Hvilken kirkegård?
Fra : Inger Eik

Dato : 02-11-03 13:01

Hallo Danmark!

En kusine av meg besøkte en gang for endel år siden en dansk øy der man
hadde satt eldre gravstener (fra slettede graver) langs kirkegårdsmuren.
Først var hele innsiden 'oppbrukt', og deretter hadde man fortsatt langs
utsiden. Det så meget pent ut, og det var selvsagt til god hjelp for
slektsforskere som var på jakt etter eldre gravsteder.

Kanskje dette er vanlig praksis i Danmark, det vet jeg ikke, men nå i
forbindelse med at vi har fått brev om at mine oldeforeldres grav skal
slettes, ville vi gjerne prøve å få innført denne skikken i Norge.

Derfor, kjære gruppe, lurte jeg på om noen kunne skaffe meg et pent bilde av
denne kirkegården (eller en annen, der samme praksis er fulgt). Min kusine
husker ikke hvilken øy dette var, men tror kanskje at det var på Samsø eller
Læsø.

Dersom noen har et slikt bilde, ville jeg satt stor pris på om vedkommende
kunne maile meg det til adressen nedenunder (ikke den som kommer opp ved å
trykke på 'reply'!)

mvh
Inger Eik
in-eik@frisurf.no

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-11-03 13:36

"Inger Eik" <ikli@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En kusine av meg besøkte en gang for endel år siden en dansk øy der man
> hadde satt eldre gravstener (fra slettede graver) langs kirkegårdsmuren.
*************
"Lapidarium": En samling af bevaringsværdige gravstene, som oftest i et
hjørne af en kirkegård. En form for
museum.

Et sådan er der på utallige kirkegårde i Danmark, også på Rømø hvor
samlingen er til stor nytte, da kirkebogen før 1830 er brændt.
Hvis - - - så se eventuelt: http://home6.inet.tele.dk/flemclar/romo.htm
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Hans Poulsen

Dato : 02-11-03 15:10

"Inger Eik" <ikli@online.no> wrote in message news:<Zl6pb.35847$os2.521607@news2.e.nsc.no>...
> [...]
> kunne maile meg det til adressen nedenunder (ikke den som kommer opp ved å

Kære Inger Eik

Den skik er vidt udbredt på danske kirkegårde - i hvert fald på
landet.
For ikke længe siden hørte jeg, at skikken er på retur, da der
simpelthen bliver for mange gravstene at tage vare på. I begyndelsen
af oktober i år besøgte jeg mine forældres gravsted i Vendsyssel, og
jeg blev temmelig overrasket over at se, hvor mange gravstene der var
placeret i det nordøstlige hjørne af kirkegårde. Det fremgik af
stenene, at mange af begravelserne havde fundet sted helt op til 1982
- det vil sige, at de efterladte havde købt et gravsted for 20 år og
åbenbart ikke ønsket at forlænge åremålet.

Desværre har jeg hverken billede eller scanner og kan derfor ikke
opfylde dit ønske.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C
Danmark

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-11-03 09:10

"Inger Eik" <ikli@online.no> skrev Sun, 2 Nov 2003 13:01:03 +0100

>Hallo Danmark!

Hallo Norge.

>En kusine av meg besøkte en gang for endel år siden en dansk øy der man
>hadde satt eldre gravstener (fra slettede graver) langs kirkegårdsmuren.

Det er helt almindelig praksis på mange danske kirkegårde.

Eller måske nærmere var. For her på det seneste ser det ud som om man
nogle steder ønsker at opgive denne skik, simplethen fordi antallet af
sløjfede gravsteder er hastigt stigende.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-11-03 09:42

On Mon, 03 Nov 2003 09:10:24 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Eller måske nærmere var. For her på det seneste ser det ud som om man
>nogle steder ønsker at opgive denne skik, simplethen fordi antallet af
>sløjfede gravsteder er hastigt stigende.

Helt rigtigt, her i provstiet er der allerede 3 eller 4 kirkegårde,
hvor disse samlinger er forsvundet, og resten følger formentlig efter.

Årsagen til at det sker nu er egentlig meget naturlig. Ideen med at
samle de gamle gravsten i et museeum blev populær op gennem 70'erne og
80'erne. Nu 20-25 år efter opdager man, at det ikke er gjort med at
stille gravstene hen i et hjørne. Selv gravsten forfalder. Dels bliver
skriften efterhånden ulæselig, idet farven blegner og dækkes med
alger. Dels er der problemer med, at nogle sten vælter, fordi jorden
arbejder. Når de står så tæt, kan de ramme hinanden og hjørner bliver
slået af.

Man opdager altså, at sådan et museum kræver vedligeholdelse og det
koster penge. Man spørger sig så, om menigheden skal betale for
vedligeholdelse af de sten, som familien ikke selv ville betale for?
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-11-03 14:09

"Inger Eik" <ikli@online.no> skrev i en meddelelse
> Det så meget pent ut, og det var
> selvsagt til god hjelp for slektsforskere som var på jakt etter eldre
> gravsteder.

