Hvad er "stående lån"?
Fra : Gorst-Rasmussen

Dato : 12-10-03 13:52

I forbindelse med introduktionen af de nye realkreditlån her pr. 1. 10. 2003
( f. eks. et 30-årigt rentetilpasningslån med op til 10 års afdragsfrihed)
er jeg kommet til at fundere over, om de nye lån teknisk kan defineres som
"stående lån". Hvis de er det, vil masser af mennesker måske slet ikke kunne
benytte den nye låntype, fordi der i et efter realkreditpantebrevet stående
privat pantebrev oftest er indføjet følgende passus: " Pantebrevet
respekterer optagelse af realkreditlån, også til forhøjet rente og forlænget
løbetid (max. 30 år), dog ikke indeksregulerede OG STÅENDE lån, mod at
nettoprovenuet....."

Kan nogen oplyse nærmere om dette forhold?

Vh

Jesper

Fra : Devilicious

Dato : 12-10-03 18:10

"Gorst-Rasmussen" <igr@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettoprovenuet....."
>
> Kan nogen oplyse nærmere om dette forhold?

(Jeg har ikke sagt mig voldsomt meget ind i det her, men det skulle vidst
være rigtigt nok..)

Ja, de nye 10-årige lån er ganske rigtigt stående lån. Man er godt klar over
problemet, bl.a. har en juridisk doktor skrevet et par udemærkede artikler
om det i dagspressen. Så vidt jeg ved er man endnu ikke i stand til at
tinglyse visse af de nye lån af præcis den årsag. Men det er ventet at det
ganske snart skulle blive muligt.