Hvordan køber man en firmabil?
Fra : Snavox

Dato : 20-10-03 17:27

Hej.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, så bilen er - naturligt nok - til mig
selv. Den skal bruges til både erhvervs- og privatkørsel.

Skal købet godkendes af skattevæsenet på forhånd eller svarer det til at
købe blækpatroner i Metro, hvor man bare tager det med på næste
momsindberetning og næste årsregnskab?

Hvis man køber en "momsfri", betyder det så, at momsen er inkluderet, eller
findes der virkelig produkter, der slipper uden om momsmøllen?

Har kig på en bil til ca. 125.000? Hvilke skattemæssige konsekvenser vil det
få i lyset af ovenstående?

En ordentlig smøre - på forhånd tak til folk, der tager sig tid til at
svare.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Deaster

Dato : 20-10-03 18:26

"Snavox" <snavox@msn.com> skrev i en meddelelse

> Har kig på en bil til ca. 125.000? Hvilke skattemæssige konsekvenser vil
det
> få i lyset af ovenstående?

Hver lige opmærksom på at du minimum bliver beskattet af 160.000 kr.

Deaster

Fra : anders majland

Dato : 20-10-03 19:56

> Hver lige opmærksom på at du minimum bliver beskattet af 160.000 kr.

Og at du skal køre rigtig meget privat for at det kan betale sig. Lav
selv regnestykket hvor du sammenligner med at købe bilen privat og så få
befordringsgodtgørelse istedet for den erhversmæssige anvendelse.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Snavox

Dato : 20-10-03 20:45

"anders majland" <see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse

> Og at du skal køre rigtig meget privat for at det kan betale sig. Lav
> selv regnestykket hvor du sammenligner med at købe bilen privat og så få
> befordringsgodtgørelse istedet for den erhversmæssige anvendelse.

Hov, rolig nu, jeg er allerede ved at falde af. Bliver jeg som person
beskattet af 160.000 eller mit firma (stadig enkeltmands)?

Og over hvor mange år kan/skal en brugt firmabil afskrives?

Hvis jeg køber bilen privat, kan firmaet så trække befordringsgodtgørelsen
fra som udgift, når det udbetaler den til mig?

Venlig hilsen

Poul

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 21:27

"Snavox" <snavox@msn.com> wrote in message
> Hov, rolig nu, jeg er allerede ved at falde af. Bliver jeg som person
> beskattet af 160.000 eller mit firma (stadig enkeltmands)?

Som privatperson med fri firmabil til rådighed, skal du beskattes af værdien
af dette frynsegode. Skattevæsenets bundgrænse er kr. 160.000 - dvs
skattevæsenet "tror ikke på", at den firmabil du har til rådighed koster
mindre end 160.000.

Selve beskatningen sker ved, at du hvert år skal skrive et beløb svarende
til 25% af de første 300.000 kr + 20% af resten på din selvangivelse. Hvis
arbejdsgiveren anskaffer bilen mindre end 3 år efter første indregistrering,
opgøres bilens værdi til nyvognsprisen de første 3 år, herefter til 75% af
nyvognsprisen. Anskaffes bilen først mere end 3 år efter første
indregistrering opgøres værdien til indkøbsprisen inkl. evt. istandsættelse.

> Hvis jeg køber bilen privat, kan firmaet så trække befordringsgodtgørelsen
> fra som udgift, når det udbetaler den til mig?

jeps... med 2,90 kr pr km (max 20.000 km årligt)... og du beskattes ikke af
pengene, da de jo går til bilens drift.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-10-03 21:28

"Snavox" <snavox@msn.com> skrev i en meddelelse
> Hov, rolig nu, jeg er allerede ved at falde af. Bliver jeg som person
> beskattet af 160.000 eller mit firma (stadig enkeltmands)?

Hvis det er firmaer der ejer og betaler bilen, og du bruger den privat vil du
blive beskattet af fri bil - ligesom hvis du havde firmabil i en anden
virksomhed. Dvs. 25 % af min 160.000 kr. ekstra du skal betale skat af om
året.

> Og over hvor mange år kan/skal en brugt firmabil afskrives?

Den kan vel afskrives med 30 % pr. år.

> Hvis jeg køber bilen privat, kan firmaet så trække befordringsgodtgørelsen
> fra som udgift, når det udbetaler den til mig?

Ja.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens

Dato : 20-10-03 21:43

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Den kan vel afskrives med 30 % pr. år.

25%

befordringsgodtgørelsen

> Ja.

Men husk!: Der er særlige regler for køb og salg af din
firmabil, hvis du anvender virksomhedsordningen, idet du
jo får reducerer din skattebetaling til 30% af overskuddet.
Derfor bør du kontakte din revisor inden et eventuelt salg!

Mvh Mogens
"med firmabil"

Fra : Snavox

Dato : 20-10-03 22:04

Hej Gruppe.

Tak for svarene. Jeg er pludselig blevet meget klogere.

Dog er jeg stadig i tvivl om, hvad der menes med begrebet "momsfri", som
ofte anvendes i forb. m. gulpladebiler.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Mogens

Dato : 20-10-03 22:32

> Dog er jeg stadig i tvivl om, hvad der menes med begrebet "momsfri", som
> ofte anvendes i forb. m. gulpladebiler.

En momsfri bil er en bil, hvor du ikke mere kan
trække momsen ud af beløbet (bilens pris).
Anvender du en gulpladet bil udelukkende til
firmaet, kan momsen uddrages - men dette kan
altså ikke lade sig gøre på momsfri biler.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-10-03 09:10

"Mogens" <dkfritidbilER@SEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> 25%

Sikker?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-10-03 09:23

> Sikker?

Ok. Fandt et sted med et lovforslag om at sætte den ned fra 30 => 25%, så det
må være det, der er sket...
Det er dog utroligt, at de har gjort det uden at spørge mig om lov...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens

Dato : 21-10-03 10:05

> [...]

Jep. Man brugte satsen i mit rgenskab "sidste gang" :)

LOL

/Mogens

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-10-03 16:18

Snavox wrote:

> Hvis man køber en "momsfri", ....

> ....eller
> findes der virkelig produkter, der slipper uden om momsmøllen?

Aviser og frimærker.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået