Købe ting af mig selv som enkeltmandsfirma
Fra : Adam Nørregaard

Dato : 02-11-03 21:21

Davs

Jeg har et enkeltmandsfirma, hvor jeg bl.a. sælger hjemmesidedesign,
konsulentydelser mv. Derudover vil jeg gerne have en slags
"rodekasse"-webshop. Det i sig selv er ikke noget problem.

Men hvordan "køber" jeg de edb-ting af mig selv? Skal jeg udstede en
faktura som privatperson, til firmaet, eller hvordan?

/Adam

Fra : David T. Metz

Dato : 02-11-03 22:45

Adam Nørregaard skriblede:

> Men hvordan "køber" jeg de edb-ting af mig selv? Skal jeg udstede en
> faktura som privatperson, til firmaet, eller hvordan?

Er det dit brugte udstyr? Så er det da smartere at sælge det som privat -
på den måde er du bedre stillet, og kunden slipper for momsen.

Ellers gør du bare det at du fradrager en forventet brugtpris, som i
praksis er sammenfaldende med salgsprisen, under vareindkøb el. lign.
konto.

Eller er det websidedesignet du vil købe af din enkeltmandsvirksomhed? Lad
være med det - gør det som hobby.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 02-11-03 22:53

>Er det dit brugte udstyr? Så er det da smartere at sælge det som privat -
>på den måde er du bedre stillet, og kunden slipper for momsen.
Ja - jeg ønsker at sælge udstyret fra firmaet, derfor skal firmaet jo
først købe det.

>Ellers gør du bare det at du fradrager en forventet brugtpris, som i
>praksis er sammenfaldende med salgsprisen, under vareindkøb el. lign.
>konto.
Det må du lige forklare igen....

>Eller er det websidedesignet du vil købe af din enkeltmandsvirksomhed? Lad
>være med det - gør det som hobby.
Webdesignarbejdet købes af kunderne.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 02-11-03 23:02

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja - jeg ønsker at sælge udstyret fra firmaet, derfor skal firmaet jo
> først købe det.

Hvorfor?

Husk på at du som firma hænger på 24 md reklamationsret...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : David T. Metz

Dato : 02-11-03 23:43

Adam Nørregaard skriblede:
> Ja - jeg ønsker at sælge udstyret fra firmaet, derfor skal firmaet jo
> først købe det.

Ok, hvorfor sælge det via firmaet - jeg kan slet ikke få øje på en fordel i
det, kun ulemper?

> Det må du lige forklare igen....

Som enkeltmandsfirma er firmaets og din privatøkonomi alligevel en stor
pulje. Nå du sælger en privat indkøbt ting gennem firmaet kan du derfor
fradrage den pris du kunne have fået hvis du solgte tingen i fx Den Blå
Avis som privat. Det er i praksis altså den pris du faktisk sælger til
(evt. bortset fra momsen). Den pris kan du fradrage i dit regnskab - da den
modsvarer dit formuetab. Det gøres typisk på en konto for varekøb el.lign.