/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Returet uden original emballage
Fra : Nic


Dato : 22-10-03 10:15

Paster lige fra mobil-gruppen:

Nic wrote:

> Jeg har købt et bluetooth headset hos shopmore, som ikke virker.
>
> Nu vil de ikke tage det retur, da jeg har smidt emballagen ud...
>
> Hvad gør jeg? - jeg HAR tilbudt dem at de kan refundere beløbet, fratrukket værdien for emballagen?
>
> Jeg kan ikke se problemet - det skal jo alligevel retur til Nokia, så det er jo ikke en salgsmæssig forringelse af
> værdien uden emballagen?

Er produktet dækket under garantiansvar fra sælgers side kan de ikke
forlange at du skal levere produktet tilbage i original embalage,
såfremt produktet skal repareres eller ombyttes.
hvis du vil have pengene tilbage kan de nok godt forlange at få det
tilbage i original embalage.
Men hvorfor ikke bare få det repareret/ombyttet på garantien, og så
enten bruge det eller sælge det videre.
Men prøv at spørge forbrugerstyrelsen og få et 100% sertificeret svar
som du kan sende direkte videre til telmore.
ellers kan du jo også spørge i news:dk.videnskab.jura


Hvad siger i til denne?

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nic




 
 
Per Christoffersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-10-03 10:41


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:PUrlb.11277$jf4.628888@news000.worldonline.dk...

> Er produktet dækket under garantiansvar fra sælgers side kan de ikke
> forlange at du skal levere produktet tilbage i original embalage,
> såfremt produktet skal repareres eller ombyttes.
> hvis du vil have pengene tilbage kan de nok godt forlange at få det
> tilbage i original embalage.
> Men hvorfor ikke bare få det repareret/ombyttet på garantien, og så
> enten bruge det eller sælge det videre.
> Men prøv at spørge forbrugerstyrelsen og få et 100% sertificeret svar
> som du kan sende direkte videre til telmore.
> ellers kan du jo også spørge i news:dk.videnskab.jura
>
>
> Hvad siger i til denne?

Jeg går her ud fra, at du har købt som privatperson hos en forhandler (et
forbrugerkøb).
Ifbm. en reklamation kan der ikke generelt stilles krav om returnering i
originalemballage.
Kun hvis emballagen udgør en værdi i sig selv eller er en del af varen
(feks. hvis den kan bruges til opbevaring, som en transportkasse til en
skruemaskine el. lign.) kan kravet stilles, og da kun i forbindelse med en
omlevering eller ophævelse af købet.

Andet ville også i praksis betyde, at vi skulle fylde vores hjem med
forskellige papkasser som har været brugt til en købt vare. Der er 2 års
reklamationsfrist, og man ville altså skulle gemme indpakning fra de sidste
2 år...

Hvis du ønsker at levere varen tilbage som en del af en returret
forretningen har givet, så kan de godt stille krav om originalemballage.
Denne returret er ikke lovbunden, og de kan stille de krav de vil så længe
de er oplyst på forhånd. Men hvis varen er defekt, så er der ingen grund til
at bruge returretten, så er der tale om en reklamation.

Hvis du har købt varen via nettet eller anden fjernhandel, så er der en
lovbunden returret på 14 dage, som du kan anvende. Det kan nogen gange være
nemmere end at føre en diskussion om reklamationer. Så vidt jeg husker, så
er Forbrugerombudsmanden af den opfattelse, at der ikke ved returneringen
kan stilles et krav om originalemballage (kun i de tilfælde jeg nævnte
ovenfor).

/Per



David T. Metz (22-10-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 22-10-03 10:59

Per Christoffersen skriblede:

> Hvis du har købt varen via nettet eller anden fjernhandel, så er der
> en lovbunden returret på 14 dage, som du kan anvende.

Teknisk set er det en fortrydelsesret. Ved fortrydelse er jeg ikke sikker
på man kan undslå sig at sende i originalemballagen, hvis det er muligt.

David
--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Per Christoffersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-10-03 11:10


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:3f9654f3$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Christoffersen skriblede:
>
> > Hvis du har købt varen via nettet eller anden fjernhandel, så er der
> > en lovbunden returret på 14 dage, som du kan anvende.
>
> Teknisk set er det en fortrydelsesret. Ved fortrydelse er jeg ikke sikker
> på man kan undslå sig at sende i originalemballagen, hvis det er muligt.

