Er det momssvindel ??
Fra : Anonym lige nu!

Dato : 14-10-03 15:19

Hej, nogen må lige hjælpe mig.

Vi har i vores firma, en aftale med et værksted, at vi får lidt rabat, hvis
vi
kommer derfra, det virker også fint, ingen alarm der! Men jeg havde
bilen på værksted, og værkstedet kom til at sende regningen til firmaet !

Så chefen kom ned og sagde, at han sgu var lige ved at overse den, men
den hastede lidt, så den var lagt til betaling, jeg skulle bare give ham de
xxxx kroner, så skulle firmaet nok fakturere det !

....jeg undrer mig sgu lidt over om dette er lovligt, for jeg aner ikke en
skid
om momsregnskab osv., for det første kunne han jo stoppe pengene fra
mig direkte i lommen, og lade firmaet klare regningen, hvor deres navn jo
står på, det ville jo være svært at opdage? Men selv hvis han var ærlig,
og indførte pengene fra mig til firmaets kasse, ville der så ikke være noget
bøvl med momsen, sådan så hans firma faktisk tjener penge på det?

Jeg kunne jo egentlig være ligeglad med, om jeg betalte pengene til ham,
eller til værkstedet, men jeg vil sgu ikke gøre det, hvis jeg er medvirkende
til skattesvindel, for så kan jeg vel reelt blive hængt op på det?

Mvh
xxxx

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 14-10-03 15:38

"Anonym lige nu!" <na@na.na> skrev i en meddelelse

> [...]
noget
> bøvl med momsen, sådan så hans firma faktisk tjener penge på det?

Hvis det skal gå rigtigt for sig, skal din arbejdsgiver lave en faktura til
dig, som skal indeholde moms.
I modsatte fald får firmaet moms refunderet for et beløb de ikke har betalt.
Du har ret i at din chef også kunne stoppe pengene i sin egen lomme og bare
lade firmaet betale hele regningen.

Fra : Anonym lige nu!

Dato : 14-10-03 16:29

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det skal gå rigtigt for sig, skal din arbejdsgiver lave en faktura
til
> dig, som skal indeholde moms.

Ok, hvad hvis jeg får det trukket på min nettoløn, ligesom f.eks. vores
frokost gør, vil det så være ok ?

> I modsatte fald får firmaet moms refunderet for et beløb de ikke har
betalt.

Ja det var der også en kollega der nævnte, men en anden sagde at det måtte
man godt.

> Du har ret i at din chef også kunne stoppe pengene i sin egen lomme og
bare
> lade firmaet betale hele regningen.

Jeps, men det kan jeg jo ikke rigtig beskylde ham for at ville, det bliver
han nok ikke så glad for..

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 16:36

> Jeps, men det kan jeg jo ikke rigtig beskylde ham for at ville, det
> bliver han nok ikke så glad for..

Bare sørg for at få en kvitering på at du har betalt det korrekte
beløb - Så er det ikke dit problem hvis firmaet laver "julelege"

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Anonym lige nu!

Dato : 14-10-03 19:11

"anders majland" <see@sig.now> skrev i en meddelelse

> Bare sørg for at få en kvitering på at du har betalt det korrekte
> beløb - Så er det ikke dit problem hvis firmaet laver "julelege"

Ok, det må jeg jo bede om så.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 14-10-03 16:42

> [...]
> "Anonym lige nu!" <na@na.na> skrev i en meddelelse
> >

> I modsatte fald får firmaet moms refunderet for et beløb de ikke har

Det kommer da fuldstændig an på, hvordan han bogfører det.
Han behøver jo ikke nødvendigvis bogføre momsen, og dermed få den
refunderet. Han kunne jo vælge at bogføre hele beløbet som et kontant udlæg,
hvor hele udlægget modregnes ved betalingen.

mvh
Bendt

Fra : Anonym lige nu!

Dato : 14-10-03 19:11

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
udlæg,
> hvor hele udlægget modregnes ved betalingen.

Ååh nej! Jeg havde håbet på, at der ikke var nogen tvivl
Jeg har intet forstand på den slags, så han prøver sikkert at
forklare mig en løgn, og hvis der så er noget om, at man godt
kan, så står jeg jo ikke særlig stærkt!

Fra : Andy

Dato : 14-10-03 19:42

> [...]
> Jeg har intet forstand på den slags, så han prøver sikkert at
> forklare mig en løgn, og hvis der så er noget om, at man godt

Jeg går ud fra at du betaler det samme hvad enten vi taler om firma eller
værksted, så hvorfor ikke bare betale direkte til værkstedet.

Andy

Fra : Anonym lige nu!

Dato : 14-10-03 20:05

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg går ud fra at du betaler det samme hvad enten vi taler om firma eller
> værksted,

korrekt

>så hvorfor ikke bare betale direkte til værkstedet.

Fordi regningen faktisk allerede er betalt, eller er sendt afsted!
Og der var ikke lige den option, jeg skulle bare give ham de penge.
Udover det, har han i øvrigt på regningen streget mit registreringsnummer
ud, og skrevet hans egen nummerplade fra hans firmabil!

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 14-10-03 22:07

In <rMXib.4041$uW6.1419@news.get2net.dk> "Anonym lige nu!" <na@na.na> writes:

> [...]

>Udover det, har han i øvrigt på regningen streget mit registreringsnummer
>ud, og skrevet hans egen nummerplade fra hans firmabil!

Det lyder som noget fusk fra hans side.

/Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-10-03 22:35

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som noget fusk fra hans side.

Enig..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 14-10-03 21:00

Allan Lund Soerensen wrote:

> [...]
> betalt. Du har ret i at din chef også kunne stoppe pengene i sin egen
> lomme og bare lade firmaet betale hele regningen.

Mon ikke bare han har lagt pengene ud fra en firma konto, og når de bliver
tilbage betalt dækker de hullet?

\MK

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 15-10-03 09:05

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Mon ikke bare han har lagt pengene ud fra en firma konto, og når de bliver
> tilbage betalt dækker de hullet?

Det er en mulighed, men så skal værkstedets faktura ikke indgå i
virksomhedens regnskab, men udlevers til medarbejderen.

Fra : Johnt

Dato : 17-10-03 20:44

> Det er en mulighed, men så skal værkstedets faktura ikke indgå i
> virksomhedens regnskab, men udlevers til medarbejderen.

Nej, fakturaen skal altid indgå i virksomhedens regnskab når virksomheden
har betalt nogle penge for at opfylde kravet om transaktionsspor, jf.
bogføringsloven.

Hilsen

Johnt

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 20-10-03 09:47

"Johnt" <listme@listme.dsbl.org> skrev i en meddelelse

> Nej, fakturaen skal altid indgå i virksomhedens regnskab når virksomheden
> har betalt nogle penge for at opfylde kravet om transaktionsspor, jf.
> bogføringsloven.

Sådan som jeg forstod Morten´s svar, var der kun tale om et udlæg, hvor
medarbejderen midlertidigt låner penge fra kassen.