Netværksopsætning - webmail
Fra : Storm

Dato : 01-11-03 17:10

Mon nogen kan hjælpe med lidt problemløsning.

Jeg har en webmail hvor jeg gå tilgå min arbejdsmail, det har altid
fungeret uden noget videre problem.

Men pludselig kan jeg ikke længere bruge den fra min Mac kun fra pc.
Jeg har spurgt om det kan være noget på min maskine eller i
arbejdspladsens netværksopsætning.
Svaret jeg får er, at når jeg kan tilgå fra pc må det være mig selv der
har pillet ved min netværksopsætning på Maccen.
Det vil jeg jo ikke udelukke, men jeg har netop gemt skærmdump
indstillingerne til min netværksopsætning (DHCP), og jeg har tjekket at
den er som den skal være. Det irriterer mig voldsom, er der nogen der
kan komme med et hint til hvor jeg skal kigge?

Jeg får bare det svar at serveren ikke kan findes.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 01-11-03 20:01

In article <1g3r8lg.2e81ok1okqzrgN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> kan komme med et hint til hvor jeg skal kigge?
>
> Jeg får bare det svar at serveren ikke kan findes.

Du har da sendt denne besked fra din Mac - altså er der ingen problem
med at komme på nettet - så det har ikke noget at gøre med dine
netindstillinger.

Det vil også være smartere for dig at bruge Mailprogrammet direkte -
det gør jeg selv - men det kan godt være din sysadmin skal ændre lidt
på din konto for at det kan lade sig gøre. (noget med remote acces)

I mail/indstillinger/konto/rediger/avanceret - stiller jeg den til
beskeder bliver liggende på serveren i X antal dage. Så har jeg adgang
til dem både her og på jobbet.

Du skal selvfølgelig oprette din arbejdsmail som konto i mailprogrammet.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 01-11-03 20:57

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Du har da sendt denne besked fra din Mac - altså er der ingen problem
> med at komme på nettet - så det har ikke noget at gøre med dine
> netindstillinger.

Det er også min pointe. Problemerne er opstået omkring nogle omlægninger
af nogle hjemmeopkoblinger (ikke min) og nyt netværk, men jeg kan ikke
præcis sige at det skete dén dag. Jeg har nu siddet og eksperimenteret
med at boote i OS 9 for at se om jeg kunne derfra, det kunne jeg ikke.
Gad vide om det kunne være noget med mine IP adresser og min
hjemmeopkobling. Mærkeligt at der så ikke er nogen problemer når jeg
kobler mig på på jobbet. Jeg blev i tvivl om der kræves hak i Apple Talk
i netværksopsætningen. Det var der ikke i min skærmdump af
DHCP-opsætningen, og den må være rigtig.

> Det vil også være smartere for dig at bruge Mailprogrammet direkte -
> det gør jeg selv - men det kan godt være din sysadmin skal ændre lidt
> på din konto for at det kan lade sig gøre. (noget med remote acces)

Ja, den har jeg før kunne sende fra, men ikke modtage gennem. Jeg
forstår det sådan at det skyldes min port 110 til pop3.mail er lukket.
Men den kan heller ingen ting mere.

> [...]
> til dem både her og på jobbet.
>
> Du skal selvfølgelig oprette din arbejdsmail som konto i mailprogrammet.

Gad vide om det kan lade sig gøre når min arbejdsmail er Lotus Notes -
som er en client server app. hvor min mail altså ligger på serveren på
arbejde. - Nååå det er derfor jeg skal have remote acces? Ja, det er det
selvfølgelig.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 02-11-03 17:30

In article <1g3rj09.1n62wnj1smtz7iN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
Det er også min pointe. Problemerne er opstået omkring nogle
omlægninger
> af nogle hjemmeopkoblinger (ikke min) og nyt netværk, men jeg kan ikke
> præcis sige at det skete dén dag.

Ved du om der også er foretaget en softwareopdatering i forbindelse med
det nye netværk?

> [...]
> Gad vide om det kunne være noget med mine IP adresser og min
> hjemmeopkobling. Mærkeligt at der så ikke er nogen problemer når jeg

Bruger du samme programmer til at checke mail både hjemme og på
arbejde?
Og under alle omstændigheder hvilke?

> Jeg blev i tvivl om der kræves hak i Apple Talk
> i netværksopsætningen.

Ikke til mail - kun til fildeling.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 02-11-03 22:11

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Ved du om der også er foretaget en softwareopdatering i forbindelse med
> det nye netværk?

Jeg ved det ikke, jeg tror det - det er et væsentlig hurtigere netværk.
Jeg forestiller mig at det er noget med min IP adresse, eller det der i
Netværksopsætningen hedder DHCP Client ID.
Her har jeg én til OS 9 og én til OS X, måske har "nogen" troet at kun
det ene nummer skal have lov at krydse vores firewal. Lyder det som om
jeg totalt har misforstået noget? Tjah når jeg kan fra pc'en, så... og
forresten kunne jeg heller ikke da jeg bootede i OS 9.

> Bruger du samme programmer til at checke mail både hjemme og på
> arbejde?
> Og under alle omstændigheder hvilke?

Nej på jobbet bruger jeg Lotus Notes. Jeg burde dog også kunne logge på
mailserveren med Lotus Notes hjemmefra, men med Webmail fra browseren
tilgår jeg mailserveren hurtigere og uden mærkelige problemer - normalt
altså, ikke nu, nu kan jeg hverken på den ene eller den anden måde.

> Ikke til mail - kun til fildeling.

Tak Villy - i går satte jeg mig for at prøve at få det til at fungere.
Det kan jeg altså ikke, så nu har jeg skrevet mine facts ned og vil få
nogen til at se på det for mig. Jeg kan ikke løse det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-11-03 05:49

In article <1g3tgrr.7cvv8prur8wqN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> tilgår jeg mailserveren hurtigere og uden mærkelige problemer - normalt
> altså, ikke nu, nu kan jeg hverken på den ene eller den anden måde.

Det kunne tyde på at serversoftwaren er opdateret og bruger en nyere
java til at kontrollere brugerne.
Prøv evt. at opdatere til java 1.4.1 - hvis du ikke allerede har gjort
det. (via softwareopdatering)

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 06-11-03 09:09

> [...]

> java til at kontrollere brugerne.
> Prøv evt. at opdatere til java 1.4.1 - hvis du ikke allerede har gjort

Problemet viste sig at ligge i krydsfeltet mellem Tele2 og TeleDanmark.
Man skal selv sørge for at have den fulde kontrol over sine
kommunikationslinjer - er min konklusion.

Skylden var altså hverken min eller Maccens.

--
Venlig hilsen Nina Storm