Forsinket huslejebetaling! Størrelse på ry~
Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 19:12

Hej

Hvad kan en udlejer maksimalt kræve i rykkergebyr for en forsinket
huslejebetaling?

-------------

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-11-03 19:59

Bamse wrote:
> Hej
>
> Hvad kan en udlejer maksimalt kræve i rykkergebyr for en forsinket
> huslejebetaling?

§ 9 a. For rykkerskrivelser vedrørende fordringer i henhold til en aftale
som nævnt i § 7, stk. 1, kan den erhvervsdrivende kræve et gebyr, jf. stk.
2, såfremt skrivelsen er fremsendt med rimelig grund (rykkergebyr). Den
erhvervsdrivende kan endvidere kræve et gebyr, jf. stk. 3, for at anmode en
anden om at inddrive fordringen på den erhvervsdrivendes vegne, såfremt
dette er sket med rimelig grund (inkassogebyr).
Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for hver
rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse. Har
skyldneren inden for en sammenhængende periode til stadighed været i
restance vedrørende samme skyldforhold, kan der uanset 1. pkt. højst kræves
rykkergebyr for 3 skrivelser vedrørende restancerne i den pågældende
periode. Der kan kun kræves gebyr for rykkerskrivelser, som er sendt med
mindst 10 dages mellemrum.
Stk. 3. Der kan kræves et inkassogebyr på højst 100 kr. inkl. moms.
Stk. 4. Reglerne i stk. 1-3 kan ikke fraviges til skade for skyldneren ved
aftale eller ved handelsbrug eller anden sædvane.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 20:50

Stk. 2. Der kan kræves et rykkergebyr på højst 100 kr. inkl. moms for hver
rykkerskrivelse, dog højst for 3 skrivelser vedrørende samme ydelse.
---------------

Besynderligt....jeg har fået en rykker hvor gebyret er 173 kroner....

Er det ikke ulovligt?

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 21:17

Bamse skriblede:
> [...]
> ydelse.
> ---------------
>

> Besynderligt....jeg har fået en rykker hvor gebyret er 173 kroner....

Nej, det er den forkerte lov. Er det fx en almen bolig så gælder lov om
leje af almene boliger:
§ 90 stk. 2:

(...) Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 100 kr. (2000:110 kr.) med
tillæg af 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr. Det i 4. pkt.
nævnte beløb på 100 kr. er opgjort i 1998-niveau og reguleres een gang
årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår,
reguleringen vedrører. Gebyret er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Dvs. 110 Kr + prisregulering + 2 % af den del af gælden der overstiger
1.000 Kr.

Kan det passe din husleje er mellem 3.500 og 4.000?

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Bamse

Dato : 03-11-03 21:51

yeps ....og mange tak for svaret...

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 04-11-03 20:23

David T. Metz wrote:
-SNIP-
> Nej, det er den forkerte lov. Er det fx en almen bolig så gælder lov
> om leje af almene boliger:
> § 90 stk. 2:

Øv! Nu havde jeg ellers lige svaret rigtigt på det inde på ret & råds quiz,
men man er åbenbart ikke heldig 2 gange i træk

Tilgengæld bliver man klogere

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : xXx Martin Callsen x~

Dato : 03-11-03 21:50

Bamse wrote:
> [...]
> ydelse. ---------------
>

> Besynderligt....jeg har fået en rykker hvor gebyret er 173 kroner....

Mig bekendt kan udlejer opsige lejemålet hvis huslejen udebliver, så jeg
ville nok ikke begynde at klage over det.
--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 04-11-03 09:18

> Mig bekendt kan udlejer opsige lejemålet hvis huslejen udebliver, så jeg
> ville nok ikke begynde at klage over det.

Delvis rigtig. Udlejer skal først rykke for beløbet, idet at der jo kan
forelægge en fejl. Og så vidt jeg husker, skal der rykkes to gange, før
opsigelse kan komme på tale

Bach

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-11-03 10:58

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse

> Delvis rigtig. Udlejer skal først rykke for beløbet, idet at der jo kan
> forelægge en fejl. Og så vidt jeg husker, skal der rykkes to gange, før
> opsigelse kan komme på tale

Nej, der skal kun rykkes en gang. Der skal gives en betalingsfrist på 3
dage.
Hvis ikke denne overholdes, kan lejemålet ophæves (ikke opsiges).

(Lejelovens §93, stk. 2)

/Per