/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
? vedr. Købeloven.
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 31-10-03 22:23

Jeg har en kammerat , hvis bundkort var gået istykker.
Han sendte det retur dertil , hvor han købte det , for snart et år siden.
Firmaet har stadig denne model bundkort på lager , så han håbede , at han
fik en ombytter.
Da der var gået en månede tog han kontakt til firmaet.

Han henviste butikken til :
>§ 78
>Stk. 3. Har køberen fremsat påkrav om afhjælpning efter stk. 1,
>og opfylder sælgeren ikke dette inden rimelig tid, kan
>køberen hæve købet eller, ved artsbestemte køb, kræve
>omlevering. Køberen kan endvidere lade mangelen afhjælpe
>for sælgerens regning, for så vidt dette kan ske uden
>uforholdsmæssige omkostninger.

Han håbede så , at der ville komme skub i sagen.
Men så svarede butikken følgende :

>Hej
>
>Jeg mener at du bør læse købeloven grundigt igennem igen, og læse det
afsnit
>hvor der står at du har 2 års REKLAMATIONSRET, og et halvt års GARANTI.
>Vi har ydet dig en service ud over dette, da vi har behandlet din
>reklamationssag, uden at tage hensyn til om fejlen kan påvises at have
været
>der fra ny.
>Dit bundkort er sendt til vores leverandør for rep.

Er det korrekkt , at man er på Lars tyndskids mark , allerede når produktet
er et ½ år gammel ?

Jeg synes selv , at det er dårlig service , da butikken idag sælger
bundkortet til 273 kr. , men hvordan står han som forbruger ?

Håber på lidt hjælp.

Mvh
Martin



 
 
Morten Fruergaard (31-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 31-10-03 22:23

"Martin Jørgensen" <MartinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> skrev i en meddelelse
> Er det korrekkt , at man er på Lars tyndskids mark , allerede når produktet
> er et ½ år gammel ?

Jura OFF

Ja.
Den nye købelov er godt og skidt. Butikker har fået øjne op for, at de efter
et halvt år ikke behøves gøre noget, da det da er køber, der skal bevise, at
årsagen til fejlen var der ved købet. Min bror købte en ovn i Bilka. Efter 6
md. og 2 dage gik den i stykker. De ville ikke lave den.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Jimmy (31-10-2003)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 31-10-03 22:40

> Jura OFF
>
> Ja.
> Den nye købelov er godt og skidt. Butikker har fået øjne op for, at de
efter
> et halvt år ikke behøves gøre noget, da det da er køber, der skal bevise,
at
> årsagen til fejlen var der ved købet. Min bror købte en ovn i Bilka. Efter
6
> md. og 2 dage gik den i stykker. De ville ikke lave den.
>

Hvis du har en ovn som pludselig holder op med at virke efter 7 måneder skal
den da laves selvom det er under reklamationsretten. At ovnen ikke kan holde
til at blive brugt i 7 måneder er da producentens fejl. Så vidt cotumen er,
så ryger ting som går under reklamationsretten ind til reperation, istedet
for ombytning eller ophævelse af køb, som de 6 måneders garanti giver kunden
ret til i det tidsrum. Går jeg glip af noget hvis butikken efter 6 måneder,
slet ikke behøver røre ved reklamationssager på ting?



Morten Fruergaard (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-11-03 09:18

"Jimmy" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du har en ovn som pludselig holder op med at virke efter 7 måneder skal
> den da laves selvom det er under reklamationsretten.

Nej. I de første 6 måneder skal sælger bevise at fejlen ikke var der ved
købet, hvis han ikke vil reperare den. I de sidste 18 måneder skal køber
bevise at fejlen var der, hvis sælger ikke vil reperare den.

> At ovnen ikke kan holde
> til at blive brugt i 7 måneder er da producentens fejl.

Tja.. Og jeg ville normalt henvende mig til importøren, men Bilka importerer
de selv...

> Går jeg glip af noget hvis butikken efter 6 måneder,
> slet ikke behøver røre ved reklamationssager på ting?

