Viasat laver razzia
Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-10-03 15:41

Hej
"Viasat advarer privatpersoner, som har købt piratkort til tv-dekodere om at
være på vagt, efter at virksomheden Dansat fra Randers er anklaget for
storsalg af piratkort. Viasat har adgang til firmaets kundekartotek, og
planlægger razziaer mod kunderne"

Hvordan har viasat tænkt sig og få adgang til private hjem, det er vel kun
fogden og politiet der kan få adgang til private hjem ?

--
Vh
Tommy

Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 15:52

> Hvordan har viasat tænkt sig og få adgang til private hjem, det er
> vel kun fogden og politiet der kan få adgang til private hjem ?

Skræmmekampagne ?

2 Store brede fyre i døren ringer på. "Vi ved at du bruger piratkkort -
tilstå nu og det koster dig kun XXXX kr ellers så slæber vi dig i
retten"

De skal nu være velkommen her for jeg har godt nok en smartkard reader
Chipdrive Micro som det DanSat sælger men har end ikke en parabol. (Kan
dog ikke huske hvor det var jeg købte kortlæseren - og den bliver brugt
til nemt at flytte en addressebog til godt en håndfuld mobiltelefoner af
forskelligt fabrikat)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Hansen

Dato : 13-10-03 18:52

> 2 Store brede fyre i døren ringer på. "Vi ved at du bruger piratkkort -
> tilstå nu og det koster dig kun XXXX kr ellers så slæber vi dig i
> retten"

Bed dem om at forføje sig fra din ejendom omgående. Sig ikke andet, bare bed
dem om at skride. Det gør de så, for de ved de ikke kan andet.

Hvis du så har paranoia, sørg for at tilintetgøre dit kort. Jeg har meget
svært ved at forstille mig, at de kan lokke foged med hele festen ud til en
privatperson på grund af et piratkort, men hvem ved.

Skulle de komme, skal de bevise, at du er i besiddelse af piratkortet og har
brugt det (så vidt jeg kan se, er det ikke ulovligt at købe, kun at bruge?)

Normalt bryder jeg mig ikke om, at folk ikke bare betaler for den vare de
får, men lige når det drejer sig om det hæderkronede selskab Viasat, må jeg
indrømme at min moral smuldrer (jeg ved det er forkert, men det gør den
altså) En virksomhed som kan bondefange folk i den grad som de gør, har jeg
faktiskt intet til overs for. Jeg tænker naturligvis på deres meget omtalte
opsigelsevarsel. Jeg ved godt, at de (ihvertfald indtil videre) har loven på
deres side, men når så mange føler sig snydt af dem, og jeg kender selv
flere, og har læst om mange flere, så er det falder det mig svært at tage
dem seriøst. Hvor svært ville det være for dem, at gøre "synligt" opmærksom
på nogle ret usædvanlige opsigelsesvilkår, uden at man skal bruge lup og
advokat når man laver en aftale med dem.

Hansen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 19:01

"Hansen" <*fjern*klods1962@hotmail.com> writes:

>(så vidt jeg kan se, er det ikke ulovligt at købe, kun at bruge?)

Det er ulovligt at have det i sin besiddelse.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hansen

Dato : 13-10-03 19:04

> Det er ulovligt at have det i sin besiddelse.

Ja, men ikke ulovligt at have købt det?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 19:11

>Ja, men ikke ulovligt at have købt det?

Hvis du har et kort, kan du straffes. Hvordan du har fået fat i
det, er ligemeget.

Du kan også straffes, hvis du slet ikke har en modtager - men
bare har kortet liggende i en skuffe.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hansen

Dato : 13-10-03 19:20

Den er jeg med på, men du kan ikke straffes fordi de kan bevise du har købt
det, kun hvis du, som du skriver, har det i din besiddelse.

Hansen

Fra : Voldsmanden

Dato : 13-10-03 19:35

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det, er ligemeget.
>
> Du kan også straffes, hvis du slet ikke har en modtager - men

Gælder det uanset om man kan modtage noget eller ej - altså om kortet er
fremstillet til fx at kunne stikkes i en kortlæser, som der sidder på en
satelitmodtager og andre kortlæsere, men har et helt andet - eller intet -
formål ?
Jeg har eksperimenteret med at overføre data mellem computere med sådanne
kort, ligeledes at bruge dem som dongles. Det var tilbage omkring 1990, før
der var noget der hed USB.
Disse gamle kort har jeg da liggende endnu.

Et andet eksempel : Min søn kan bruge AL elektronik - han spiller rollespil,
og i deres sceancer indgår tilsyneladende at have al mulig skrammel med,
bla. mine gamle bundkort, harddiske osv.
Han finder - fx på gaden - eller i en skraldespand - hvor ved jeg (måske i
mine gamle gemmer på loftet) - et printkort - wauww det ser sejt ud - det
kan jeg bruge til rollespil.
Det ligner at ID-Card til Moonbase Alpha!
Hvad han ikke ved, er at kortet er et piratkort - det kan anvendes til at
lægge programmer på, der egner sig til at dekode eksempelvis noget Viasat
sender ud til deres abbonenter.
Og kan stikkes ind i en satelitmodtager og mange andre kortlæsere for den
sags skyld.
Ind ad døren træder - med ransagelseskendelse i hånd - xx granvoksne
politier og viasat folk - de finder knejtens elektronik-rode-papkasse.
Hov det her ser da mistænkeligt ud!!! Det er dælme da ulovligt det her da !!
Eller hva' ??
Kan Viasat virkelig formå, at kriminalisere alle mennesker, der ligger inde
med et kort der *kan* anvendes til at dekode deres programmer ?? Uanset at
man ikke gør det eller har det til hensigt ??

Dygtige lobbyister.....!!!???

Hvad bliver det næste - månedlige (daglige ??) fartbøder og frakendelse af
førerbevis - fordi din bil jo altså sagtens kan køre 30 kmt + 70% ???

Hvem var det nu der sagde det... "Lorteland".... ?

/Voldsmanden.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 19:47

"Voldsmanden" <temmelig@hemmelig.dk> writes:

> [...]
>satelitmodtager og andre kortlæsere, men har et helt andet - eller intet -

Nej, det gælder, hvis der er tale om et piratkort. Altså et kort,
der proppet i en modtager, giver adgang til at se noget, man ikke
har betalt for at se.

> [...]
>der var noget der hed USB.
>Disse gamle kort har jeg da liggende endnu.

Det er ikke piratkort, for de kan ikke bruges til at se tv med.

> [...]
>lægge programmer på, der egner sig til at dekode eksempelvis noget Viasat

Det er et piratkort. Teoretisk set kan man straffes for at have
sådan et. Men...

>Ind ad døren træder - med ransagelseskendelse i hånd - xx granvoksne
>politier og viasat folk - de finder knejtens elektronik-rode-papkasse.

(1)
Hvorfor træder de ind ad døren? De kan jo ikke komme, fordi de har
lyst. De har overbevist en dommer om, at der er stor sandsynlighed
for, at der er et piratkort hos dig.

(2)
Under alle omstændigheder er det formentlig uagtsomt, at sønnen er
i besiddelse af det. Det er ikke strafbart. Kun grov uagtsomhed er
strafbart i denne sammenhæng.

>Kan Viasat virkelig formå, at kriminalisere alle mennesker, der ligger inde
>med et kort der *kan* anvendes til at dekode deres programmer ?? Uanset at
>man ikke gør det eller har det til hensigt ??

Viasat kan ikke kriminalisere nogen overhovedet. Men loven siger
det, loven siger.

>Hvad bliver det næste - månedlige (daglige ??) fartbøder og frakendelse af
>førerbevis - fordi din bil jo altså sagtens kan køre 30 kmt + 70% ???

