spørgsmål omkring rettigheder/pligter
Fra : Bamse

Dato : 14-10-03 17:59

Hej

Hvilke rettigheder opnår en person, der ikke er dansk statsborger, når
vedkommende gifter sig med en dansk statsborger?

Får man så opholds- og arbejdstilladelse?

Får man dansk statsborgerskab?

Kan man deltage i gratis dansk-undervisning så man kan lære sproget?

Hvilke andre rettigheder har man?

Hvilke pligter har man?

Jeg ved det er mange spørgsmål og sætter derfor også stor pris på ethvert
svar

Mange tak!

Fra : Andy

Dato : 14-10-03 19:36

> Hvilke rettigheder opnår en person, der ikke er dansk statsborger, når
> vedkommende gifter sig med en dansk statsborger?

Ingen.

> Får man så opholds- og arbejdstilladelse?

Der er generelle regler og specielle regler for EU borgere.

Hvis man søger om familiesammenføring og opfylder kravene kan man opnå
tidsbegrænset opholdstilladelse og arbejdstilladelse.

> Får man dansk statsborgerskab?

Nej.

> Kan man deltage i gratis dansk-undervisning så man kan lære sproget?

Såvidt jeg erindrer ja, men i min erfaring er den hverken kvalitativt eller
kvantitativt tilstrækkelig... Hvis formålet er at blive integreret i det
danske samfund, så bør man nok købe et intensivt sprogkursus.

Andy

Fra : neil danelaw [9000]

Dato : 14-10-03 20:33

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> wrote in message

> Hvilke rettigheder opnår en person, der ikke er dansk statsborger, når
> vedkommende gifter sig med en dansk statsborger?

Under 24 år, får man ikke noget.

Over 24 år så...:

> Får man så opholds- og arbejdstilladelse?

Ja, det gør man.

> Får man dansk statsborgerskab?

Nej, det gør man ikke.

> Kan man deltage i gratis dansk-undervisning så man kan lære sproget?

Ja, og det er gratis. Hvis man ikke har arbejde, skal man sikkert i skole
4-5 timer hver dag. Har man arbejde, er det et par timer om ugen.

Man kan godt lade være med at gå i skole, men den dag man søger om permanent
opholdstilladelse, vil udlændingestyrelsen få dette og vide, og såfremt man
ikke kan tale dansk, vil man ikke få permanent oph., men stadigvæk have
midlertidig oph..

> Hvilke andre rettigheder har man?

Ret til gratis læge. Ret til socialhjælp.

> Hvilke pligter har man?

Som sådan ingen.

> Jeg ved det er mange spørgsmål og sætter derfor også stor pris på ethvert
> svar

Vil du gifte dig med en udlænding, så kontakt mig for yderligere råd.

Der er en del praktiske ting, der er gode at vide.

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 15-10-03 11:46

> [...]
man
> ikke kan tale dansk, vil man ikke få permanent oph., men stadigvæk have

Min kone (EU-borger) fik i foråret 2002 permanent opholdtilladelse til trods
for at hun ikke taler dansk Men hun har været i arbejde ca 4 af 5 år hun da
havde været her. Er reglerne lavet om siden?

> Ret til gratis læge. Ret til socialhjælp.

Stort set de samme som os indfødte, bortset fra stemmeret på nationalt plan.

> Som sådan ingen.

- ud over hvad vi andre har.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 15-10-03 12:02

> Hvilke rettigheder opnår en person, der ikke er dansk statsborger, når
> vedkommende gifter sig med en dansk statsborger?
>
> Får man så opholds- og arbejdstilladelse?

EU-borgere samt borgere fra de andre nordiske lande (ved ikke med Schweiz)
behøver ikke arbejdstilladelse. Andre gør.

Min kone (fra EU) skulle have opholdtilladelse; det var dog en formalitet da
man så hendes årsløn - hun behøvede ikke engang at svare på spm. om sin
udvidede familie. Det var dog i 1997.

> Får man dansk statsborgerskab?

Nej. Men man kan søge om det efter et antal år, 8 eller i den
størrelsesorden.

> Hvilke pligter har man?

Man skal (i modsætning til os med indfødsret) altid medbringe det ID-kort
man får udleveret. Derudover kan jeg ikke rigtig komme i tanke om noget.

God fornøjelse.

Martin Sørensen

Fra : neil danelaw [9000]

Dato : 16-10-03 13:43

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@VEDget2net.dk> wrote in message

> [...]
da
> man så hendes årsløn - hun behøvede ikke engang at svare på spm. om sin

Der er for DANSKE statsborgere ikke et indtægtkrav, når man ønsker
familiesammenføring.

Forsørgelseskravet gælder kun for ikke-danske statsborgere.

Der er dog et krav om at have en blivende bolig (med kontrakt på etc) af
passende størrelse.

Retningslinierne er her minimum 43 m2, og max 2 personer pr rum.

(Men 4 personer på 43 er altså heller ingenting)

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 16-10-03 15:20

> Der er for DANSKE statsborgere ikke et indtægtkrav, når man ønsker
> familiesammenføring.

Nu søgte vi ikke familiesammenføring, min kone søgte simpelthen
opholdstilladelse. Vi flyttede begge hertil fra 3die EU-land samtidig og var
ikke opmærksomme på at vi kunne have søgt familiesammenføring.

Fordelen ved det er vel iøvrigt, at hun ikke ville blive smidt ud hvis jeg
døde eller vi blev skilt, ikke?

mvh

Martin

Fra : Andy

Dato : 17-10-03 02:41

> Der er for DANSKE statsborgere ikke et indtægtkrav, når man ønsker
> familiesammenføring.
>
> Forsørgelseskravet gælder kun for ikke-danske statsborgere.

Det kan jeg ikke finde på udlændingestyrelsens hjemmeside... Har du et link?

Andy