straffen for at slå et barn (ikke personen~
Fra : Brian K

Dato : 29-10-03 23:21

Hej

Hvad er straffen hvis ens barns mors nye kæreste (ja..det er en svær
sætning) slår ens barn, for det ryger vel ikke ind under revselsloven (da
det jo ikke er hans eget barn).

Er det en voldsdom?

Hvad vil straffen være (typisk)

Der er tale om at tømme et glas vand i hovedet på hende og bagefter slå
hende "hårdt" i ryggen, pigen er lige fyldt 6 år.

mvh
brian

Fra : bem

Dato : 29-10-03 23:32

Brian K wrote:
> Hej
>
> Hvad er straffen hvis ens barns mors nye kæreste (ja..det er en svær
> sætning) slår ens barn, for det ryger vel ikke ind under revselsloven
> (da det jo ikke er hans eget barn).

Der er ikke noget der hedder revselsesret - den er forlængst afskaffet. Man
må IKKE udøve vold mod børn

> Er det en voldsdom?

Nedenstående er i hvert fald vold.

> Hvad vil straffen være (typisk)

Det ved jeg ikke, men anmeld forholdet, så finder du ud af det.

> Der er tale om at tømme et glas vand i hovedet på hende og bagefter
> slå hende "hårdt" i ryggen, pigen er lige fyldt 6 år.

Ja, det er flot gjort....

/Bo

Fra : Brian K

Dato : 29-10-03 23:39

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget der hedder revselsesret - den er forlængst afskaffet.
Man
> må IKKE udøve vold mod børn

Ok, forkert formuleret...men der er vel forskel på om det er en af
forældrene eller en "fremmed" mand der slår (her tænker jeg på straffen)

> Det ved jeg ikke, men anmeld forholdet, så finder du ud af det.

Det er jo lidt (der er andre ting som gør at jeg ikke ved om jeg skal
anmelde det) det der er problemet.....står straffen i forhold til det som
min datter skal igennem (videoafhøring, osv)

> Ja, det er flot gjort....

Ja.....Man har mest lyst til at lave "strafudmålingen" selv !

Mvh
Brian

Fra : bem

Dato : 29-10-03 23:50

Brian K wrote:
> [...]
>
> Ok, forkert formuleret...men der er vel forskel på om det er en af
> forældrene eller en "fremmed" mand der slår (her tænker jeg på

Jeg mener ikke der er forskel. Revselsesrettens afskaffelse betød bare, at
vold mod ens egne børn blev kriminaliseret på lige fod med vold mod andre.

> Det er jo lidt (der er andre ting som gør at jeg ikke ved om jeg skal
> anmelde det) det der er problemet.....står straffen i forhold til det
> som min datter skal igennem (videoafhøring, osv)

Hvis der er tale om et relativt nyt forhold (altså moderen og kærestens
forhold), og der ikke er udsigt til at det snart slutter, så ville jeg ikke
betænke mig et øjeblik på at anmelde ham. Har han gjort det allerede efter
kort tid, så kan du roligt regne med, at han snart vil gøre det igen - er du
villig til at tage den chance?
Er der derimod tale om, at de har været kærester længe, og at det er første
gang det er sket, samtidig med, at der er en meget klar årsag til, at han
handlede som han gjorde, så ville jeg måske, men kun måske, nøjes med at
tage en meget alvorlig samtale med både moderen og kæresten. Det må da kunne
lade sig gøre, at forklare i det mindste moderen, at vold, og måske i dette
tilfælde især ydmygelse, ikke er en farbar vej til børneopdragelse....

> Ja.....Man har mest lyst til at lave "strafudmålingen" selv !

Det forstår jeg, men som du sikkert også selv mener, så løser det ikke
noget - tværtimod.

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-03 01:26

Brian K skrev:

>Hvad er straffen hvis ens barns mors nye kæreste (ja..det er en svær
>sætning) slår ens barn, for det ryger vel ikke ind under revselsloven (da
>det jo ikke er hans eget barn).

Jeg vil tro at § 213 kan blive aktuel, men jeg ved det ikke. Det
kommer måske an på hvor meget han er lukket ind i familien?

§ 213.   Den, som ved vanrøgt eller nedværdigende behandling
   krænker sin ægtefælle, sit barn eller nogen hans
   myndighed eller forsorg undergiven person under 18 år
   eller en i opstigende linie beslægtet eller besvogret,
   eller som ved modvillig at unddrage sig en ham over for
   nogen af de nævnte personer påhvilende forsørgelses-
   eller bidragspligt udsætter dem for nød, straffes med
   fængsel indtil 2 år.

Det kan også være at det er denne her paragraf:

§ 244.   Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en
   andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil
   3 år.

--
Bertel

Fra : Rune Wold

Dato : 30-10-03 10:19

Bertel Lund Hansen wrote:

[klip]

> Det kan også være at det er denne her paragraf:
>
> § 244. Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en
> andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil
> 3 år.

Ens barns mors nye kæreste opfylder ingen af de objektive betingelser i §
213. Derfor er den eneste relevante bestemmelse § 244.
Bemærk iøvrigt, at hvis du ved en handling realiserer både
gerningsindholdet i § 213 samt 244, så udelukker 213 ikke, at du straffes
efter 244.

/Rune Wold

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-03 13:02

Rune Wold skrev:

>Ens barns mors nye kæreste opfylder ingen af de objektive betingelser i §
>213.

Tak for forklaringen.

Betyder det at det først er ved en egentlig adoption at § 213 kan
blive aktuel?

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 30-10-03 16:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Betyder det at det først er ved en egentlig adoption at § 213 kan
> blive aktuel?

Nej, men der skal være etableret et fast samlivsforhold. Hvornår der er
etableret et sådant forhold ligger vist ikke helt fast, men nogle få måneder
er ikke nok.

--
Reino

Fra : Henning Sørensen

Dato : 31-10-03 16:08

[snip]

Jeg har været inde og kigge på siden fiduso - interessant !!

Jeg har et spørgsmål til dig (heeelt off-topic..) :
Findes der et ord der hedder :

Undervisningsparathed ?

Ordet står på en seddel fra skolen vedr. 3-parts samtaler - 3-parts
forhandlinger som jeg kalder dem
Lærerne påstår hårdnakket, at det er et helt almindeligt dansk ord, og bleve
lettere mobsede, da jeg fortale, at jeg først læste det som
undervisningsapartheid (jeg forsøgte ellers at lægge lidt humor i stemmen..)

Mvh Henning Sørensen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-10-03 17:11

Henning Sørensen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
>
> Jeg har været inde og kigge på siden fiduso - interessant !!
>
> Jeg har et spørgsmål til dig (heeelt off-topic..) :

ja, det gør det. Det er et ord mange lærere benytter, når de f.eks.
siger til en skoleklasses elever i de store klasser: vi forventer
at I er undervisningsparate (hvilket vil sige, at de sidder med
lyttelapperne i den retning, som læreren er, er klar til evt.
notater, har evt. bøger fremme m.v.) -

> [...]
som
> undervisningsapartheid (jeg forsøgte ellers at lægge lidt humor i

Jeg forstår godt at de blev "mopsede" (med p), siden du forsøger at
gøre grin med et alvorligt emne som dette: mange forældre klager
over at de ikke lærer noget i skolen, men de glemmer ofte hvad
deres bidrag til "festlighederne" er: mangel på ordentlig
opdragelse af deres børn så de f.eks. ikke pjækker, ikke lyver (når
en f.eks. udgiver sig for en andens forældre og lyver vedkommende
syg, etc.) -

Hvis dit barn ikke er "undervisningsparat", så kan det være, at de
vil meddele dig noget alvorligt omkring barnet. Og i stedet for at
forsøge at være "morsom", så burde du måske nok tage det lidt mere
alvorligt. Det er jo trods alt dit barns fremtidige skolegang, du
skal være med til at varetage.

--
ahw

Fra : bem

Dato : 31-10-03 17:18

Arne H. Wilstrup wrote:

> mange forældre klager
> over at de ikke lærer noget i skolen,

De kunne jo have hørt efter i timen, dengang de var børn - så behøver de jo
ikke at gå i skole som voksne...

/Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-10-03 18:32

bem wrote:

> De kunne jo have hørt efter i timen, dengang de var børn - så
behøver
> de jo ikke at gå i skole som voksne...

LOL!

--
ahw

Fra : Henning Sørensen

Dato : 01-11-03 14:10

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøge at være "morsom", så burde du måske nok tage det lidt mere
> alvorligt. Det er jo trods alt dit barns fremtidige skolegang, du

Ok - "parathed" er bare ikke et ord der normalt anvendes udenfor
skolesammenhæng, og optræder ikke i nudansk ordbog.
Hvad lærerne mener med ordet, er jeg ganske klar over.
At de anser sådanne ord som noget man ikke skal spøge med, er også gået op
for mig.
Og det er i orden for mig, sålænge vi er enige om, at det vigtigste er at få
en snak om det at være parat når undervisningen starter.
Og helt ærligt, hvis f.eks. en lærer gør grin med noget jeg har opfundet,
vil jeg måske også blive mopset

Ordet optræder på den seddel, børnene har fået med hjem, med henblik på at
de skal beskrive deres egne opfattelser omkring dette og andre emner,
herunder åbenhed og initiativ (blandt andre).
Jeg forsøger absolut ikke at gøre grin med emnet - men undrede mig alene
over ordvalget.

/Henning.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-11-03 20:15

Henning Sørensen wrote:

> Ok - "parathed" er bare ikke et ord der normalt anvendes udenfor
> skolesammenhæng, og optræder ikke i nudansk ordbog.

Der opfindes hele tiden nye ord i dansk - undervisning og parathed
er et sammensat ord, der muligvis ikke findes i de nuværende
udgaver af nudansk ordbog, men det betyder ikke at det ikke kan
benyttes.

Læring er f.eks. et ord, der ikke var kendt uden for ret snæver
kreds af pædagogiske teoretikere, men nu er det efterhånden blevet
et almindeligt ord.

> Hvad lærerne mener med ordet, er jeg ganske klar over.
> At de anser sådanne ord som noget man ikke skal spøge med, er
også
> gået op for mig.

Forkert - det er ikke ordet, der ikke skal spøges med, men
situationen om dit barn.

> [...]
> Og helt ærligt, hvis f.eks. en lærer gør grin med noget jeg har
> opfundet, vil jeg måske også blive mopset

Fint -

> [...]
> emner, herunder åbenhed og initiativ (blandt andre).
> Jeg forsøger absolut ikke at gøre grin med emnet - men undrede

Men du skrev dog at du havde forsøgt at lave grin med det på en
måde, der minder stærkt om noget politisk ubehageligt.
--
ahw

Fra : Søren

Dato : 03-11-03 10:27

> Men du skrev dog at du havde forsøgt at lave grin med det på en
> måde, der minder stærkt om noget politisk ubehageligt.

Hvor skriver han det henne ? Jeg har læst at han har skrevet

> [...]
> og bleve lettere mobsede, da jeg fortale, at jeg først læste det som
> undervisningsapartheid (jeg forsøgte ellers at lægge lidt humor i

Han gør vel mere grin med sin egen læsefejl end ordets betydning.

/Søren

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-11-03 19:20

Søren wrote:

> Hvor skriver han det henne ? Jeg har læst at han har skrevet

> Han gør vel mere grin med sin egen læsefejl end ordets betydning.

At tale om apartheid som om det var noget lærerne ville indføre,
når vi ved hvad apartheid var for noget, er det samme som at antyde
at lærerne skulle gå ind for et sådant system i deres undervisning.

Hvis du f.eks. sagde til din nabo: hvor er du egentlig smuk og fin,
og han så opfattede det som om du mente at han var bøsse, så kan
det måske være at han heller ikke just ville blive dig venlig
stemt, afhængigt af hvordan du lagde stemmeføringen.

--
ahw

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-10-03 13:26

"Rune Wold" skrev:

> Ens barns mors nye kæreste opfylder ingen af de objektive betingelser i §
> 213. Derfor er den eneste relevante bestemmelse § 244.

I øvrigt er en enkeltstående voldsepisode vel heller ikke vanrøgt.

/kristian