Donnie Darko
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 03-11-03 08:22

Hej igen

Jeg så Donnie Darko igår og forstår mildest talt ikke den film..
Er der nogen der kan hjælpe?

Hvorfor undgår han at dø i starten (jetmotoren), men dør så alligevel til
sidst pga jetmotoren?

Man skulle jo tro at man kunne narre døden hvis man kendte fremtiden. Er det
det filmen prøver at fortælle man ikke kan?

Håber på lidt hjælp til forvirringen

Rune

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-11-03 11:05

Pas nu på med de spoilers

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-11-03 11:35

On Mon, 3 Nov 2003 11:05:02 +0100, Lars Hoffmann wrote:

> Pas nu på med de spoilers

Fandens osse! Den film dukker op med posten om et par dage og nu kom jeg
til at læse Runes indlæg fordi det var det nyeste/øverste

Nå... men der er vist masser af spænding tilbage i den film, så vidt jeg
har forstået.

Sbyx oheqr oehtr Ebg13 abtrg zrer v qraar tehccr - get it?

--
Mvh. Lars

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 03-11-03 13:23

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> Pas nu på med de spoilers

Sorry......

Husker det næste gang!!

Men jeg regner med at der bare ikke er nogen mening i den film

Rune

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-11-03 13:57

On Mon, 3 Nov 2003 13:23:07 +0100, Rune Vestergaard wrote:

> Men jeg regner med at der bare ikke er nogen mening i den film

Måske er det noget af det der er røget i klipningen?
Jeg kan se at der vist er en "Director's Cut" på vej, så måske er den
omtalte scene bedre forklaret der.
http://filmz.dk/forum/item/4068/#

Jeg må vente et par dage endnu på den "normale" version.

--
Mvh. Lars

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-11-03 11:23

"Rune Vestergaard" <runwest@post6.tele.dk> skrev:

>Hej igen
>
>Jeg så Donnie Darko igår og forstår mildest talt ikke den film..
>Er der nogen der kan hjælpe?

Der er mange, der prøver, men eftersom selv instruktøren ikke ved,
hvad der foregår, er det temmelig svært.

Der er også mange, som alligevel synes, den er fed. Det kan måske
skyldes samme fascination, som når man ser et godt abstrakt billede.
Det forestiller ikke noget, men rammer alligevel et eller andet i
tilskueren.

Men der kan også være andre grunde til, at folk roser den slags. Jeg
kan til sammenligning nævne, at jeg som ung var stor fan af absurd
teater - alene af den grund, at min far hadede det. Jeg nød at få ham
til at føle sig dum ved at påstå, at jeg kunne se en mening i det.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 03-11-03 14:26

> [...]
> skyldes samme fascination, som når man ser et godt abstrakt billede.
> Det forestiller ikke noget, men rammer alligevel et eller andet i

Jeg tror måske du rammer meget rigtigt der. Den film er en af mine klare
favoritter, selvom jeg ikke forstår den helt
Jeg tror jeg har fat i nogen ting i den, men ikke en decideret forklaring.

Der er bare et eller andet der får mig til at sidde bagefter og sige "den er
fandme fed", og når folk så spørger hvorfor, må jeg sige "ingen anelse"

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 03-11-03 14:26

Filmen er vist op til en selv at finde mening i, men den tyske romantik er
et udmærket værktøj. Netop det at kende fremtiden og derfor vælge døden
fremfor det triste og skuffende jordiske liv. (jf. nummeret Mad World: "I
find it kind of funny, I find it kind of sad, that the dreams in which I´m
dying are the best i ever had"

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 14:38

Niels Søndergaard skriblede:

> [...]
> teater - alene af den grund, at min far hadede det. Jeg nød at få ham
> til at føle sig dum ved at påstå, at jeg kunne se en mening i det.

Tilsvarende kan man sige at man synes godt om noget, som andre ikke
"forstår", for derved at signalere at man er klogere, smartere, mere med på
noderne osv end de andre. Det kan man variere lidt ved fx at hævde at en
eller anden trivi-serie på tv i virkeligheden er kunst på højt plan,
gennemsnitsseeren er bare ikke kvik eller indviet nok til at se det - se
evt. dk.medier.tv for eksempler - ingen nævnt ingen glemt.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 15:02

Rune Vestergaard skriblede:
> Hej igen
>
> Jeg så Donnie Darko igår og forstår mildest talt ikke den film..
> Er der nogen der kan hjælpe?

Lars Jørgensen: luk den her meddelelse! Andre kan scrolle

> Hvorfor undgår han at dø i starten (jetmotoren), men dør så alligevel
> til sidst pga jetmotoren?

Han vælger det vel. Det er det der kan løse den(?) centrale konflikt i
filmen.

> Man skulle jo tro at man kunne narre døden hvis man kendte fremtiden.
> Er det det filmen prøver at fortælle man ikke kan?

Vælg selv. Men det er da en mulighed - fatalisme.

Man kan sikkert se den på mange måder, fx også at hele handlingen i
virkeligheden er en illusion som Donnie oplever i en brøkdel af et sekund
da han bliver ramt af den faldende motor og er ved at dø - i stedet for at
hans liv passerer revy (dvs. minder om fortiden) oplever han "minder" (dvs.
fantasi) om den fremtid/alternative fortid han ikke kommer til at opleve.
Altså hans sind griber ud efter lidt mere liv, men skaber derved samtidig
mening i at han dør, så han kan gøre det med "sindsro" (ja, det er en langt
ude læsning, pointen er blot at fortællingen er meget åben). Kasper
Andersen har en lignende læsning:
http://groups.google.dk/groups?q=donnie+darko+group:dk.kultur.film&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&selm=Xns93521C8906440repzakmaildk%4062.243.74.162&rnum=3

Man kan sige at et af problemerne ved den type læsning er at den ikke
forklarer hele handlingen. Men det kan man så bare bruge andre læsninger
til at supplere op med. Det er ikke mit indtryk at filmen har en ambition
om kun at fortælle en historie eller behandle et tema. Den vil gerne berøre
meget forskelligt og væve det sammen til en ufuldkommen helhed - helt i
tråd med tidens forkærlighed for post-modernisme.

Skæbne-temaet som du nævner er fx et element, men der er flere facetter.
Hvorfor går den gamle dame fx hen og ser efter post hver dag?

Normal/afviger-temaet - er Donnie skizofren eller er han bare særligt
sensitiv over for mellemmenneskelige relationer?

Osv. - Pointen er vel bare at man får lejlighed til at tænke over nogle
temaer, som filmmageren synes er interessante.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 04-11-03 10:48

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Osv. - Pointen er vel bare at man får lejlighed til at tænke over nogle
> temaer, som filmmageren synes er interessante.

Det er formodentligt også attraktionen ved Donnie Darko. Det, at den kaster
en mængde filosofiske bolde i vejret uden at gribe dem igen, uden at anvende
dem til at skabe en egentligt sammenhængende fortælling. Al læsning er fuldt
overladt til den enkelte. Dermed kan alle og enhver få et eller andet ud af
den og underbygge dette med elementer fra filmen.

MVH
Jens

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 10-11-03 08:08

On Mon, 3 Nov 2003 08:22:03 +0100, Rune Vestergaard wrote:

> Jeg så Donnie Darko igår og forstår mildest talt ikke den film..
> Er der nogen der kan hjælpe?

Nu fik jeg den set. Fed film!

Som instruktøren selv siger i kommentarerene, så er der meget af filmen han
ikke selv kan forklare. Det er op til den enkelte at fortolke.
Det synes jeg er en god "effekt" til sådan en film. Man får mere ud af den
end de 1:50 den varer

--
Mvh. Lars

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-11-03 11:29

Lars Jørgensen <fake@email.invalid> writes:

> Som instruktøren selv siger i kommentarerene, så er der meget af filmen han
> ikke selv kan forklare. Det er op til den enkelte at fortolke.

Og du åd det råt?

Nåmen, det er da altid rart, når instruktøren giver mig ret.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."