Jeg så' glaaad for min ....
Fra : Peter Perlsø

Dato : 02-11-03 00:04

....havde det været PouL Kjøller der sang, havde det været en cykel
(selvom han er set smide sin cykel i en affaldscontainer), men nu det er
mig vil jeg sige "Powermac G4 MDD".

Dette smukke dyr erhvervede jeg mig for en uges tid siden (til en ydmyge
pris af små 9000 kr ex moms - det er jo en del bedre end de 17 kilo man
skal hoste op med for en G5'er), og i har allerede hørt om mine eventyr
med ny og hurtig RAM. Det var en succes.

Så har jeg torturtestet grafikkortet, et Radeon 9000 Pro, med 64 MB DDR
SDRAM, koblet tiL Mac'en med et AGP 4x port.

GLQuake 1.09 tiL OS X kører uden problemer i 1280x1024. Men det er et
gammelt spil, og ikke repræsentativt for dagens spilstandarder (men det
er stadig sjovt og atmosfærisk! Ligesom marathon :).

Så har vi MOH - Medal of Honor, som straks er lidt mere krævende. Det
kører også fint. Selv i samme opløsning som Quake - 1280*1024. Jeg
skiftede lidt frem og tilbage (ned til 800*600), og det gør ingen
forskel at skrue ned for opløsningen - CPU'en skal stadig udføre samme
arbejde med at bearbejde de grafisk modeller.

Men grafikkens kvalitet er phenomenal pga. alle de små tricks som GPU'en
(Grafik Processor Enheden) kan. T&L (GPU-udregnet belysning og
modelrendering, fremfor CPU-baseret ditto), avanceret shading og
texturing, bløde kurver (ATI TRUFORM). Og den hurtige DDR-hukommelse
(har intet at gøre med Deutsche "Demokratische" Republik) får bare
spillet til at drøne derudaf med alle disse smækre effekter (i starten
af MOH, hvor man er på mission i Nordafkrika under 2. verdenskrig, og
man sidder i en lastbil, på vej til at infiltrere en tysk
militærforlægning under dække af nattemørket... uha, hvor er det
atmosfærisk. Man kan se bekymringen malet i ansigterne på ens
soldaterkammerater, og det er meget imponerende!).

Grafikkortet hjælper også godt til med at accellerere grafikken på
skærmen ved almindeligt arbejde i Finder, Dock (Quartz Extreme), og
videoafspilning (QuickTime). Dette gør almindelig brug af computeren til
en drøm der er gået i opfyldelse.

Wheee!

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)