Extensions
Fra : Tobias Nielsen

Dato : 01-11-03 11:59

Hejsa

Jeg skal i et skoleprojekt bruge databaseserveren Interbase sammen med PHP.

Jeg har i den forbindelse åbnet for den extension i php.ini der skulle give
mig mulighed for at bruge de funktioner der kræves for at forbinde mm. til
databasen.

Dog får jeg alligevel en fejl når jeg via php prøver at connecte:
Fatal error: Call to undefined function: ibase_connect() in
c:\apache\htdocs\skole.php on line 12

Funktionen findes, så det er ikke det der er problemet :)
http://dk.php.net/manual/en/function.ibase-connect.php

Umiddelbart ser det også ud som om jeg har den rigtigt extension til at
ligge i php/extensions, så kan heller ikke se dette skulle være problemet.

Hvad kan det være der så driller?

Mvh Tobias Nielsen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-11-03 12:57

Hejsa

> Umiddelbart ser det også ud som om jeg har den rigtigt extension til at
> ligge i php/extensions, så kan heller ikke se dette skulle være problemet.
>
> Hvad kan det være der så driller?

Har du tjekket at extension_dir i php.ini også er korrekt?

Mvh.
/Thomas

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 01-11-03 13:29

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Har du tjekket at extension_dir i php.ini også er korrekt?

; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = "c:\php\extensions"

har også prøvet med:

; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
extension_dir = "c:\php"

Men det er måske forkert? (php, ligger i c:\php ;)

/Tobias

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 01-11-03 18:03

> ; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
> extension_dir = "c:\php\extensions"

Nu har du vel tjekket at c:\php\extensions faktisk eksisterer? :) og at der
ligger en fil der hedder php_interbase.dll?

> har også prøvet med:
>
> ; Directory in which the loadable extensions (modules) reside.
> extension_dir = "c:\php"
>
> Men det er måske forkert? (php, ligger i c:\php ;)

Det skal jeg ikke kunne sige, men min linie ser ud som følger

extension_dir = "c:/program files/php/extensions/"

Bemærk at der er brugt "/" og ikke "\" selvom det er en Windows-maskine.

Mvh.
/Thomas

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 01-11-03 18:43

> Nu har du vel tjekket at c:\php\extensions faktisk eksisterer? :) og at
der
> ligger en fil der hedder php_interbase.dll?

Jeps, den ligger der :)

> Det skal jeg ikke kunne sige, men min linie ser ud som følger
>
> extension_dir = "c:/program files/php/extensions/"
>
> Bemærk at der er brugt "/" og ikke "\" selvom det er en Windows-maskine.

Jeg har prøvet begge dele, men det hjalp desværre ikke. :(

Eller tak for din hjælp

/Tobias

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 01-11-03 22:21

On Sat, 1 Nov 2003 18:42:58 +0100, Tobias Nielsen wrote:

> Jeg har prøvet begge dele, men det hjalp desværre ikke. :(
>
> Eller tak for din hjælp
>

> /Tobias

Hej

Har du prøvet at læse http://dk.php.net/manual/en/ref.ibase.php

Der noget med en dll fil der skal ligge i system32 folderen, hvis DB
serveren ikke er installeret på maskinen med php.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 01-11-03 23:14

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:bhobzdmiur6x.2lkxq906vzxm.dlg@40tude.net...

> Hej
>
> Har du prøvet at læse http://dk.php.net/manual/en/ref.ibase.php
>
> Der noget med en dll fil der skal ligge i system32 folderen, hvis DB
> serveren ikke er installeret på maskinen med php.

Hej Jens

Tak for svaret. Databaseseveren er installeret lokalt, men jeg checkede lige
alligevel. gds32.dll ligger både i php dll mappen og i system32 mappen.

Hilsen Tobias

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 02-11-03 08:25

On Sat, 1 Nov 2003 23:14:25 +0100, Tobias Nielsen wrote:

> [...]
> alligevel. gds32.dll ligger både i php dll mappen og i system32 mappen.

Endnu et lidt vildt gæt, har du genstartet apache (elller din webserver),
jeg kender ikke selv særlig meget til php og prøvede lidt med dit problem
for at lære. Først fik jeg at vide at extensionen ikke fandtes, når jeg
genstartede apache. Jeg vidste at den var der, men da jeg kopiere
gds32.dll ind i system32 og genstartede apache ser det ud til at virke. Nu
får jeg at vide at den ikke kan finde interbase (skulle den heller ikke,
da jeg ikke har interbase)

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 02-11-03 11:33

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:p14onkizifq1.1k9asyoc6wwg3$.dlg@40tude.net...

> [...]
> får jeg at vide at den ikke kan finde interbase (skulle den heller ikke,

Jeg har prøvet at genstarte apache efter hver ændring. gds32.dll ligger
allerede i system32 når man har Interbase installeret (jeg har checket)

Må nok erkende jeg synes det er lidt underligt efterhånden. Men prøver
ellers at rode lidt videre på google i dag, da der jo næsten må være en
logisk forklaring :)

/Tobias

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 02-11-03 12:02

> [...]
>
> Det skal jeg ikke kunne sige, men min linie ser ud som følger
>
> extension_dir = "c:/program files/php/extensions/"

Lagde i øvrigt mærke til en ting.

Hvis jeg kigger på min phpinfo står extension dir til c:\php4, og det er til
trods for at der står noget andet i php.ini.
Kan det have nogen sammenhæng?

/Tobias

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 02-11-03 12:49

On Sun, 2 Nov 2003 12:01:47 +0100, Tobias Nielsen wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg kigger på min phpinfo står extension dir til c:\php4, og det er til
> trods for at der står noget andet i php.ini.

Det virker som om den ikke finder den php.ini du retter i. Ligger den det
sted som phpinfo angiver. Standard er vist c:\windows eller
c:/windows/system

Ellers er jeg ved at være på bar bund.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 02-11-03 17:54

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:1v07nsyp3agwi.1kqk2qmqrhmi3.dlg@40tude.net...

> Det virker som om den ikke finder den php.ini du retter i. Ligger den det
> sted som phpinfo angiver. Standard er vist c:\windows eller
> c:/windows/system
>
> Ellers er jeg ved at være på bar bund.

Den ligger i c:\windows

/Tobias

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-11-03 12:25

> Den ligger i c:\windows

Du har ikke tilfældigvis en php.ini liggende i samme dir som
PHP-installationen, som overskygger den i c:\windows?

Mvh.
/Thomas

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 03-11-03 12:36

> [...]
>
> Du har ikke tilfældigvis en php.ini liggende i samme dir som
> PHP-installationen, som overskygger den i c:\windows?

Hej Thomas

Jeg tror faktisk det var der fejlen lå.
Så det ser ud til at virke nu. :)

Mange tak til alle for deres hjælp :)