SMS/mobil-løb (opgaver til børn)
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-11-03 00:38

Jeg står for snart at skulle lave et SMS/mobil-løb til mine FDF-unger
(væbnere = 12-13 år).

Jeg har tænkt på følgende opgaver, der skal både være nogle nemme, og
nogle som kræver lidt kendskab til mobiltelefoner, men ikke
ekspertviden. Børnene har selv deres mobiltelefoner med, og disse kan
bruges under hele løbet - opgaver og svar sendes via SMS.

Har I nogle forslag til poster/opgaver. Husk på, at ikke alle børnene
er mobilnørder

Her er en række opgaver fra en brainstorm. Opgaverne er ikke
"færdige", men det er blot idéer. Stort set alle opgaverne kan løses
med mobilviden eller med mobiltelefonen.

- Regnestykke (brug mobiltelefonens lommeregner)
- Kalender (hvilke ugedag er en bestemt dato)
- Nævn så mange danske mobilselskaber som muligt
- Nævn så mange firmaer der laver mobiltelefoner som muligt
- Hvad står SMS for?
- Send en joke
- Hvor mange tegn er der i en alm . SMS?
- Hvad er forvalgskoden til Danmark (kan de se i numrene)
- Hvilken land stammer Nokia fra?
- Hvad er Europas mest solgte mobiltelefon?
- Hvad var nummeret til alarmcentralen før 112?
- Ordleg (Tast fx 43506330537 i en besked - med ordbog)
- Ordleg (Bland bogstaverne og find ordet: Ericsson = scirsEno)
- Hvilken sang er dette (ringetone)

Jeg kunne godt tænke mig opgaver med billedbeskeder (de modtager en
billedbesked), men kan umiddelbart ikke finde på noget ordentligt.

FUT: dk.teknik.telefoni.mobil

Venligst,
Lasse Hedegaard - FDF Mosede

--
http://www.simlock.dk/
Nu kan du selv låse ALLE Motorola- og Nokiatelefoner op!

Fra : Melanie

Dato : 03-11-03 06:54

Hej Lasse

Syntes det lyder ret ok, men der er jo ikke ligefrem en masse alm.
fdf-opgaver i det. Jeg har en gang, tror sidste år, været på kursus i Rysen
hvor der var noget om et sms løb. Har desværre ikke de papire mere, da de
røg ud under en flytning. Prøv at se om du ikke kan finde den på www.fdf.dk.
Håber du vil fortælle om hvad du gør, og hvordan det gik...

Kh Melanie FDF Hasle-Rutsker

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-11-03 11:19

Melanie skrev:

>Syntes det lyder ret ok, men der er jo ikke ligefrem en masse alm.
>fdf-opgaver i det.

Hvad er "alm. FDF-opgaver"? Sådan noget er der ikke noget der hedder
hos os

>Håber du vil fortælle om hvad du gør, og hvordan det gik...

Vi lavede noget lignende sidste år, der havde vi dog kun én telefon på
hvert hold, vi prøver at udvide denne gang. Det gik super, ungerne var
helt rundtossede - bare det de måtte/skulle bruge mobilen, gjorde det
til et hit for dem

Jeg kommer gerne med en beretning efter mødet (torsda d. 13. nov.)

FUT: dk.fritid.spejder (da denne del ikke rigtig har med mobiltelefoni
at gøre)

Venligst,
Lasse Hedegaard