Lovteksten siger at returnering skal ske i 'væsentligt samme stand og
mængde'. Det giver jo så anledning til fortolkning...
Jeg har en erindring om, at have set FOMs udlægning af teksten som at den
ikke umiddelbart kan give anledning til krav om originalemballage. Jeg har
lige forsøgt at genfinde det på Forbrugerstyrelsens hjemmeside, men uden
held.

At returnering i originalemballage, hvor det kan ske, under alle
omstændigheder er en god ide, og bør anbefales, er en anden sag.

/Per




Per H. Nielsen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 22-10-03 13:04

Per Christoffersen wrote:
> Jeg har en erindring om, at have set FOMs udlægning af teksten som at
> den ikke umiddelbart kan give anledning til krav om
> originalemballage. Jeg har lige forsøgt at genfinde det på
> Forbrugerstyrelsens hjemmeside, men uden held.

Den findes på http://www.net-tjek.dk/ hvor det hedder:

Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes,
hvis der er tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig
værdi for sælger, og som forbrugerne almindeligvis anvender til
opbevaring af varen. Det er i givet fald en forudsætning, at der
først er givet tydelige oplysninger herom.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Allan Lund Soerensen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 22-10-03 13:45

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
news:3f96722a$0$45336$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Den findes på http://www.net-tjek.dk/ hvor det hedder:
>
> Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes,
> hvis der er tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig
> værdi for sælger, og som forbrugerne almindeligvis anvender til
> opbevaring af varen. Det er i givet fald en forudsætning, at der
> først er givet tydelige oplysninger herom.
>


Det er blot Forbrugerombudsmandens udlægning, der som sædvanlig kun
tilgodeser forbrugeren.

Forhandleren vil ikke kunne sælge varen til en anden kunde, hvis emballagen
mangler. I bedste fald er han nød til at give et afslag i salgsprisen, i
værste fald er varen usælgelig.
Man kan næppe argumenterer for at det er "væsentligt samme stand...."



Nic (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 22-10-03 13:48

> Det er blot Forbrugerombudsmandens udlægning, der som sædvanlig kun
> tilgodeser forbrugeren.
Nogen skal jo gøre det.

> Forhandleren vil ikke kunne sælge varen til en anden kunde, hvis emballagen
> mangler. I bedste fald er han nød til at give et afslag i salgsprisen, i
> værste fald er varen usælgelig.
Den er jo defekt i denne sag?!

> Man kan næppe argumenterer for at det er "væsentligt samme stand...."

Suk. Læs ;)



TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 13:56


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:d0vlb.11329$jf4.630670@news000.worldonline.dk...

<KLIP>

> Nogen skal jo gøre det.

Ja men det er ikke ensbetydende med at det er en rigtig fortolkning det er
op til domstolene.

<KLIP>

> Den er jo defekt i denne sag?!

Skal den ikke bare reperares?

I givet fald kan de stoppe deres krav op hvor de er højest når de plukker
jordbær.

Er det fordi du vil returnere den i stedet for at få den rep. så er det
købeloven der gælder og ikke forretningens bestemmelser og har du stadig 14
dages returet så skal de *normalt* tage den retur.

http://www.net-tjek.dk/



Allan Lund Soerensen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 22-10-03 13:58

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:d0vlb.11329$jf4.630670@news000.worldonline.dk...
>
> Den er jo defekt i denne sag?!
>

Ok, det var de 14 dages fortrydelsesret, der var omtalt i de sidste 3-4
indlæg, jeg kommenterede.




Per Christoffersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-10-03 14:09


"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:3f967bb8$0$69997$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse
> news:3f96722a$0$45336$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Den findes på http://www.net-tjek.dk/ hvor det hedder:
> >
> > Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes,
> > hvis der er tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig
> > værdi for sælger, og som forbrugerne almindeligvis anvender til
> > opbevaring af varen. Det er i givet fald en forudsætning, at der
> > først er givet tydelige oplysninger herom.
> >
>
>
> Det er blot Forbrugerombudsmandens udlægning, der som sædvanlig kun
> tilgodeser forbrugeren.

Personlige holdninger til juraen er sådan set ligegyldige i denne
nyhedsgruppe. Det vil være meget mere interessant, hvis du kan henvise til
sager som påviser at Forbrugerombudsmandens udlægning ikke holder.

