Strøm på PowerBook G4
Fra : Thomas Skyt

Dato : 03-11-03 08:43

Hej,

en af mine kammerater har et problem med sin G4 PB Titanium (17" wide), hvorfor jeg
lige skriver det for ham (svært for ham uden skærm til pc'en og bærbar).

Der har, når han ikke har anvendt jord-forbindelse til den bærbare, altid
været krybespænding på apparatet og den har fået skiftet PSU, regulatorer,
ja næsten hele indmaden ud.
På et tidspunkt påstod Apple at det var helt normalt at der var
krybespænding og at den af og til gav "bitte-små" stød fra sig! Det skulle
ifølge dem skyldes harddisken, som desværre har en serie-fejl.

I snart 5 måneder har han måske haft sin computer i 2 uger, al den anden
tid har den været i Holland til reparation. Hans forhandler ved heller
ikke hvad han skal gøre - de er, på trods af deres eget autoriserede
værksted, heller ikke i stand til at gøre meget ved dyret.

Er der andre der har haft lignende problemer med den model?

I mellemtiden har han skrevet en høflig, men bestemt klage til Apple og
mellem linierne bedt dem på godt dansk "se at få fingeren ud af r***n" og
få gjort noget brugbart ved det eller i det mindste refundere de over
30.000,- han har betalt for den, så han kan købe en ny en.

Det er specielt surt for ham, da han er afhængig af computeren i
forbindelse med erhverv og derfor på nuværende tidspunkt er nødt til at
tage ud til kunder med ringbind med papir-forslag til projekter, fremfor
at kunne fremvise det hele live.

/Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 09:02

Thomas Skyt <thomas@sofagang.dk> wrote:

> [...]
> værksted, heller ikke i stand til at gøre meget ved dyret.
>
> Er der andre der har haft lignende problemer med den model?

Jeg har en 15" titanium PowerBook G4. Når den kører på strømforsyning,
kan der også være lidt krybespænding på den, hvis jeg ikke bruger
jordforbindelse. Af samme årsag bruger jeg næsten altid jordforbindelse.
Det er ikke ret meget, og jeg har ikke tænkt nærmere over det. Jeg
synes, det varierer fra sted til sted. Men måske har det noget at gøre
med, hvilke sko man selv har på, eller hvor godt man selv er
jordforbundet, når man rører ved computeren.
Jeg synes, det er meget almindeligt med lidt krybespænding eller
overgang i elektriske apparater. Jeg gik engang en del op i hi-fi. Ofte
kunne man mærke lidt ved at bevæge håndryggen let henover apparatet. Det
kunne tit fjernes ved at vende stikket i kontakten. Har din kammerat
prøvet det? Jeg har også boet steder, hvor man fik stød, hvis man rørte
ved et komfur og håndvasken eller vandhanen i køkkenet samtidig. Men det
er nok en tand mere alvorligt end en smule krybespænding i et apparat,
der kører ved lav-volt.
Men det er kun en lille smule, jeg kan mærke. Og det er
naturligvis kun, når den kører på strømforsyning. Hvis din kammerats
PowerBook har kraftig krybespænding, kan jeg godt forstå, hvis han
klager over det.

> [...]
> forbindelse med erhverv og derfor på nuværende tidspunkt er nødt til at
> tage ud til kunder med ringbind med papir-forslag til projekter, fremfor

Det er frygteligt, sådan noget. Det gælder især for os, der er lidt
fanatiske Mac-brugere. Vi synes jo, at Apple er alletiders firma, som
laver pragtfulde computere. Så bliver man ekstra skuffet, når den slags
sker. Det er næsten som at blive svigtet af en god ven, man holder meget
af. Og kan man i øvrigt bedst lide Macintosh, så kan man jo ikke bare
lige gå over til et konkurrerende produkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg