Konkurrencer, Registre, Oplysninger ??
Fra : vmx

Dato : 11-10-03 11:16

Måske forkert NG, men anyway:
I min fysiske postkasse d. 09-10-2003
en lille gul lap papir med texten:

------------------
Vind en rejse!
Værdi kr. 8.000,-
Deltag i en undersøgelse om spisevaner & livsstil.
Udfyld spørgeskema med 10 spørgsmål.
DDL takker for hjælpen ved at lade dig deltage i lodtrækning om
bl.a. en rejse.
Dine svar vil for andre end DDL være anonyme.
Dine oplysninger vil heller ikke blive solgt til anden side.
Du vil ikke uopfordret blive kontaktet af nogen virksomhed
og modtage reklamer i posten eller pr. email.

Gå ind på: www.spisevaner.dk
Indsæt din kode: 3985
Med venlig hilsen
De Danske Livsstilskonsulenter (DDL)
------------------

Texten er 100% identisk med texten på papiret.

Nu melder der sig følgende spørgsmål.
1) Hvordan kan en privatperson/virksomhed
tilsidesætte at jeg er tilmeldt "nej tak" til reklamer?

2) Hvem er DDL - når nu mine svar vil være anonyme
for andre end DDL, hvem er da personerne bag DDL?
( jeg har søgt på google, dns opslag af den nævnte side,
cvr registret, men ikke fundet een eneste oplysning om DDL)

3) Hvis mine oplysninger ikke vil blive solgt til anden
side... kan de vel stadig bortgives ? Og ikke mindst;
Der står intet skrevet om hvad DDL selv ønsker at
bruge de indsamlede adresser til ! Ordet er "virksomhed"
- hvis DDL ikke er en virksomhed er der vel intet
til hinder for, at de selv kontakter, mailer etc. folk
der svarer ?

4) Hvad skal undersøgelsen bruges til?
Besøger man nævnte side kan man ikke finde eet ord
omkring undersøgelsen, hvor og hvordan data opbevares,
og hvad de egentlig skal bruges til.

5) Nej jeg vil ikke uopfordret blive kontaktet.. blah blah..
modtage reklamer blah blah..., nej det vil jeg ikke
anyway idet det ikke er lovligt.

6) Kan man afholde den slags lodtrækninger på så
løst et grundlag? Ingen kan jo finde ud af om
udtrækningen rent faktisk finder sted nogensinde når
ingen aner hvem "firmaet" bag lodtrækningen er.
Hvem kan deltage... man bedes f.eks. kun om at
udfylde skemaet een gang. Hvad sker der hvis man
udfylder det 100 gange? ( evt. cookies disable )

7) Tilladelse til offentliggørelse af navn ?? Hvor
og hvorfor.

8) Præmier er udelukkende specificeret som en
værdi i kr. uden nærmere beskrivelse. ?

9) Nærlæser man kildetexten på siden, kan man se, at
alt efter hvilken "kode" der indtastes, vil der blive sendt
en eller anden form for respons til en given email konto.
Formentlig som optælling, kontakt, eller måske endda
bonus pr. svar ?

Eller drejer det hele sig udelukkende om en eller
anden snigløben af personer der er dumme nok til
at udfylde skemaet og dermed prisgive deres
adresser og "livsstil" ??

Stinker dette af MLM eller lignende ?

Vigtigt: Jeg har INTET med foretagendet at
gøre! Jeg skriver udelukkende dette indlæg fordi
jeg er af den klare overbevisning, at "DDL" ikke
har "rent mel i posen" !

Hvem ved noget?

Mvh
Robert

Fra : David T. Metz

Dato : 11-10-03 14:22

vmx skriblede:

> Nu melder der sig følgende spørgsmål.
> 1) Hvordan kan en privatperson/virksomhed
> tilsidesætte at jeg er tilmeldt "nej tak" til reklamer?

Hvordan har du sagt nej tak? Er det noteret i Folkeregisteret eller er det
bare den ordning posten har?

> Ordet er "virksomhed"
> - hvis DDL ikke er en virksomhed er der vel intet
> til hinder for, at de selv kontakter, mailer etc. folk
> der svarer ?

Ikke med henblik på salg, hvis du har frabedt dig det ved udlevering af din
e-mail, og det skal de give mulighed for hvis de har til hensigt at maile
dig med tilbud. Det har du også på siden. Jeg vil i øvrigt tro der er tale
om en forening.

> 7) Tilladelse til offentliggørelse af navn ?? Hvor
> og hvorfor.

Giver det ikke lidt sig selv?

> 8) Præmier er udelukkende specificeret som en
> værdi i kr. uden nærmere beskrivelse. ?

Nå, det er da ligegyldigt.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : vmx

Dato : 11-10-03 18:39

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> vmx skriblede:

> Hvordan har du sagt nej tak? Er det noteret i Folkeregisteret eller er det
> bare den ordning posten har?

begge dele.

Men det var nu ikke så vigtigt, blot en konstatering af at
nogen selvfølgelig ikke overholder et ønske.

> [...]
> dig med tilbud. Det har du også på siden. Jeg vil i øvrigt tro der er tale

jo, men hvor vil "de" offentliggøre det? I "vågn op" f.eks. ?

I mellemtiden har jeg via en smule efterforskning
( gennemgang af kildeteksten på siden ) fundet ud af,
at hele foretagendet formentligt er "nært beslægtet"
med "herbalife".. og hvis man søger på google
er der en del indlæg om samme "firma"... MLM
af svær kaliber.

Mvh
Robert

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 14:54

vmx skrev:

> [...]

>Værdi kr. 8.000,-

>1) Hvordan kan en privatperson/virksomhed
>tilsidesætte at jeg er tilmeldt "nej tak" til reklamer?

Det kommer an på hvad du mener. Hvis det er det "Nej tak" du har
fået på posthuset, så er der ikke noget juridisk problem.
Afsenderen alene bestemmer om han vil respektere det.

Hvis du har fået et notat ved din registrering på folkeregistret,
er der heller ikke noget juridisk problem *såfremt* det var en
adresseløs forsendelse.

>6) Kan man afholde den slags lodtrækninger på så
>løst et grundlag?

Det ved jeg ikke.

>Stinker dette af MLM eller lignende ?

Nej. Det stinker af andre slags fusk.

--
Bertel

Fra : vmx

Dato : 11-10-03 18:42

> [...]
>
> Hvis du har fået et notat ved din registrering på folkeregistret,
> er der heller ikke noget juridisk problem *såfremt* det var en

det var netop adresseløst, dog med "koden" der selvfølgelig
indikerer et "hit" fra det område som uddeleren har været
i ( hvis man er dum nok til at svare )

> Det ved jeg ikke.

> Nej. Det stinker af andre slags fusk.

jeps!

det er noget med "herbalife", prøv
selv google groups.

Mvh
Robert

Fra : David T. Metz

Dato : 11-10-03 14:22

vmx skriblede:

> [...]

om en forening.

> 7) Tilladelse til offentliggørelse af navn ?? Hvor

Giver det ikke lidt sig selv?