USA og drikkepenge
Fra : NoName

Dato : 01-11-03 12:37

Hvordan er reglerne mht. drikkepenge i USA ?

Fra : Sune Nissen - david-~

Dato : 01-11-03 13:23

10-15% af det beløb du skal betale for varen! Det var i hvert fald hva jeg
betalte da jeg var derovre i sommers!

--
-Sune Nissen
http://david-beckham.dk

Fra : Riverwind

Dato : 01-11-03 15:05

Det nemmeste er at tage sales tax (kig på regningen) og gange den med 2.
Skatten varierer fra stat til stat, men sidst jeg var i New York var den
8,625%, så det kommer til at passe meget godt med 15-20%.
Selvfølgelig kan du variere satsen alt efter hvor tilfreds du var :)

/Riverwind

Fra : Lars Ehlers

Dato : 01-11-03 20:54

On 1 Nov 2003 03:36:54 -0800, 1@esenet.dk (NoName) wrote:

>Hvordan er reglerne mht. drikkepenge i USA ?

Restaurant:

15-20% alt afhænging af, hvor tilfreds du er med den service du fik

Bar:

Normalt 1$ per drink, men hvis du får en samlet regning for flere
drinks, så gælder det samme som ovenfor.

Hotel:

For at bringe/hente bagage til/fra dit værelse, $1 per stk bagage. Det
samme gælder, hvis hotellet opbevarer din bagage midlertidig, f.eks.
hvis du checker ud tidligt, og henter din bagage senere.

For at praje en taxa, 1$.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Jesper Christensen

Dato : 02-11-03 14:30

Lars Ehlers wrote:
> Hotel:

Hertil skal også siges at man skal ligge lidt til ens "maid"/rengøringskone
på hotellet. Om der er en tommelfinger regel skal jeg ikke kunne sige, men
vi ligger som regel $5-10 ud fra hvor rent værelset er.

--
Best Regards/Med Venlig Hilsen
Jesper "BigJay" Christensen

Fra : KUR90

Dato : 25-11-03 10:06

det er 10 % man gir

Fra : Lars Ehlers

Dato : 25-11-03 19:15

On Tue, 25 Nov 2003 10:05:44 +0100, "KUR90" <KUR90@ehs.dk> wrote:

>det er 10 % man gir
>"NoName" <1@esenet.dk> skrev i en meddelelse

Nej, man giver 15-20%. Hvis man giver 10% så ved de, at du er turist

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Hans²°³°

Dato : 26-11-03 00:04

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, man giver 15-20%. Hvis man giver 10% så ved de, at du er turist

Sidst jeg skulle give drikkepenge var det i en kuvert som jeg lukkede inden afleveringen,
hvad jeg gav kan være ligemeget - det var 1 dollar sedler men langtfra "sædvanlige" -
Får de ikke deres løn - nok til at leve for ?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 26-11-03 01:55

On Wed, 26 Nov 2003 00:03:58 +0100, "Hans²°³°" <Hbolten@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>hvad jeg gav kan være ligemeget - det var 1 dollar sedler men langtfra "sædvanlige" -
>Får de ikke deres løn - nok til at leve for ?

De fleste tjenere og servitricer tjener mindstelønnen, så drikkepenge
er en væsentlig del af deres indkomst. Desuden skal de ofte dele
drikkepengene med ham der rydder borde, bartenderen, samt sikkert
flere andre.

Man kan godt blive lidt træt af det konstante krav om drikkepenge, det
er gået lidt over gevind. Jeg bruger flg. regel

20% Exceptionel service

15% God service

10% Dårlig/langsom service

0% Er der en tjener ansat her?