Bilen er indkøbt lovligt, og den kan føres lovligt.

Piratkortet er indkøbt ulovligt, og det kan kun besiddes ulovligt.

Der er da en betydelig forskel på de to ting?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Rasmus

Dato : 13-10-03 20:25

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> [...]
>
> Bilen er indkøbt lovligt, og den kan føres lovligt.
>
> Piratkortet er indkøbt ulovligt, og det kan kun besiddes ulovligt.

Så vidt jeg har forstået drejer sagen sig om Dansat der har solgt store
mænger af tomme kort og brændere så kunderne selv kan fremstille kort med
koder til Viasats kanaler....
....altså Dansat har ikke solgt piratkort, men tomme smartcards

men det kan være jeg har misforstået noget

mvh
Rasmus

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 20:39

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> writes:

> [...]
>koder til Viasats kanaler....
>...altså Dansat har ikke solgt piratkort, men tomme smartcards

Sådan har jeg også forstået den. Jeg tror også, at STOP vil få
ganske svært ved at besøge kunderne.

Der er intet i det, jeg har hørt, der tyder på, at kunderne
specifikt skulle bruge dem til piratkort. Omvendt lyder det
mystisk, at man kan sælge SÅ mange tomme smartcards. Men
derfra og til at teoretisere, at kunderne ikke har rent mel i
posen - der er alligevel et stykke vej.

Mine kommentarer gik på den generelle situation - ikke på den
konkrete sag.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-10-03 21:17

Klaus Ellegaard wrote:
> [...]
> mystisk, at man kan sælge SÅ mange tomme smartcards. Men
> derfra og til at teoretisere, at kunderne ikke har rent mel i

Selv hvis kunder vil lave satellitkort, kan der muligvis være
situationer, hvor der er tale om legalt forhold. Hvis man betaler
sin fjernsynslicens har man nemlig ret til at se DR2, som sendes
kodet via satellit.

Imidlertid kan ejerne af gamle analoge satellitmodtagere ikke
længere erhverve kort til DR2, da disse ikke længere produceres.
Eneste mulighed her er derfor at anvende et "alternativt" kort.

Her er der næppe ikke tale om at man skaffer sig uautoriseret
adgang og besiddelse og brug af kortet´er formentlig ikke
ulovligt. Dette forudsætter naturligvis, at kortet ikke samtidig
giver adgang til andre kanaler.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Voldsmanden

Dato : 13-10-03 21:58

> [...]
> har betalt for at se.

> Det er ikke piratkort, for de kan ikke bruges til at se tv med.

Det gik da fint, jeg kunne da se de fleste af SKY's kanaler og ligeledes
bruge kortet til lagring af data.
Det er kort med microprocessor og ramkreds på.
Jeg endte nu op med at bruge et parallelkabel til overførsel af data til min
bærbare uden diskettedrev, det var trods alt nemmere.

> [...]
>
> Piratkortet er indkøbt ulovligt, og det kan kun besiddes ulovligt.
>
> Der er da en betydelig forskel på de to ting?

Kortet er skam også købt ganske lovligt, der var ingen lov i 1990 der forbød
handel med disse kort.
Og der var ingen lov i Danmark der dengang forbød at modtage SKY programmer.
Om Viasat måtte piratdekodes er jeg faktisk ikke klar over.

Om det så er lovligt at have det liggende i skuffen i dag er vel det
diskussionen drejer om ?

Iøvrigt (men det er en helt anden diskussion) fatter jeg ikke hvorfor Viasat
og Canal Digital ikke bare sætter deres priser lidt ned, så var der da ingen
der gad rode med sådanne kort

> Mvh.
> Klaus.

Ilm.
/Voldsmanden.

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 20:52

"Voldsmanden" <temmelig@hemmelig.dk> wrote in message

> Dygtige lobbyister.....!!!???
>
> Hvad bliver det næste - månedlige (daglige ??) fartbøder og frakendelse af
> førerbevis - fordi din bil jo altså sagtens kan køre 30 kmt + 70% ???

