Safari 1.0 hmmm!
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 02-11-03 15:27

Hej alle

Når jeg går på
http://www.google.com/searchcode.html

får jeg to froskellige sider i hhv Safari og Mozilla: Safari viser kun
en søgekode til kopiering, mens Mozilla har flere.

Kan jeg nu regne med, at Safri viser mig alt indhold på andre steder ?

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-11-03 17:05

> Kan jeg nu regne med, at Safri viser mig alt indhold på andre steder ?

Jeg sidder til dagligt og arbejder med at lave systemer der benytter
browsere - og min generelle holdning er at med Safari kan du ikke regne med
noget som helst!

Apple burde slet ikke kalde den version 1.0 - den bygger på et ufærdigt
Konquorer (kan nok ikke stave til det) projekt, som ikke er færdigt, og de
mener selv at det er langt fra færdigt - men det er åbentbart godt nok til
Apple.

Der er så elendigt mange ting den bare er ringe til...

Jeg vil foreslå dig at benytte en IE eller Mozilla indtil de på et tidspunkt
for den op på et stadie der er noget bedre!

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-11-03 17:15

Brian Binnerup wrote:

> [...]
>
> Jeg vil foreslå dig at benytte en IE eller Mozilla indtil de på et tidspunkt
> for den op på et stadie der er noget bedre!

Brian, hvad nøjagtigt er der galt med Safari ?

Den tegner siderne mere korrekte end IE, og er meget stabil. jeg ahr
ikek haft et eneste crash med den siden jeg startede med at bruge Panther...

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-11-03 17:33

> Brian, hvad nøjagtigt er der galt med Safari ?

Jamn' - som udgangspunkt til almindelige browing er det jo småting, men når
man sidder og laver web applikationer der skal fungere til Safari er det
mega trælse ting.

JavaScript fortolkningen og DOM herigennem er bla. meget mangelfuld
(formentligt derfor den ikke alerter javascript fejl).

Tabeller der er bedt om at være 100% høj layoutes ikke altid rigtigt -
sætter man en baggrund på tabellen gør den alligevel (da baggrunden vises
over det hele), men selve tabellen er ikke 100% høj - den er så høj som
indholdet

Det er uhyggeligt mange småting der irriterer og gør den træls at arbejde
med - jeg kan tage et eksempel.

Jeg har et framesæt, der sætter 2 frames, den ene frame skal loade noget
indhold i den anden - den kan på ingen måde tilgås (normal ville man bare
sige parent.framename.location.href), man kan ikke hente den på nogen nem
måde. Efter flere timers bøvl finder man en løsning så sindsyg som:

- I selve framesæt html'en kan man heller ikke så fat i den enkelte framen,
så i stedet laves en variabel som sættes på framesættet, som findes frem
via. en childnode, og herefter køres en funktion.
- I den frame der skal loade noget i framen sættes først en variabel på den
url der skal loades, og samme funktion køres.
- Når begge variabler er sat kan har man så både fat i framen, og fat i
url'en, og kan så loade denne.

Alt i alt fordi den ikke kan finde ud af parent.framename.location.href.

Sådan nogle ting kan hidse mig gevaldigt op - det er en simpel ting der har
været i alle browsere i al den tid jeg kan huske, og alligevel fungerer det
ikke.

Ret mange af sådan nogle ting, så dropper man at få det til at fungere med
Safari og beder folk om at installere en Mozilla i stedet - reelt opfører IE
sig pænest, men da Microsoft ikke supporterer den længere, så er der ikke
megen pointe i den.

Jeg forstår ikke at Apple vil basere deres browser på et MEGET ufærdigt open
source projekt - skulle de endelig, så burde de gøre det på Mozilla, men den
er langsommere end Konquorer projektet, og så anser man hastigheden for
vigtigere end en fejlfri browser.

Jeg er som sådan lidt ligeglad, det er bare fustrerende.

Der er bestemt heller ikke megen pointe i at de så lancerer en Safari 1.1 på
OS 10.3, når man så bare er nød til at checke tingene af med både en OS 10.2
og 10.3 maskine - i stedet for at folk bare kunne installere en Safari 1.1
på deres OS 10.2 - det er muligvis en grund til at opgradere, men det er
også en grund til at Mac altid står ALLER sidst når der skal laves websider,
websystemer osv.

