Genhusning ved ombygning/renovering
Fra : Rebecca Andersen

Dato : 28-10-03 20:24

Har jeg krav på genhusning for udlejers regning i forbindelse med
ombygning/renovering af min lejebolig. Boligen er ikke beboelig imens
ombygningen står på.

M.v.h.

AMRA

Fra : Nielsen

Dato : 30-10-03 13:26

Se boligreguleringslovens § 26, der dog kun gælder i kommuner, hvor
kommunalbestyrelsen har besluttet at loven skal gælde - det har de
fleste kommuner. Endvidere gælder bestemmelsen kun for ejendomme med 7
eller flere beboelseslejligheder.

Der gælder særlige regler, hvis der er tale om byfornyelse.

I værste fald kan du risikere en opsigelse i medfør af lejelovens § 83,
stk. 1, litra b.

§ 26. (254) Vil en forbedring medføre en lejeforhøjelse, der - sammen
med lejeforhøjelser for forbedringer gennemført i de sidste 3 år - vil
udgøre mere end 127 kr. pr m² bruttoetageareal,(255) skal udlejeren
senest 3 måneder før forbedringens iværksættelse underrette lejeren om,
at han kan kræve at få tilbudt anden passende bolig inden udløbet af den
i stk. 2 nævnte frist. Det i 1. pkt. nævnte beløb er opgjort i
1994-niveau og reguleres én gang årligt med 2,0 pct. tillagt en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. For 1998 og fremover reguleres beløbet efter 1.
pkt. i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i
en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår,
reguleringen vedrører.(256) Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.(257)
Stk. 2. (258) Fremsætter lejeren senest 6 uger efter varslingen krav om
at få tilbudt anden passende bolig, skal udlejeren inden forbedringens
iværksættelse tilbyde lejeren en bolig af passende størrelse,
beliggenhed, kvalitet og udstyr og til en leje, der - efter fradrag af
eventuel boligstøtte - ikke afviger væsentligt fra den hidtidige leje.
Lejligheden har en passende størrelse, når den har samme værelsesantal
som lejerens hidtidige lejlighed eller den har et værelse mere end
antallet af husstandsmedlemmer.
Stk. 3. (259) Såfremt lejeren gør indsigelse, fordi han finder, at
udlejerens tilbud om anden bolig ikke opfylder betingelserne i stk. 2,
skal udlejeren indbringe spørgsmålet for huslejenævnet.
Stk. 4. Over for en lejer, der ikke har fået underretning efter stk. 1
om sin ret til at kræve anden bolig, kan lejeforhøjelse som følge af
forbedringen ikke gennemføres ud over den i stk. 1 angivne grænse.(260)

mvh. Kim