Sådan er det desværre...

Bilka siger, at ovnen ikke har været gjort ren, hvorfor der er noget der er
brændt af i den. Vi har selv haft den åbnet, og manglende rengøring kan ikke
have indflydelse på defekten. Der er nærmere tale om en fejl ved
konstruktionen af ovnen...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



David T. Metz (01-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 01-11-03 17:41

Morten Fruergaard skriblede:
> "Jimmy" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
>> Hvis du har en ovn som pludselig holder op med at virke efter 7
>> måneder skal den da laves selvom det er under reklamationsretten.
>
> Nej. I de første 6 måneder skal sælger bevise at fejlen ikke var der
> ved købet, hvis han ikke vil reperare den. I de sidste 18 måneder
> skal køber bevise at fejlen var der, hvis sælger ikke vil reperare
> den.

Ja, og pointen er at den bevisbyrde er meget let at løfte for køberen.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Morten Fruergaard (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-11-03 19:56

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:3fa3e209$0$30080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Morten Fruergaard skriblede:

> > Nej. I de første 6 måneder skal sælger bevise at fejlen ikke var der
> > ved købet, hvis han ikke vil reperare den. I de sidste 18 måneder
> > skal køber bevise at fejlen var der, hvis sælger ikke vil reperare
> > den.
>
> Ja, og pointen er at den bevisbyrde er meget let at løfte for køberen.


Let?

Hvorledes?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



TGD (02-11-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 02-11-03 00:50


"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
news:bo0vk4$7bl$1@sunsite.dk...

<KLIP>

> Let?

Den virker ikke.

> Hvorledes?

Har fulgt anvisningerne og nu virker den ikke.

Mere skal der ikke til.



Martin Jørgensen (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 01-11-03 12:43


"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse
news:bnujs0$iaf$1@sunsite.dk...
>> Ja.
> Den nye købelov er godt og skidt. Butikker har fået øjne op for, at de
efter
> et halvt år ikke behøves gøre noget, da det da er køber, der skal bevise,
at
> årsagen til fejlen var der ved købet. Min bror købte en ovn i Bilka. Efter
6
> md. og 2 dage gik den i stykker. De ville ikke lave den.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Hmm jeg havde håbet , at der var noget vi kunne gøre....
Vil det sige , at de kan beholde hans bundkort på ubestemt tid ?

Hvem skal betale for reperationen ?

Giver de fleste fabrikanter stadigvæk ikke 1 års garanti på deres produkter?

Mvh
MJ



David T. Metz (01-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 01-11-03 17:44

Martin Jørgensen skriblede:

> Hmm jeg havde håbet , at der var noget vi kunne gøre....
> Vil det sige , at de kan beholde hans bundkort på ubestemt tid ?

Nej, selvfølgelig kan de ikke det.

> Hvem skal betale for reperationen ?

Det kommer an på fejlen. Hvis han har brugt bundkortet "almindeligt", dvs.
fx ikke brugt det overclocking, så siger han blot det. Dermed har han
flyttet bevisbyrden over på sælger - for et bundkort bør nemlig kunne holde
mere end et r, hvis man bruger det almindeligt og ikke udsætter det for
"ulykker".

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Devast8or, work (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Devast8or, work


Dato : 03-11-03 14:10


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:3fa3e2bb$0$30083$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Martin Jørgensen skriblede:
>
> > Hmm jeg havde håbet , at der var noget vi kunne gøre....
> > Vil det sige , at de kan beholde hans bundkort på ubestemt tid ?

I købeloven står der "inden for rimelig tid". Et år er næppe rimelig tid til
at finde ud om et motherboard er dødt eller ej.

> > Hvem skal betale for reperationen ?
>
> Det kommer an på fejlen. Hvis han har brugt bundkortet "almindeligt", dvs.
> fx ikke brugt det overclocking, så siger han blot det. Dermed har han
> flyttet bevisbyrden over på sælger - for et bundkort bør nemlig kunne
holde
> mere end et r, hvis man bruger det almindeligt og ikke udsætter det for
> "ulykker".