/Per



Allan Lund Soerensen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 22-10-03 14:15

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3f968141$0$27471$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> > Det er blot Forbrugerombudsmandens udlægning, der som sædvanlig kun
> > tilgodeser forbrugeren.
>
> Personlige holdninger til juraen er sådan set ligegyldige i denne
> nyhedsgruppe.

Det er ikke nogen personlig holdning.

> Det vil være meget mere interessant, hvis du kan henvise til
> sager som påviser at Forbrugerombudsmandens udlægning ikke holder.

Forbrugerombudsmanden udlægning holder ikke altid når efterprøves hos
domstolene.



Nic (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 22-10-03 14:58

I får lige hele smørren:

Martin, i har solgt mig en omgang lort - som i senere tog retur og ombyttede til en ny. Den nye har jeg nu, og den har
ikke været brugt da den ikke virker.

Tag den retur, ellers har jeg intet valg?
----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "nic>
Sent: Wednesday, October 22, 2003 3:43 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Jeg vil gerne reparere din vare men jeg kan desværre ikke tage det retur.

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic
Sendt: 22. oktober 2003 14:28
Til: shop
Emne: Re:


Problemet er jo at jeg har brugt tiden på at sikre mig det ikke var mig der lavede fejl - i har jo ombyttet headset'et
en gang før - jeg har brugt tiden på at teste med andre telefoner, incl et besøg i nokiabutikken. Tager i det retur?

----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Wednesday, October 22, 2003 2:20 PM
Subject: SV:


Hej Nic

TELMORE yder 14 dages fortrydelsesret, gældende fra den dag du modtager produktet. Fortryder du købet, skal TELMORE
underrettes herom senest 14 dage efter den dag, du fik produktet i hænde. Du har pligt til at returnere varen i samme
stand og mængde, som den er modtaget. TELMORE refunderer alene produktets salgspris. Du skal selv afholde forsendelses
og handling omkostninger, såvel som de omkostninger der er forbundet med at returnere varen.

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 22. oktober 2003 14:20
Til: shop
Emne: Re:


" Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes,
hvis der er tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig
værdi for sælger, og som forbrugerne almindeligvis anvender til
opbevaring af varen. Det er i givet fald en forudsætning, at der
først er givet tydelige oplysninger herom. "

Holder du stadig på dit har jeg intet valg. Jeg ser frem til at høre fra jer.

----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Tuesday, October 21, 2003 2:33 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Som tidligere nævnt vil jeg gerne se på det, hvis du sender det ind til mig. Jeg sender det derfor til Teleservice og
får det til reparation.

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 20. oktober 2003 18:06
Til: shop
Emne: Re:


Og skal jeg forblive kastebold mellem jer 3 skodfirmaer, har jeg ingen anen udvej end en sag. Lortet virker ikke, altså
skal i tage det retur - så er det underordnet om der er emballage med eller ej.

Jeg forventer du tager dette retur, ellers er det forbrugerstyrelsen.

----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Monday, October 20, 2003 2:59 PM
Subject: SV:


Nokia Support: +45 33292929

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 20. oktober 2003 14:39
Til: shop
Emne: Re:


Teleservice der tager 50,- for at bytte / returnere. Det er bare ikke godt nok. Find på noget bedre.
----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Monday, October 20, 2003 2:34 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Det er derfor jeg henviser til Teleservice, som alligevel laver vores telefoner og tilbehør.

Teleservice: +45 43599000

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 20. oktober 2003 14:31
Til: shop
Emne: Re:


Det betyder at du kan tage den retur med en forholdvis forringelse af værdien - desuden er headset'et i udu, så du får
et nyt af nokia - det kan aldrig blive kundes problem når det var dead on arrival.

----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Monday, October 20, 2003 2:29 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Har du original emballagen? Nej - Derfor kan jeg ikke tage varen retur, da den ikke er i slagsbar tilstand. Jeg tilbyder
derfor, på bedste vis at hjælpe dig med reparation.

Hvis du sender varen til mig, vil jeg med glæde sende den til reparation igen.

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic
Sendt: 20. oktober 2003 14:26
Til: shop
Emne: Re:


Den holder ikke - jeg har købt en vare der ikke virker - den skal retur - ellers er det jo fint at det kostede mere end
de 500 som er minimum hos forbrugerstyrelsen...

----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Monday, October 20, 2003 2:24 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Du bedes derfor kontakte Teleservice for reparation eller Nokia for support. Jeg
beklager.

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 20. oktober 2003 14:21
Til: shop
Emne: Re:


Ej nu må i styre jer - salgsbar stand? lortet virker jo ikke? i har solgtr mig en vare der ikke virker i hverken min
eller 2 venners telefoner . det skal bare retur skal det.
----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Monday, October 20, 2003 2:18 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Jeg kan ikke tage headset'et retur, når det ikke er i original emballage eller i salgsbar tilstand. Du bedes derfor
kontakte Nokias support afdeling, for yderligere support.

Nokia: +45 33292929

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 19. oktober 2003 16:27
Til: shop
Emne: Re:


Jeg har ikke emballagen - headset'et er dog ubrugt...
----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Monday, October 13, 2003 11:40 AM
Subject: SV:


Hej Nic

Hvis du sender headset'et ind til mig vil jeg teste det og evt kreditere det, hvis det stadig er i orginal embalage og
stadig er som nyt.

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 10. oktober 2003 16:42
Til: shop
Emne: Re:


Telefonen er netop blevet kalibreret af samme grund - og den virker perfekt med jabra... tag nu lortet retur :) (det er
ubrugt) - og der er ingen tone ment i denne sætning :)
----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Friday, October 10, 2003 4:36 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Hvis de ikke kan hjælpe dig, kan jeg desværre heller ikke, da det er en autoriseret Nokia reperatør jeg også sender til.
Det eneste jeg kan er at sende det til rep eller bytte det igen, men lader ikke til at hjælpe. Har du set om det ikke er
telefonen der er defekt?

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 9. oktober 2003 15:58
Til: shop
Emne: Re:


Dette ER gjort i nokia butikken, kongensgade...

Jeg vil gerne returnere... de nye i byttede det til er aldrig brugt.
----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Thursday, October 09, 2003 3:50 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Har du mulighed for at kontakte teleservice i Odense, da de har værktøjet til at åbne og teste både din telefon og
headset?

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 8. oktober 2003 16:06
Til: shop
Emne: Re:


Nokia 6310i
----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Wednesday, October 08, 2003 2:55 PM
Subject: SV:


Hej Nic

Hvilken telefon har du egentlig?

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Martin

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic]
Sendt: 7. oktober 2003 21:32
Til: shop
Emne:


Det ligner en returnering, da hverken dette og et nyt jeg afprøvede i telebutikken virker med min telefon - den vil ikke
acceptere koden.

Hvordan gør jeg?

----- Original Message -----
From: "shop" <shop@telmore.dk>
To: "Nic>
Sent: Thursday, October 02, 2003 2:22 PM
Subject: SV: Nokia Bluetooth


Hej Nic

Jeg håber ikke at vi har sny(d)t dig, men hvis du bor tæt på en større by kan du få headset'et lavet hos Teleservice på
garantien. Kontakt evt Teleservice på 43 59 90 00, for mere information ang indlevering.

Med venlig hilsen

ShopMore.dk - Peter

Carl Gustavs Gade 3
2630 Taastrup

www.shopmore.dk - www.telmore.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Nic
Sendt: 2. oktober 2003 14:20
Til: shop
Cc: Nic
Emne: Nokia Bluetooth


Hej!

Jeg har fået mit nokia bluetooth headset ombyttet hos jer - desværre virker det nye ikke, da den ikke accepterer koden -
hvad gør jeg?

Svar udbedes til en forandring - i har snyt mig et par gange...

Med venlig hilsen / Best regards
Nic



Per Christoffersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-10-03 15:18


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:92wlb.11358$jf4.630935@news000.worldonline.dk...
> I får lige hele smørren:

Det er en reklamationssag, og udtrykket returret er ligegyldigt i denne
sammenhæng.

Der kan reklameres over mangler efter følgende definition:
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Det afgørende er altså at headsettet er solgt på en måde der giver dig en
berettiget forventning om, at det fungerer sammen med din telefon. Det
betyder ikke nødvendigvis, at det konkret skal være lovet at det virker med
en 6310i, men bare at er ikke på en eller anden måde er taget forbehold for
dette.

Når der er tale om en mangel har du følgende muligheder:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.



Sælger har tilbudt afhjælpning, så omlevering eller ophævelse er udelukket.
Problemet er så at sælgers afhjælpning ikke har hjulpet. Derfor skal stk. 4
i anvendelse (afhjælpning skal ske indenfor rimelig tid). Definitionen af
rimelig tid er vanskelig, men mere end et forsøg vil nok betragtes som
rimeligt.

Ind til videre tror jeg du må lade dem se på det igen, hvad de jo også har
tilbudt. Kommer det retur og virker stadig ikke er sagen en anden. Her kan
der så blive tale om, at du kan kræve købet ophævet (hvilket juridisk ikke
er det samme som en returret). ved ophævelse af købet kan sælger efter min
bedste overbevisning ikke stille krav om originalemballage.



/Per



Nic (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 22-10-03 15:49

Nu vil jeg skrive lidt mere til Telmore :)

Bliver jo helt forelsket i denne gruppe :)

Thanx allesammen!



Nic (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 22-10-03 15:52


> Ind til videre tror jeg du må lade dem se på det igen, hvad de jo også har
> tilbudt. Kommer det retur og virker stadig ikke er sagen en anden. Her kan
Så er vi oppe i 2x porto, 3x porto hvis det skal retur. Desuden er det omsonst at tro at det 3. virker, når de 2 første
ikke gjorde. (forste ombytning var til nyt)

> der så blive tale om, at du kan kræve købet ophævet (hvilket juridisk ikke
> er det samme som en returret). ved ophævelse af købet kan sælger efter min
> bedste overbevisning ikke stille krav om originalemballage.

Tak! :)



TGD (22-10-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 22-10-03 15:38


"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:92wlb.11358$jf4.630935@news000.worldonline.dk...
> I får lige hele smørren:

Du har 14 dages returret har du ikke udnyttet dem er det DIT problem de skal
dog repererer varen og afholde din udgifter - altså alt forsendelse ved
reperation hænger TELMORE - SHOPMORE på.

> TELMORE yder 14 dages fortrydelsesret, gældende fra den dag du modtager
produktet. Fortryder du købet, skal TELMORE
> underrettes herom senest 14 dage efter den dag, du fik produktet i hænde.
Du har pligt til at returnere varen i samme
> stand og mængde, som den er modtaget. TELMORE refunderer alene produktets
salgspris. Du skal selv afholde forsendelses
> og handling omkostninger, såvel som de omkostninger der er forbundet med
at returnere varen.

Man behøver ikke underrette TELMORE man skal bare returnere varen inden den
14. dag det er nok det bliver indleveret på posthuset d. 14. dag,

<KLIP>



Rasmus (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 22-10-03 23:08


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:8Dwlb.11370$jf4.631383@news000.worldonline.dk...
>
> "Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:92wlb.11358$jf4.630935@news000.worldonline.dk...
> > I får lige hele smørren:
>
> Du har 14 dages returret har du ikke udnyttet dem er det DIT problem de
skal
> dog repererer varen og afholde din udgifter - altså alt forsendelse ved
> reperation hænger TELMORE - SHOPMORE på.

.....det er vist ikke rigtigt, du skal selv sørge for at shopmore for
headsettet, men de betaler selvfølgelig porto når de sender det tilbage til
dig

mvh
Rasmus



Gandalf (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Gandalf


Dato : 23-10-03 09:15

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bn6v3l$bnd$1@sunsite.dk...
> ....det er vist ikke rigtigt, du skal selv sørge for at shopmore for
> headsettet, men de betaler selvfølgelig porto når de sender det tilbage
til
> dig
>
Nix se lige fra forbrugerombudsmandens side vedr. nethandel:
http://www.net-tjek.dk/ehandel/forbrug/transportudg-ny.htm

Erik



Henrik Stidsen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 22-10-03 21:19

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote in
news:92wlb.11358$jf4.630935@news000.worldonline.dk

> Jeg har fået mit nokia bluetooth headset ombyttet hos jer -
> desværre virker det nye ikke, da den ikke accepterer koden -
> hvad gør jeg?

Hvad er det for en kode den ikke accepterer ? - den kan da ikke være
død hvis den afviser din kode, så må det være din kode der er noget
galt med.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Nic (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 22-10-03 21:36

> Hvad er det for en kode den ikke accepterer ? - den kan da ikke være
> død hvis den afviser din kode, så må det være din kode der er noget
> galt med.

Headset'et har en kode som skal bruges når forbindelse er oprettet. Koden virker ikke. Samme fejl på det første headset
jeg fik.



xXx Martin Callsen x~ (23-10-2003)
Kommentar
Fra : xXx Martin Callsen x~


Dato : 23-10-03 00:56

Nic wrote:
>> Hvad er det for en kode den ikke accepterer ? - den kan da ikke være
>> død hvis den afviser din kode, så må det være din kode der er noget
>> galt med.
>
> Headset'et har en kode som skal bruges når forbindelse er oprettet.
> Koden virker ikke. Samme fejl på det første headset jeg fik.

Kunne det ikke tænkes at det var din telefon eller dig der er noget galt med
så ? (ikke personangreb blot konstatering) Jeg mener når du nu har haft to
ens sæt som ikke virker, og de ikke har haft problemer med dem før, så kunne
det vel meget vel være telefonens skyld.
--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen
Martin Callsen
www.1902.dk



xXx Martin Callsen x~ (23-10-2003)
Kommentar
Fra : xXx Martin Callsen x~


Dato : 23-10-03 01:06

xXx Martin Callsen xXx wrote:
> Nic wrote:
>>> Hvad er det for en kode den ikke accepterer ? - den kan da ikke være
>>> død hvis den afviser din kode, så må det være din kode der er noget
>>> galt med.
>>
>> Headset'et har en kode som skal bruges når forbindelse er oprettet.
>> Koden virker ikke. Samme fejl på det første headset jeg fik.
>
> Kunne det ikke tænkes at det var din telefon eller dig der er noget
> galt med så ? (ikke personangreb blot konstatering) Jeg mener når du
> nu har haft to ens sæt som ikke virker, og de ikke har haft problemer
> med dem før, så kunne det vel meget vel være telefonens skyld.

Hvilken telefon drejer det sig forresten om ? Går ud fra at det omtalte
headset er Bluetooth Headset HDW-2 fra Nokia.
--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen
Martin Callsen
www.1902.dk



Nic (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 23-10-03 10:05


> Hvilken telefon drejer det sig forresten om ? Går ud fra at det omtalte
> headset er Bluetooth Headset HDW-2 fra Nokia.

Korrekt. Og telefonen er en 6310i, der virker med Erricson bluetooth... desuden er telefonen netop returneret fra rep af
samme grund...



Nic (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 23-10-03 10:05

> Kunne det ikke tænkes at det var din telefon eller dig der er noget galt med
> så ? (ikke personangreb blot konstatering) Jeg mener når du nu har haft to
> ens sæt som ikke virker, og de ikke har haft problemer med dem før, så kunne
> det vel meget vel være telefonens skyld.

Jeg har tidligere i tråden skrevet at det er testet på 3 telefoner, og i en Nokia Butik...



Henrik Stidsen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 23-10-03 15:57

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote in
news:RQMlb.11620$jf4.657044@news000.worldonline.dk

>> Kunne det ikke tænkes at det var din telefon eller dig der er
>> noget galt med så ? (ikke personangreb blot konstatering) Jeg
>> mener når du nu har haft to ens sæt som ikke virker, og de ikke
>> har haft problemer med dem før, så kunne det vel meget vel være
>> telefonens skyld.
>
> Jeg har tidligere i tråden skrevet at det er testet på 3
> telefoner, og i en Nokia Butik...

Ja så lyder det IMHO mere som en betjeningsfejl end som en decideret
defekt.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Nic (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 23-10-03 16:59

> > Jeg har tidligere i tråden skrevet at det er testet på 3
> > telefoner, og i en Nokia Butik...
>
> Ja så lyder det IMHO mere som en betjeningsfejl end som en decideret
> defekt.

Altså hverken mig (som før har fået det til at fungere, OG en nokia butik kan rumme at connecte - nah, det ER jo også så
skide svært...)



Henrik Stidsen (23-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 23-10-03 23:36

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> wrote in
news:OUSlb.11945$jf4.666246@news000.worldonline.dk

>> > Jeg har tidligere i tråden skrevet at det er testet på 3
>> > telefoner, og i en Nokia Butik...
>>
>> Ja så lyder det IMHO mere som en betjeningsfejl end som en
>> decideret defekt.
>
> Altså hverken mig (som før har fået det til at fungere, OG en
> nokia butik kan rumme at connecte - nah, det ER jo også så skide
> svært...)

