Beviser fremskaffet på ulovlig vis
Fra : Lars

Dato : 11-10-03 08:08

Hej,

En kammerat og jeg diskuterer om beviser som er fremskaffet på ulovlig vis
kan bruges i dansk ret.

Fx. hvis jeg bryder ind hos ham med det formål at skaffe bevis for at han
har stjålet noget fra mig.

Kan et sådan bevis bruges til noget?

/Lars

Fra : Du.nk.

Dato : 11-10-03 09:13

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan et sådan bevis bruges til noget?

JA - til at få dig knaldet for indbrud eller selvtægt!!!!!!

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Lars

Dato : 11-10-03 10:33

"Du.nk." <09125VAK5@iname.com> wrote in message

> JA - til at få dig knaldet for indbrud eller selvtægt!!!!!!

Ja det er jeg godt klar over. Men de beviser jeg fremskaffer på den måde,
kan de bruges i en evt. retssag som jeg anlægger? Gerne med henvisning til
paragraffer eller lignende.

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 12:09

Lars skrev:

>En kammerat og jeg diskuterer om beviser som er fremskaffet på ulovlig vis
>kan bruges i dansk ret.

Det kan de.

>Fx. hvis jeg bryder ind hos ham med det formål at skaffe bevis for at han
>har stjålet noget fra mig.

>Kan et sådan bevis bruges til noget?

Ja.

Der vil naturligvis bagefter komme en sag mod dig, men det er
sådan set den første sag uvedkommende.

--
Bertel

Fra : C. Caspersen

Dato : 11-10-03 14:53

> Det kan de.
>
> Ja.

Henvisning ?

/Caspersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-03 14:58

C. Caspersen skrev:

[Om beviser fremskaffet på ulovlig vis kan bruges:]

>Henvisning ?

Hvordan skal jeg henvise til et ikke-eksisterende forbud?

Det må være dig der skal angive den paragraf der forlanger at man
tager hensyn til bevisernes historie når det skal afgøres om de
kan fremlægges i en dansk ret.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-10-03 17:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> C. Caspersen skrev:
>
> [Om beviser fremskaffet på ulovlig vis kan bruges:]

> Hvordan skal jeg henvise til et ikke-eksisterende forbud?

Retspraksis, måske?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-10-03 21:16

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:

>Retspraksis, måske?

Jeg er godt klar over, at det her er lidt taaget, men jeg er
naesten sikker paa, at der var en eller flere saadanne sager
paa Sjaelland for 1-2 aar siden.

Politiet havde i nogle sager ladet Told & Skat staa for
efterforskningen af straffesager. Det er ikke tilladt, men
meget praktisk, fordi Told & Skat i et eller andet omfang kan
ransage en virksomhed uden dommerkendelse.

Pa et tidspunkt blev det fastslaaet, at beviserne var
fremskaffet ulovligt, men alligevel fik man lov at bruge dem i
straffesagerne.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-10-03 09:19

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Pa et tidspunkt blev det fastslaaet, at beviserne var
> fremskaffet ulovligt, men alligevel fik man lov at bruge dem i
> straffesagerne.

Se det var et svar man kunne bruge til noget. Ikke Bertels elendige
kommentarer.

/Caspersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-03 21:12

On 2003-10-11,
Lars <arthurdent44@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kan bruges i dansk ret.
>
> Fx. hvis jeg bryder ind hos ham med det formål at skaffe bevis for at han

I Danmark er beviser = beviser, uanset hvordan de er kommet til
veje. Hvis de er skaffet ved en kriminel handling vil denne handling
straffes på normal vis.

Der var en sag for et par år siden med en pyroman i Nordjylland.
2 betjente satte et sporingsapparat på hans bil, og fik hermed
fældende beviser. De blev dog selv domt for den ulovlige overvågning.

I Danmark har sandheden hojeste prioritet, da den er til samfundets
bedste, og så ignorerer man individet.

I USA er det individet der er i centrum, og individets rettigheder
kommer for samfundets interesser. Derfor vil det at fremskaffe
beviser på en krænkende måde resultere i at disse ikke gælder
i retten.

Povl

Fra : Lars

Dato : 12-10-03 07:19

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> wrote in message
> On 2003-10-11,
>
> I Danmark er beviser = beviser, uanset hvordan de er kommet til
> veje. Hvis de er skaffet ved en kriminel handling vil denne handling
> straffes på normal vis.

Har du nogen henvisninger?

/Lars

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-10-03 08:25

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> writes:

>Har du nogen henvisninger?

Det skal nærmest være omvendt: har du henvisninger til, at det
ikke er sådan?

Generelt foregår det på den måde, at alt er tilladt, medmindre
det er forbudt. Når krav til bevisers fremskaffelse ikke direkte
er reguleret, kan de skaffes på alle de måder, man lyster.

Selvfølgelig under strafansvar.

I USA kan en massemorder have 50 lig i klædeskabet. Hvis han
inviterer en politibetjent indenfor, og betjenten på grund af
lugten åbner klædeskabet, findes ligene ikke længere. Beviset
er fremskaffet på ulovlig vis, fordi betjenten ikke havde en
dommerkendelse med, der gav ham ret til at åbne skabet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-03 08:57

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]
>er fremskaffet på ulovlig vis, fordi betjenten ikke havde en
>dommerkendelse med, der gav ham ret til at åbne skabet.

Nemlig. Sådan beskytter man 50 individer i USA.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-10-03 10:01

On 2003-10-12,
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Nemlig. Sådan beskytter man 50 individer i USA.

Hvis det er lig, så er det ikke længere levende mennesker med
rettigheder. Og jeg tror da nok at ligene skal blive begravet
eller brændt.

Den lidt mere typiske fra USA er den hvor der laves en undersogelse
af bagerum på bil. Her skal der være en klar grund til at stoppe
bilen og undersoge den. Ellers slipper de igen.

Fra : Lars

Dato : 12-10-03 10:03

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message
> "Lars" <arthurdent44@hotmail.com> writes:
>
> Det skal nærmest være omvendt: har du henvisninger til, at det
> ikke er sådan?

Det får jeg lidt svært ved. Jeg er den opr. spørger, og kender ikke svaret
på spørgsmålet. Jeg har ledt efter dokumentation, men kan ikke finde noget.

Lad mig omformulere mig så: Har du henvisninger der kan be- eller afkræfte
at det er sådan?

/Lars

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-10-03 10:32

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> writes:

>Lad mig omformulere mig så: Har du henvisninger der kan be- eller afkræfte
>at det er sådan?

Nope. Men det er på samme måde som jeg ikke har en henvisning,
der kan bekræfte, at man må købe is hos bageren. Hvis det ikke
er ulovligt, så står det ingen steder.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter G C

Dato : 12-10-03 10:45

In news:3f87ac55$0$9822$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Lars <arthurdent44@hotmail.com> typed:

[klip]

> Kan et sådan bevis bruges til noget?

Man må sondre mellem civilproces og straffeproces.

I førstnævnte kan man som udgangspunkt godt bruge ulovligt fremskaffede
beviser.

I straffeprocessen er det mere diskutabelt. Jeg mener, at der for ikke så
lang tid siden er kommet en afhandling om spørgsmålet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com