Brevhemmelighed, email, videregive oplysni~
Fra : N/A

Dato : 10-10-03 16:51

Efter at have sendt en email til en praktik koordinator hos kommunen, for at
få et nyt praktiksted. Bliver jeg kaldt til møde med min leder, dennes chef,
praktik koordinatoren og får en advarsel for at have skrevet noget grimt om
min leder.

Må hun godt tage en email (beregnet til hendes brug) og videregive denne til
min leder, og må denne så give denne til sin leder.

VH PJ

Fra : Carsten

Dato : 10-10-03 17:59

"N/A" <-remove-khsalvesen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> min leder, og må denne så give denne til sin leder.

Gå til HK med det.

Carsten

Fra : N/A

Dato : 11-10-03 08:18

Carsten <Sp@m.nothanks> wrote in message
> "N/A" <-remove-khsalvesen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det er på vej.

Men er det lovligt, at modtage en email, og så benytte denne, uden afsenders
ønske. Udelukkende for at skade afsender, der jo har skrevet email i en
sammenhæng til en person.

VH PJ

Fra : Du.nk.

Dato : 11-10-03 08:08

> [...]
til
> min leder, og må denne så give denne til sin leder.

Hvad skulle der være galt i det ? Jeg kan da vise de breve jeg modtager til
hvem som helst - medmindre de er stemplet fortroligt.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : N/A

Dato : 11-10-03 09:33

Hvordan stempler man en email fortroligt.

Vi snakker om en "offentlig myndigheds person" der modtager en email for at
få en ny praktikplads.

Hun benytter kun emailen til at vise den leder, som er årsag til ønsket om
en flyttelse.

Der så igen går til sin leder. Og der gives en skriftelig advarsel.

I bedste fald, er det illoyal opførsel.

Hun vælger at lave ballade, formentlig for selv at opnå noget, røvkysseri.

Iøvrigt må man ikke offentliggøre hvad man modtager, offentliggør hun det
ved at videregive kopier. ?

VH PJ

Fra : Du.nk.

Dato : 11-10-03 09:27

> Hvordan stempler man en email fortroligt.

Man kunne jo indlede emailen med at skrive 'FORTROLIGT' eller anmode
modtageren om fortrolighed.

> [...]
> få en ny praktikplads.
>
> Hun benytter kun emailen til at vise den leder, som er årsag til ønsket om

Det kunne jo også være hun ønskede en udtalelse om situationen som grundlag
for en beslutning om, hvorvidt hun villle overtage dig eller ej. Det er
meget normalt ved interne flytninger, at det kun kan ske efter forudgående
aftale med de involverede afdelinger/ledere.

> Der så igen går til sin leder. Og der gives en skriftelig advarsel.

Det ville du sikkert have kunnet forudse ved at læse i personalehåndbogen
eller hvad din aftale ellers henviser til af interne ordensregler - så det
burde ikke være verdens største overraskelse at det sker.

> I bedste fald, er det illoyal opførsel.
>
> Hun vælger at lave ballade, formentlig for selv at opnå noget, røvkysseri.

Det er jo din vurdering - mit skøn er, at hun forsøger at overholde nogen
interne forretningsgange.

> Iøvrigt må man ikke offentliggøre hvad man modtager, offentliggør hun det
> ved at videregive kopier. ?

For det første - hvem siger det ???????
For det andet er det ikke offentliggørelse at behandle en skrivelse i
henhold til nogle interne forretningsgange - så er det sagsbehandling.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : N/A

Dato : 11-10-03 16:19

> For det første - hvem siger det ???????

Jeg har læst om en eller anden der fik dom for at skulle slette et brev fra
en offentlig myndighed fra sin hjemmeside.

Man må ikke bare scanne et brev ind og vise på en hjemmeside, da det er
sendt til dig personligt. Hvorfor og hvordan ved jeg ikke.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-10-03 09:39

On Sat, 11 Oct 2003 09:08:19 +0200, "Du.nk." <09125VAK5@iname.com>
wrote:

> [...]
>>

>Hvad skulle der være galt i det ? Jeg kan da vise de breve jeg modtager til
>hvem som helst - medmindre de er stemplet fortroligt.
Det vil sige at et brev/papir påstemplet "Fortroligt", må man ikke
vise personer det ikke er tiltænkt ?
Man kan straffes derfor ?
Hvilken lov har vi fat i her ?

Hvad er så forskellen på "Fortroligt" og "Strengt Fortroligt" ?

/Hans

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 11-10-03 10:48

Du.nk. wrote:
> "N/A" <-remove-khsalvesen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle der være galt i det ? Jeg kan da vise de breve jeg
> modtager til hvem som helst - medmindre de er stemplet fortroligt.

Tjah, måske kan du det, måske ikke.

Men der er jo masser af mennesker som i forbindelse med deres arbejde har
tavshedspligt og disse mennesker kan ikke bare offentliggøre private
forhold, overfor andre (det er vel generelt underforstået at man ønsker
diskretion ifb. med sin sagsbehandling):

§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens
private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet
vedrører en afdød person.

Vedr. det med at skrive "fortroligt" i emne-feltet på en e-mail, så tvivler
jeg på at det skulle ændre noget som helst, da afsenderen vel har haft en
rimelig formodning om at e-mailen var såkaldt "fortrolig" pga. indholdet...
Men reglerne er sku´ nok ikke så firkantede mht. om mailen er stemplet
"fortroligt" eller ej.

Essensen i det hele, er vel at der er tale om videregivelse af oplysninger,
vedr. private forhold og om der står "fortroligt" eller ej i e-mailen ændrer
ikke på faktummet at man vel altid kan argumentere for at indholdet
omhandler "en andens private forhold", jvf. § 264 d.

Vedr. det med de interne forretningsgange osv. så skal jeg ikke kunne
bedømme hvad der "uberettiget" og hvad der er "berettiget" at videregive af
oplysninger, internt til brug for sagsbehandlingen, men det ved HK vel noget
om....

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter G C

Dato : 11-10-03 14:46

In news:qmAhb.1024$cF.234@news.get2net.dk,
N/A <-remove-khsalvesen@get2net.dk> typed:

[klip]

> Må hun godt tage en email (beregnet til hendes brug) og videregive
> denne til min leder, og må denne så give denne til sin leder.

Kig Forvaltningslovens § 27 og Straffelovens § 152.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : N/A

Dato : 11-10-03 16:55

Tak. Meget konkret og relevant.

Som jeg læser det har hun krænket mine private interresser, via sit hverv.

VH PJ