedet den op. ??

Jeg står med en gås på godt 5 kg til mandag og overvejer at smide den i
weberen.
Så jeg er lidt nysgerrig: Hvor lang tid gav du den? -og hvorfor blev den
sej, tror du?
Skal jeg vælge alm. ovn i stedet?
mvh toma

Fra : Ralph

Dato : 05-11-03 22:43

Gav den knap 2 timer, svogeren fik gås fra samme opdræt, gav den 5 timer på
160 grader impulsovn (skiftevis grill og varmluft) HANS var perfekt. Ved
ikke hvorfor MIN gik galt, ikke rød ikke tør, bare sej??

--
venligst
Ralph

Fra : Torben Madsen