Kokosis
Fra : Tone Hilde

Dato : 14-04-01 15:56

Var i Paris for ikke så lenge siden. Der spiste jeg kokosis eller sorbet.
Helt nydelig var det.Fikk også små rulle kjeks som også smakte kokos av.Har
noen oppskrift så ville jeg bli veldig glad.

--
Vennlig hilsen
Tone Hilde

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 15-04-01 04:39

"Tone Hilde" <to-hild@online.no> skrev i meddelandet:
> Var i Paris for ikke så lenge siden. Der spiste jeg kokosis eller
> sorbet. Helt nydelig var det. Fikk også små rulle kjeks som også
> smakte kokos av. Har noen oppskrift så ville jeg bli veldig glad.

Hejsa oppe i Norve!

Først en lille indledning om...
Man har fortalt at det var 'italienerne', der begyndte at lave is. Men
ligesom med krudtet og alt mulig andet, kendte 'kineserne' til at lave
is længe før vor tidsregning. Det var dem 'italienerne' lærte af, - og
på vejen over kontinentet blev araberne også grebet af ideen. De brugte
frugtsafter, sødede dem med honning, kom sne i og kaldte det delikate
resultat for sharbet - vore dages sherbet og sorbet.
Siden bredte isen sig til Europa... Bla, bla osv.
(2. del følger næste gang).

Her er en opskrift fra Mortens Opskriftssamling, - har været vist her
før...

Det er ganske let...

Kokosis med lime:
2,5 dl kokosmælk*)
2,5 dl piskefløde
150 g rørsukker
1 dl friskreven kokos
4 æggeblommer
2 æggehvider
Saft fra én og skal fra 2 limefrugter
5 cl malibu (rom)
1/3 vanillestang, flækket
1 ksnp fint salt
Hvid peber (6-8 omgange på en god peberkværn)

1. Pisk æggeblommerne med salt, peber og halvdelen af sukkeret. Bring
kokosmælken i kog med limeskal, reven kokos og 1/3 flækket vanillestang.
Hæld den over æg-geblommerne under omrøring. Hæld blandingen tilbage i
gryden og varm op til æg-geblommerne legerer - uden at blandingen kommer
i kog. Skrab vanillekornene ud i cremen. Smid barken bort eller vask den
tør den, og kom den i sukkerkrukken. Hæld cremen i en skål og køl den
af.

2. Pisk fløden til let flødeskum. Pisk æggehviderne, limesaft og resten
af sukkeret som under banansoufflé.

3. Rør malibu i den kolde kokosflødecreme, rør flødeskummet i og vend
forsigtigt i. Vend de stiftpiskede æggehvider i, hæld blandingen i en
form og frys. Stil den i en fryser 3-4 timer eller til den er fast.

*) Du kan købe kokosmælk på dåse eller lave din egen kokosmælk:

200 g reven kokosnød (helst frisk) 4-5 dl kogende vand

Kom kokosmælken i en skål. Kog vandet og hæld det over kokosmelet. Lad
det køle lidt af og ælt derefter blandingen godt igennem. Hæld skålens
indhold gennem en sigte. Pres og kokosmælken er klar til brug. Gentag
processen en gang eller to. Første hold kokosmælk er mest intenst
smagende.

Se evt.: http://www.sol.dk/opskrifter/i306.html

Go' fornøjelse!
--
Mvh.
Peter W. Bosse

"The storm starts when the drops start dropping.
When the drops stop dropping the storm starts stopping."