Ebeltoft, Schøningen og silkevevere
Fra : Svenn Henrik Horn

Dato : 03-11-03 17:32

En av mine aner var Elias Jacobsen (også kalt Elias Skræder) i Ebeltoft, død
1677. Han bodde i Overgade 29 og hadde to sønner (som jeg vet om):

Den første sønnen, Jacob Eliasen, født 1641 i Ebeltoft og død 1724 som
gårdbruker på Sand, Tjeldsund, Nord-Norge. Han skrev seg først som Jacob
Eliasen Ebeltoft og deretter som Jacob Eliasen Schøning.

Den andre sønnen, Jørgen Eliasen, født 25.03.1651 og begravet 29.08.1726 i
Thorsager, og som var birkedommer i Kalø birk og kroholder i Rønde. Han var
først gift 28.06.1681 i Bregnet med Apollone Jensdatter og andre gang
17.06.1711 med Margrethe Nielsdatter Bøg, som døde etter 1735 og var datter
av sogneprest Niels Christensen Bøg i Fjellerup. Begge ekteskap var barnløs.

Men det var en person til, Laurs Jacobsen i Rønde, "nær pårørende og slekt"
til Jørgen Eliasen. Han døde i 1730 og etterlot seg 5 barn og enken Kirsten
Christensdatter som døde i 1765. Hun giftet seg igjen med Søren Jensen
Skovfoged. (Etter navnet å bedømme kunne Laurs Jacobsen godt ha vært en bror
av Elias Jacobsen.)

Det er flere teorier om hvorfor Jacob Eliasen kalte seg for Schøning. En av
de siste teorier jeg har hørt er at slekten kom til Danmark fra den tyske
byen Schøningen i Braunschweig og at de var silkevevere. Er det noen som vet
noe mer om slektens bakgrunn, Schøningen og silkevevere?
--
Svenn Henrik Horn
svhorn@online.no