Der er ikke nogen egl. systematik i det. En del steder bevarer man særligt
smukke gravsten, evt. ret gamle. Andre steder bliver meget banale gravsten
også sat til side. Så du kan ikke regne med at kunne bruge kirkegårdene til
systematisk slægtsforskning.
På Sdr. Tranders kirkegaard ved Aalborg er kun ganske få sten gemt - men de
giver hver for sig stof til eftertanke. Den ene er et minde over "Invalid
fra 1848" Anton Vern Nielsen, født i Foulum i 1814 - død i Sdr.Tranders i en
alder af godt 80 år. Den anden er en stor flot gravsten over krovært i Sdr.
Tranders James Ogilvie, født i Skotland i slutningen af 1700-tallet. Plus et
par andre.
Har Anton og James mon talt med hinanden?

Poul Erik Jørgensen
Gug-Sdr. Tranders Sogn
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-11-03 14:52

On Mon, 3 Nov 2003 14:08:51 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<88@NNN.os.dk> wrote:

> [...]
>også sat til side. Så du kan ikke regne med at kunne bruge kirkegårdene til

Det er nu ikke helt rigtigt, at der ikke er nogen systematik i det.
Alle landets kirkegårde er gennemgået af museumsfolk, som har udvalgt
bevaringsværdige sten, der så er underlagt fredning.

Fredet er alle sten, som er mere end 100 år gamle og derudover sten,
som adskiller sig fra mængden. På kirkegården her i Sall har vi f.eks.
14 fredede sten. Udover de sten, der er meget gamle, udvalgte
museumsfolkene også en sten over to polske indvandrere (p.g.a. de
meget anderledes navne), en sten over en kone med et datter-navn, en
sten med erhversvbetegnelsen møllebygger og en sten over en landmand
med bronzerelief af en pløjende hest. Disse sten er nu fredet, og
menigheden har pligt til at bevare og vedligeholde dem.

I og med, at museumsfolkene har gennemgået kirkegården og erklæret
disse 14 sten for bevaringsværdige, så har de jo dermed også indirekte
erklæret alle andre sten for "ikke-bevaringsværdige". Her er det så,
at den manglende systematik træder til, idet de efterladte hhv.
menighedsrådet frit kan bestemme, hvad der skal ske med dem; men
efterhånden som økonomien strammer til, vil man nok se en tiltagende
systematik = stenknuser.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-11-03 17:12

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> Det er nu ikke helt rigtigt, at der ikke er nogen systematik i det.
> Alle landets kirkegårde er gennemgået af museumsfolk, som har udvalgt
> bevaringsværdige sten, der så er underlagt fredning.

Det glæder mig at høre - og det vil da også være en naturlig ting.
Dem jeg refererer til på Sdr. Tranders kirkegård vil naturligt høre hjemme i
den kategori.
Krigsinvaliden Anton Vern Nielsens sten er ikke noget særligt som sådan, men
er sikkert bevaret på grund af mandens skæbne.

PEJ

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-11-03 17:37

On Mon, 3 Nov 2003 17:12:08 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<88@NNN.os.dk> wrote:

> [...]
>Krigsinvaliden Anton Vern Nielsens sten er ikke noget særligt som sådan, men
>er sikkert bevaret på grund af mandens skæbne.

Om de er fredet, kan du få at vide hos kirkeværgen, som har en
fortegnelse over de fredede.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Alf Christophersen

Dato : 03-11-03 22:05

On Mon, 03 Nov 2003 14:52:26 +0100, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Det er nu ikke helt rigtigt, at der ikke er nogen systematik i det.
>Alle landets kirkegårde er gennemgået af museumsfolk, som har udvalgt
>bevaringsværdige sten, der så er underlagt fredning.

Det har vi også mange steder i Norge. Enda en grunn til bevaring er
gravstøtter over de som har gjort seg særlig bemerket, stortingsfolk,
ledende i samfunnet etc,

> [...]
>menighedsrådet frit kan bestemme, hvad der skal ske med dem; men
>efterhånden som økonomien strammer til, vil man nok se en tiltagende

Vårt problem er at mange steder selv om familien ønsker å betale for
gravstedet, så blir det slettet uansett når gravstedet er 40-50 år
hvis ikke det er kommet til noen nye i senere tid. Tror det muligens
kan være dette spørsmålsstiller har som problem. Man ønsker å ta vare
på graven, men får ikke lov av lokale myndigheter.

Fra : Inger Eik

Dato : 04-11-03 19:56

"Alf Christophersen" <alf.christophersen@basalmed.uio.no> skrev i melding
> [...]
> kan være dette spørsmålsstiller har som problem. Man ønsker å ta vare
> på graven, men får ikke lov av lokale myndigheter.

Det er akkurat dette som er problemet. Det er gått over 60 år siden sist
noen ble gravlagt, og vi har tilbudt oss å betale for videre
opprettholdelse, men det svar vi har fått lyder som sådan, at dette ikke er
mulig i henhold til regelverk etc. Plass, altså ledige kvadratmeter, på
kirkegården er det nok av, og dette dreier seg om et øysamfunn i vest-Norge
der det ikke bor særlig mange nå lenger, så vi forstår ikke helt grunnen til
at våre oldeforeldres grav absolutt må slettes. Stenen er nylig blitt pusset
opp og ser meget pen ut.

Jeg takker for svar jeg har fått i gruppen, også for tilsendte bilder av
bevarings-løsninger som jeg har mottatt. Jeg vil i alle fall prøve et
fremstøt til for å få graven bevart, alternativt at stenen settes et sted
langs muren.

Vennlig hilsen
Inger Eik