hurtig hjælp vedr. lejeloven
Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 29-10-03 14:54

Hej Gruppe

Jeg har d.d modtaget et brev fra en lejerforening som åbenbart vil
repræsentere en lejer som bor i mit rækkehus.
Der står at den aftalte besigtigelse fredag d.31 kl. 12 er aflyst og de kun
kan klokken 14, jeg har en anden aftale på dette tidspunkt som jeg ikke
ønsker at aflyse pga. den korte tidsfrist - hvordan står jeg her?
Samtidig oplyser de mig at den lejekontrakt som jeg har med lejeren er
ugyldig d. det er 7 udgave og ikke 8 udgave, denne kontrakt er blot en
fornyelse af 2 tidligere kontrakter (tidsbestemte.), hvor den første af dem
er tilbage fra marts 2001. Derfor mener de at den indvendige vedligeholdelse
påhviler udlejer, kan dette være rigtigt?

Mvh

Claus

Fra : stillcruising

Dato : 29-10-03 15:12

Kommer vel an på hvad der står i kontrakten, man kan jo aftale meget.

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 29-10-03 15:16

Tja, men det er jo også derfor der står hvilken udgave det er.......
(standard kontrakten fra By og Boligministeriet)

/Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-10-03 15:19

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam12345.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f9fc6e6$0$7153$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> er tilbage fra marts 2001. Derfor mener de at den indvendige
vedligeholdelse
> påhviler udlejer, kan dette være rigtigt?

Det kan det godt:
Lejeloven § 5:
Anvendes der blanketter ved indgåelse af lejeaftaler, skal bestemmelser, der
pålægger lejeren større forpligtelser eller giver lejeren mindre rettigheder
end angivet i loven, fremhæves for at være gyldige.

Stk. 2. Ved indgåelse af lejeaftale om beboelseslejligheder eller enkelte
værelser til beboelse må blanketter kun anvendes, hvis de er autoriserede
ved aftale mellem landsomfattende sammenslutninger af henholdsvis
grundejerforeninger og lejerforeninger eller af by- og boligministeren.
Anvendes en blanket, der ikke er autoriseret, er bestemmelser, der pålægger
lejeren større forpligtelser eller giver lejeren mindre rettigheder end
angivet i loven, ugyldige. By- og boligministeren fastsætter efter
forhandling med landsomfattende sammenslutninger af henholdsvis
grundejerforeninger og lejerforeninger nærmere regler om udarbejdelse af
autoriserede standardblanketter for lejeaftaler.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 gælder også for andre skriftlige lejeaftaler,
der indeholder ensartede lejevilkår for flere lejere i samme ejendom, når de
fremtræder på en sådan måde, at lejeren må opfatte dem som standardiserede.

Læg især mærke til stk. 2.

Formularen i 8. udgave er autoriseret 3/9 2001, og jeg går ud fra, at det
betyder at 7. udgave ikke må anvendes efter denne dato.

Efter lejelovens §§ 22 og 23 er det udlejer der skal afsætte penge til
vedligeholdelse (vedligeholdelseskonto). Pengene kan anvendes efter
anmodning fra lejer. Denne bestemmelse kan fraviges i lejeaftalen, men altså
ikke hvis man anvender en forkert formular.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-10-03 15:30

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Formularen i 8. udgave er autoriseret 3/9 2001, og jeg går ud fra, at det
> betyder at 7. udgave ikke må anvendes efter denne dato.

Helt præcist er det fra 4. marts 2002:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B20010078005-REGL

/Per

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 29-10-03 18:07

Jamen, den første som lejeren fik i marts 2001 var version 7..
Men jeg forstår heller ikke helt det link du sendte.... Kan det passe at en
lejekontrakt som er skrevet under i marts 2003 er fuldstændig ugyldig pga.
der er kommet en nyere version?

/Claus

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-10-03 23:54

> [...]
en
> lejekontrakt som er skrevet under i marts 2003 er fuldstændig ugyldig pga.

Ja! Hvis man vælger at benytte en standardkontrakt SKAL man bruge den
godkendte - og det er altid seneste udgave, jf. bekendtgørelsen der er
linket til, tidligere udgaver bliver ugyldige. Hvis man ikke bruger en
standardkontrakt kan man bruge hvad-som-helst at lave lejekontrakt på.
Det betyder i praksis, at alle vilkår som ikke følger lejeloven, faktisk er
ugyldige (inkl. tidsbegrænsningen)...

Camilla