Det er dig der har testet den på de tre forskellige telefoner ikke ?
- hvis medarbejderen i butikken ikke har vist hvordan den skulle
betjenes korrekt og derfor bare har gjort som du sagde så har det jo
ikke udelukket betjeningsfejl.

Dermed ikke sagt at det ikke *kan* være en defekt, jeg synes bare det
lyder rimelig usandsynligt.
Kender du andre med samme sæt som har fået det til at virke ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Nic (24-10-2003)
Kommentar
Fra : Nic


Dato : 24-10-03 09:39

> Det er dig der har testet den på de tre forskellige telefoner ikke ?
Nej - det er mig og 2 venner.

Desuden har jeg jo haft det til at virke før, så jeg ved godt hvordan det gøres.

Og nu er det jo ikke just en videnskab...

> - hvis medarbejderen i butikken ikke har vist hvordan den skulle
> betjenes korrekt og derfor bare har gjort som du sagde så har det jo
> ikke udelukket betjeningsfejl.
Det funkede 100% med Erricson headset - de connecter på samme facon...

> Dermed ikke sagt at det ikke *kan* være en defekt, jeg synes bare det
> lyder rimelig usandsynligt.
100% Uenig.

> Kender du andre med samme sæt som har fået det til at virke ?
Mig...



Allan Lund Soerensen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan Lund Soerensen


Dato : 22-10-03 15:22

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3f968141$0$27471$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > Det er blot Forbrugerombudsmandens udlægning, der som sædvanlig kun
> > tilgodeser forbrugeren.
>
> Personlige holdninger til juraen er sådan set ligegyldige i denne
> nyhedsgruppe. Det vil være meget mere interessant, hvis du kan henvise til
> sager som påviser at Forbrugerombudsmandens udlægning ikke holder.
>

Du har vel set der kun er tale om "....Forbrugerombudsmandens fortolkning af
den lovgivning..." på http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh0.htm
Mon ikke en repræsentant fra de handlende ville fortolke anderledes

Ikke engang Forbruger Rådet mener "at der ikke ved returneringen kan stilles
et krav om originalemballage" i
http://www.taenk.dk/tt/2001/tt18/breve/original/

<SNIP>
Hvis man fortryder et køb af en ellers fejlfri vare, må butikken gerne
stille krav om intakt originalemballage.
</SNIP>


Jeg syntes også Forbrugerstyrelsen stiller spørgsmålstegn ved fortolkning i
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb99/99060400.htm#646 (har dog et par år på
bagen).



Per Christoffersen (22-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-10-03 15:40


"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:3f969285$0$69998$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f968141$0$27471$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > >
> > > Det er blot Forbrugerombudsmandens udlægning, der som sædvanlig kun
> > > tilgodeser forbrugeren.
> >
> > Personlige holdninger til juraen er sådan set ligegyldige i denne
> > nyhedsgruppe. Det vil være meget mere interessant, hvis du kan henvise
til
> > sager som påviser at Forbrugerombudsmandens udlægning ikke holder.
> >
>
> Du har vel set der kun er tale om "....Forbrugerombudsmandens fortolkning
af
> den lovgivning..." på http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh0.htm

Det har jeg jo aldrig lagt skjul på, det står i et af de første indlæg i
tråden.

> Mon ikke en repræsentant fra de handlende ville fortolke anderledes

Jeg er sikker på, at Forbrugerombudsmandens dag er fyldt med handlende der
fortolker loven anderledes end han selv gør. Det er faktisk en af grundene
til at han sidder på den post...

> Ikke engang Forbruger Rådet mener "at der ikke ved returneringen kan
stilles
> et krav om originalemballage" i
> http://www.taenk.dk/tt/2001/tt18/breve/original/
>
> <SNIP>
> Hvis man fortryder et køb af en ellers fejlfri vare, må butikken gerne
> stille krav om intakt originalemballage.
> </SNIP>

Der mangler en væsentlig oplysning her: Er der tale om en returret efter
Forbrugeraftaleloven, eller en anden returret som forretningen selv har
givet. Uden den oplysning er kilden ikke meget værd, desværre.

> Jeg syntes også Forbrugerstyrelsen stiller spørgsmålstegn ved fortolkning
i
> http://www.fs.dk/jura/fjura/jb99/99060400.htm#646 (har dog et par år på
> bagen).

Igen, der er ikke tale om en returret efter Forbrugeraftaleloven men en
sammenstilning mellem en anden returret og en mangelsbeføjelse.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste