*suk* Min powerbook larmer
Fra : Lasse Leegaard

Dato : 03-11-03 23:53

*iiiiih*
Jeg er glad for min powerbook - med Jaguar på den var jeg riiigtigt glad
for den. Med Panter elsker jeg den... Bortset fra eeeen lille ting...
Den larmer...

Hvis den står tændt og bliver overladt HELT til sig selv uden at røre
ved den kan man høre en lille blæser der kører...
Men 30 sekunder efter man begynder at bruge den (og det er nok at klikke
lidt rundt i en browser der ER startet op på forhånd) begynder alle
blæserne at køre for fuld drøn.. og den holder ikke op før den har fået
lov til at stå for sig selv en times tid...
CPUen har ikke ret meget at lave, ejheller harddisken (CPUen har jeg en
monitor på, og harddisken kan jeg høre.)

Den står på et malet spånpladebord, så den burde ikke have problemer med
at komme af med varmen...

Det er ikke så meget blæserne der larmer, men mere den luft der bliver
presset rundt...

Er der nogen der har samme problem, og evt. har fået gjort noget ved
det?

Er der nogen der kan fortælle om hvordan deres lignende powerbook
opfører sig - eller fortælle lidt om hvordan deres NYE 15" PB er?

Den omtalte Powerbook er en 15" 867 MHz G4 med et ekstra RAM modul og et
airport kort i...

--
Lasse
Der er lidt frustreret over blæserstøj...

Fra : KJ

Dato : 04-11-03 01:22

Lasse Leegaard <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> wrote:

> [...]
> opfører sig - eller fortælle lidt om hvordan deres NYE 15" PB er?
>
> Den omtalte Powerbook er en 15" 867 MHz G4 med et ekstra RAM modul og et

Samme model uden Airport, samme problem...

KJ

http://www.CetusGPS.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 10:36

KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> Samme model uden Airport, samme problem...

Jeg har en 1 GHz PowerBook fra november sidste år med AirPort. De sidste
halvanden-to måneder op til jeg købte den, fulgte jeg nøje med i
diskussionen på MaCNN's forum. Der var mange rygter om den kommende
PowerBook opgradering. Visse skribenter havde endda inside information
om, at kølingen var blevet forbedret, så det ikke skulle give mere
blæserlarm, at den fik hurtigere processorer.
Da PowerBook så blev opdateret først i november, bestilte jeg
straks en. Jeg fulgte fortsat med i diskussionerne nogen tid efter. Det
var meget sjovt at se folks forskellige opfattelse. Nogle skrev, at der
kun var en svag susen fra blæserne en sjælden gang. Andre mente, at den
lød som et jetfly det meste af tiden. OK, måske ikke helt, men jeg
husker en, som måtte opgive at bruge den, da han skulle bruge den i et
rum, hvor han optog musik.
Først og fremmest opfatter vi tingene forskelligt. Nogle er mere
kræsne end andre. Hvis computeren bliver brugt et helt stille sted, så
hører man den nemmere, end hvis der er larm fra gaden, ventilation eller
andre maskiner og personer. Så er der forskel på, hvordan man bruger
computeren. Visse ting belaster processoren mere end andre. Så er der
forskel på kølingen: Er der varmt i omgivelserne? Kan der komme luft til
bunden, eller står den på et blødt underlag f.eks. dyne eller tæppe, som
isolerer bunden og holder på varmen? Endelig kan der være forskel på de
enkelte eksemplarer. Termostaterne er måske ikke så præcise. Og så er
det jo også muligt, at computeren er defekt.
På min PowerBook går blæseren tit i gang. Men jeg synes ikke,
det er en ubehagelig støj. Og den kan sagtens stoppe igen, mens jeg
skriver, så umiddelbart lyder det som om, blæseren er mere hidsig i din.
Jeg fornemmer, at blæseren går oftere igang, når jeg bruger
strømforsyning, end når jeg bruger batteri. Jeg bruger altid min på et
hårdt underlag, så der er 1-2 mm luft under bunden. Jeg har endda lige
købt en iCurve stander, så den bliver løftet op og holdt skrå. Om det
hjælper på kølingen kan jeg nu ikke vurdere. Lige nu siger den ikke
noget. Jeg har vel skrevet en times tid, men blæseren har været igang på
et tidspunkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KJ

Dato : 04-11-03 18:04

> Først og fremmest opfatter vi tingene forskelligt. Nogle er mere
> kræsne end andre. Hvis computeren bliver brugt et helt stille sted, så
> hører man den nemmere

Med fare for at ødelægge din lange forklaring Jeg arbejder et sted,
hvor der passerer en del bærbare (mac & pc) forbi mig ugentligt.

Relativt til disse (tidligere PowerBook modeller samt endda en del PC
modeller) larmer min PowerBook 15" temmelig meget. Blæseren kører også
oftere i forhold til flere andre modeller - selv når den er placeret på
min iCurve stander.

Det er fint at sige noget pænt om mac's når de er gode til et eller
andet, men de skal altså også kritiseres, når der er problemer.

- nå, der startede blæseren igen...

KJ

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 22:05

> [...]

> Det er fint at sige noget pænt om mac's når de er gode til et eller
> andet, men de skal altså også kritiseres, når der er problemer.

Øh, du får det næsten til at lyde som om, jeg har forsvaret Apple og
skrevet, at en PowerBook næsten ikke larmer. Det mener jeg ikke, jeg
har. Jeg har skrevet, at folk opfatter larmen meget forskelligt. Jeg har
set folk skrive, at den er næsten lydløs og andre, at den larmer
forfærdeligt. Så har jeg forsøgt at forklare det. Der er også mennesker,
der ikke regner det for noget at få taget en blodprøve. Andre skriger og
hyler og synes, det er det værste, man kan komme ud for. Hvad er
sandheden? Det er jo den samme slags nål, de bliver stukket med.
Jeg skrev da også, at blæseren på min PowerBook tit kører. Den
er f.eks. lige slukket efter at have kørt i ca. ti minutter. Computeren
behøver altså ikke hvile, for at blæseren stopper. Hvis jeg bare skriver
stille og roligt, stopper den efter at have kølet computeren ned. Jeg
synes heller ikke, larmen er slem. Før havde jeg en Bondiblå iMac 233,
og den larmede. Man kunne høre den i hele stueetagen i vores hus. Da
kontoret er lige ved siden af køkkenet, hvor vi spiser, var det faktisk
lidt generende, hvis computeren var tændt. Det er det ikke med
PowerBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KJ

Dato : 04-11-03 22:56

> Øh, du får det næsten til at lyde som om, jeg har forsvaret Apple og
> skrevet, at en PowerBook næsten ikke larmer. Det mener jeg ikke, jeg
> har.

Sådan var det nu heller ikke ment, min pointe var, at forskellige
opfattelser af computeres støjniveau ofte bliver ensrettet, når der er
noget at relatere støjen til.

Hvis du eks. har hørt, hvor lydløs eks. en Powerbook Pismo er i forhold
til (hvis den har en ibm fluid disk) så ville du ryste på hovedet over
Powerbook 15" 867 MHz.

Vh. KJ

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 00:46

KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> Hvis du eks. har hørt, hvor lydløs eks. en Powerbook Pismo er i forhold
> til (hvis den har en ibm fluid disk) så ville du ryste på hovedet over
> Powerbook 15" 867 MHz.

Det minder mig om, at de gamle ikke nødvendigvis var bedre. Jeg købte en
PowerBook 5300cs i 1996. Den kostede kr. 20.000,-, og det var mange
penge dengang. Dens hardisk har lige fra første færd hvinet, så det
næsten ikke var til at holde ud. Man var helt flov ved at sidde med den.
Selv i toget, hvor der er en del baggrundsstøj, kunne tudsegamle
mennesker, der normalt ikke kan høre høje toner, spørge mig, hvor den
frygtelige hvinen kom fra. Det er ski ikke sjovt at åbne kassen med sin
nye, dyre Mac og så opdage, at den larmer sådan. Da vi så den i butikken
med trafikstøj fra gaden, var det ikke noget, vi lagde mærke til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : kk

Dato : 26-02-04 02:31

> [...]
> kontoret er lige ved siden af køkkenet, hvor vi spiser, var det faktisk
> lidt generende, hvis computeren var tændt. Det er det ikke med

Jeg har en Bondi Blue med Formac/SCSI-kort i Mezzaninen. Det er mit tv
og kontakt til scanner - min pismo klarer alt andet. Pismoen har aldrig!
blæser på, men iMac'en larmer som ind i Hel****! Derfor har jeg
installeret en tænd/sluk-knap til ventilatoren og XLR8 Speed Control
(kontrolpanel og udvidelse til OS9 - findes også til OS X), der advarer
mig om, hvornår processeren kører for varm, så jeg er NØDT til at tænde
for iMac'ens 90dB blæser...

Jeg ville gerne kunne installere en lydløs blæser... Nogen, der ved hvor
man finder en der passer i strømforbrug og størrelse? Hvad skal den
egentlig have, blæseren? 12V?

Krabat

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 04-11-03 22:39

> [...]
>
> Det er fint at sige noget pænt om mac's når de er gode til et eller
> andet, men de skal altså også kritiseres, når der er problemer.

TAK - det er rart at få lidt medhold :)

Det der glæder mig mest er nu at vide jeg ikke er den eneste...
Tilsyneladende er der ikke så skide-meget man kan gøre ved det... :(
Udover at begynde at spare sammen til en ny 15" :)

--
-Lasse-

Fra : kk

Dato : 26-02-04 02:31

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-11-03 11:58

> [...]

> opfører sig - eller fortælle lidt om hvordan deres NYE 15" PB er?
>
> Den omtalte Powerbook er en 15" 867 MHz G4 med et ekstra RAM modul og et

Lidt salt i såret, sorry.
Min 12" Powerbook (Alu),867 Mhz G4 med 640 Mb ram og Airport, siger ikke
en lyd.
Ved ekstreme belastninger, CD-ripning etc, starter den lige blæseren et
minuts tid. Sikkert bare lige for at gøre opmærksom på sig selv

Småt er godt

/Preben
--
Preben Bødker Nielsen