Andet multimedie
Photoshop spørgsmål - rammer?
Fra : hs

Dato : 02-11-03 16:18

(Photoshop 7.0)

Jeg har et lille billede på 55 x 55 px. Udenom det vil jeg have en ultra
tynd ramme og uden om rammen skal der være en lille smule luft og igen en
tynd ramme. Dvs. en dobbeltramme.

Det går også fint, men jeg kan ikke få rammerne og billedet centreret.

Min fremgangsmåde er:

Billedet åbnes
Ctrl + a for at markere billedet
Edit og vælge stroke og her laver jeg en "inside" stroke på 1 px

Så åbner jeg et nyt billede vha. "files" og "new".
Her åbnes jeg et nyt vindue på 58 x 58 px
Ctrl + a for at markere området
Edit og vælger stroke og her laver jeg igen en "inside" stroke på 1 px

Nu indsætter jeg billedet jeg tidligere har kopieret og jeg har en dobbelt
ramme.
Men... billedet bliver ikke centreret 100%.

Hvordan gør man det???

Håber en eller anden kan hjælpe med en løsning eller evt. en anden måde at
lave en dobbelt ramme på...

Fra : steffen martin

Dato : 02-11-03 16:41

> [...]
> Hvordan gør man det???
>
> Håber en eller anden kan hjælpe med en løsning eller evt. en anden måde at

Crop billedet [markeret] og træk derefter ydrelinierne til den størrelse du
vil have.

Aner ikke om det hjælper?

Steffen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-11-03 17:03

hs skrev:

> Nu indsætter jeg billedet jeg tidligere har kopieret og jeg har en
> dobbelt ramme. Men... billedet bliver ikke centreret 100%.

Dit regnestykke går ikke op. Du har et billede på 55 x 55 pixels
som du vil centrere i et billede på 58 x 58 pixels. Det vil sige
halvanden pixel på hver side af dit 55 x 55 pixels billede og det
kan ikke lade sig gøre.

Hvis du absolut vil gøre det ved at kopiere et billede over i et
andet, så prøv at lave det nye dokument 59 x 59 pixels i stedet og
træk så dit billede på 55 x 55 pixels over i det på 59 x 59 pixels
ved at trykke Ctrl-tasten og derefter trække og slippe. Hvis du også
holder Shift-tasten nede når du trækker, så vil billedet på 55 x 55
pixels blive centreret i det på 59 x 59 pixels.

Madsen.

Fra : hs

Dato : 02-11-03 19:51

1000 tak. Det virker!!!

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-11-03 21:44

On Sun, 02 Nov 2003 17:03:00 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>holder Shift-tasten nede når du trækker, så vil billedet på 55 x 55
>pixels blive centreret i det på 59 x 59 pixels.

Det lyder bøwlet. Jeg får præcis samme resultat når jeg i det lille
billede trykker Ctr+A, så Ctr+C, skifter til det store og trykker
Ctr+V. Imho noget hurtigere. Det er tre tastekombinationer der vist
sidder i fingrene på de fleste.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : emj

Dato : 02-11-03 22:21

On Sun, 02 Nov 2003 21:44:28 +0100, Peter Loumann <me@privacy.net>
wrote:

>Det lyder bøwlet.

Ikke hvis man er storforbruger af "træk og slip"
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-11-03 22:38

Peter Loumann skrev:

> Det lyder bøwlet.

Det er jo så et spørgsmål om smag og behag. :)

Nogle vil også kalde det bøvlet at oprette et nyt dokukent. Man kunne
jo evt. bare nøjes med at udvide lærredet på det billede på 55 x 55
pixels...

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-11-03 22:44

On Sun, 02 Nov 2003 22:38:17 +0100, Thomas Madsen

>Det er jo så et spørgsmål om smag og behag. :)

Ja, det er det nok. Jeg synes altid de der kombnationer af mus og
shift eller Ctr eller Alt er bøwlede, nok mest fordi de er svære at
huske.

>Nogle vil også kalde det bøvlet at oprette et nyt dokukent.

Jo, det er jeg med på. Som dit var også mit forslag på det vilkår.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-11-03 23:28

Peter Loumann skrev:

> Jeg synes altid de der kombnationer af mus og shift eller Ctr
> eller Alt er bøwlede, nok mest fordi de er svære at huske.

Nu har jeg ikke tal på det, men jeg vil skyde på at jeg bruger træk
og slip langt oftere end jeg bruger klip og klistre, og det tror jeg
er fordi at træk og slip i Photoshop, kan så meget mere end klip og
klistre kan. Man kan trække og slippe lag (+ evt. lagmasker) og
lagsæt fra lagpaletten over i et andet dokument. Man kan også trække
og slippe gemte kanaler og gemte kurver over i et andet dokument.
Derfor er jeg så vant til at bruge Ctrl-tasten (evt. i kombination
med Shift-tasten) at jeg ofte vælger at bruge den, når jeg kopierer
elementer fra et dokument til et andet.

Madsen.

Fra : Manior

Dato : 04-11-03 20:02

"hs" <email2003email2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan gør man det???
>
> Håber en eller anden kan hjælpe med en løsning eller evt. en anden måde at

Jeg vil anbefale, at Du bruger IMAGE > CANVAS SIZE til rammer.
Fordelen er at Du få skarpe hjørner.

Hilsen

Manior