Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opstart...
Fra : nadia.dk

Dato : 03-11-03 12:29

Jeg leger lidt med drømmen om at indrette vores garage til et foto-studie,
men aner faktisk ikke hvor jeg skal starte.

Jeg har et Canon powershot S50 digital kamera & et stativ dertil.... så
langt, så godt :)

I sidste uge købte jeg politikkens fotobog, men der bliver beskrevet nogle
ting, jeg endnu ikke ved hvad er.

Derfor..... Hvordan kommer jeg i gang?

Hvad skal jeg have af lys som minimum? - og hvor er det bedst at købe?

- og hvad med lærreder (ved ikke om det hedder det) som baggrund?

Mvh.

Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-03 14:07

"nadia.dk" wrote:

> Derfor..... Hvordan kommer jeg i gang?
>
> Hvad skal jeg have af lys som minimum? - og hvor er det bedst at købe?
>
> - og hvad med lærreder (ved ikke om det hedder det) som baggrund?

Det er et lidt halvstort projekt at etablere et fotoatelier, men
man kan jo starte beskedent, og lade det vokse med opgaverne.

Man kan bruge to typer lys, fast lys (B-lamper) og studieblitz,
indenfor studieblitz finder tre kategorier:

1). Et par store batteridrevne elektronblitz f.eks. Metz Meca-
blitz 60 CT-1
www.metz.de

2). Et par compact blitz, det er små studioblitz hvor generator
og blitz er sammenbygget i en enhed, f.eks. Multiblitx Digi
X Location Kit
www.multiblitz.de

3). Et proff. flaschanlæg, hvor man har en generator og løse lam-
pehoveder, f.eks. en Profoto D4 generator og 2-3 lampehoveder.
www.profoto.com

I forbindelse med blitzfotografering, er der behov for et godt
flachmeter til måling af lyset.

Man skal også bruge nogle reflektor plader, det kan være alm.
hvide flamingo plader.

Baggrunde kan være af papir og lærred, de kan købes færdige, og
man kan også selv lave dem.

Jeg vil dog anbefale, at du nøje overvejer om en garage er vel-
egnet, de er normalt temmelig lavloftet og dårligt isoleret, et
fotoatelier som ikke kan holdes varmt er ikke meget bevendt.

Jeg har selv haft et stort fotoatelier på en gård, det var billigt,
men meget dyrt at holde opvarmet, nu har jeg lavet en aftale med
en anden fotograf, hun låner mit flaschanlæg, og jeg kan så låne
hendes atelier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Smith

Dato : 03-11-03 14:39

Hej Nadia.

Nu ved jeg ikke hvor du er henne rent geografisk, men hvis du er øst for
Storebælt så kom forbi mit lille atelier i 4690 Haslev en dag og se hvor
enkelt det hele kan laves.

Jeg har indrettet et rum i vores bopæl til rent atelierbrug og har f.eks.
selv bygget mine fotolamper og fået en god veninde til at kreere et par
store baggrunde (22 kvm.).

Claus Smith - Pigefotografen - 61705333

www.pigefotografen.dk
www.babesline.dk
www.modellerne.dk

Fra : nadia.dk

Dato : 03-11-03 14:52

Det var 2 flotte svar jeg fik dér, TUSIND tak skal I ha´

Claus jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud.
Jeg bor i Næstved, så det er jo tæt ved.

Mail mig gerne på qt@nadia.dk
- det er også mit msn brugernavn, så kunne vi aftale derover.

Mvh. Nadia
--
www.nadia.dk

Fra : Claus Smith

Dato : 03-11-03 16:23

Du får en mail :)

Claus

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 03-11-03 16:11

Claus Smith wrote:
> [...]
> f.eks. selv bygget mine fotolamper og fået en god veninde til at
> kreere et par store baggrunde (22 kvm.).

Vil meget gerne høre lidt mere om dine lamper...

mvh
Anders

Fra : Claus Smith

Dato : 03-11-03 16:23

Bor du på Sjælland, så er du velkommen til at komme forbi, ellers så må jeg
få skudt nogle billeder af dem.

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-03 16:12

Claus Smith wrote:

> Jeg har indrettet et rum i vores bopæl til rent atelierbrug og har f.eks.
> selv bygget mine fotolamper og fået en god veninde til at kreere et par
> store baggrunde (22 kvm.).