Tillægsspørgsmål: Hvad nu hvis producenten reklamerer med at boardet er godt
til at overclocke, men butikken ikke gør?

Devast8or



Per Christoffersen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 03-11-03 15:02


"Devast8or, work" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:3fa65345$0$27367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Tillægsspørgsmål: Hvad nu hvis producenten reklamerer med at boardet er
godt
> til at overclocke, men butikken ikke gør?

Købeloven:

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.


Læg mærke til stk. 2).

Passer producentens reklame ikke, så træder stk. 3) i kraft.

/Per



David T. Metz (03-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 03-11-03 15:29

Devast8or, work skriblede:

> Tillægsspørgsmål: Hvad nu hvis producenten reklamerer med at boardet
> er godt til at overclocke, men butikken ikke gør?

Skal vi sige at det er mudret? Det må komme an på en konkret vurdering af
eksperter i spørgsmålet, fx hvor "meget" overclocking der har været tale om
ift. producentens reklame. Men ellers er jeg enig med Pers svar.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


David T. Metz (01-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 01-11-03 17:41

Morten Fruergaard skriblede:
> Min bror købte
> en ovn i Bilka. Efter 6 md. og 2 dage gik den i stykker. De ville
> ikke lave den.

Hvordan gik den i stykker og hvad var Bilkas begrundelse?

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Morten Fruergaard (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 01-11-03 20:00

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:3fa3e235$0$30060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Morten Fruergaard skriblede:
> > Min bror købte
> > en ovn i Bilka. Efter 6 md. og 2 dage gik den i stykker. De ville
> > ikke lave den.
>
> Hvordan gik den i stykker og hvad var Bilkas begrundelse?


Den stoppede med at virke. Den blev sendt til reparation. Den kom tilbage med
en seddel om at vi skulle betale 256.50 kr., da årsagen til defekten var
manglende rengøring, hvilket ikke var dækket af reklamationsretten. Da vi
kommer hjem finder vi ud af at de slet ikke har lavet den - de 256,50 kr. er
gebyr. Manglende rengøring ville medfører at fedt m.v. måske ville løbe ud af
bunden, og ind i elektronikken. Hvad skulle manglende rengøring ellers være?
Men da vi skilte den af kunne man se, at den var gået i stykker pga. noget
fedt var slynget ud under brug af ventilatoren. Dette fedt var løbet den i
noget elektronik og kortsluttet.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



David T. Metz (02-11-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 02-11-03 13:29

Morten Fruergaard skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:3fa3e235$0$30060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Morten Fruergaard skriblede:
>>> Min bror købte
>>> en ovn i Bilka. Efter 6 md. og 2 dage gik den i stykker. De ville
>>> ikke lave den.
>>
>> Hvordan gik den i stykker og hvad var Bilkas begrundelse?
>
>
> Den stoppede med at virke. Den blev sendt til reparation. Den kom
> tilbage med en seddel om at vi skulle betale 256.50 kr., da årsagen
> til defekten var manglende rengøring, hvilket ikke var dækket af
> reklamationsretten.

Så har det altså intet med reklamationsrettens løbetid at gøre.

> Da vi kommer hjem finder vi ud af at de slet ikke
> har lavet den - de 256,50 kr. er gebyr. Manglende rengøring ville
> medfører at fedt m.v. måske ville løbe ud af bunden, og ind i
> elektronikken. Hvad skulle manglende rengøring ellers være? Men da vi
> skilte den af kunne man se, at den var gået i stykker pga. noget fedt
> var slynget ud under brug af ventilatoren. Dette fedt var løbet den i
> noget elektronik og kortsluttet.

Så er der uenighed om årsagen - det er en anden historie, som ikke har
noget at gøre med hvem der skal løfte bevisbyrden hvornår. Man stod ikke
stærkere under den gamle købelov - Bilka kunne have sagt det præcis det
samme dengang.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408886
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste