Opsigelse af lejer
Fra : Snavox

Dato : 24-10-03 08:14

Hej.

Hvis en lejer:

1. Er i restance med husleje på 3. måned

2. Stjæler udlejers penge og roder i dennes private ejendele, bl.a. post,

3. Ødelægger udlejers ting, som findes på fællesarealer.

Vil der da ikke være juridisk dækning for at sætte vedkommende ud straks?

Der er tale om en villa, hvor et værelse med bad udlejes, og hvor der så er
fælles køkken, spisestue og opholdsstue.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Elmo Jensen

Dato : 24-10-03 09:01

Snavox wrote:

> Hvis en lejer:
>
> 1. Er i restance med husleje på 3. måned

Alene denne skulle være nok til at hæve aftalen.

Se eventuelt på dette link:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010034729

"Bekendtgørelse af lov om leje": Kapitel XIV

Særligt kan fremhæves:

Udlejerens ret til at hæve lejeaftalen

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt,
jf. stk. 2.

---ooo---

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen
betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage
efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens
påkrav skal være afgivet efter sidste rettidige betalingsdag og skal
udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen
ikke betales inden fristens udløb.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Snavox

Dato : 24-10-03 09:07

Hej.

> Alene denne skulle være nok til at hæve aftalen.

Jo, det er klart. Men det drejer også om, hvorvidt udlejer har ret til
f.eks. at skifte låsene ud, altså i realiteten hæve aftalen med øjeblikkelig
virkning, især pga. tyverierne og gennemrodningen af de private effekter.

Det er den pågældende udlejer i tvivl om.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Niels Henriksen

Dato : 24-10-03 12:32

"Snavox" <snavox@msn.com> wrote in message
> [...]
> virkning, især pga. tyverierne og gennemrodningen af de private effekter.
>
> Det er den pågældende udlejer i tvivl om.

Send lejer et brev om at huslejen skal være betalt inden for 3 dage.
Derefter sendes et brev til lejer om at lejligheden skal være tømt inden for
3 dage. Derefter kan låsen skiftes, da lejer ikke længere har ret til det
udlejede.

Man skal passe på med at anklage andre for at stjæle med mindre at man har
klokkeklare beviser. Brug det der kan bevises (som at huslejen ikke er
betalt).

---
Niels

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-10-03 21:02

On 2003-10-24,
Snavox <snavox@msn.com> wrote:
> [...]
> virkning, især pga. tyverierne og gennemrodningen af de private effekter.

Han skal hæve aftalen /lejemålet. Ikke opsige. Det kan han gore med
overskridelsen efter 3 hverdage (efter varslen).

Så skynd dig.

> Det er den pågældende udlejer i tvivl om.

Ikke inden lejemålet ophæves.

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 30-10-03 11:05

Du skal sende et anbefalet brev til lejeren, hvori du kræver at
huslejerestancen betales senest 3 dage efter, at brevet er kommet frem
til lejeren, og ellers vil lejemålet blive ophævet (ikke opsagt - der er
forskel).

Hvis ikke lejeren betaler, kan du ophæve lejemålet og kræve at lejeren
flytter med f.eks. en uges varsel. Derefter kan du få fogedrettens
bistand til at sætte lejeren "på gaden".

Familieadvokaten sælger en "huslejerestance-pakke" der indeholder de
dokumenter du har brug for:
http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/275.html

Du skal også være opmærksom på, at medmindre der står noget andet i
lejekontrakten kan du altid opsige lejeren med 1 måneds varsel, da det
drejer sig om et enkeltværelse uden eget køkken. Du behøver ikke engang
at angive nogen begrundelse for opsigelsen.

Mvh,
Mogens

(jeg har ingen økonomiske interesser i familieadvokaten.dk)