check-box
Fra : rasmus

Dato : 01-11-03 19:40

Hejsa,

Jeg har brug for et felt i databasen, der enten er krydset af eller er tomt
(eller hvis der er nødvendigt "ja" eller "nej").
Meningen er at jeg skal kunne hente alle poster, der har kryds (eller "ja")
i et bestemt felt.

Egentlig kunne jeg jo bare lave et felt og så skrive enten "ja" eller "nej",
men i indtastningsformularen ville det jo være nemmere, hvis det var en
chek-boks, man kunne krydse af ... (i stedet for at skrive "nej" i alle de
poster, hvor det ikke skal stå "ja" - det er et fåtal, der skal have krydset
eller "ja"-et).

Hvordan gør man det?

ras

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 01-11-03 21:34

> [...]
> "nej" i alle de poster, hvor det ikke skal stå "ja" - det er et
> fåtal, der skal have krydset eller "ja"-et).

Brug et heltalsfelt til det - gem et tal != 0 deri for at markere ja..

Hvis du har brug for flere valgmuligheder pr. post kan du gemme et tal på
formen
x = a_0*1+a_1*2+a_2*4+...+a_n*2^n
i feltet (hvor a_i er 1 hvis valgmulighed i er valgt).

For at teste om valgmulighed i er valgt gør du bare således:
if (2^i&x)
{
//..
}

Martin

Fra : rasmus

Dato : 01-11-03 21:54

"Martin C. Petersen" <mcp@phys.au.dk> skrev i en meddelelse

> Brug et heltalsfelt til det - gem et tal != 0 deri for at markere ja..

- altså jeg laver en check-box og hvis den er krydset af skriver den "1" i
tabellens felt? Men går der så ikke ged i det, når feltet er tomt? Eller det
gør måske ingen forskel?

> [...]
> i feltet (hvor a_i er 1 hvis valgmulighed i er valgt).
>
> For at teste om valgmulighed i er valgt gør du bare således:

- så langt rækker min begavelser ikke (endnu)

ras

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 01-11-03 22:53

> - altså jeg laver en check-box og hvis den er krydset af skriver den
> "1" i tabellens felt? Men går der så ikke ged i det, når feltet er
> tomt? Eller det gør måske ingen forskel?
Hvis feltet ikke er afkrydset, bliver variablen slet ikke sendt med ved
submit af formularen, og i dette tilfælde skal du bare skrive 0 i feltet..

Martin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-11-03 00:30

rasmus wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg har brug for et felt i databasen, der enten er krydset af eller er tomt
> (eller hvis der er nødvendigt "ja" eller "nej").

I SQL tabellen er enum - felttypen beregnet til dette formål, men man
kan selvfølgelig bruge 0/1 hvis det _aldrig nogensinde_ (!) skal skrives
ud hvad værdien er

enum('ja','nej') fylder det samme som 0/1 i en tabelrække.

Du kan give den en default-værdi med 'default' i MySQL.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : rasmus

Dato : 02-11-03 11:26

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> enum('ja','nej') fylder det samme som 0/1 i en tabelrække.
>
> Du kan give den en default-værdi med 'default' i MySQL.

-mange tak ... jeg har kigget lidt i diverse manualer, men når man er sådan
lidt grøn og ikke helst sikker på hvad det egentlig er man leder efter,
finder man sgu ikke svar de steder. Hvordan gør jeg i praksis, når jeg laver
en indtastningsformular? Jeg har fint styr på tekstfelterne, men den der
lille firkantede kasse hvor man kan sætte flueben i kan jeg ikke greje ...

ras

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-11-03 15:21

rasmus wrote:

> [...]
> lille firkantede kasse hvor man kan sætte flueben i kan jeg ikke greje ...

Hvis du har en lokal installation af phpmyadmin kan du jo kigge i koden
på den

Der står en del i de her:

<http://www.google.com/search?q=check-box+html+php>

Ellers:

<input type="checkbox" name="KunMedl"/>

på den modtagende side har jeg brugt:

if(isset($_REQUEST['KunMedl'])){
$KunMedl='ja';
}else{
$KunMedl='nej';
}

Hvis du vil have den til at være afkrydset kan du bruge
checked="checked" som attribut.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : rasmus

Dato : 02-11-03 16:02

> Hvis du har en lokal installation af phpmyadmin kan du jo kigge i koden
> på den

- hehe det har jeg og jeg har også kigget lidt ... dog uden at blive pokkers
meget klogere.

- jeg tror jeg er med ...

ras