Ja - hvis man har hænderne skruet rigtigt på, så kan man såmænd
bygge et fotoatelier med et par halogenlamper fra byggemarkedet,
nogle meter lærred som baggrund, og et par flamingoplader, men
et så beskedent udstyr kræver naturligvis, at man ved hvad det
handler om...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Smith

Dato : 03-11-03 16:25

Korrekt, mit første lys var også de gode gule halogener fra Harald Nyborg,
men siden hen så lavede vi vores egne B-lamper, som var bedre til digital
foto.

Nu bruger jeg halogenerne til videolys med paraply og det er helt fint.

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-11-03 17:02

Claus Smith wrote:

> Korrekt, mit første lys var også de gode gule halogener fra Harald Nyborg,
> men siden hen så lavede vi vores egne B-lamper, som var bedre til digital
> foto.

Digicams har jo den fordel at de kan hvidballance kalibreres, så
man ka' næsten bruge al slags lys....

Jeg kan iøvrigt anbefale, at ta et kik på www.lastolite.com - de
har noget lækkert studio tilbehør, som man selv kan bygge, hvis
man er lidt fingernem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 03-11-03 17:25

Jeg bruger selv de store Panelite fra Lastolite, som i tidernes morgen blev
købt inde hos den danske importør www.obt.dk, hvor man jo kan finde et hav
af godt kram til studio og on location brug.

Claus

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 03-11-03 16:19

Det vil jeg også meget gerne se.

Jeg har en hjemmeside jeg leger lidt med www.fotoportal.dk og vil gerne
skrive en lille artikel om besøget hos dig.
Jeg kender godt dine sider og har hørt meget godt om dig.

d. 9 november har jeg booket et par modeller fra www.supermodel.dk og vil i
den forbindelse skrive et par artikler om modelfotografering.

Ved godt mine artikler ikke er så prof - men har det pokkers sjovt med det.

Skulle du have tid til et ekstra besøg må du gerne maile mig på
info@webmasteren.dk

Venlig hilsen
Jan Emil Christiansen

Fra : Claus Smith

Dato : 03-11-03 16:22

Har sendt dig en mail, så vi kan finde en dag.

Claus

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 03-11-03 15:48

On Mon, 3 Nov 2003 12:29:27 +0100, "nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk>
wrote:

>I sidste uge købte jeg politikkens fotobog, men der bliver beskrevet nogle
>ting, jeg endnu ikke ved hvad er.
Jeg forstår ikke at en så velrenomeret bog, lader begreber stå
uforklarede.
mvh kmo

Fra : nadia.dk

Dato : 03-11-03 16:33

Hvad med vi alle tager derhen samme dag? Så belaster vi ikke Claus så meget
:)

Claus, jeg er ikke blevet inviteret endnu :(

Mvh. Nadia
--
www.nadia.dk

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 03-11-03 16:42

> Claus, jeg er ikke blevet inviteret endnu :(

Tøm lige din postkasse *G*

Claus

Fra : Pia J

Dato : 03-11-03 17:01

Jeg vil da også gerne høre lidt om, hvornår I evt holder noget. Jeg er ikke
interesseret i pigefotosessions, men absolut lamperne!

:Pia

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 03-11-03 17:12

Jeg vil gerne med samme dag som jer andre.
Jeg kan IKKE
Søndag (hele dagen)
mandag formiddag.
Hvis Nadia aftaler en tid vil jeg gerne koble mig på.

Hvad med lørdag?

>Jeg er ikke interesseret i pigefotosessions, men absolut lamperne!
Af gode grunde kan jeg heller ikke deltage der, men vil da meget gerne høre
lidt om det på det faglige niveau.

vh
Jan

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 03-11-03 17:26

Jeg kan ikke på lørdag, grundet filmoptagelser ude af huset, men hvordan ser
jeres fredag aften ud?

Claus

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 03-11-03 18:32

> jeres fredag aften ud?
Der vil jeg gerne.

Jan

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 04-11-03 11:19

Som en opfølger på Nadia's indlæg og hendes gode ide omkring et fællesbesøg
hos mig, så har jeg lavet et indlæg omkring at jeg åbner dørene på fredag om
aftenen.