Det svarer jo til, at det er lykkedes musikbranchen at ødelægge salget af
blanke cd'ere i DK fuldstændig, med deres afgift. En afgift, som nok kun
straffer et mindretal, men det er da stadig for mange. For eks. brugte jeg
mange blanke cd'ere, til at gemme forskellige skoleprojekter til
udprintning. Vi brugte dem til opgaver med præsentationer og vi skulle jo
alle i gruppen have en cd. Jeg brugte dem også til backup af mails,
dokumenter osv osv. Hver gang jeg gemte et projekt/lavede en backup på en
blank cd, skulle jeg betale til musikbranchen. Alt dette, fordi musik
branchen mener at der er sammenhæng mellem et dalende musiksalg og et
stigende blank cd salg. De har ingen form for dokumentation, kun en
statistik der viser at de mister penge, som jo kan skyldes alt muligt andet.
Bare jeg dog havde held/"bestikkelsespenge" til at overbevise staten om, at
jeg har et månedligt milliontab, fordi andre danskere snyder i skat.

> Hvem var det nu der sagde det... "Lorteland".... ?

Ikke mig, trods alt. Hvis man siger det, så synes jeg at man burde følge sin
egen overbevisning og så flytte til et andet land.

> /Voldsmanden.

Nicolai

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 08:51

> De har ingen form for dokumentation, kun en statistik der viser
> at de mister penge

Vel nærmere at deres omsætning ikke er så høj som tidligere - derfra og
til at miste penge er der et stykke...

Fra : Rasmus

Dato : 13-10-03 20:22

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> Hvis du har et kort, kan du straffes. Hvordan du har fået fat i
> det, er ligemeget.

Det kræver så lige at der er koder til Viasat på kortet før du kan
straffes...

> Du kan også straffes, hvis du slet ikke har en modtager - men
> bare har kortet liggende i en skuffe.

.....ja, hvis kortet indeholder koder til Viasat

mvh
Rasmus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 07:25

> Det er ulovligt at have det i sin besiddelse.

Hvis det er programmeret som piratkort vel ?
For kortene i sig selv kan jo bruges til mange lovlige formål ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Karsten

Dato : 14-10-03 07:05

> [...]

> deres side, men når så mange føler sig snydt af dem, og jeg kender selv
> flere, og har læst om mange flere, så er det falder det mig svært at tage

Jeg forstår altså ikke hvorfor folk er i selvsving over den bindingsperiode
uden i samme åndedrag at forbande forsikringsselskaberne, som efter min
mening gør nøjagtigt det samme. men det er måske OK når man har gjort det
længe nok ??

Karsten

PS; Og nej, jeg synes ikke at bindingsperioden for hverken viasat eller
forsikringer er iorden!

Fra : Martin Kofoed

Dato : 14-10-03 07:10

On Monday 13 October 2003 19:52, Hansen wrote:

> Normalt bryder jeg mig ikke om, at folk ikke bare betaler for den vare de
> får, men lige når det drejer sig om det hæderkronede selskab Viasat, må
> jeg indrømme at min moral smuldrer

Viasat sucks, sådan er det.

Har du nogen sinde bestilt noget *materiale* fra dem? Altså, pjecer,
reklamer m.v.? Et par af mine bekendte har prøvet. I stedet fik de et
girokort for tilslutning tilsendt, og da de nægtede at betale, kom diverse
standardtrusler med inkasso, RKI osv. ... Lækker måde at køre forretning
på!

--
Martin Kofoed

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 16:16

"Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk> writes:

> [...]

>Hvordan har viasat tænkt sig og få adgang til private hjem, det er vel kun
>fogden og politiet der kan få adgang til private hjem ?

Det skal formentlig læses som "Viasat vil TAGE INITIATIV til razziaer
baseret på det materiale, der er samlet op". Om det så er nok til at
få dommerkendelser ud fra, vil tiden vise. Loven er dog helt på Viasats
side, hvis anvendelsen har noget som helst med piratkort at gøre:

| §91. Det er ikke tilladt at fremstille, importere, omsætte, besidde
| eller ændre dekoderes eller andet dekodningsudstyr, hvis formål det
| er at give uautoriseret adgang til indholdet af en kodet radio-
| eller tv-udsendelse. (...)
(Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed)

Bemærk at det ikke er nødvendigt at have mulighed for at bruge et
sådan kort. Selv hvis man bare har et kort liggende i skuffen uden
overhovedet at eje dekoder, kan man straffes.

Men hvis man bruger det indkøbte kort i sin mobiltelefon, til et
alarmsystem eller bare har det liggende i blank tilstand, er der
naturligvis intet at komme efter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Voldsmanden

Dato : 13-10-03 17:12

> [...]
>
> Men hvis man bruger det indkøbte kort i sin mobiltelefon, til et
> alarmsystem eller bare har det liggende i blank tilstand, er der

Hej !
Betyder det, at hvis man har et kort liggende fra dengang, da debatten (og
folketinget) endnu ikke havde fastslået, at det er forbudt at modtage det
der bliver sendt rundt i "æteren", kan man blive straffet for det ?
Jeg er næsten (!) stensikker på, at jeg et eller andet sted, muligvis i en
papkasse på loftet, har sådan et kort liggende. Om det virker ved jeg i
sagens natur ikke, men det virkede fint, indtil det blev ulovligt, hvorefter
jeg ikke har fyldt nogen data på det. Det kan vist heller ikke bruges i dag,
for der bliver vist ikke sendt noget krypteret ud på det "gamle" analoge
system.

Har man iværksat en "frit-lejde" kampagne, eller skal indehavere af disse
gamle kort i ly af mørket smide dem ud i skraldespanden, med følgende
forurening ?

Iøvrigt er dette endnu et eksempel på "omvendt bevisførelse", ligesom med
tv-licensen skal man betale / straffes uanset om man bruger det..

/Voldsmanden.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 17:44

> [...]

>Har man iværksat en "frit-lejde" kampagne, eller skal indehavere af disse
>gamle kort i ly af mørket smide dem ud i skraldespanden, med følgende

Næ, men hvorfor ikke bare smide det ud? Hvis det ikke virker,
er det jo ligemeget. Endnu bedre: glem alt om det. Det er ikke
relevant, for du får ikke problemer på den konto.

>Iøvrigt er dette endnu et eksempel på "omvendt bevisførelse", ligesom med
>tv-licensen skal man betale / straffes uanset om man bruger det..

Du skal da kun betale tv-licens, hvis du har et apparat, der
er omfattet af loven?

Jeg kan ikke se problemet i nogen af delene.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-10-03 18:43

Voldsmanden wrote:
> Det kan vist heller ikke bruges i dag, for der bliver vist ikke sendt noget
> krypteret ud på det "gamle" analoge system.

Jo det gør der. TV3, 3+, DR2 og Femman sendes stadig analogt
i Eurocrypt.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Voldsmanden

Dato : 13-10-03 19:15

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Jo det gør der. TV3, 3+, DR2 og Femman sendes stadig analogt
> i Eurocrypt.
>
> --
> Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Måske man skulle...Nej - jeg gider overhovedet ikke se TV3 !!!
Jeg opsagde mit Viasat abbonnement da TV3's reklame procenter nærmede sig de
50.
Er dog lidt sur over, at TV3 formår at "opkøbe" DR's Formel 1 udsendelser -
så om søndagen trækker jeg ledning fra en parabol ind til min gamle analoge
modtager og ser RTL (også med reklamer..) på computerskærmen.
Iøvrigt altid et spændrende scenarie - når jeg nu at finde satelitten inden
løbet er kørt..
Det er også irriterende, at TV3 ligeledes formår at købe sig rettighederne
til fodbold landskampe - det burde ikke være lovligt..!

/Voldsmanden.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-10-03 07:41

Mon, 13 Oct 2003 20:14:56 +0200, skrev Voldsmanden, på 27 linier, i
<3f8aebab$0$27443$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, :

> [...]
>Det er også irriterende, at TV3 ligeledes formår at købe sig rettighederne
>til fodbold landskampe - det burde ikke være lovligt..!
Så glæd dig til næste år der har tv3 ikke formel 1 mere

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 13-10-03 20:00

> (Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed)
>
> Bemærk at det ikke er nødvendigt at have mulighed for at bruge et
> sådan kort. Selv hvis man bare har et kort liggende i skuffen uden
> overhovedet at eje dekoder, kan man straffes.

Øhh, hvordan kom du frem til den konklusion, ud fra teksten af §91?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 20:48

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> writes:

>Øhh, hvordan kom du frem til den konklusion, ud fra teksten af §91?

"Det er ikke tilladt at [..] besidde [..] dekodningsudstyr, hvis
formål det er at give uautoriseret adgang til indholdet af en kodet
radio eller tv-udsendelse. [..]"

Hvis du har kortet liggende i skuffen, besidder du det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 13-10-03 21:08

> [...]
> radio eller tv-udsendelse. [..]"
>
> Hvis du har kortet liggende i skuffen, besidder du det.

Hvis man nu besidde et sådan kort, og det *ikke* benyttes til at give
uautoriseret adgang til indholdet af en kodet radio eller tv-udsendelse, så
er *det* tilladt at havde et sådan kort.

Jeg ved overhovedet ikke hvordan sådan et kort er ud, med kan ikke forstille
mig, at det *ikke* kun kan benyttes til lige præcis et formål, som er
beskrevet i §91 (en nævner noget om en mobiltelefon, og til det formål er
*det* lovligt)

Bach

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-10-03 21:08

> [...]

>mig, at det *ikke* kun kan benyttes til lige præcis et formål, som er
>beskrevet i §91 (en nævner noget om en mobiltelefon, og til det formål er

Klart. Men så er det jo heller ikke et piratkort. Alle er glade.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 21:15

> [...]

> få dommerkendelser ud fra, vil tiden vise. Loven er dog helt på Viasats
> side, hvis anvendelsen har noget som helst med piratkort at gøre:

Nu er jeg ikke kunde hos omtalte firma, men som minimum skal man vel være
opført i kartoteket som værende køber af et piratkort, for at de ville kunne
få en dommerkendelse. Firmaet har vel solgt andet end piratkort. Så at man
bare står som kunde, berettiger vel ikke til et besøg. Jeg ville blive noget
sur over at få besøg, fordi jeg har købt 20 mtr. antennekabel.

Og seriøst, har firmaet virkelig været så dumme at registrere salget af
piratkort?

> Mvh.
> Klaus.

Nicolai

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 13-10-03 22:21

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@fjernmigsol.dk> skrev i en meddelelse

> Og seriøst, har firmaet virkelig været så dumme at registrere salget af
> piratkort?

De registrere hvad der er solgt og til hvem, hver gang der udskrives en
faktura.
Det skal alle virksomheder, også de "seriøse"

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-10-03 23:08

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> De registrere hvad der er solgt og til hvem, hver gang der udskrives en
> faktura.
> Det skal alle virksomheder, også de "seriøse"

Jo, den tænkte jeg også. Men så tænkte jeg, at det er vel også nemt, at
skrive på fakturaen "Diverse parabol/antenne udstyr". Altså, jeg har da købt
ting hos både kiosker, cykelhandlere og tøjforretninger, hvor der på
regningen/fakturaen ikke er angivet noget mere konkret end kolonial, diverse
cykeldele og jeans. Det må vel være muligt hos en antenneforretning også. Så
kan de selvfølgelig besøge alle dem der har stående, "Diverse
parabol/antenne udstyr". Men det kan jo ændres fra gang til gang, for eks.
til "tilbehør".

Eller er jeg helt gal på den. Ikke at jeg har ondt af dem, som har købt
disse piratkort, og jeg støtter da heller ikke viasat. Men det er sgu da det
samme som indbrudstyvene, der kører væk med byttet midt om natten og bliver
stoppet af politiet, fordi de har glemt at tænde lyset.

Nicolai

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-10-03 07:19

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@fjernmigsol.dk> writes:

>Ikke at jeg har ondt af dem, som har købt disse piratkort,

Firmaet har ikke solgt piratkort. De har solgt smartcards.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 07:49

> Firmaet har ikke solgt piratkort. De har solgt smartcards.

Og har de været tomme er alt vel i orden ?
En storm i et glas vand, iscene sat af en god PR afdeling fra en elendig TV
station.

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 14-10-03 08:09

> "Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
>
> Jo, den tænkte jeg også. Men så tænkte jeg, at det er vel også nemt, at
> skrive på fakturaen "Diverse parabol/antenne udstyr".

Det vil være i strid med moms-loven. Et af fakturakravene fra Told & Skat
er:

"Leverancens art, omfang og pris. Leverancens art og omfang skal være en
beskrivelse, så varen kan identificeres."

Fra : Martin Kofoed

Dato : 14-10-03 07:03

On Monday 13 October 2003 16:41, Tommy Hansen wrote:

> Hvordan har viasat tænkt sig og få adgang til private hjem, det er vel kun
> fogden og politiet der kan få adgang til private hjem ?

Det er vel med samme hjemmel som AntiPiratGruppen benytter til at ransage
private hjem uden at have politiet med.

Det afgørende er vist en ændring, der gør, at private firmaer nu kan
"bestille" dommerkendelser og lave ransagninger uden politiets medvirken.
Jeg synes personligt, det er en voldsomt uheldig udvikling rent
retssikkerhedsmæssigt. Der er også eksempler på, hvor APG tog deres rolle
lidt for alvorligt, og efterlod "ofrene" tilbage med krænket
retsbevidsthed.

Mon ikke det er de samme, Viasat har tænkt sig at gøre? I forvejen kører
Viasat med en yderst uheldig forretningsmodel, der kunne få en til at tro,
at de havde monopol på satellit-TV i Danmark.

Men lige meget hvad, så kan du jo altid forbyde sådanne personer fysisk
adgang til dit hjem. Du kan altid forlange at få din egen advokat med under
en evt. ransagning, ligesom du kan ringe til politiet. Det må de så pænt
vente på.

--
Martin Kofoed

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 07:50

"Martin Kofoed" <inzide@hot.mail.com> wrote in message

> Det er vel med samme hjemmel som AntiPiratGruppen benytter til at ransage
> private hjem uden at have politiet med.

Kan du fortælle mig hvordan APG skulle kunen komme ind hos mig uden en
dommerkendelse ?

> [...]
> retssikkerhedsmæssigt. Der er også eksempler på, hvor APG tog deres rolle
> lidt for alvorligt, og efterlod "ofrene" tilbage med krænket

Helt enig.

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 14-10-03 08:42

> [...]
> retssikkerhedsmæssigt. Der er også eksempler på, hvor APG tog deres rolle
> lidt for alvorligt, og efterlod "ofrene" tilbage med krænket

Helt enig. Men Boligens ukrænkelighed er da vist lidt af en vittighed
efterånden, jeg kan ikke huske hvor mange undtagelser der er.

Hvis nu APG eller lignede kommer en dag (ikke at de har noget at komme
efter), har jeg så lov til at filme/fotografere dem som det passer mig? Det
er trodt alt mit eget hjem.

Bare tanken er morsom

/Martin