PSU og tolerance
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-11-03 14:29

På det sidste har jeg oplevet min maskine er blevet ekstrem ustabil.

Ustabiliteten er enten maskinen fryser (stadig billede på skærm) eller
enkelte gange hvor det er spontane reboots.

Der er intet mønster i det, og jeg er lidt begyndt at fundere om min PSU er
blevet for følsom og ikke længere kan levere nok strøm.

PSU=Q-Technology 300W
AMD XP 2400+ CPU @ 47C-49C grader

Med MotherBoardMonitor har jeg målt følgende:
Vcore=1,72V
+3,3V=3,31V
+5,0V=4,88V
+12V =12,84V

Desværre er -12V og -5V ikke læsbar på mit board.

Nogen der kan se noget galt i ovenstående?

--
Bjarke Andersen

Fra : Christian Spøer

Dato : 01-11-03 15:09

> PSU=Q-Technology 300W
> AMD XP 2400+ CPU @ 47C-49C grader

Hvad har du ellers i den? Hvis du indenfor det sidste stykke tid har puttet
ekstra hardware i, kan det kræve mere end den kan levere.

Mvh
Christian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-11-03 16:03

"Christian Spøer" <christian_spoer@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Hvad har du ellers i den? Hvis du indenfor det sidste stykke tid har
> puttet ekstra hardware i, kan det kræve mere end den kan levere.

Jeg har intet ekstra proppet i den.

768MB ECC SD-Ram
CPU blæser, som er en 21CFM AVC box blæser (fulgte med CPU)
1x kabinetblæser 19db Pabst
Radeon9500 Pro
Netkort
CD-drev
Maxtor disk
Board er Soltek SL75-KAV

--
Bjarke Andersen

Fra : Leony

Dato : 01-11-03 16:11

> Der er intet mønster i det, og jeg er lidt begyndt at fundere om min
> PSU er blevet for følsom og ikke længere kan levere nok strøm.

Hvor gammel er den?
Den er ikke i det, som jeg betragter som den dyre ende, så det er ikke
umuligt, at den er gået død allerede.

Hvis du evt kunne låne en PSU, så kunne du nemt teste om den leverer
fejlen eller om der skal ledes andet steds.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 02-11-03 12:42

> Med MotherBoardMonitor har jeg målt følgende:
> Vcore=1,72V
> +3,3V=3,31V
> +5,0V=4,88V
> +12V =12,84V

De spændinger er ikke kritiske. Det er hvad hovedparten af
strømforsyningerne ligger på. Men hvornår er de målt? Under maks. belastning
eller idle?

Jeg har aldrig selv oplevet at et system er blevet ustabilt før feks. +5V
har ligget på +4,5 (Dvs. ca. 10% tolerance).

/Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-11-03 12:51

"Brian Bilenberg" <news@bilenberg(remove this).dk> crashed Echelon
writing news:bo2q90$b2h$1@news.net.uni-c.dk:

> De spændinger er ikke kritiske. Det er hvad hovedparten af
> strømforsyningerne ligger på. Men hvornår er de målt? Under maks.
> belastning eller idle?

Idle, taget lige efter boot.

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 02-11-03 17:41

OK! - prøv at måle dem når alle komponenter i maskinen så vidt muligt køre
med 100% load.

Hvis PSU'en ikke kan klare belastningen kan der komme store udsving i
spændingerne.

Belastningen hvor spændingerne bliver ustabile kan være markant under den
effekt PSU egentlig er rated til, når det drejer sig om billigere PSU'er.

/Brian