MacSOUP 2.5 på dansk - endelig
Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-11-03 22:33

Så er MacSOUP 2.5 endelig klar på dansk. Stefan Haller er en meget travl
mand, og jeg har først nu fået ham til at "lyse velsignelse" over min
oversættelse, men bedre sent end aldrig.

MacSOUP er et "offline news reader"- og emailprogram. MacSOUP er først
og fremmest en nyhedslæser, da dets e-mailmuligheder er meget begrænsede
i forhold til "rigtige" e-mailprogrammer.

Tilsyneladende, og ikke uden grund, det mest benyttede program i
nyhedsgruppen edb.dk.mac, bl.a. på grund af dets glimragende
sorteringsfunktioner og evne til at holde rede på de vidtforgrenede
tråde, diskussionerne sommetider kan udvikle sig til i nyhedgrupperne.

Til Mac OS X skal man først have hentet MacSOUP 2.5 X fra Stefan Hallers
hjemmeside. Herefter skal de danske ressourcer hentes på
<http://www.mothsoft.dk/macsoup.html>
og tilføjes MacSOUP-programpakken via sprogfanebladet i Finders Vis
Info, så er MacSOUP "dansktalende." Jeg beklager den lidt bøvlede facon,
men dette er måden udvikleren ønsker sin software distribueret på.

Der medfølger dansk brugerhåndbog.

Man kan finde en glimrende kort vejledning på dansk til at sætte
programmet op på <http://www.gylling.net/macsoup/>

Nyt i version 2.5

* Findes nu også til Mac OS X (10.1.3 eller nyere) og på dansk.
* Understøttelse af flere e-mailkonti, forskellige brugerprofiler.
* Trådning af e-mail.
* Understøttelse af andre tekstkodninger end ISO-Latin-1; især
ISO-8859-15 og UTF-8.
(MacSOUP forventer stadig "western encoding" internt, så den kan ikke
bruges på f.eks. japansk eller polsk; den håndterer dog endelig
Euro-tegnet.)
* Et tekstfelt-filter i listen med alle grupper, der begrænser
visningen til en given under-streng.
* En "Send artikel"-kommando der åbner en ny nyhedsartikel i den
aktuelt åbne gruppe,
eller de grupper som er valgte i hovedvinduet.
* Masser af mindre forbedringer og fejlrettelser.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 23:42

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Så er MacSOUP 2.5 endelig klar på dansk. Stefan Haller er en meget travl
> mand, og jeg har først nu fået ham til at "lyse velsignelse" over min
> oversættelse, men bedre sent end aldrig.

Det var dejligt. Tusind tak for det. Jeg kan endda se, at jeg fortsat er
nævnt som tak for de to kommafejl, jeg påpegede i 1997.

> [...]
> Info, så er MacSOUP "dansktalende." Jeg beklager den lidt bøvlede facon,
> men dette er måden udvikleren ønsker sin software distribueret på.

Men det er vel egentlig den rigtige måde at gøre det på. Det er da i
hvert fald meget praktisk for alle parter. Så kan man sidenhen bare
lægge nye sprog i et eksisterende program. Det er vel også sådan, OS X
fungerer.
Jeg kom i øvrigt til at læse din vejledning med et halvt øje.
Der var Harlequin-film på DR1 Så jeg åbnede bare pakken og trak
sproget ind i den rigtige mappe. Og det virkede fint efter en genåbning
af MacSOUP.

> Der medfølger dansk brugerhåndbog.

Det var ellers fornemt. Det er jo et stort arbejde at oversætte sådan
en. Der er jo vejledninger som f.eks. Jesper Håber Gyllings glimrende
sider, så vi havde nok klaret os uden. Men tak for det. Vejledningen har
altid været god, og det er jo nemmere at læse på dansk. Så der skal nok
være mange, der får glæde af den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karen Seiersen

Dato : 04-11-03 14:33

> [...]
> sider, så vi havde nok klaret os uden. Men tak for det. Vejledningen har
> altid været god, og det er jo nemmere at læse på dansk. Så der skal nok

Så er jeg også gået over til dansk, tusinde tak for det store arbejde
som er lagt for dagen

Altid nemmere når software er på ens modersmål.

Gode tanker Karen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 17:18

Karen Seiersen <vkSLET@DETTEbesked.com> wrote:

> Så er jeg også gået over til dansk, tusinde tak for det store arbejde
> som er lagt for dagen

Så kan vi måske også få Mich. Ottosen med. Det er jo helt fjollet, at
han bruger MacSOUP i Classic, når han ellers kører OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-03 17:44

> Så kan vi måske også få Mich. Ottosen med. Det er jo helt fjollet, at
> han bruger MacSOUP i Classic, når han ellers kører OS X.

