Panther installation log ind-emner
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 11:58

Når man installerer Panther anbefales det, at man fjerner log ind-emner,
da det kan tænkes, at nogle af dem ikke er kompatible med Mac OS X 10.3.
Det er jo meget godt, men man skulle gerne kunne installere dem
igen. Jeg har kigget i min liste over log ind-emner. Programmerne kan
jeg godt finde igen, men der er nogle punkter, jeg ikke kan finde som
filer på harddisken. Hvordan skal jeg så aktivere dem igen? Det drejer
sig om:

..VirexLogin, Her kan jeg måske bare installere Virex igen.

Palm Desktop Background, hvad skal jeg også med den, når jeg bruger iCal
og iSync med mine Palm. Den har vel ikke noget med synkroniseringen at
gøre. Det er vel nok, at Transport Monitor er åben.

De andre er vist bare programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-11-03 20:53

> [...]
> og iSync med mine Palm. Den har vel ikke noget med synkroniseringen at
> gøre. Det er vel nok, at Transport Monitor er åben.

Glem alt det der Virex, det er helt overflødigt.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Peter Perlsø

Dato : 04-11-03 20:55

David Blangstrup wrote:

> Glem alt det der Virex, det er helt overflødigt.

Glem alt anti-virus generelt - det er overflødigt. Der er ikke virus på
Mac OS X. Eller ihvertfald ikke i et bemærkelsesværdigt omfang.

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 22:05

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> Glem alt anti-virus generelt - det er overflødigt. Der er ikke virus på
> Mac OS X. Eller ihvertfald ikke i et bemærkelsesværdigt omfang.

Er i gale? Jeg giver $99 om året for .Mac. Så skal det dæleme også
udnyttes! Jeg får næsten ikke sovet om natten, fordi jeg skal spille
alle de spil, der følger med.
Men jeg har engang haft en virus unde OS 9. Eller det var vist
en trojansk hest eller en orm. Den ødelagde nogle programmer. Jeg havde
Vires-abonnement nogle år under OS 9, men nu har jeg .Mac-medlemsskab i
stedet. Måske er det ikke nødvendigt med antivirusprogrammer under OS X,
men det er gammel vane fra OS 9. Det skader vel heller ikke. Jeg er
bestemt ikke virusangst og råber Virus, hver gang computeren driller.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-11-03 09:56

> Er i gale? Jeg giver $99 om året for .Mac. Så skal det dæleme også
> udnyttes! Jeg får næsten ikke sovet om natten, fordi jeg skal spille
> alle de spil, der følger med.

Jeg vidste det! Det var derfor jeg skrev!

> [...]
> men det er gammel vane fra OS 9. Det skader vel heller ikke. Jeg er
> bestemt ikke virusangst og råber Virus, hver gang computeren driller.

Jeg har haft en trojansk hest der hed noget med old under Mac OS 8 - det
er det eneste.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-11-03 22:14

> Glem alt anti-virus generelt - det er overflødigt. Der er ikke virus på
> Mac OS X. Eller ihvertfald ikke i et bemærkelsesværdigt omfang.

Øhh det var da noget nyt. Det er nok muligt at de fleste virus ikke
skader OS X overhovedet, men det er sgu da en god ide at sørge for at
man ikke sender vira videre til andre computerejere om det så er Mac,
win eller Linux de anvender.

--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en

See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 04-11-03 22:45

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> skader OS X overhovedet, men det er sgu da en god ide at sørge for at
> man ikke sender vira videre til andre computerejere om det så er Mac,

Somebody Elses Problem. Skal jeg punge ud fordi at andre PC-fjolser ikke
forstår ordentlig computerhygiejne ?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-11-03 23:15

> Somebody Elses Problem. Skal jeg punge ud fordi at andre PC-fjolser ikke
> forstår ordentlig computerhygiejne ?

Du skal gøre lige som du vil, med den "egoistiske" syn på vira tror jeg
skam ikke der er noget jeg kan gøre for at du forstår hvad jeg mener.
Jeg ved ikke hvad du bruger din Mac til, men hvis du udveksler filer og
dokumenter med andre uanset platform, så er det din "forbandede pligt"
at sørge for at sådanne ting ikke indeholder vira.
Hvad er det for øvrigt som du forstår omkring computerhygiejne som
PC-folk ikke gør, vil du forklare det lidt nærmere ??
PT kan vi nok holde hovedet højt, men jeg er ikke in tvivl om at vi også
får virus på Mac en dag, det er kun et spørgsmål om tid.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-11-03 00:07

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Hvad er det for øvrigt som du forstår omkring computerhygiejne som
> PC-folk ikke gør, vil du forklare det lidt nærmere ??

Det største problem mht. vira på PC er at rigtig mange PC-brugere bruger
de samme programmer til mail, www og tekstbehandling. Det gør at man,
som "virusforfatter" kan scripte sig frem til en masse "død og
ødelæggelse".

Hvis flere bare ville smide Outlook på porten og bruge et meget mindre
kendt mailprogram, så ville det løse mange problemer.

De fleste vira går da også døde når de møder en Mac, så selvom vi ikke
har antivirus sendes de ikke bare videre til den nærmeste PC, altså med
mindre man aktivt selv sender den.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Peter Perlsø

Dato : 05-11-03 00:13

Henry Lerche Madsen wrote:

> Du skal gøre lige som du vil, med den "egoistiske" syn på vira tror jeg
> skam ikke der er noget jeg kan gøre for at du forstår hvad jeg mener.

Så må du formulere dig bedre. Indtil nu har du præsenteret din sag, som
om det er min opgave at sørge for at andres systemer ikke komprimitteres.

> Jeg ved ikke hvad du bruger din Mac til, men hvis du udveksler filer og
> dokumenter med andre uanset platform, så er det din "forbandede pligt"
> at sørge for at sådanne ting ikke indeholder vira.

Alene det at jeg bruger Mac som min primære computer, gør at risikoen
for at jeg videresgiver vira er minimal. Jeg mener faktisk aldrig selv
jeg har haft virus på min Mac.

> Hvad er det for øvrigt som du forstår omkring computerhygiejne som
> PC-folk ikke gør, vil du forklare det lidt nærmere ??

Såre simpelt. Hvis folk får virus, er det fordi de ikke har sikret deres
system ordentligt med de seneste opdateringer af styresystem og
anti-virus. Ellers også alene fordi de bruger Windows. Det system er jo
hullet som en schweizer ost.

> PT kan vi nok holde hovedet højt, men jeg er ikke in tvivl om at vi også
> får virus på Mac en dag, det er kun et spørgsmål om tid.

....som er bare nogenlunde på højde med hvad PC'erne kan præstere i
alvorlighed eller udbredelse? Nonsens. Mac'ens (eller UNIX generelt)
systemarkitektur samt Apple's respekt for systemets sikkerhed (kontra
Microsofts ditto) gør, at virusangreb meget nemmere kan afværges på Mac,
og hvis en virus kommer, vil den skade den gør være begrænset qva at
"alvorlige" opgaver kræver root-password.

jeg har ikke hørt om vira til Mac. Ejheller Linux. Eller fx. Solaris.
Eller HP-UNIX. Hvorfor tror du, Henry?

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 00:46

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> jeg har ikke hørt om vira til Mac. Ejheller Linux. Eller fx. Solaris.
> Eller HP-UNIX. Hvorfor tror du, Henry?

Mener du ikke Mac OS X og ikke bare Mac? Der har da været mange virus
til det gamle styresystem. For få år siden blev hele den grafiske
branche da lagt øde af en virus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-11-03 13:06

Peter Perlsø <nospam@nospam.com> wrote:

> jeg har ikke hørt om vira til Mac. Ejheller Linux. Eller fx. Solaris.
> Eller HP-UNIX. Hvorfor tror du, Henry?

Man skal ikke blive hysterisk men et lille virusprogram som Virex
sorterer ikke under hysteri i min begrebsverden.

Jeg tror at Bill Gates har lidt ret (ca. 17%) i at udbredelsen af virus
til WIN-PC hænger sammen med Windows' totale udbredelse.

Men jeg tror også at det er MEGET sjovere at lave virus'er til computere
som dels er så udbredte men også temmeligt hullede sikkerhedsmæssigt (og
- kunne man tilføje - så svært gennemskuelige at virus ofte kan leve i
ugevis på en PC, førend det går op for ejeren at den skal renses ud).

Man kunne jo godt forestille sig at der vil være prestige i at være den
første der laver en rigtig grim virus til Mac OSX.
Derfor finder jeg det nyttigt, at der opretholdes et vist beredskab. Og
prominente personer som Peter Perlsø burde egentligt være med dér!

....synes jeg...

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Peter Perlsø

Dato : 05-11-03 15:35

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
> Derfor finder jeg det nyttigt, at der opretholdes et vist beredskab. Og
> prominente personer som Peter Perlsø burde egentligt være med dér!

Ja, inde i #virus tror de at mit navn er Peter (Norton). =)

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 00:46

> [...]

> dokumenter med andre uanset platform, så er det din "forbandede pligt"
> at sørge for at sådanne ting ikke indeholder vira.

Det lyder umiddelbart egoistisk, men er det ærligt talt noget problem?
Sender vi Mac-brugere rent faktisk virus til andre? Det har tit været
nævnt, at det er en mulighed. Men har nogen rent faktisk været ude for
det?
Jeg har jo haft Virex i 5-6 år og altid opgraderet det hver
måned. Virex har aldrig opdaget en virus på min computer. Og så vidt jeg
ved, bruger Virex samme virusdefinitioner på både pc og Mac, så også
pc-virus burde opdages. Jeg tror slet ikke, en pc-virus kan leve på en
Mac. Og dermed kan den heller ikke sende sig selv videre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 05-11-03 17:24

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> skader OS X overhovedet, men det er sgu da en god ide at sørge for at
> man ikke sender vira videre til andre computerejere om det så er Mac,

Du må i den forbindelse tænke på, at Norton Antivirus 9 er det første
antivirusprogram til mac, som også scanner for Windows virus. Det vil
sige, at hvis man har et .mac medlemsskab, så scanner du kun for mac
vira, og kan derfor fungere som "tyfus Marie", det er en amerikansk
immigrant som var syg af alt muligt og smittede hele New York med
adskillige sygdomme. Måske Henrik Münster har hørt om hende på medicin
studiet.

Mvh
Brandur

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 22:52

Brandur Ellingsgaard <brandur@tkXXXol.dk> wrote:

> [...]
> immigrant som var syg af alt muligt og smittede hele New York med
> adskillige sygdomme. Måske Henrik Münster har hørt om hende på medicin

Hende har jeg godt nok ikke hørt om, må jeg tilstå. Jeg søgte lige på
Google, men hun hedder måske noget andet på engelsk. Men ellers nægter
jeg at tro, at jeg sender virus videre fra min computer. Virus kan da
ikke få Mail under OS X til at sende virus videre, som det kan med
Outlook under Windows. En anden mulighed var, at virus skulle sidde i
filer, man sender til andre. Men hvis virus ikke lever under OS X,
hvordan skal den så kunne indbygge sig i en fil? Som er spurgte i et
andet indlæg: Er der nogle eksempler på, at det er sket, at en Mac har
send et pc-virus videre uden selv at være inficeret?
--
Henrik Münster
Esbjerg