OS X og gammel iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 12:08

Jeg er i fuld gang med at installere Panther på den gamle iMac 233 rev.
B, som børnene har. Selv om Panther angives at fylde 3,5 GB, kan man
barbere det meget ned ved at fjerne BSD, fremmede sprog, ekstra stemmer,
printerdrivere, iMovie og andre ting, man ikke har brug for. Jeg har
fået det barberet ned til 1,2 GB, og det er jo mere acceptabelt med en
harddisk på 4 GB.
I systemkravene står ikke andet om grafikkortet, end at det skal
være leveret af Apple, eller computeren skal have en indbygget skærm.
Vores iMac 233 er en rev. B med 6 MB VRAM. Min kones søster har en iMac
233 rev. A med 2 MB VRAM. Der står sådan set ikke noget om, at den ikke
kan bruges, men kan den det? Det vil vel hjælpe at opgradere VRAM til 6
MB, men hvor skaffer man sådan noget nu om dage. Er det ikke en gammel
type RAM?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-03 12:39

> Jeg er i fuld gang med at installere Panther på den gamle iMac 233 rev.
> B, som børnene har. Selv om Panther angives at fylde 3,5 GB, kan man
> barbere det meget ned ved at fjerne BSD

Du kan da ikke fjerne BSD Unix'en - MacOS X kører jo oven på den.
--
Per Erik Rønne

Fra : Karl Antz

Dato : 04-11-03 13:35

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Du kan da ikke fjerne BSD Unix'en - MacOS X kører jo oven på den.

rent faktisk tilbyder installeringen selv at undlade den - så det kan du
faktisk godt.

Så er der nogle programmer der ikke kører - men det er specielle
programmer, som mange "normalbrugere" alligevel aldrig vil komme i
nærheden af.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-03 14:09

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Så er der nogle programmer der ikke kører - men det er specielle
> programmer, som mange "normalbrugere" alligevel aldrig vil komme i

Der må så være tale om nogle »ekstraprogrammer«. MacOS X /kører/ jo oven
på en BSD Unix.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-03 08:49

Per Rønne wrote:

> Der må så være tale om nogle »ekstraprogrammer«. MacOS X /kører/ jo oven
> på en BSD Unix.

Det er det også. Selve kernen kan naturligvis ikke fjernes.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-11-03 13:33

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-11-03 16:22

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-03 17:10

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Mener du en bsd-kerne? Det er vist noget kompliceret, men meget bsd er
> der vist ikke i det.

Den hører til bsd-familien.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 17:18

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Mener du en bsd-kerne? Det er vist noget kompliceret, men meget bsd er
> der vist ikke i det.

Så vidt jeg husker, var det BSD Subsystem, man kunne udelade.
Selvfølgelig er BSD der endnu. Med 4 GB harddisk har man brug for at
spare på pladsen. Og da det mest komplicerede, computeren skal kunne, er
at spille Pixeline, så tror jeg godt, man kan undvære nogle BSD
kommandoer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-03 17:44

> Så vidt jeg husker, var det BSD Subsystem, man kunne udelade.
> Selvfølgelig er BSD der endnu. Med 4 GB harddisk har man brug for at
> spare på pladsen.

4G? Så må det da være en ældgammel scsi-harddisk. Jeg har en 60 G intern
harddisk på min G4 [fulgte med], en 80 G ekstern firewire og overvejer
stærkt at få installeret en 160 G intern harddisk ved siden af den der
allerede er der. I ComputerCity kan man i øvrigt få en 250 G ekstern
harddisk til 2999 med port til såvel usb som firewire.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 18:43

> [...]

> allerede er der. I ComputerCity kan man i øvrigt få en 250 G ekstern
> harddisk til 2999 med port til såvel usb som firewire.