Så ved jeg godt at nogen vil sige "Hvis man ikke kan lave det så det virker
alle steder, så er det for ringe" - og ja - det er muligt, men faktum er at
browserne opfører sig forskelligt, og skal der gennemgåes med dem alle, så
tager det en rum tid, og koster penge, og kunden er sjældent villig til at
betale 20% mere for 1% af brugerne.

Belager Mac folk, men sådan er livet.

Det skal måske nævnes at jeg generelt mest bruger en PC, men har en Mac til
at checke ting op på, og fordi at jeg generelt hellere vil kende mere til
den, end at bande over den - og ingen tvivl om at systemet er lækkert,
problemet er bare at alting altid kommer for sent til Mac.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-11-03 17:49

Brian Binnerup wrote:

> [...]
> den, end at bande over den - og ingen tvivl om at systemet er lækkert,
> problemet er bare at alting altid kommer for sent til Mac.

"Beklager Mac folk?". Klap hesten. Vi mangler sku ikke browsere. Jeg har
selv Mozilla installeret sideløbende med Safari (og IE, just in case).
Men Safari klarer 99% af alle sider fint - i min mening.

Jeg har også bandet over IE til Windows - hvorfor ? Jo, fordi IE som den
eneste browser jeg kender fortolker CSS kode case sensitive. Dvs. at
"navAlpha" ikke er det samme som "navalpha". Det tog mig et par dage at
finde ud af hvorfor min hjemmeside bare ikek vilel tegne ordentligt på
Windows.

Og den fejl har været der i årevis. og Microsoft gider bare ikke rette den.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-11-03 18:09

> "Beklager Mac folk?". Klap hesten. Vi mangler sku ikke browsere. Jeg har
> selv Mozilla installeret sideløbende med Safari (og IE, just in case).
> Men Safari klarer 99% af alle sider fint - i min mening.

Nej - I mangler ikke browsere, men når der laves websider og systemer
generelt er I (og det er jo reelt også mig når jeg sidder ved min Mac)
alligevel de sidste der bliver tænkt på.

Indrøm dog at det er noget bæ at skulle vælge bank efter dem der har den
mindst sikre løsning, så den virker. Det handler jo udelukkende om at
teknologier først kommer ret sent.

På mit arbejde har vi bla. måttet vente længe på en Java 1.4 version på Mac,
så vores OS X brugere kunne få et stykke software - det er da også trælst at
det kommer ½ år efter de andre systemer.

Det er da også trælst at der på OS X ikke er et Acrobat plug-in, så en PDF
fil kan vises inden i et browser vindue! Adobe har ikke engang tænkt sig at
lave det som det ser ud nu, hvilket gør at vi i nogle programmer går væk fra
at vise PDF filer, fordi Mac brugerne ikke kan bruge det til noget i
browserne - det er da øv?

> [...]
> "navAlpha" ikke er det samme som "navalpha". Det tog mig et par dage at
> finde ud af hvorfor min hjemmeside bare ikek vilel tegne ordentligt på

Jeg siger bestemt ikke at IE på Windows er fejlfri - intet er fejlfri,
faktum er bare at det tager et stykke tid at checke tingene op imod alle
browserne, og når man kun er 1%, så bliver man altså tit nedprioriteret. At
Mozilla så pga. Linux og Netscape brugere generelt efterhånden bliver
prioriteret som nr. 2 skal Mac brugere være glad for, for de fungerer
fuldstændig ens på de forskellige styresystemer, og dermed også Mac. Havde
Apple valgt dette projekt for deres Safari, så havde problemet været mindre.

> Og den fejl har været der i årevis. og Microsoft gider bare ikke rette
den.

Ja - det er så lidt rigeligt at kalde det "fejl" - CSS specifikationen er jo
reelt case sensitive, omend det har været pænt af de andre browsere at
fortolke begge dele. Det er lidt samme problem vi havde i gamle dage -
Netscape gjorde tingene efter bogen, og Microsoft forsøgte at gætte sig til
hvad udvikleren ville - selvom Netscape gjorde tingene mest rigtigt, så
virkede tingene typisk bedre på IE, og det var nemmere at udvikle til.

Jeg syntes bestemt ikke at de monopol lignende tilstande er fede - men jeg
syntes ikke Apple her har gjort det nemmere for dem selv og deres brugere.

Jeg er som ikke ude på at hidse nogen om, men det kunne være rart om Mac
folk også engang i mellem ville erkende at der er ting der ikke er fede - så
ville det også virke mere troværdigt når der bliver himlet op om hvor fedt
det er - for efter min mening er OS X også kanon fedt - alle andre er bare
så fyldt op af Mac brugere der himler op om at alt er fedt, at det ikke har
nogen effekt at sige det

Som jeg ser det tager Apple nogen gange nogle beslutninger fordi man "vil
selv", og er for stolte til at bygge videre på noget andre har lavet - den
klogeste beslutning jeg har set i mange år fra Apple var da netop da man
gjorde det modsatte, og valgte at lave et gement interface oven på en Unix
kerne - faktum er bare at der er langt imellem den slags beslutninger.

Det klogeste i denne sammenhæng ville efter min mening være at bruge Mozilla
projektet.

Mvh

Brian Binnerupæ

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-11-03 18:18

Brian Binnerup wrote:

> Nej - I mangler ikke browsere, men når der laves websider og systemer
> generelt er I (og det er jo reelt også mig når jeg sidder ved min Mac)
> alligevel de sidste der bliver tænkt på.

Sikkert - og dem der ikke kan lave ordentligt kodede webløsninger, får
ikke Macbrugerne som kunder. Markedsøkonomien kan til tider være gavnlig.

> Indrøm dog at det er noget bæ at skulle vælge bank efter dem der har den
> mindst sikre løsning, så den virker. Det handler jo udelukkende om at
> teknologier først kommer ret sent.

Tjo, nogle gange må man bide i det sure æble ;)

Jeg bruger selv Jyske bank.

> På mit arbejde har vi bla. måttet vente længe på en Java 1.4 version på Mac,

Længe ? OK, pc-verdenen var forud for Mac'en på det punkt, men ikke i så
lang tid, da?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16527

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-11-03 19:25

> Sikkert - og dem der ikke kan lave ordentligt kodede webløsninger, får
> ikke Macbrugerne som kunder. Markedsøkonomien kan til tider være gavnlig.

Det handler ikke om at kunne - det er som intet problem at gøre, men det
tager lidt tid, og det eneste man kan gøre er at foreligge kunden de
omkostninger der reelt er, og i mange tilfælde vælger kunden nogle brugere
fra - spørgsmålet er så hvem og hvor mange.

> Tjo, nogle gange må man bide i det sure æble ;)

Ja - det er det jeg mener - ikke alt er super godt.

> Jeg bruger selv Jyske bank.

Tilfældigvis har jeg en mor som arbejder i Danske Bank, og grunden til at de
ikke har understøttelse for Mac brugere er at man har valgt en
sikkerhedsløsning som skulle være bedre end den jyske bank benytter. Mac
brugere skal som også nok få lov i andre banker, men det bliver med nok med
en anden sikkerhedsløsning.

> Længe ? OK, pc-verdenen var forud for Mac'en på det punkt, men ikke i så
> lang tid, da?

Jeg kan ikke huske hvor lang tid det var - om det var fordi beta'en ikke kom
på Mac, eller hvad det var - der gik dog et stykke tid.

> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16527

Du ved ikke hvor meget det der link glædede mig! Jeg vil straks i morgen få
testet det om det kan bruges til det vi har måttet fortælle folk vi ikke
kunne - men som jeg kan se er det en fortolker i sig selv, ikke? Den
benytter ikke Mac OS X fortolkeren, eller Acrobat, vel?

Tak for linket!

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Per Rønne

Dato : 04-11-03 08:11

Brian Binnerup <brian@NOSPAMbinnerup.dk> wrote:

> [...]
> brugere skal som også nok få lov i andre banker, men det bliver med nok med

Det er så lidt ejendommeligt at man i andre lande sagtens kan bruge Mac
til netbank.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 20:49

> [...]

> Indrøm dog at det er noget bæ at skulle vælge bank efter dem der har den
> mindst sikre løsning, så den virker. Det handler jo udelukkende om at

Er f.eks. Jyske Bank ikke sikker nok? Er de mindre kritiske med
sikkerheden i USA, Sverige, Tyskland, Australien og mange andre lande,
hvor det ikke er noget problem at få netbank til Mac?

> [...]
> lave det som det ser ud nu, hvilket gør at vi i nogle programmer går væk fra
> at vise PDF filer, fordi Mac brugerne ikke kan bruge det til noget i

Det er måske en lille smule mere bøvlet, men pdf'en hentes ned og åbnes
i det tilhørende program. Det fungerer da meget godt. På Windows er det
heller ikke nogen videre hurtig proces at åbne en pdf i en browser.

> [...]
> bare så fyldt op af Mac brugere der himler op om at alt er fedt, at det

Sjovt nok, så dukker den opfattelse tit op. Har du nogensinde kigget ind
i et Mac-forum? Det kan f.eks. være hos mediamac.dk eller macnyt.dk.
Folk skælder og smælder og rakker Apple ned for enhver fejl eller
problem på både hardware og software. Og når fejlen skal udbedres, så
får supporten nogle drøje hug. Jeg har meget svært ved at se, at
Mac-brugere naivt synes, at alt, som Apple gør, er perfekt. Tværtimod er
mange af dem særdeles kritiske. Nå ja, priserne kritiseres også, og at
både hard- og software er bagud. Hver gang der kommer en ny computer,
burde den lige have et grafikkort en tak bedre og en hurtigere
systembus. Hver gang der kommer ny software, så er java lige en tak for
gammel eller sådan noget. Prøv selv at følge nogle diskussioner. Og prøv
så lige igen at sige, at Mac-brugere ikke vil erkende, at alt ikke er
fedt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 04-11-03 19:34

In dk.edb.mac, Brian Binnerup <brian@nospambinnerup.dk> wrote:

> [...]
> lave det som det ser ud nu, hvilket gør at vi i nogle programmer går væk fra
> at vise PDF filer, fordi Mac brugerne ikke kan bruge det til noget i

Så er der fordi i ikke har kigget godt nok efter:

<http://www.schubert-it.com/download/>

> Ja - det er så lidt rigeligt at kalde det "fejl" - CSS specifikationen er jo
> reelt case sensitive, omend det har været pænt af de andre browsere at
> fortolke begge dele.

I følge CSS2 specs'ene er CSS case-insensitive, bortset fra elementer
der ligger udenfor CSS scope:

   <http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#q4>

   "The ships hung in the sky
   in much the same way that bricks don't."

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-11-03 17:32

Brian Binnerup wrote:

> [...]
> mener selv at det er langt fra færdigt - men det er åbentbart godt nok til

Så vidt jeg husker var det nøje sammenknyttet med den officielle
præsentation af Steve Jobs. Det virkede for mig som om det var en
dikteret release.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-11-03 17:35

> Så vidt jeg husker var det nøje sammenknyttet med den officielle
> præsentation af Steve Jobs. Det virkede for mig som om det var en
> dikteret release.

Muligt - det er ihvertfald ikke fordi at browseren er færdig.

Det er bare lidt synd, for det er netop det der gør at man bliver så træt af
det at det mange gange ikke er tiden værd!

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-11-03 17:39

Brian Binnerup wrote:

> Det er bare lidt synd, for det er netop det der gør at man bliver så træt af
> det at det mange gange ikke er tiden værd!

Det minder lidt om de "gode gamle" browserkrigsdage, hvor folk sukkede
over hvad hhv Netscape og IE kunne og ikke kunne.

Det lader til at verdenen af i dag er at Safari er fremtiden på Mac, og
at Microsoft lukker og slukker for IE.

Så må udviklerne der falder over fejl, gøre alt hvad de kan for at
fortælle fejlene til Apple, så de i det mindste har en chance for at
blive rettet. Har du indrapporteret det du sukker over?

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Peter Perlsø

Dato : 03-11-03 17:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> fortælle fejlene til Apple, så de i det mindste har en chance for at
> blive rettet. Har du indrapporteret det du sukker over?

Enig - brug knappen med snudebillen.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-11-03 17:53

> Det minder lidt om de "gode gamle" browserkrigsdage, hvor folk sukkede
> over hvad hhv Netscape og IE kunne og ikke kunne.

Det er det også - for det er samme problemstilling. Faktum er at det for
nogle dengang handlede om hvad browserne i teorien kunne, mens det for vi
andre handlede om hvor lang tid vil skulle bruge på at få tingene til at
fungere.

Faktum er bare at vi var derhenne at lavede man tingene ordentligt, og lige
checkede af i browserne, så virkede det ok - og så kom Apple og
intruducerede problemstillingerne endnu engang - og de gør det endnu værre
ved at frigive en 1.1 version på kun OS 10.3, og ikke samme dag den var der
lave den som download til 10.2.

> Det lader til at verdenen af i dag er at Safari er fremtiden på Mac, og
> at Microsoft lukker og slukker for IE.

Safari er måske fremtiden, men den er det ikke endnu - brug Mozilla i
mellemtiden er mit bud, for selvom det er trælst at Microsoft lukker for IE,
så vil jeg give dig ret i at IE ikke har nogen fremtid på Mac - den har også
altid haft mange problemer.

> Så må udviklerne der falder over fejl, gøre alt hvad de kan for at
> fortælle fejlene til Apple, så de i det mindste har en chance for at
> blive rettet. Har du indrapporteret det du sukker over?

Jeg har ikke indrapporteret, for det tager en krig, og jeg gider reelt ikke
bruge tiden på det - faktum er at tingene skal fungere her og nu, og ikke i
næste Safari version, og så må jeg finde en smutvej - og når den er fundet
er det jo ikke noget problem. Det er bare trælst at de vælger det open
source projekt som overhovedet ikke er færdigt, og så klistrer et "nu er den
færdig" klistermærke på, så brugerne ikke kan forstå at den ikke bare bliver
understøttet - for den er jo final, så er det jo ikke en beta Og den er
nok final i 1.0 skriftet, men ikke i funktionen.

Det skal siges at jeg endnu ikke har haft mulighed for at checke tingene op
i version 1.1, så det kan ske at det er blevet bedre, men jeg tror det varer
længe før det bliver rigtigt godt.

Faktisk så er den ting jeg er mest imponeret over ved Mac folk at man er
virkelig god til at fokusere på de positive ting, og leve med de ting der
absolut ikke er positive - der er mange ting ved min Mac jeg syntes der er
fedt og positivt, men der er altså også mange der absolut er noget
bæ...faktum er at Apple tager nogle forkerte beslutninger engang i mellem -
denne er efter min mening én af dem.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Karl Antz

Dato : 03-11-03 19:07

> [...]

> næste Safari version, og så må jeg finde en smutvej - og når den er fundet

Den argumentation holder ikke - en fejl der ikke bliver rapporteret
bliver med garanti heller ikke rettet.

Det er nok bare at angive sidens URL - og hvor lang tid tar det?

hilsen karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Brian Binnerup

Dato : 03-11-03 19:27

> Den argumentation holder ikke - en fejl der ikke bliver rapporteret
> bliver med garanti heller ikke rettet.

Nej - men som sagt er det jeg er træt af at man ikke valgte et projekt der
ikke havde alle de fejl.

> Det er nok bare at angive sidens URL - og hvor lang tid tar det?

Ja - det er det så somregel - men her taler vi om systemer som ikke lige
kører som åbne demo'er, og med login og passwords.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 20:49

Brian Binnerup <brian@NOSPAMbinnerup.dk> wrote:

> Safari er måske fremtiden, men den er det ikke endnu

Nej. Det er jo ligesom sådan, man definerer fremtiden

> Faktisk så er den ting jeg er mest imponeret over ved Mac folk at man er
> virkelig god til at fokusere på de positive ting, og leve med de ting der
> absolut ikke er positive...

Det er ofte en meget god holdning at have til livet i al almindelighed.
Men der er jo blevet lavet nogle ofte lidt humoristiske karakteristikker
af brugerne af forskellige styresystemer. Måske er der noget om, at man
vælger styresystem efter ens psyke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-11-03 01:37

Det ved jeg nu ikke, jeg syntes faktisk ofte at jeg støder på problemer
med Mac som er ret så svære at leve med, netbank, sider som ikke kan ses
med fulde funktioner, begrænset mulighed for at se mediafiler og en
masse småprobler med at finde gode programmer uden at de koster en krig.
Desuden er man "credicard-afhængig" hvis man bruger Mac.

> [...]
> Men der er jo blevet lavet nogle ofte lidt humoristiske karakteristikker
> af brugerne af forskellige styresystemer. Måske er der noget om, at man

Henrik der har du sikkert ret, jeg har stadig en PC for at kunde holde
blodtrykket nede

--
Skiller Soupen ??
Prøv Thunderbird http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Naar en