Ja, den lyder lidt langt ude. Kan han da ikke engelsk?
--
Per Erik Rønne

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-11-03 22:18

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote:

> Ja, den lyder lidt langt ude. Kan han da ikke engelsk?

Øh, Per, den er jeg ikke sikker på, at jeg forstår?! Der tales vist om
Suppen på _dansk_ eller har jeg misforstået noget?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 23:11

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> Øh, Per, den er jeg ikke sikker på, at jeg forstår?! Der tales vist om
> Suppen på _dansk_ eller har jeg misforstået noget?

Er det ikke derfor, du bliver ved med at bruge OS 9 versionen af
MacSOUP? Så den er dansk? Ellers kunne du jo prøve en fransk version.
Det gjorde jeg for nogle år siden. Det var meget sjovt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-11-03 00:54

> Er det ikke derfor, du bliver ved med at bruge OS 9 versionen af
> MacSOUP? Så den er dansk? Ellers kunne du jo prøve en fransk version.
> Det gjorde jeg for nogle år siden. Det var meget sjovt.

Jo, da, den er dansksproget. Så jeg behøver ikke skifte, vel?

Fransk? Jeg har en skive fra et fransk Mac-blad med hjem fra
sommerferien i år, vil du have den, når vi ses til Macmøde den 12.?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-11-03 22:18

> Så kan vi måske også få Mich. Ottosen med. Det er jo helt fjollet, at
> han bruger MacSOUP i Classic, når han ellers kører OS X.

Nå, nå, små slag Vel er jeg fjollet på mange punkter, og jeg
vedbliver sikkert at være fjollet. Jeg er i hvert så fjollet, at jeg
ikke bare render med på den ene opdatering efter den anden

If it works don't fix it ! (dét prøver jeg at holde mig efterretteligt,
men det er svært til tider)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 23:11

> [...]

> vedbliver sikkert at være fjollet. Jeg er i hvert så fjollet, at jeg
> ikke bare render med på den ene opdatering efter den anden

I det mindste holder du tilbage for stakkels enlige fædre, der kæmper
sig gennem vinterkulden på cykel med barnet bagpå

> If it works don't fix it ! (dét prøver jeg at holde mig efterretteligt,
> men det er svært til tider)

Det gælder ikke i computerverdenen. Ved du ikke det? Det hedder: "If
there is a newer version, install it!"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-11-03 00:54

> I det mindste holder du tilbage for stakkels enlige fædre, der kæmper sig
> gennem vinterkulden på cykel med barnet bagpå

Nå, du så altså, at det var mig. Opfattede også, at du var ved at trække
bagom bilen, men fik så lidt anfald af venlighed*. Holdt tilbage og
vinkede venligt: Kør bare frem foran mig. Tænk at du turde ! Bulen i
fronten af bilen er lavet netop for at skræmme cyklister
(Shimano-brugere) og fodgængere væk fra _min_ køreretning. Nå, men det
gik jo godt nok. Denne gang

* havde lidt på fornemmelsen, at du også havde din Mac med på Siklen,
såååå ...

> Det gælder ikke i computerverdenen. Ved du ikke det? Det hedder: "If there
> is a newer version, install it!"

Mit eget udsagn har jeg da lært i computerverdenen. Lært udenad. Og jeg
præsenterede det mest til glæde for Per Rønne for at demonstrere, at jeg
dog kender en smule til det engelske sprog. Dit udsagn - derimod - er
alt for avanceret. Forstår det ikke og kan derfor ikke følge det. Men
jeg kan vel bare fjolle videre som jeg plejer?

-- venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-11-03 01:20

> [...]

> fronten af bilen er lavet netop for at skræmme cyklister
> (Shimano-brugere) og fodgængere væk fra _min_ køreretning. Nå, men det

Jeg så godt det var dig. Der gik godt nok lidt tid, men så fik jeg øje
på cigaren. Det var pænt af dig at stoppe, men ellers kan det godt være
lidt irriterende, at bilister vl være "venlige". Jeg beregner jo, at jeg
kan kommer over, når bilen er kørt forbi. Er der meget trafik, kører jeg
derfor halvt ud på vejen, hvis der er frit fra venstre. Hvis en bilist
fra højre så begynder at sætte farten ned, så tager det længere tid, før
han er henne ved mig. Og så begynder der måske at komme biler fra
venstre igen. Så er det ikke altid så sjovt at holde der midt ude på
vejen. Jeg kan jo ikke bare køre over, når jeg ikke ved med sikkerhed,
at bilisten vil holde tilbage. Jeg har engang været ude for en bilist,
der langsomt sagtnede farten. Til sidst var han næsten helt stoppet. Jeg
gik naturligvis ud fra, at han ville holde tilbage for mig. Da jeg så
kørte over, begyndte han at dytte vredt. Det viste sig, at han var et
gammelt nokkefår, der åbenbart ikke kunne forstå, at jeg var begyndt at
trække ud på vejen, fordi der var frit fra venstre. Jeg kan selvfølgelig
også lade være med at trække ud, før der er helt frit. Men så kommer man
aldrig over de store veje i myldretiden. Og når man holder og venter på
at komme over, får man også problemer med de bilister, der skal til
højre fra samme sidevej, man holder på. De kan jo godt køre over, når
der er frit fra venstre. Men for at give dem plads, skal jeg trække
tilbage og ind til højre, og så kan jeg ikke se, hvornår der bliver
frit. Det er ikke så let altid.
Det er heller ikke pædagogisk rigtigt, når bilister stopper. Her
i Esbjerg er der rigtig mange kryds med højrevigepligt. Når jeg så
cykler med min niårige søn og lærer ham, at nu skal han holde tilbage
ved krydset, for der kommer en bil fra højre. Så virker det lidt
underligt, at bilisten herefter stopper og vinker os frem. Men folk er
ikke for kvikke til det der med højrevigepligt. Vi har to kryds lige
oppe ad vejen. Når jeg kommer hjem i bil, holder jeg jævnligt tilbage
for nogen, der kommer fra min højre i det første kryds. Det drejer måske
i samme retning som mig og kører foran mig hen til næste kryds, som de
drøner over i fuld fart uden at se sig for. Hvordan kan de dog
acceptere, at jeg skal holde tilbage for dem, når de ikke selv gider
overholde deres højrevigepligt?

> * havde lidt på fornemmelsen, at du også havde din Mac med på Siklen,
> såååå ...

Hvis jeg havde min sorte Brenthaven rygsæk på, var den i. Jeg har den
nogle gange med på arbejde til pauserne, som der desværre ikke er så
mange af for tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 04-11-03 22:14

Hej

> [...]
> Info, så er MacSOUP "dansktalende." Jeg beklager den lidt bøvlede facon,
> men dette er måden udvikleren ønsker sin software distribueret på.

Jeg har "cyklet" lidt rundt i ovenstående og kan ikke blive "dansk".
Er du venlig at beskrive processen lidt nærmere.

På forhånd tak

mvh

Michael C.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 04-11-03 22:33

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har "cyklet" lidt rundt i ovenstående og kan ikke blive "dansk".
> Er du venlig at beskrive processen lidt nærmere.

Marker den engelsk-/tysktalende MacSOUP 2.5 med ét klik, vælg Vis Info i
Arkivemenuen i Finder, åbn Sprog-fanebladet og klik på knappen Tilføj...
og vælg i den følgende dialogboks _mappen_ Danish.lproj, så importeres
de danske ressourcer ind i MacSOUP programpakken, og i sprogfanebladet
vil du se, at Danish er tilføjet til English og German, som var der i
forvejen.

Håber det hjælper.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-11-03 21:24

> [...]
> de danske ressourcer ind i MacSOUP programpakken, og i sprogfanebladet
> vil du se, at Danish er tilføjet til English og German, som var der i

Nu kører det - tak for hjælp

mvh

Michael C.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 05-11-03 22:48

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nu kører det - tak for hjælp

Tak selv.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 22:38

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har "cyklet" lidt rundt i ovenstående og kan ikke blive "dansk".
> Er du venlig at beskrive processen lidt nærmere.

Hvor strander du? Har du taget en "Vis info" på MacSOUP's programikon?
Der kan du se punktet "Sprog", hvor du kan tilføje nye sprog og vælge
sprog. Alternativ kan du bruge min metode beskrevet i mit indlæg, hvor
man åbner MacSOUP med "Vis indhold" efter ctrl-klik på ikonet og trækker
sproget over i mappen, hvor de andre sprog ligger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-11-03 22:43

> [...]

> Jeg har "cyklet" lidt rundt i ovenstående og kan ikke blive "dansk".
> Er du venlig at beskrive processen lidt nærmere.

Først henter du de danske ressourser i ovenstående link.
Dernæst klikker du på MacSOUP og trykker æble-I
I det info vindue der nu åbner vælger du "Sprog" og trykker på knappen
"Tilføj" og vælger så "Danish.lproj" fra "MacSOUP DK-2.5 OS X.dmg"
Nu skulle din MacSOUP være dansktalende.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...