Det var helt normalt med 4 GB harddiske i 1998. Det var der i de første
iMac. De næste kom vist med 6, 8 og 10 GB. Og det er IDE-diske. Den
sidste Mac med SCSI som standard var vel nummeret før G3 modellerne og i
Performa var den sidste 475.
Jeg kunne selvfølgelig sagtens sætte en større disk i. Det lidt
bøvlet at komme ind til den, men det kan sagtens lade sig gøre. Og en
større disk koster vel kun kr. 800,- nu om dage. Men det er jo en gammel
computer, og man risikerer jo også, at noget går galt. Og så har man
pludselig en masse besvær og måske yderligere udgifter, som det ikke kan
betale sig at have på en gammel computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-11-03 20:53

> [...]
> pludselig en masse besvær og måske yderligere udgifter, som det ikke kan
> betale sig at have på en gammel computer.

Jeg har fravalgt sprog etc. lige som dig, men BSD ville jeg lade være,
hvis jeg var dig. Du kommer på en 1,6 GB installation, og det er okay.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 22:05

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg har fravalgt sprog etc. lige som dig, men BSD ville jeg lade være,
> hvis jeg var dig. Du kommer på en 1,6 GB installation, og det er okay.

Jeg skal nok lægge det ind på min egen computer, men børnene har sikkert
ikke brug for det. Det kniber også med pladsen. Min installation var
angivet til 1,2 GB. Men når nu jeg er færdig, har lavet to brugere,
installeret OS 9.2 og den slags, så er der næsten 3 GB på harddisken. Og
det er uden programmer eller dokumenter af nogen art. Man får hurtigt
fyldt pladsen op. Så jeg er altså nødt til at barbere systemet helt ned,
hvis det skal kunne være der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-11-03 09:56

> [...]
> det er uden programmer eller dokumenter af nogen art. Man får hurtigt
> fyldt pladsen op. Så jeg er altså nødt til at barbere systemet helt ned,

Hvad bruger du Mac OS 9.2 til efterhånden?

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 22:52

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvad bruger du Mac OS 9.2 til efterhånden?

Pixeline, Rasmus Klump, Mumitroldene, Bamse og Kylling for bare at nævne
nogle få eksempler. Det er jo børnenes computer, som vi dog også har i
huset som backup, hvis min PowerBook går i stykker.
Men du har ret i, at jeg aldrig selv bruger Mac OS 9. Jo der var
lige for nylig, da jeg skulle opgradere firmware på mit Canon PowerShot
S45 digitalkamera. Den kunne ikke engang køre under Classic. Den krævede
boot i OS 9. Men jeg har hørt, at firmwareopgraderingerne til de nye
Canon kameraer kører under OS X. Der er da også den enkelte lille ting,
man har brug for i ny og næ, hvor det er rart at have OS 9. Jeg har
f.eks. et lille program, der kan vise PowerPoint dokumenter. Det sker,
man får en invitation eller lignende sendt som Power Point. Irriterende,
men PowerPoint har erobret forretningsverdenen. Det er meget mere
dominerende en Office-pakken fra MS. Så mange går ud fra, at alle andre
har PowerPoint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-03 16:07

> Pixeline, Rasmus Klump, Mumitroldene, Bamse og Kylling for bare at nævne
> nogle få eksempler. Det er jo børnenes computer, som vi dog også har i
> huset som backup, hvis min PowerBook går i stykker.

Nå ja, alle spillene...

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Jens

Dato : 06-11-03 19:31

> [...]
> pludselig en masse besvær og måske yderligere udgifter, som det ikke kan
> betale sig at have på en gammel computer.

Jeg skiftede diske i husets 2 iMacs forleden. Med et sammenfoldet
håndklæde på bordet (så maskinen kan ligge behageligt med skærmen nedad
under operationen) en lille og en stor stjerneskruetrækker tager det
eksakt et kvarter at skifte.

Det mest nervepirrende øjeblik var da bunddækslet med højttalergitre og
CD-slot skulle vrides fri af forkanten - det knasede fælt; men intet
brækkede.

Jeg kender ikke den eksakte forskel mellem den originale iMac og den
senere slot-loading; men mon ikke at grundkonstruktionen er nogenlunde
den samme. Disken sidder i bunden - under CD-drevet. Når bunddækslet og
Faraday-skærmen er demonteret kan disken skrues løs og trækkes op. Ny
plumpes i, skrues fast, ledninger på, montere skærm og bunddæksel - og
så hen til opvågningen - og nyinstallation.
--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-03 01:35

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> plumpes i, skrues fast, ledninger på, montere skærm og bunddæksel - og
> så hen til opvågningen - og nyinstallation.

Kan der kun sidde én harddisk i maskinen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-11-03 07:24

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Kan der kun sidde én harddisk i maskinen?

Der er kun plads til en harddisk. Du kan kun sætte en ekstra i, hvis du
piller CD-drevet ud.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-03 14:01

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Der er kun plads til en harddisk. Du kan kun sætte en ekstra i, hvis du
> piller CD-drevet ud.

OK, det indicerer en ekstern harddisk. Eksempelvis den 250 G harddisk
jeg har set i ComputerCity til 2999. Med usb og firewire.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-11-03 17:40

Per Rønne wrote:

> OK, det indicerer en ekstern harddisk. Eksempelvis den 250 G harddisk
> jeg har set i ComputerCity til 2999. Med usb og firewire.

Eller en ONE 160Gb 7200rpm. 8Mb cache,FireWire. Fra Officeline til
1700,- hvis du ikke lig står og mangler pladsen, eller vil bruge 3K på
en disk.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Sebastian L?ck

Dato : 07-11-03 10:34

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) wrote in message news:<1g4152t.1dugi8n1c5yca6N%doesnt.work@spam.filter.invalid>...

> Kan der kun sidde én harddisk i maskinen?

i en iMac G3 kan der kun sidde 1 stk. 3,5'' Harddisk.
Det er hovedsaglig pladsen der sætter disse grænser.
Alle slot loading iMac G3 har desuden begrænsninger på ide
controlleren for en harddisk.

De gamle tray-loading iMacs er der bedre.

iMac Rev. A og B (de blå) har en Mezzanine slot på motherboard, som er
en fuldvoksen SCSI. Den er ikke officiel dokumenteret, men det er
altså en SCSI. Formac brugte den til nogle udvidelseskort (TV tuner,
firewire, eller SCSI RAID)

ved Rev C (five colors) er slotten sparet væk, men lodningsprikkerne
er der endnu. Man kan derfor selv sætte en slot på. Det kræver dog
_MEGET_ gode lodningsevner (pin afstand: 0,635 mm).

læs mere (på tysk):
<http://www.heise.de/ct/faq/result.xhtml?url=/ct/faq/hotline/99/16/03.shtml&words=iMac%20SCSI>

hilsen
Sebastian

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-11-03 17:13

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-03 08:59

Jens Rasmussen wrote:

> Det er bare fordi jeg har hørt mange forskellige historier om hvad
> bsd-delen egentlig er i os x, og det er ikke helt så nemt at overskue. Jeg
> kan ikke.

OS X er et Unix-lignende system. Dette betyder at der er en
operativsystemkerne som tilbyder de muligheder som en Unixkerne gør, og
en standard samling eksterne programmer (som awk, ls, wc og lignende)
som oprindeligt blev skrevet til Unix og som siden er genskrevet af GNU
projektet.

Eftersom OS X egentlig er en viderudvikling af NextStep, er det samme
slags kerne - nemlig en Mach kerne[1] som _ligner_ en BSD-kerne udaftil
- men tilføjet en masse ekstra kode fra især FreeBSD og dens drivere, og
som udvikles som OpenSource. Se http://developer.apple.com/darwin/. Der
er bygget en komplet Unixdistribution på dette, som ikke ligner OS X
(http://www.gnu-darwin.org/).

Set fra en brugers side i en terminal er forskellen primært hvad
hjælpeprogrammerne kan, og her er GNU udgaverne langt overlegne. Jeg
kan dog ikke huske præcis hvad status er på de filer der følger med OS X:

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"