Straffesager forældelse.
Fra : Ib Larsen

Dato : 20-10-03 15:32

Hej
jeg har lige et spørgsmål til eksperterne her på denne ng.

Jeg har en kammerat der har et dilemma.
For ca 9 år siden kom han til at slå sin søn i affect da sønnen havde skåret
alt hans tøj og andre ejndele itu. ( angivelig på grund af hans fars og mors
skilsmisse)
Han stak ham en flad, dvs han gennembankede ham ikke.
Han blev så meget ked af det han havde gjort, og kontaktede den lokale
kommune, som så fik lavet en lægeundersøgelse, han havde en sprængt tromme
hinde og nogle blå mærker, han gik så med til frivillig anbringelse på det
lokale BUC.
Han fik så ikke drengen hjem igen da drengen så var blevet 12 år og selv
valgte at han ikke ville hjem, han var dog hjemme på week-end og i ferier.
Han er nu blevet 18 år og myndig.
Problemer er nu at min kammerat har fundet sig en anden kone og de har
sammen fået et barn, og nu er kommunen på mærkerne igen og vil fjerne dette
barn med henvisning til den tidligere vold for 9 år siden, og han har
endvidere fået at vide at hvis han ikke makker ret vil den tage den gamle
voldssag op igen og gå til retten med den.
Mit spørgsmål er så kan de det, for de har gemt den i 9 år og har igennem de
9 år brugt den jævnligt til at få min kammerat til at makke ret for som de
siger på kommunen hvis han ikke gør som de vil tager de den bare op igen
Mvh Ib Larsen.

Fra : Reino Andersen

Dato : 20-10-03 16:14

Ib Larsen skrev:

> [...]
> endvidere fået at vide at hvis han ikke makker ret vil den tage den gamle
> voldssag op igen og gå til retten med den.

Sagen forældes efter 5 år jf. straffelovens § 93.

--
Reino