SU-lån
Fra : rasmus

Dato : 28-10-03 18:27

Hejsa,

nogen der ved noget særligt om SU-lån? Vi skal til at tilagebetale om et par
måneder, men budgettet er lige en anelse stramt i øjeblikket (barselsorlov
og en anelse arbejdsløshed) ... kan man få udsættelse eller er det bare at
gå igang med at betale? Kan man få ydelsen nedsat til stort set ingenting
(bare renter eller de fleste af dem for at undgå at gælden vokser)

ras

Fra : H.P. Eriksen

Dato : 28-10-03 18:42

Da min kone skulle til at begynde at betale søgte vi om udsættelse med
baggrund i at jeg var på SU - vi fik udsættelse i et ½ år - man får kun for
et ½ år af gangen.
Dette gentog sig så i 1½ år hvorefter de ikke ville udsætte betalingen
længere - men vi fik lov at betale 1000 hver anden måned. Da vi havde gjort
det i ½ år var jeg i arbejde og vi begyndte at tilbagebetaler normalt.

Det skal siges at den samlede tid til tilbagebetaling ikke ændres - man
betaler blot mere når man så begynder.

Man sender en ansøgning om udsættelse til den adresse der står på det brev
man får når det er tid at påbegynde tilbagebetalingen.

HP

PS - du er velkommen til at henvende dig hvis du har yderlige spørgsmål.

Fra : rasmus

Dato : 28-10-03 19:23

"H.P. Eriksen" <finlandsgade.45XXXX@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal siges at den samlede tid til tilbagebetaling ikke ændres - man
> betaler blot mere når man så begynder.

- av den var værre ... det betyder jo, at man en eller anden dag bliver
præsenteret for en ret så stor regning på et tidspunkt!

ras

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-03 19:29

rasmus wrote:

> "H.P. Eriksen" <finlandsgade.45XXXX@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> - av den var værre ... det betyder jo, at man en eller anden dag bliver
> præsenteret for en ret så stor regning på et tidspunkt!

jep......så find hellere et arbejde fra starten af.

Tænk også på, at de første par ydelser er ren rente. OG dem kan du
trække fra i skat. Så helt så slemt bliver det ikke til at starte med.

Husk at påføre dine renteudgifter på din forskudsopgørelse. Det gør du
nemmest ved at sende en kopi af tilbagebetalingsoversigten til den
kommunale skatteforvaltning. Så kan de nemlig se, at det er nogen du
skal betale.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Nic

Dato : 28-10-03 20:33

> [...]
> nemmest ved at sende en kopi af tilbagebetalingsoversigten til den
> kommunale skatteforvaltning. Så kan de nemlig se, at det er nogen du

Det skulle der meget gerne ske automatisk?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 28-10-03 21:39

nope su lån er en af de få ting som ikke automatisk kommer på
selvangivelsen!

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk
ja min mail addresse er : nospam@minvogn.dk

Fra : rasmus

Dato : 28-10-03 21:52

"Nikolai R. jensen" <ntrj@cvom.dk> skrev i en meddelelse
> nope su lån er en af de få ting som ikke automatisk kommer på
> selvangivelsen!

- indtil videre har den nu altid stået på min ... men det er da værd lige at
se efter ...

ras

Fra : Nic

Dato : 28-10-03 22:19

> - indtil videre har den nu altid stået på min ... men det er da værd lige at
> se efter ...

Mener jeg også - ellers skylder staten mig en formue ;)

Fra : H.P. Eriksen

Dato : 28-10-03 22:29

SU - renter er først for nyligt blevet en af de ting der kommer automatisk
til skattefar - og de får kun at vide hvor mange renter der er tilskrevet i
indeværende år - hvis man er i starten af sin tilbagebetaling er det jo også
gamle renter man betaler - og dem har skattefar ikke - de fremgår af den
opgørelse man får hvert år!!

Husk at så længe du kun betaler renter kan det HELE trækkes fra.

Fra : rasmus

Dato : 28-10-03 22:36

> [...]
også
> gamle renter man betaler - og dem har skattefar ikke - de fremgår af den

- i de sidste 5 - 7 år (så vidt jeg husker) har der da stået hvor mange
penge jeg skyldte til SU på årsopgørelsen

ras

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 00:10

rasmus wrote:

> - i de sidste 5 - 7 år (så vidt jeg husker) har der da stået hvor mange
> penge jeg skyldte til SU på årsopgørelsen

Ja, det skyldige beløb. Det skyldige beløb består af hovedstolen
(summen af alle de gældsbreve du har underskrevet) og påløbne renter.

Renterne kan du først trække fra, når du har betalt dem.

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-10-03 22:42

Scripsit "H.P. Eriksen" <finlandsgade.45XXXX@tele2adsl.dk>

> - hvis man er i starten af sin tilbagebetaling er det jo også
> gamle renter man betaler - og dem har skattefar ikke - de fremgår af den
> opgørelse man får hvert år!!

Meget indirekte. Og meget forvirrende oplyst. På min opgørelse stod
der noget i retning af "Vi [Finansstyrelsen] kan ikke afgøre hvor
stort et fradrag du er berettiget til". Men det eneste *jeg* ved om
mit studielån er de tal som jeg har fået fra netop Finansstyrelsen, så
hvis de ikke har data nok, hvordan pokker skulle jeg så *selv* kunne
afgøre det? Jeg søgte rigtig længe efter regler på nettet, men intet
sted kunne jeg finde en forklaring der var konsistent med
Finansstyrelsens påstand om at man skal bruge et tal de ikke har, i
beregningen.

Jeg endte med bare at sjusse et beløb og skrive det på selvangivelsen,
og håber jeg ikke er blevet al for kriminel af det.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : H.P. Eriksen

Dato : 29-10-03 00:13

> [...]
> stort et fradrag du er berettiget til". Men det eneste *jeg* ved om
> mit studielån er de tal som jeg har fået fra netop Finansstyrelsen,

Det står meget tydeligt på opgørelsen:
Hvor meget du skylder
Hvor mange renter der er tilskrevet i skatteåret
Hvor mange renter der er betalt i skatteåret (de første år er dette tal =
dine indbetalinger, da du i starten betaler de rente der er påløbet de år du
ikke afdragede på lånet)

> Jeg endte med bare at sjusse et beløb og skrive det på selvangivelsen,
> og håber jeg ikke er blevet al for kriminel af det.

Sidste år blev jeg tilsagt på kommunen for at dokumentere at jeg havde
betalt flere rente end der påløb i forrige skatteår - hvis man opgiver for
meget KAN man resikere en bøde + tilbagebetaling.

HP

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-10-03 03:37

Scripsit "H.P. Eriksen" <finlandsgade.45XXXX@tele2adsl.dk>

> Det står meget tydeligt på opgørelsen:

Der står også udtrykkeligt at de tal Finansstyrelsen har, *ikke* er
tilstrækkelige til at foretage beregningen. Deraf slutter jeg at det
ikke er nok at se på opgørelsen.

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-10-03 14:14

Henning Makholm wrote:

> Der står også udtrykkeligt at de tal Finansstyrelsen har, *ikke* er
> tilstrækkelige til at foretage beregningen. Deraf slutter jeg at det
> ikke er nok at se på opgørelsen.

Det kommer til at stå på selvangivelsen til næste år.
Det var fremme i medierne for noget tid siden at flere tusinde
ex. studerende havde snydt sig selv ved ikke at indrapportere alle
renter de havde betalt.

Martin.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 14:26

Martin Andersen wrote:

> Det var fremme i medierne for noget tid siden at flere tusinde
> ex. studerende havde snydt sig selv ved ikke at indrapportere alle
> renter de havde betalt.

Jep. Og jeg fatter det ikke! Det står klart og tydelig på alle
årsopgørelser fra SU og Finansstyrelsen, at man skal bruge årsopgørelsen
til selvangivelsen og man skal gemme dem fordi det ikke automatisk
kommer til at stå på selvangivelsen hvilke renter man trækker fra.

Derudover står der også på tilbagebetalingsplanen, at man skal gemme den
til selvangivelser og forskudsopgørelser og andet skattesjov.
Det samme med Gældsbrevene som man så frejdig har skrevet under på i
løbet studietiden.

At man så ikke gør hvad der står, tja så er man IMO sgu selv ude om det!

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 00:16

Henning Makholm wrote:

> [...]
>
> Jeg endte med bare at sjusse et beløb og skrive det på selvangivelsen,
> og håber jeg ikke er blevet al for kriminel af det.

Tja du har jo underskrevet at du er overbevist om at tallene er
korrekte.

Derudover er det med rentefradrag i forbindelse med SUlån ikke så svært
endda.

EKS
Præmis: Man har IKKE tilbagebetalt noget som helst i hverken studietid
eller efter studietiden
OG vi står i første tilbagebetalingsår.

Hovedstol 100000
Påløbne renter 20000

Ydelse hver 2. måned UDEN gebyret. 2000

De første 10 ydelser (dvs. alle terminer i 1. år og 4 terminer i 2. år)
er renter man betaler og derfor fradragsberettiget.
Hvad der sker derfra. Det er i det store og hele ganske uinteressant, da
renten pt. er meget lav (3% pa) og man skulle gerne kunne være i stand
til at "låne" skattefar et rentefradrag på ca. BRUTTO 300 kroner pr.
måned. Man får dem jo igen til næste år med skattefrit tillæg på 2%.

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-10-03 03:38

Scripsit Carsten Riis <cr@carben.dk>

> Derudover er det med rentefradrag i forbindelse med SUlån ikke så svært
> endda.

Din forklaring må være forkert, for hvis din beskrivelse af
beregningen var rigtig, ville Finansstyrelsen udmærket kunne
indberette fradraget direkte til skattevæsenet. Og det bedyrer de at
de ikke kan.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 09:54

Henning Makholm wrote:

> [...]
> beregningen var rigtig, ville Finansstyrelsen udmærket kunne
> indberette fradraget direkte til skattevæsenet. Og det bedyrer de at

Hov, jf. http://www.skat-hvordan.dk/info.asp?infoId=1291246 kan man også
trække årets rentetilskrivning fra.

Men i princippet er det rigtig hvad jeg har fortalt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 00:08

Nic wrote:

> Det skulle der meget gerne ske automatisk?

Ikke sidste år i hvert fald.

For en to måneders tid siden fik min kone et brev fra
skatteforvaltningen om, at de skal se tilbagebetalingsplan og
årsopgørelse fra Finansstyrelsen.

Men siden da har det selvfølgelig været E-dag dvs. den dag hvor
myndigheder kan kræve af hinanden at få oplysninger elektronisk.

Da jeg fik min tilbagebetalingsplan, så gjorde jeg det, at jeg
kontaktede skatteforvaltningen. Bare for at være på den sikre side
Jeg vil nødig gå glip af et skattefradrag på 26k.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 29-10-03 11:21

H.P. Eriksen wrote:
> Da min kone skulle til at begynde at betale søgte vi om udsættelse med
> baggrund i at jeg var på SU - vi fik udsættelse i et ½ år - man får kun for
> et ½ år af gangen.

Hvornår var det? I dag kan man selv styre sin tilbagebetaling på
http://www.studielaan.dk/
Man kan godt udsætte et par år og det er ikke noget man skal søge om...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 11:32

Bettina Hansen wrote:

> Hvornår var det? I dag kan man selv styre sin tilbagebetaling på
> http://www.studielaan.dk/
> Man kan godt udsætte et par år og det er ikke noget man skal søge om...

Det ved vorherre du skal.

Når tilbagebetalingsperioden er startet, så skal man gøre
finansstyrelsen opmærksom på, at man stopper betalingerne pga. fx ny
SU-uddannelse FØR man standser betalingerne.
Ellers forfalder hele lånet på én gang.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 29-10-03 11:53

Carsten Riis wrote:

> [...]
> finansstyrelsen opmærksom på, at man stopper betalingerne pga. fx ny
> SU-uddannelse FØR man standser betalingerne.

Øhm jeg har jo ikke sagt at du bare må standse betalingen men at du selv
kan ændre din tilbagebetalingsprofil på http://www.studielaan.dk/
Det er altså bare noget man gør og ikke noget man skal søge om...
Og man kan godt gøre det for en længere periode end ½ år ad gangen -
derfor mener jeg at det må være ændret en hel del i forhold til da H.P.
Eriksens kone skulle tilbagebetale sit lån...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 12:10

Bettina Hansen wrote:

> Øhm jeg har jo ikke sagt at du bare må standse betalingen men at du selv
> kan ændre din tilbagebetalingsprofil på http://www.studielaan.dk/
> Det er altså bare noget man gør og ikke noget man skal søge om...

Ok, så har jeg misforstået dit brug af udtrykket: udsætte.

Udsætte betyder for mig, at man standser betalingen.

At man rent administrativt kan gøre det på studielaan.dk tja det ændrer
ikke noget ved, at man skal informere Finansstyrelsen om sine hensigter
om at standse/udsætte betalingerne. FØR man gør det!

Og derudover støtter jeg mig til OSS for studielån fra finansstyrelsen.
--------
Finansstyrelsen kan give lempelser i vilkårene for tilbagebetaling eller
give udsættelse med tilbagebetaling, hvis låntager ikke kan overholde
tilbagebetalingsordningen, men i øvrigt kan afvikle lånet inden for den
fastsatte afviklingsperiode. Du kan også indenfor visse grænser selv
ændre ydelsen på www.studielaan.dk

Udsættelse med eller lempelse af ydelsen medfører en forhøjelse af de
fremtidige ydelser, da gælden skal være tilbagebetalt inden udløb af
tilbagebetalingsperioden. Denne periode fremgår af din
tilbagebetalingsplan.
--------

Udtrykket /Finansstyrelsen kan give lempelser/ antyder at man skal
ansøge/aftale sig til en lempelse og ikke "bare" noget man laver.

> Og man kan godt gøre det for en længere periode end ½ år ad gangen -
> derfor mener jeg at det må være ændret en hel del i forhold til da H.P.
> Eriksens kone skulle tilbagebetale sit lån...

Nu ved vi jo ikke hvor gammel H.P Eriksen. Man kan godt være gift i en
ung alder når man hedder H.P. Eriksen

Fra : Bettina Hansen

Dato : 29-10-03 12:56

Carsten Riis wrote:
> Udtrykket /Finansstyrelsen kan give lempelser/ antyder at man skal
> ansøge/aftale sig til en lempelse og ikke "bare" noget man laver.

Jeg har selv ændret min profil på http://studielaan.dk/ og det *var*
bare noget jeg gjorde...

> Nu ved vi jo ikke hvor gammel H.P Eriksen. Man kan godt være gift i en
> ung alder når man hedder H.P. Eriksen

Naturligvis :) Men i og med at jeg selv har erfaring med hvordan man
nemt kan ændre sin tilbagebetalingsprofil i dag og ikke kan genkende
H.P.Eriksens erfaringer om at man skal søge og maks kan få udsættelse
for ½ år ad gangen så gætter jeg stadig på at det ligger lidt tilbage i
tiden (måske bare 1-2 år det nye system er ikke ret gammelt).

Spørgeren vil gerne nedsætte eller udsætte betalingen i en begrænset
periode pga barsel og arbejdsløshed og det kan man altså nemt selv gøre
- tag evt et kig på http://studielaan.dk/ der er en demo så man kan
se hvad man selv kan ændre...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 13:10

Bettina Hansen wrote:

> Jeg har selv ændret min profil på http://studielaan.dk/ og det *var*
> bare noget jeg gjorde...

Ja og som finansstyrelsen skriver op til flere steder på studielaan.dk:
at man kan lave ændringer, men der er grænser.

De store ændringer fx strække betalingsperioden. Det kan vist ikke lade
sig gøre på studielaan.dk (så vidt jeg har set på min profil).

> Spørgeren vil gerne nedsætte eller udsætte betalingen i en begrænset
> periode pga barsel og arbejdsløshed og det kan man altså nemt selv gøre
> [...]
Ja, og hvad er det der sker, når man udsætter betalingen fx et
halvt/helt år.

De senere ydelser bliver bare sat i vejret. Og spørgsmålet er så om man
så ikke bare skal bide i det knap så søde æble fra starten af. Inden det
bliver rigtig surt.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 29-10-03 13:18

Carsten Riis wrote:
> Ja og som finansstyrelsen skriver op til flere steder på studielaan.dk:
> at man kan lave ændringer, men der er grænser.

Naturligvis er der grænser for hvad man selv kan ændre - det har jeg
også antydet i mit første svar...

> De store ændringer fx strække betalingsperioden. Det kan vist ikke lade
> sig gøre på studielaan.dk (så vidt jeg har set på min profil).

Det er heller ikke det spørgeren vil - han vil gerne nedsætte betalingen
> [...]

> De senere ydelser bliver bare sat i vejret. Og spørgsmålet er så om man
> så ikke bare skal bide i det knap så søde æble fra starten af. Inden det

Det foretrækker jeg at lade det være op til spørgeren selv at vurdere...
Jeg har udelukkende kommenteret på om det kan lade sig gøre at nedsætte
betalingen i en periode pga. særlige omstændigheder. Om det er klogt
eller ej vil jeg ikke tage stilling til - men fakta er at det sagtens
kan lade sig gøre - også i en længere periode end ½ år og også uden at
skulle igennem en besværlig ansøgningsproces...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Bettina Hansen

Dato : 29-10-03 11:14

rasmus wrote:
> [...]
> gå igang med at betale? Kan man få ydelsen nedsat til stort set ingenting
> (bare renter eller de fleste af dem for at undgå at gælden vokser)

I kan selv bestemme hvormeget/hvornår I vil betale. I skal blot bede om
at få en PIN-kode og derefter kan I selv ændre beløbet eller udsætte
betaling på http://www.studielaan.dk/
Selvfølgelig er der nok en eller grænse for hvorlænge I kan udsætte -
jeg tvivler f.eks. på at I får lov til at udsætte i 300 år ;) Men et par
år kan sagtens lade sig gøre :)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 11:28

Bettina Hansen wrote:

> [...]
> Selvfølgelig er der nok en eller grænse for hvorlænge I kan udsætte -
> jeg tvivler f.eks. på at I får lov til at udsætte i 300 år ;) Men et par

Den maksimale længde er 15 år.